Cal no confondre, naturalment, aquests conceptes, més aviat antagònics. Vejam: la negativitat consisteix en l’acceptació franca i oberta de la inevitabilitat del dolor. És possible no trobar tan greu la idea de la “comunió” amb l’univers aparent que ens envolta, tot assimilant sense embuts que seríem, així, un duplicat en negatiu de la divinitat. No hi ha “salvació”, ni cel ni infern; només hi ha un etern buit dolorós, cal admetre-ho. No ens fem il·lusions, doncs. Dit d’una altra manera, la negativitat és el reconeixement explícit de la inutilitat de qualsevol temptativa encaminada a “redreçar” l’ineluctable destí que, en certa manera, ens hem triat. Car, si bé es mira, la mescla de condicionaments a priori i de l’aportació que fem quotidianament al nostre fracàs, ja ens diu molt del fat que ens sotja, oi?
La negació és, per un cantó, la rebequeria infantil que ens enfronta a nosaltres mateixos, car l’obcecació ens priva d’admetre la nostra responsabilitat en el pacte que, intemporalment, signem amb l’absolut, pel que fa a la cura que hem d’aplicar als simbòlics “diners” que l’amo del tros ens ha confiat, segons la preciosa paràbola que l’evangelista atribueix al rabí Jesús. Per una altra banda, la negació és el refús pur i simple de la reconeixença de cap mena de transcendència i, per tant, de cap base sobre la qual edificar un compromís no utilitari. D’aquí l’enorme agraïment i admiració que mereixen aquells cooperants solidaris que (conscientment) no esperen retribució humana ni divina, encara que, “per dins”, és impossible que la mà dreta no sàpiga què fa l’esquerra.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!