Adam Majó

Xuts a pals

7 de juny de 2015
2 comentaris

El desdoblament contra el tren

L’any 2000 uns diputats catalans van demanar a Francisco Álvarez Cascos, que aleshores era ministre de foment del govern espanyol, que fes les accions necessàries a la Línia de ferrocarril Manresa-Lleida per tal de millorar-ne la velocitat, la seguretat i la comoditat. La resposta del ministre fou que no tenien cap intenció de fer inversions importants en aquesta línia de tren perquè aquestes dues ciutats ja havien quedat molt ben connectades mitjançant la carretera que s’acabava d’inagurar i per la qual hi podia circular transport públic en forma de busos. Quinze anys més tard, ja ho sabem, s’ha desdoblat la C25 (l’Eix Transversal) i l’únic que hem aconseguit en relació a la línia de tren és que no la tanquin definitivament.

Dic això perquè estic convençut que les obres necessàries per rebaixar la durada del trajecte ferroviari  Manresa–Barcelona als 45  minuts (túnel de Montcada, tercera via al Vallès i millores de Manresa a Terrassa) serien encara molt més difícils d’aconseguir si es fes una obra molt més costosa com és el desdoblament del tram sud de la C55. Un desdoblament que segur que trauria gent del ferrocarril per portar-los de nou a la carretera, ja sigui al cotxe particular o a uns busos molt més competitius que els actuals. Dues autovies paral·leles que connectessin Manresa amb Barcelona convertirien el ferrocarril en un mitjà residual de forma semblant al què ha passat amb la línia Manresa–Lleida, una de les més antigues i estratègiques del país.

Ja sé que la situació de la C-55 entre la capital del Bages i Abrera és molt greu i que els experts recomanen desdoblar una carretera per on hi passin més de 12.000 vehicles diaris i en aquesta n’hi passen tres vegades més, però també diuen, els entesos en mobilitat, que a les grans conurbacions urbanes el transport en automòbils particulars no és l’adequat i que l’unic mitjà realment eficient és el transport col.lectiu i, sobretot, el ferrocarril. Millorant les carreteres que condueixen al centre de la conurbació el què aconseguirem és augmentar el nombre de vehicles i incrementar l’efecte embut. Lluny d’eliminar la congestió, l’únic que faríem moure-la de lloc. En aquest sentit, cal recordar que a causa del cotxes que cada dia arriben a Barcelona, la qualitat de l’aire de l’àrea metropolitana està per sota dels minims recomenats i això provoca un augment important de les morts causades per malalties respiratòries.

I sí, el Pla de Bages és conurbació urbana de Barcelona, si no ho fos, no hi hauria milers de persones que cada matí agafen el cotxe, el tren o el bus en direcció als diferents centres d’aquesta ciutat de ciutats. Per això sap greu que quan al Baix Llobregat, als Vallesos, al Meresme, o fins i tot al Garraf o al Penedès, tenen clar que el ferrocarril i el transport públic és molt més útil que el cotxe per moure’s en l’entorn metropolità, al Bages ens entestem a perpetuar models obsolets.

 

Ritual iniciàtic
28.06.2010 | 7.00
De Múrmansk al Pallars
20.09.2011 | 7.33

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. EL DESCARRILAMENT DEL Sr. MAJÓ
    Sí ja resulta estrany, que un polític de la CUP, faci servir l’antic ministre del PP Álvarez Cascos com argument d’autoritat, per contraposar el ferrocarril al desdoblament de la C-55 (entre Manresa i Abrera), s’arriba a l’esperpent quan sabem que el suposat comentari compara la comunicació Manresa-Lleida per tren i carretera, amb la qual cosa amb termes de lògica elemental invalida, en comparar coses incomparables com els fluxos de viatgers i mercaderies en una direcció o l’altra. Cal afegir que dels temps de l’esmenta’t ministre al dia d’avui, el tren no ha rebut cap millora i, podríem afirmar que tampoc en els darrers 150 anys, la qual cosa demostra que l’estat de les carreteres no afecta en res la inversió en desdoblar vies, en millorar catenàries, pantògrafs, control de transit… com tampoc en estacions, aparcaments o accessibilitat. És això i la seva lentitud, el que fa fugir la gent del tren!.
    Per la C-55 no circulen solsament vehicles provinents de Manresa, Bages sud o Baix Llobregat nord, també tots aquells que venen del Bages nord, Solsonès, Berguedà o fins i tot més amunt, que no tenen via fèrria ni se l’espera.
    La fórmula del senyor Majó, es cobreix de glòria, quan disposa on s’han de crear nous túnels i projectar infraestructures ferroviàries erigint-se en oracle, sense saber l’impacta ambiental en altres municipis, ens condemna a esperar un tren fantasma i continuar patint l’asfixia en temps i en termes econòmics per comunicar-nos amb l’Àrea Metropolitana, el port i l’aeroport de Barcelona, a més passa per alt que, les mercaderies transportades per tren al nostre país són el 3% del total, per la qual cosa la resta continuaran sobre l’asfalt!
    Ens estranya, que en el seu escrit, deixi de banda dues qüestions essencials, primera el seu silenci sobre el que per la “Plataforma No més Morts a la C-55”, és el que manté inalterable tret de puntuals pedaços, aquest estat de coses, i és garantir els beneficis de Ferrovial-Autema premiada amb la C-16 a canvi del seu suport econòmic a la fallida Operació Roca, i segona el seu desinterès per les víctimes mortals, els ferits greus i lleus que la C-55 genera per afavorir un negoci privat, en aquest aspecte si ha estat coherent: mai l’hem vist en cap tall de carretera, ni en cap acte de record a les víctimes, i en tot el temps de regidor solament va elaborar un escrit parlant del ferrocarril.
    Ens agradaria que poses a prova els seus arguments, llegint el seu article davant un familiar de víctima de la C-55, a veure si al final li podria sostenir la mirada. Si vol podem posar-lo en contacte amb algun d’ells.
    Finalment, des de la Plataforma hem constituït un Lobby manresà, que probablement en la seva primera reunió, parlarà de la millora del ferrocarril, però com vostè i la CUP mai han volgut saber res de nosaltres, no ho sap. Però bé, dediquis a la bicicleta i a protegir oliveres mil•lenàries, mentre la sang rega la C-55 a diari: 103 morts a l’acte en els darrers 15 anys!

    Marcel.lí Reyes Vidal, membre – portaveu
    Plataforma Ciutadana No Més Morts a la C-55

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.