Després de la pluja.

De moment, s’ha acabat la primera part de la llevantada. De moment només, perquè a tota la província de Castelló s’ha reactivat l’alerta roja, que és la de més alt nivell. De moment fins a les deu de la nit. I ja es pot fer un primer balanç.

En primer lloc, les previsions s’han complert d’una manera admirable. Les precipitacions han arribat amb puntualitat i les quantitats acumulades s’han ajustat a les previsions. Moltes localitats han acumulat quantitats de més de dos-cents litres per metre quadrat en poques hores. I cal destacar el rècord absolut de Vinaròs, que n’ha recollit més de cent cinquanta en només una hora. Una veritable barbaritat. També cal destacar que, fins on jo sé, no hi ha hagut desgràcies personals. Tot un èxit, donada la magnitud de les precipitacions. Unes precipitacions que, com sempre passa en aquestes situacions, una vegada fixada la zona, es distribueixen com una loteria. De manera que hi ha pobles on han arribat als dos-cents litres mentre que en altres molt propers, només han arribat als cent i escaig.  I, com era d’esperar hi ha hagut inundacions, opinions i queixes de tota mena.

Respecte a les inundacions, cal recordar que en molts casos el que s’inunda són edificis que s’han construït en zones inundables o massa properes als llits dels rius o barrancs. Quan es fa una urbanització a una marjal, a ningú li sembla malament; I quan es formigona un barranc per tal “de millorar l’entorn del barranc al pas per la població”, a tots ens sembla bé. I quan plou, l’aigua busca el seu lloc. I si està ocupat per alguna cosa, l’aparta. O regolfa i provoca un desastre a un lloc on abans no passava res, quan plovia.

Respecte a les opinions, es pot criticar tot. Però caldria felicitar a la gent perquè no s’ha posat en risc innecessàriament. No ha quedat cap vehicle aïllat en creuar un barranc, ni ha sigut arrossegat per un corrent menystingut. Ben cert és que a la pista de Silla varen quedar atrapats centenars de conductors, però l’alcalde del poble ho va explicar ben clar. El seu clavegueram està calculat per a Silla i el seu terme, però ha de recollir també el desguàs d’alguns pobles del voltant. De manera que, quan corre perill d’inundació la ciutat, tanca les comportes que permeten drenar l’autopista. I em sembla encertat. Si la infraestructura és insuficient, en cas de necessitat, primer protegirem als del poble. Els de la carretera que s’espavilen. És allò de la manca d’infraestructures del País Valencià, que ve de molts anys enrere.

També cal felicitar a tots aquells que s’han passat hores i hores treballant sense descans per tal de minimitzar els efectes d’una llevantada d’antologia. Està clar que no han pogut arribar a tot arreu tan prompte com tothom hauria volgut, però han fet una bona feina, malgrat que hi ha gent, o empreses, que han patit pèrdues importants.

I també és cert que hi ha hagut moltes reclamacions perquè carrers, avingudes, baixos, urbanitzacions, camins i pasos subterranis s’han inundat quan només han caigut “quatre gotes”. No han sigut quatre gotes; i estaria bé que es demanés una millora d’infraestructures sempre. No només quan plou. I que es tinguera clar que, de moment, es pot votar a qui ens governa cada cert temps. Aquella excusa del “tots són iguals” o l’altra de “jo faria el mateix”, no serveixen per a res. En el millor dels casos.

Amb la pluja, s’han produït situacions greus, com que Vila-real, una ciutat de 50000 habitants, quedara aïllada la nit passada per carretera excepte per l’eixida sud. Cal tindre en compte que molta gent treballa a Castelló, o a Almassora, o a l’Alcora, que estan al nord o al noroest i que no podien acudir als seus treballs. Més encara quan algunes d’aquestes persones, entren a treballar a les sis del dematí o abans i tot. Clar que si no és per carretera, Vila-real està sempre aïllada, excepte per ferrocarril i amb les mancances brutals de les rodalies de RENFE.

Finalment, caldria esmentar que el consejo de ministros, allà a Madrid, ha aprovat oferir ajudes als afectats pels aiguats de Mallorca de fa uns dies. Però cal pensar que aquest consejo és el mateix que controla la RENFE. Una empresa que quan avui s’ha interromput el servei entre Castelló i Tarragona pels aiguats al Baix Maestrat, ha demanat als viatgers que retornen als seus llocs d’origen en rodalies. No em direu que no és una solució. Com per a esperar ajuts des d’allà. Els de la pantanada de Tous es van morir de vells sense veure quasi res.

Per cert. Un apunt final. Un plaer veure Àpunt donant informació en directe sobre una situació d’emergència per al País.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *