El dret del consum des de Girona

Reflexions de dret del consum d'en Josep Martí - el Cerverí (jurídic) de Girona -

23 d'agost de 2011
Sense categoria
0 comentaris

Itàlia: 350.000 euros de multa a Autostrade per l’Italia, SpA per manca d’atenció adequada a les persones consumidores durant una nevada

Mentre que l’Estat espanyol encara no sap ben bé què carai va transposar a la Llei 29/2009, de 30 de desembre, per la qual es modifica el règim legal de la competència deslleial i de la publicitat per a la millorar de la protecció dels consumidors i usuaris i després de fer-ho de la manera més matussera, caòtica, desordenada possible amb la finalitat, com no podria ser d’altra manera, “d’ajudar” als operadors jurídics i al mateix temps “assegurar” el compliment del principi de seguretat jurídica, a d’altres estats europeus, en l’àmbit de les pràctiques comercials deslleials, es troben no a anys llum, sinó a segles llum. Aquest és el cas de l’Estat italià que ja fa anys – a l’agost del 2007 – que va transposar la Directiva de pràctiques comercials deslleials al seu ordenament jurídic intern mitjançant un seguit de modificacions al seu Codi de consum (articles 18 a 27) http://www.veroconsumo.it/docs/Codice_Consumo.pdf

En aquest sentit, l’Estat italià disposa d’un òrgan de caràcter col·legiat que s’encarrega de vetllar per garantir, entre d’altres, el compliment de les previsions incloses a la seva normativa interna relatives a les pràctiques comercials deslleials dels empresaris envers les persones consumidores: l’Autoritat Garant de la Competència i del Mercat.

Aquesta entitat tramita expedients administratius sancionadors en relació amb l’incompliment de la normativa de consum i, concretament, en relació amb les presumptes pràctiques comercials deslleials que qualsevol empresari italià pugui cometre envers les persones consumidores. Les sancions que imposa són molt altes (semblants a les que pot imposar l’Estat espanyol l’Agència de Protecció de Dades) o sigui que, una sanció de l’Autoritat Garant de la Concurrència i del Mercat pot ben bé trencar l’equilibri econòmic de qualsevol empresa, és a dir, en termes col·loquials, asfixiar-la econòmicamet fins a fer-la desaparèixer…

En aquest sentit, l’Autoritat no s’arronsa pas a l’hora de tramitar expedients sancionadors a empreses que tenen un poder econòmic impressionant.

El cas que ens ocupa tracta, específicament, de la sanció de 350.000 euros imposada per l’Autoritat a la societat concessionària d’autopistes Autostrade per l’Italia, SpA, en relació amb la mala i incorrecta informació i atenció proporcionada a les persones consumidores que utilitzaren l’autopista a la Regió de la Toscana durant el 17 i 18 de desembre del proppassat any. En efecte, a Itàlia – com a Catalunya… – de vegades també neva de forma molt abundant a cotes molt baixes i això, en aquest cas, va provocar el col·lapse total de l’autopista a la Regió de la Toscana que va implicar que molts conductors hi quedessin atrapats durant més de 30 hores… sense aigua, aliments ni calefacció… (No us recorda quelcom que va passar a les comarques de Girona l’any passat??? Ai, no vull fer pas comparacions odioses… valga’m Déu!!).

Doncs bé, l’Autoritat no s’arronsa davant de la concessionària que pobreta, plora i implora que no li imposin cap sanció atès que considera que es va tractar d’un supòsit de força major (mentida molt podrida perquè… a la Toscana no és pas impossible que hi nevi) i que va adoptar totes les mesures necessàries per evitar la situació (que els hi ho diguin als conductors que, un cop la concessionària ja sabia que l’autopista estava completament col·lapsada, deixaven entrar-hi als conductors sense informar-los, en cap cas, del caos en el qual es trobaríen.

L’Autoritat considera que cal sancionar l’empresa per haver comès, fonamentalment, dues pràctiques comercials deslleials: la primera, perquè no es va informar convenientment les persones consumidores de les condicions reals de viabilitat (es van continuar deixant entrar cotxes a l’autopista tot i que se sabia que estava completament col·lapsada) i, el segon, per la mancaça d’informació als conductors que van quedar atrapats a les instal·lacions de l’autopista durant hores.

La primera es considera deslleial perquè amb la macança d’informació a les persones consumidores que intentaven entrar a l’autopista els hi han impedit que, amb ple coneixement de causa, poguessin arribar a optar per entrar a l’autopista o per dirigir-se a una altra carretera sense peatge i, la segona, perquè amb la conducta de l’empresari que no va respectar els protocols preestablerts, que no va gestionar correctament el trànsit, que no va actuar preventiament a l’autopista, que no va donar l’assistència adequada, va provocar que centenars d’automobilistes quedessin completament bloquejats (i tal com diu el mateix text de la resolució… – no m’ho invento – abandonats) durant un llargíssim i injustificat període de temps.

I al final de la resolució també és força explícit a l’hora de recordar que no estem davant d’una empresa qualsevulla… sinó que estem davant de l’empresa que gestiona majoritàriament les autopistes de peatge no només italianes… sinó comunitàries i que, per tant, els estàndards de qualitat per la prestació del servei no varen ser adequats tenint en compte la rellavància de la infraestructura, les seves dimensions i l’experiència i reputació de l’empresari.

O sigui que, benvolguts i benvolgudes persones consumidores… esperaré impertèrritament que algun òrgan administratiu sancionador en matèria de consum de l’Estat espanyol tramiti els expedients corresponents a les societats concessionàries d’autopistes espanyoles… perquè jo diria que, a casa nostra, moltes vegades i no només per nevades, ha passat el mateix… i apa! com si no hagués passat res… Ara entenc perquè Itàlia forma part del G-10 i l’Estat espanyol forma part de l’Associació dels “Cantores de Híspalis” i de “Chiquetete”…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!