El passat dia 27 d’agost, a les portades d’alguns mitjans de comunicació es podia llegir el següent titular: “Un regidor demana actuar contra Calatrava pel cost de tres ponts”.
Amb aquesta portada l’arquitecte es convertia en un dels protagonistes (molt al seu pesar) de les portades periodístiques de finals del mes d’agost, ja que tan sols 4 dies abans ja havia protagonitzat un altre titular en portada en què es podia llegir: “Calatrava també serà jutjat a Venècia pel seu pont”.
En la primera d’ aquestes notícies vaig poder llegir que el regidor esmentat a la portada, càrrec que ostentava en una localitat anomenada Haarlemmermeer pròxima a Amsterdam, s’havia dirigit formalment a l’alcalde de la mateixa perquè es plantejara posar una demanda contra Santiago Calatrava pels costos que havia originat el manteniment de tres ponts encarregats a l’arquitecte, costos que segons la notícia ascendien a l’esgarrifosa xifra de 50 milions d’euros.
Pel que sembla en l’any 1999 la localitat holandesa va encarregar a Calatrava tres ponts que havien de creuar el canal Hoofdvaar amb un pressupost inicial de 16 milions d’euros, cost que en el moment de la seua inauguració ja s’havia disparat fins als 30 milions. Un any després de la inauguració per la llavors reina Beatriu d’Holanda, la construcció metàl.lica es va començar a oxidar i des d’aleshores ha ocasionat unes despeses de manteniment de 20 milions d’euros.
És a dir, que el que va començar pressupostat amb 16 milions, va acabar costant a les arques holandeses 50 milions… bonic negoci, sí senyor!
Després de llegir la notícia la meua cara no reflectia cap sorpresa, ja que els sobrecosts i el deteriorament de les obres de l’arquitecte valencià és quelcom al que ja ens té bastant acostumats als valencians aquest megalòman de l’arquitectura més efectista que efectiva que, gràcies a haver-se convertit en l’arquitecte del règim polític existent a València des de fa més de dues dècades, ha deixat la seua empremta indeleble en la què és la seua ciutat natal, València.
La notícia que ja havia aparegut en portada el 23 d’agost era referida a la trista història del pont venecià de Calatrava que ja havia copat titulars periodístics fa algun temps, quan se li va comunicar que havia de respondre davant el jutge pels danys causats a l’erari públic de la Sereníssima per un valor de 3,8 milions d’euros per suposats errors en el disseny del pont que va projectar sobre el Gran Canal, inaugurat el 2008.
El procurador del Tribunal de Comptes de la regió del Veneto argumentava que «La realització del quart pont sobre el Gran Canal comportar un desconsiderat augment dels costos respecte al pressupost inicial», així com que el pont comportarà per al futur «un constant i desproporcionat desemborsament econòmic per part de l’administració, ja que l’obra es veu afectada per una patologia crònica, caracteritzada per la necessitat d’un seguiment constant i contínues intervencions (…) Es podria considerar que el pont constitueix per a la col.lectivitat un dany durador». El pressupost inicial de 3.8 milions d’euros va acabar disparant-se al final de l’obra fins als 11,2 milions.
El 15 de gener de 1991 el arquitecte, ja amb residència a Zuric (Suïssa), signava el seu primer contracte amb la Generalitat Valenciana per aixecar la Ciutat de les Ciències (aleshores sense Arts) en l’antic llit del Túria.
El govern valencià es comprometia a abonar a Calatrava en concepte d’honoraris del projecte un 6,5 % del “cost pressupostat” i per la direcció d’obra un 4,5 % del “cost real i total”, es a dir, un 11% del total.
Tal com va dir el diputat als Corts per EUPV Ignasi Blanco, aquest complex és “el símbol d’una època de malbaratament, d’irresponsabilitat i de deliris de grandesa d’uns governants que ens han arruïnat com a poble i han deixat a la Generalitat a la vora de la fallida tècnica i que, tanmateix, van invertir alegrement més de 1.102 milions en la construcció“.
Com sempre, xifres i nombres interessades i discutibles.
Però els temps han canviat, el boom de la rajola va explotar afectant tota l’economia i el despatx de Santiago Calatrava a València, que va obrir fa poc més d’una dècada quan la bombolla del totxo continuava engreixant-se i la Ciutat de les Arts i les Ciències comptava amb un exèrcit de grues, ara llangueix, comptant amb tan sol dos empleats després d’una dràstica reducció de plantilla produït en els últims anys.
Els últims projectes de Calatrava descansen ara en sengles calaixos de la Generalitat i l’Ajuntament de Castelló, sense perspectives de que puguen reactivar-se.
Els seus dies de brillantor i guanys multimilionaris a València sembla que han passat, ara només queden les factures que els ciutadans valencians li estem pagant amb el nostres imposts i els enormes costos de manteniment i de deteriorament de les seues gegantines obres.