EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Les princeses també es tiren pets

4
Publicat el 22 d'abril de 2015

Aprofitant que demà és Sant Jordi m’agradaria continuar parlant, o més ben dit, escrivint sobre contes. Si fa setmanes vaig escriure sobre el conte ‘L’erugueta goluda’ i les possibilitats d’activitats a fer, aquesta setmana m’agradaria dedicar-lo al conte ‘Les princeses també es tiren pets’.

Història molt divertida que trenca els estereotips i la perfecció de les princeses. Escrit per Ilan Brenman i editat per bromera.

En aquest conte, ens explica que la Laura quan arriba a casa li pregunta al seu pare si les princeses es tiren pets. El seu pare li ensenya el llibre secret de les princeses on la Laura descobrirà que els contes com la Ventafocs, la Blancaneus o la sireneta són ben diferents a com els coneixem…

image

image

A l’aula després d’haver explicat el conte (sempre procurant aconseguir un bon clima càlid i acollidor) es por fer una petita reflexió sobre la història que hem viscut i trencar amb els nens i nenes els estereotips i trencar amb que la perfecció no existeix.

I parlant de trencar estereotips us deixo una imatge del il.lustrador Joan Turu sobre la diada de St Jordi, on una vegada més reivindica la necessitat de canviar els rols de gènere i que siguin les noies qui regalin roses als nois. Fet que a la seva pròpia pàgina ens explica que una vegada una nena li va dir que les princeses mai es declaren als prínceps. En Joan, ha fet aquesta il.lustració perquè les coses comencin a canviar.

Bon Sant Jordi a tothom!!!

image

ML.

L’erugueta goluda

3
Publicat el 8 d'abril de 2015

Fa poques setmanes que hem entrat a la primavera i un dels recursos per poder treballar a l’aula és el conte L’erugueta goluda (Autor Eric Carle, editorial kokinos).

Sabeu de que va? Dins d’un ou va sortir una eruga que no parava de menjar, menjar, menjar i menjar! Fins que finalment pateix una transformació…I què li pot passar?

Per veure el conte cliqueu aquí: https://www.youtube.com/watch?v=eVtKl4dJYi8

image

 Presentació feta per Noemí Aluja Llort

És un conte ideal per treballar els colors, els nombres, els dies de la setmana, el vocabulari i inclús la metamorfosis que pateix l’erugueta!

 Un cop explicat el conte podem utilitzar diversos recursos, des de una classe de psicomotricitat, passant per la logicomatemàtica fins fer un treball plàstic.

Hi han fitxes que podem utilitzar perquè els nens i nenes pintin o facin un collage enganxant diversos papers i textures de diferents colors dins del dibuix de l’erugueta. D’aquesta manera treballarem la motricitat fina, els colors, les formes… activitat destinada a partir de P2.

image

La fotogràfia de sota pertany al treball de 2n del grau d’Educació Infantil  “Desenvolupament del pensament matemàtic i la seva didàctica” de Rosa Jornet, Esther Martí, Raquel Cherta, Cinta Ferrer, Arantxa Espuny i Rosa Gaseni.

image

Com podem comprovar a la fotogràfia, en aquesta activitat treballariem les mesures, identificar els nombres matemàtics, entendre el concepte de mesurar, establir comparacions…activitat per fer partir de P5

O amb la plastilina especial Jumping Cley fer una eruga, comenaçant fent boletes treballariem també la motricitat fina i la manipulació.

image

També podem fer una classe de psicomotricitat a partir del conte. Ambientar l’aula en un bosc (prèviament els nens mateixos podrien ser els que han fet lámines, murals referent al centre d’interès del bosc).

Tindriem a disposició una màrfega per a cada infant perquè s’estirin i comencin a imitar a l’erugueta. L’educador donaria indicacions de que s’haurien d’arrosegar per terra i fer moviments suaus,balancejos… Fins que es converteixen en papallones i ja poden posar-se de peu, còrrer , saltar, fer girs, alçar els braços en alt i fer veure que volen… en aquesta activitat es treballa les diferentes marxes, desplaçaments naturals, la noció d’espacialitat lligat amb l’esqema corporal, lateralitat i temporalitat.

Com veieu, un conte, no només és un mitjà per entretenir i distreure. També és necessari pel desenvolupament integral dels infants en els diferents aspectes (cognitiu, moral, afectiu, motriu…) i despertarem l’interès dels més petits per el gust a la lectura.

 

ML.