La bogeria de l’AVE espanyol: estacions fantasma per a pujar a trens buits.

El passat mes d’octubre alguns mitjans de comunicació ens sobresaltaven amb la notícia de què la zamorana Ministra de Foment espanyola, Ana Pastor, assegurava amb totes les de la llei que la localitat d’Otero de Sanabria (oh casualitat!, pertanyent a la mateixa província de la qual ella és natural) tindria una estació d’AVE de la línia en construcció Madrid-Valladolid-Zamora-Galícia.

A més a més de la província en què es trobava la dita localitat, el que més cridava l’atenció de la notícia era la ingent població amb la que comptava la megaurbs d’Otero de Sanabria: 28 habitants. Una megaurbs que forma part de l’extensa i superpoblada àrea metropolitana amb què compta el municipi de Palacios de Sanabria: 282 habitants.
Al seu torn, la poblada comarca en què es troba aquesta vasta concentració poblacional compta amb 6.656 habitants, segon dades del propi Institut Nacional d’Estadística.

La promesa de la ministra responia, segons apuntaven els diaris, a “una reivindicació veïnal històrica de tota la comarca de Sanabria per no perdre el tren de les comunicacions” (sic), i al seu torn recollia un altre antic compromís subscrit pel PSOE de la època de Zapatero de què Otero de Sanabria tindria la seua estació d’AVE.
La notícia també apuntava que el que va ser Secretari d’estat d’Infraestructures, Rafael Catalá, actual ministre de Justícia, havia garantit que Otero de Sanabria es beneficiaria de la declaració de la línia Madrid-Galícia com a Servei Públic Obligatori, el que significaria que passaria de la seua condició inicial de “Lloc de Avançament i estacionament de trens” a “Estació d’AVE”. Perquè, que caram!, els 28 residents del poble es mereixien tota una estació d’AVE de primera categoria, pressupostada en més de 5 milions d’euros, res de plats de segona taula, que per això la senyora ministra és també de Zamora.

Doncs bé, tots aquests fets tan desgavellats i irracionals, més propis d’una cacicada característica del segle XIX que d’una decisió racional i analitzada pròpia d’un governant d’un estat modern del segle XXI, es complementen a la perfecció amb una sucosa informació que fa uns dies publicava el setmanari el Temps, en què referien les xifres de passatgers que havien registrat les estacions de la xarxa de l’AVE espanyoles durant els anys 2013 i 2014, xifres, per cert, que havien estat deliberadament invisibilitzades pel govern espanyol.

Doncs bé, en aquesta informació s’assenyalava que les estacions de Segòvia, Tardineta (Osca), Antequera i Requena havien registrat, respectivament, les fantàstiques xifres de 348, 449, 3.147 i 7.122 passatgers que havíen pujat a l’AVE durant tot l’any 2014. És a dir, que teníem des de la marejant xifra d’un passatger de mitjana al dia en el cas de Segòvia, fins als 20 passatgers diaris que agafen el tren a l’estació de Requena.

Segons dades d’Adif, l’ens públic propietari de les xarxes ferroviàries espanyoles, dels 30.822 milions d’euros invertits en les dues últimes dècades per implantar a Espanya la xarxa bàsicament radial d’alta velocitat, aproximadament 1.100 s’havien destinat a remodelar o fer de noves a les 29 terminals ferroviàries previstes d’alta velocitat, comptant-hi els 5 milions i escaig de la nova estació de Tardienta.

Per cert, aquesta mega-ciutat de 1.000 habitants que és Tardienta, és parada obligada de la línia d’AVE que es va construir en l’época de Alvarez Cascos expressament per connectar Saragossa amb Osca. Dues ciutats separades per la impressionant distància de 80 km.

La despesa per establir aquest servei entre les dues ciutats va ser de 80 milions d’euros de recursos públics, posant un AVE amb unes limitacions de velocitat màxima de 160 quilòmetres per hora entre Osca y Tardienta, i de 200 entre Tardienta i Zaragoza, per les pròpies característiques tècniques de la línia.

Les dades oficials diuen que el 2012 aquest servei AVE va ser utilitzat entre Saragossa i Osca per 1.808 persones (5 al dia). En sentit invers, d’Osca a Saragossa, van viatjar 1.631 persones (4,4 viatgers per jornada). Aquest flamant tren de la sèrie 102 de Renfe, fabricat per Talgo i per Bombardier, compta amb 318 places, tot i ser ocupat tan sols per quatre o cinc viatgers de mitjana que cada dia va i torna entre Saragossa i Osca.

Aquest AVE s’atura sempre religiosament a l’estació de Tardienta, tot i que en el 90% dels viatges ningú puja ni baixa en l’estació. Segons l’estadística de Renfe, durant l’any 2012 de l’estació de Tardienta van eixir 7 viatgers amb destinació a Calataiud, 6 amb destinació a Guadalajara, 7 amb destinació a Osca, 371 amb parada final a Madrid-Atocha i 35 amb destinació a Saragossa.

Al remat, una estació buida per servir de passatgers a un tren buit. Una total bogeria.

A França, un informe del Tribunal de Comptes va destrossar les perspectives econòmiques del TGV (l’AVE francès), i va acusar els dirigents de “previsions exagerades” i de “pressions polítiques” per voler instal·lar un tren que era de tot menys rendible. França tindrà el 2015 la meitat de quilòmetres d’AVE (2.000 km) que Espanya, tot i tindre 25 milions més d’habitants i una mitjana de més de quatre vegades d’utilització d’aquest servei per habitant i any.
Però açò és Espanya, no Europa. Veient aquestes irracionalitats, entenem el perquè molts europeus pensen que Àfrica comença als Pirineus.

València, a 12 de febrer de 2015.

 

 

15 pensaments a “La bogeria de l’AVE espanyol: estacions fantasma per a pujar a trens buits.

  1. Efectivament això és Espanya. I aquesta és una anàlisi “superficial” de nomès un sector, el del tren de gran velocitat. Si hi sumem autopistes, aeroports, és per posar-se a plorar. Enhorabona per l’article.

  2. A ver… Que el ave entre Zaragoza y Huesca es un tren que va de Huesca hasta Madrid con parada en Zaragoza. Entre Huesca y Zaragoza hay muchos otros trenes que no son ave y nadie coge el ave para ir de Zaragoza a Huesca, pero es que ese no es el trayecto. y de Tardienta informense mejor. La vía a Huesca es un cul de sac sin salida y todos los trenes tienen que retroceder hasta Tardienta, donde confluyen las líneas convencionales y de alta velocidad. Que fácil es hacer demagogia…

  3. La veritat és que les xifres de l’AVE en aquests poblets són per flipar. De fet, totes les xifres de l’AVE són per flipar. Una animalada rere una altra. Que serveix per pujar l’ego hispànic i per avergonyir als que tenen dos dits de front.
    I al mediterrani ens ho veem amb talgos, àlvies i altres trens que s’omplen cada cap de setmana.

  4. És veritat que els espanyols estan bojos en el tema de l’ AVE. Que és totalment ineficient econòmicament, i que tenen la dèria de connectar ciutats massa petites amb un sistema de transport que és per grans ciutats.

    Però en aquest cas l’ autor s’ aquesta informació fa trampa. Conec la zona i aquesta estació proposada a Otero de Sanabria amés de donar servei a la comarca de Sanabria i les dels voltants, és per donar servei a la ciutat de Bragança, una ciutat portuguesa que està a 1/2 hora en cotxe de on hi haurà l’ estació de l’ AVE, i a tot el seu districte, que és el cinquè més poblat de Portugal.

  5. Retroenllaç: Catalunya Independent? - Página 187 - SexoMercadoBCN

  6. Valencia,12 de Febrer de 2015.No cal que vagis a criticar enlloc.A Valencia teniu el circuit de F1,el port de la Copa del Mundo,el aeroport de Castello,etc,etc

  7. Siento decir que la información es falsa y además demagógica . Zaragoza- Huesca solo usa trenes Ave algunas días y horas. La inmensa mayoría son trenes normales y por cierto llenos. Tardienta es un apartadero que se usa con el mismo uso AVE-Tren. Los uso semanalmente desde hace años para ir de Madrid a Huesca. Y pasa lo mismo en otros trayectos…….

  8. Respecte s’aturada de Sanabria, estic d’acord amb que és desorbitada sa xifra de 5 milions d’euros per una estació, però no estic d’acord amb que no sigui oportú. La Sanabria és una regió comparable a ses terres de l’Ebre o s’alt Pirineu català, absolutament apartades i marginades durant molt de temps, només que es cas de Sanabria és més exagerat. No crec que se li hagin de destinar 5 milions, però recordem que s’AVE no passa per allà per ser final de línia, sinó que és zona de pas per unir Galícia i Madrid: si se fa s’AVE de Galícia, no me pareixeria desorbitat destinar-li una estació de baix pressupost per oferir servei a una comarca molt llunyana de tot i molt oblidada.
    Respecte la resta d’aturades vull dir lo mateix: Segòvia i Requena són terra de pas per unir Madrid amb Valladolid i València respectivament; Antequera i Tardienta són un nus ferroviari i no tenen una estació per donar servei en es habitants des poble (que també), sinó principalment logístic: és interessant posar una estació on se creuen dues línies de tren, no?
    En fi, que s’ha destinada molta de pasta? Cert. Que s’han fet línies que no s’haurien hagut de fer? Cert. Que no s’han de destinar cinc milions a una estació que serà poc útil? Cert. Però tot això no significa que no se pugui donar servei a pobles apartats i marginats gastant poca pasta i aprofitant línies que passen pe sa zona (per molt que siguin línies que no s’haurien d’haver fet: que dirien a ca nostra, “des corb, una ploma”)

  9. Retroenllaç: Infraestructuras en españa | Braços Oberts

  10. He llegit els comentaris i he vist que hi ha qui en fa sang del tema i qui dona explicacions de com va la cosa realment. Jo estaré en un terme mig i només en el cas del Saragossa Tardienta Osca. Si més no aquesta linia no es en principi AVE donat que va ser un extrany desdoblament de vies de la línia convencional Lleida – Saragossa de tota la vida fins a Tardienta. Aquest tram que era de via única i amplada de via ibérica, se li va fer una via paral lela en ample UIC o internacional fins a Tardienta. De Tardienta fins a Osca, segueis en via única amb les dues amplades insertades en la mateixa vía. Per tant a Osca si pot accedir per via convencional o UIC. L’aturada a Tardienta obeix a que és l’enllaç de la linia Lleida – Saragossa. Fins aquí l’explicació tècnica, ara bé, els genis de la seva explotació posem los hi un zero. Per anar de Saragossa a Osca hi ha una fantàstica autovia gratuita on vas en un instant, aleshores quin sentit té tanta parafernalia??? De la mateixa manera que quan vaig de Barcelona a Logronyo, tinc un fantàstic Alvia que va pel tram AVE fins a Saragossa i després canvia d’amplada i vaig per via convencional fins a la capital de la Rioja, perqué la formula Madrid Osca no hauria de ser igual??? La vertebració ferroviaria d’un pais com Espanya no s’ha de portar com un imperi de segles passats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *