Adam Majó

Xuts a pals

27 de febrer de 2013
0 comentaris

El baixador

Seguint amb els escrits sobre la revisió del Pla general, el POUM, avui voldria tocar un altra punt calent: el Baixador dels FGC (“l’apeadero”). En un avanç d’idees, l’equip redactor de la revisió en qüestió planteja una reformulació de les parades d’aquesta línia ferroviària que em fa l’efecte que millorarien ben poc el servei i que, a més, a causa del seu elevat cost, resultarien difícils de dur a terme. Parlen de traslladar el Baixador un metres més amunt, al costat de l’Escola Bages, d’eliminar Manresa Alta (que està en perfecte estat) i d’obrir una nova estació a Prat de la Riba i un nou baixador al costat de la Cova. Déu n’hi dó.

Siguem pràctics. Plantegem propostes amb una relació inversió/resultats raonable i amb possibilitats que la Generalitat, la titular de les instal·lacions, pugui arribar a fer-se seves. Si el baixador fa realment tanta nosa, perquè escanya el trànsit provinent de l’Abat Oliva en direcció a la Plaça Onze de setembre, eliminem-lo, d’acord, però aprofitem l’actual túnel per connectar l’estació de busos i trens amb l’altra banda de la carretera de Santpedor, a l’entorn del carrer Séquia. Estaríem parlant d’un passadís per a vianants d’uns 250 metres, menys del què fan alguns enllaços al metro de Barcelona, amb cintes transportadores, si calgués, que deixaria als viatgers a quatre passes del Passeig, del centre comercial o del Campus Universitari. El túnel ja està fet, recordem-ho, i seguiria estant preparat per fer-hi passar el tren-tram si mai algú recupera el projecte. 

De l’estació de Prat de la Riba i del Baixador de la Cova, oblidem-nos-en. Com més parades, més temps de trajecte, i, per altra banda, les estacions de ferrocarril són més útils i competitives, com més al centre de les ciutats ens deixen. Perquè vinguin visitants a la Cova des de Barcelona ja tenim l’estació del Nord o del riu (algun dia li posarem un nom definitiu, oi?) a 500 metres. Només falta que es decideixin, això sí, a fer realitat el projecte ja redactat que ha d’habilitar un pas per poder anar de l’Estació al el Pont Vell amb comoditat i seguretat.

Però és que, a més, eliminar el curt tram entre Manresa Alta i el Baixador té bastant sentit si ens creiem que algun dia proper deixarem de ser tant burros de desaprofitar les vies que ens porten a Callús, a Súria, al Parc central, al de l’Agulla, a Santpedor o a Sallent i hi tornarem a posar ferrocarril per a viatgers. Aleshores no tindrà cap sentit que els trens que venen d’aquests pobles i poden seguir avall, cap al Bages Sud i el Baix Llobregat, hagin de perdre el temps entrant i sortint del túnel que creua per sota la carretera de Santpedor.

En definitiva, sí que és un bon moment per repensar el pas dels FGC per la nostra ciutat, però no, o no només, per facilitar la mobilitat en automòvil privat, sinó per millorar i potenciar aquest mitjà de transport amb tant passat com futur, el ferrocarril.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.