Girona, nova capital del circ

El parc de la Devesa de Girona mostra una imatge diferent aquests dies. Al Camp de Mart s’hi han instal·lat sis carpes. La més gran fa 52 metres de diàmetre i 14,5 metres d’alçada, i té capacitat per a 2.200 espectadors. Allà dins hi actuaran entre el 22 i el 26 de febrer un total de 88 artistes procedents de 18 països. En el marc de la setena edició del Festival Internacional de Circ Elefant d’Or es presentaran 24 números de circ inèdits a Europa repartits en dos espectacles, el vermell i el blau. Els artistes competiran per aconseguir un Elefant d’Or, l’estatueta inspirada en una obra de Salvador Dalí. S’hi esperen unes 30.000 persones —4.000 d’elles escolars— i s’hi faran 14 funcions. Aquestes són algunes de les claus per entendre millor el festival.

Canvi de ciutat. El festival arriba a la setena edició i es farà per primer cop a Girona després de sis anys a Figueres. Durant l’estada a la capital de l’Alt Empordà, el festival es va celebrar al Castell de Sant Ferran (2012 i 2013) i posteriorment, arran de la negativa dels militars a cedir el castell,  va passar al recinte firal (2014 a 2017). Un dels motius del trasllat a Girona ha estat evitar el risc de la tramuntana. En edicions passades, el vent va fer perillar algunes funcions. Segons Genís Matabosch, arribar a Girona ha suposat “recuperar la il·lusió” després d’una etapa de “desgast” a Figueres a causa de vàries polèmiques i al fet que a Figueres la continuïtat del festival no estava assegurada.  Ara l’objectiu és consolidar Girona com a nova capital del circ. “Després de tres canvis de ciutat, esperem que a la tercera vagi la vençuda”, ha dit Matabosch en referència a les tres ciutats on ha organitzat festivals de circ: Albacete, Figueres i Girona. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va dir la setmana passada,  durant la presentació del certamen, sentir-se “orgullosa” que el festival es faci a Girona. Per l’alcaldessa, amb l’arribada d’aquest projecte, Girona comença a “jugar en la primera divisió del circ a escala mundial”.

El millor espectacle. Genís Matabosch, director del festival, avança aquests dies que per celebrar el canvi de ciutat i els 250 anys de la creació  del circ modern, presentarà “el millor espectacle i el més espectacular” de totes les edicions del festival. Entre les companyies destacades hi ha el Circ Nacional de Pyongyang (Corea del Nord), que presentarà un número de funambulisme a gran altura que serà un dels plats forts, juntament amb el número de  gronxadora russa amb barra fixa i bàscula que també presentaran els nord-coreans a la foto. També hi haurà números de trapezi, malabars amb barrets, contorsions i entrades còmiques, a banda d’altres números amb disciplines menys vistes com els de L’Home Forçut o fuets. Hi haurà, a més, el ballet Royal Circus by Gia Erazde que va impressionar al festival de Latina (Itàlia) i una orquestra en directe. Molts dels números provenen de Rússia i de països de l’antic bloc soviètic, on el circ estava molt protegit. “Prometem que serà el millor circ”, expica Genís Matabosch, que afegeix: “Qui vulgui gaudir del circ, l’espectacle d’or que es presentarà dilluns serà un dels millors espectacle de circ de tota la història del país, per quantitat, qualitat d’artistes o països representats”. El festival està considerat el segon més important del món, només superat pel de Montecarlo, i a més té una important notorietat internacional i crea tendència ja que molts números que es veuen per primer cop són contractats després pels circs europeus.

El museu haurà d’esperar. Durant el festival de l’any passat, es va organitzar una important campanya per tirar endavant el museu del circ. Fins i tot durant les funcions es projectava un video de suport d’alguns polítics, entre ells el president de la Generalitat, Carles Puigdemont. Però la falta de consens a la ciutat va acabar per avortar el projecte. Un any després, Matabosch reflexiona i assegura que en un moment en que les necessitat socials són tant importants, és difícil un projecte com el del museu. Però assegura que “no està oblidat ni sacrificat” i que si algun dia tira endavant serà “fonamentalment privat”.

Números amb animals. Aquest any no hi haurà animals. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, va dir que de moment no es permet la presència d’animals, tot i que va avançar que l’Ajuntament de Girona té previst una regulació d’aquests números. Madrenas es va mostrar favorable a una regulació i va avançar que es consultarà amb el Col·legi d’Advocats per abordar-la. Per la seva banda, Genís Matabosch va criticar els partits que volen treure rèdits de les polèmiques, en referència a la polseguera que va aixecar el número de gats de l’any passat, i va dir que acceptava les limitacions d’aquest any ja que afecta a tots els espectacles amb animals, no només al circ. “No es pot dir que el circ estigui discriminat com passa en altres ciutats”, segons Matabosch, que espera poder presentar animals en pròximes edicions.

Resposta a  la CUP. La CUP sembla tenir una dèria contra el circ i tots els projectes de Matabosch. Primer va ser la iniciativa que va impulsar al Parlament i que va acabar amb la prohibició els animals salvatges a les carpes, i, posteriorment, han estat tres projectes de Circus Arts Foundation, que presideix Matabosch, els que han estat en el punt de mira de la CUP: El museu, el Circ de Nadal de Girona i ara el festival Elefant d’Or. Davant les crítiques de del partit, que ha criticat l'”opacitat” de l’Ajuntament i que es destinin diners públics al festival, Marta Madrenas va defensar les ajudes perquè la cultura és un dels “sectors econòmics potents” i una “prioritat” per a la ciutat. Madrenas va afegir que la “cultura és un sector econòmic” a qui s’ha d’ajudar i que el suport al festival compta amb un “ampli consens” a l’Ajuntament de Girona i “no va contra altres projectes culturals” de la ciutat. “No ens tremolarà res si és per invertir en cultura”, va dir Madrenas en referència a les crítiques. Durant les pròximes setmanes està previst signar el conveni entre l’Ajuntament de Girona i el Festival.

Pressupost. El pressupost és de 500.000 euros, que es finança principalment gràcies a la venda d’entrades, que costen entre els 10 i els 95 euros. L’Ajuntament de Girona aporta 65.000 euros, que s’afegeixen als 30.000 que aporten el Patronat de Turisme Costa Brava i 30.000 més de la Diputació de Girona. Segons Matabosch, les ajudes públiques permeten que els preus de les entrades siguin molt ajustats. “El preu de les entrades més barates del festival de Montecarlo són quasi com les nostres més cares”, va explicar Matabosch.

Activitats paral·leles. Altres aspectes destacats del festival són el càsting d’artistes que farà el Cirque du Soleil el 26 de febrer el primer fora de les seves carpes, l’exposició de Joan Soler-Jové i el concert amb música de circ Imaginem Xostakóvitx que presentaran la Banda del Conservatori Isaac Albéniz i el pallasso carablanca ‘Gensi’ (Fulgenci Mestres), l’artista català enrolat al Circ Roncalli des de fa més de 10 anys.

 

 

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *