El passat 12 de juny vaig assistir a una interessant conferència-debat celebrada a la Universitat Literària de València que tractava el tema de la desinformació en els mitjans de comunicació actuals.
El títol de la conferència era: Comunicació i canvi: cap a on van els mitjans de comunicació?
En ella ha participat el conegut periodista madrileny José María Izquierdo, autor del conegut bloc a El País i de l’espai a la cadena Ser “El ojo izquierdo”. En la seua dilatada trajectòria professional va ser cap de redacció de Diario 16, cap de redacció i després director adjunt de El País, així com director dels serveis informatius de Canal+, dels Informatius Cuatro i de CNN+.
L’acte s’emmarcava en la programació del Fòrum de Debats de la Universitat de València NAU XXI, i ha comptat també amb la participació de José Ignacio Pastor Pérez, president de l’Associació Ciutadania i Comunicació, Ignacio Andreu, membre de la directiva de la Unió de Periodistes Valencians i Josep Lluís Gómez-Mompart, catedràtic de periodisme de la Universitat de València, en representació de les entitats coorganitzadores de l’acte, entre les quals també hi ha l’Associació RedPública i Ca Revolta.
M’agradaria assenyalar que NAU XXI és un projecte de la Universitat de València, una mena de un think tank universitari, nascut per contribuir tant al debat social com intel.lectual i proporcionar idees innovadores sobre els problemes actuals.
En un moment com l’actual en què les turbulències i incerteses generades per la crisi han fet visible que els principals problemes que enfronta la nostra societat no són primàriament tecnològics ni d’índole merament econòmica, sinó més bé en gran mesura polítics, socials i culturals, aquest projecte sorgeix amb l’objectiu de facilitar el debat i la innovació sociocultural en la societat valenciana sobre els reptes que enfronta la nostra societat actual, propiciant la interacció entre els diferents protagonistes del territori, tal i com ho defineix amb les seues paraules la mateixa Universitat.
I ací és on es troben a faltar els periodistes, els bons periodistes, en la seua capacitat crítica de filtrar i prioritzar aquest enorme excés d’informació que ens envaeix diàriament a través de tots aquests mitjans, i que ens desinforma molt més del que realment ens informa. I molt més en un moment en què els acomiadaments, els tancaments i les pèrdues econòmiques en els mitjans de comunicació, tant públics com privats, arriben a xifres alarmants i en què la consideració social sobre els periodistes no és precisament alta.
JM Izquiedo va esmentar l’interessant mot de “Infobesidad”, una veritable malaltia social del nostre segle, en la qual l’excés d’informació que ens aplega a través de mil i una fonts diferents ens pot resultar nociva per a la nostra salut individual i, sobretot, social.
Ignacio Andreu, per la seua banda, va emfatitzar en la seua intervenció la manca de protecció que tenen els ciutadans davant la manca de filtres a la informació que ens arriba a través d’internet i de les xarxes socials, malgrat tot que hui en dia aquests mitjans són una excel.lent eina que permet als periodistes més llibertat i instantaneitat en l’enviament de la informació.
J. Lluís Gómez va exposar algunes estadístiques que indiquen que en els EUA un 48% dels ciutadans pensen que la qualitat periodística dels mitjans ha empitjorat en els últims temps.
Al seu parer, aquest fet es deu principalment als següents factors:
– La precarietat laboral actual que gaudeixen els professionals de la informació.
– La pèrdua de valors de les noves generacions de periodistes.
– L’intrusisme professional del que ell anomena “periodistes mercenaris” i el periodisme groc.
Per la seua banda José Ignacio Pastor donà a conèixer una recent estadística en la qual el 75% dels periodistes per compte d’altre asseguren haver estat pressionats alguna vegada per no donar determinades informacions, o canviar algunes ja elaborades.
En resum, un interessantíssim debat celebrat a la Universitat de València en el qual tots els assistents ens vam apercibir de la precarietat a la qual estem sotmesos tots els ciutadans davant de les informacions que ens arriben dels mitjans de comunicació, per l’impacte que sobre nosaltres produeix la desinformació i la manipulació informativa ordenada des del món corporatiu amb la finalitat de respondre a uns determinats interessos, molt allunyats dels propis de la immensa majoria de la ciutadania.
Patraix, València (L’Horta), a 14 de juny de 2013.