La companyia Passabarret estrena l’adaptació en clau de circ de la novel·la de Prudenci Bertrana ‘Josafat’

La companyia de circ Passabarret estrenarà el proper dissabte 28 d’abril al Teatre Principal de Valls(21.00h) una adaptació en clau de circ de la novel·la de Prudenci Bertrana Josafat. L’obra, que estarà dirigida per Adrian Schvarztein (Circus Klezmer) es veurà també al Teatre Tarragona el 6 de maig, a la Fira Trapezi de Reus el 13 de maig, i a la localitat de El Morell (Tarragona) el 19 de maig.

Oriol Llop i María Cavagnero són els protagonistes de l’obra dirigida per Adrian Schvarztein

Segons anuncia la companyia en una nota de premsa, Oriol Llop i María Cavagnero es converteixen en aquesta nova producció de Passabarret en els protagonistes de l’obra, Josafat i Fineta, tot convertint la passió de la qual ens parla la novel·la en números de circ. “És una de les poques vegades que s’adapta un text literari en una obra circense, segona la nota. “Era tot un repte per a nosaltres -explica David Sancho, productor de l’espectacle- ja que no teníem referents pel que fa a l’adaptació d’una novel·la. Ha estat un treball creatiu i d’investigació de molts mesos, que per fi veurà la llum”.

Amb aquest objectiu, els vallencs han buscat uns socis de gran nivell per la creació de Josafat.  El virtuós de l’stick Guillermo Cides posa la música en directe a l’espectacle, amb el seu desconegut instrument, l’stick, del qual és tot un referent mundial. L’acròbata María Cavagnero, especialitzada en tècniques com els aeris o la roda Cyr, va estar nominada com a artista revelació a la darrera edició dels premis Zirkòlika. I finalment, el director Adrián Schvarzstein, que actualment treballa en projectes que passen per la direcció d’òperes i espectacles de teatre i circ a tota Europa, ha dirigit títols com Circus Klezmer, Kamchàtka Lurrak. 

“El circ i les excentricitats sempre han anat molt de la mà -explica Oriol Llop, protagonista de l’obra- i el personatge de Josafat és molt excèntric, i ens ajuda molt a l’hora d’interpretar-lo. De fet, ve a ser un Geperut de Notre Dame a la catalana”.

Josafat va ser escrita en plena època del modernisme català, l’any 1906, convertint-se en una de les obres més importants de la producció de Bertrana. Va ser presentada al premi de novel·la de la Festa de la Bellesa de Palafrugell l’any 1905, on no va ser premiada per motius morals, atesa la cruesa i el caràcter que podia ser considerat “sacríleg” de l’obra i el contingut sexual. “Nosaltres li hem donat la volta a aquest fet -comenta Llop- canviant les referències passionals per la passió dels números de circ. Crec que hem aconseguit una bona adaptació, apta per públic familiar”.

És una de les poques vegades que s’adapta un text literari en una obra circense, segons subratlla la companyia Passabarret

Aquesta nova obra de Cia. Passabarret és una coproducció de La Circoteca amb la Xarxa de Cultura de l’Ajuntament de Valls, i s’ha realitzat en residència al Teatre Principal de Valls i el Convent de les Arts d’Alcover. A més, té el suport de l’Ajuntament del Morell, l’Ajuntament de Tarragona, Stick Center, Trapezi Fira del Circ de Catalunya i Litterarum Fira d’espectacles literaris de Móra d’Ebre. De fet, durant el seu primer mes de vida, ja oferirà les seves cinc primeres funcions, al Teatre Principal de Valls, el Teatre Tarragona, programació oficial de la Fira Trapezi (dues funcions) i El Morell.

“Aquesta nova proposta és molt diferent del què hem fet sempre, però no volem que ningú pensi que hi haurà un abans i un després estilístic pel que fa als continguts de la nostra companyia”, comenta David Sancho. “La nostra trajectòria, de més de vint anys, demostra que el nostre segell sempre ha combinat les tècniques de circ i el pallasso. I volem que segueixi sent així. Tanmateix, Josafat és una altra cosa. Un deute que teníem amb nosaltres mateixos de crear un espectacle més formal, que creiem que ha arribat a bon port i que veurem créixer durant els mesos vinents”, afegeix Sancho.

Segons la nota de premsa, Josafat és una “aposta arriscada que dista notablement amb el tarannà de la companyia de circ vallenca, que tant ens ha acostumat als seus espectacles en què el pallasso han estat el factor dominant”. “Cia. Passabarret -afegeix la nota- va ara un pas més enllà amb una proposta de circ més formal, adaptant el clàssic modernista de Prudenci Bertrana i convertint-lo en un espectacle de caràcter familiar, totalment narratiu i amb tècniques de circ que van des de l’acrobàcia als equilibris, tot passant pel llançament de ganivets, la perxa o el quadrant”. Molta sort en aquesta aventura.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *