El dret del consum des de Girona

Reflexions de dret del consum d'en Josep Martí - el Cerverí (jurídic) de Girona -

8 de maig de 2011
Sense categoria
1 comentari

Catalunya: Publicació al DOGC del 6 de maig de 2001 de l’Anunci pel qual es fan públiques les condicions generals d’utilització dels serveis ferroviaris de Rodalies i Regionals de Catalunya.

El Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya núm. 5873, de 6 de maig d’enguany, publica l’Anunci del Departament de Territori i Sostenibilitat en virtut del qual es fan públiques, per al seu coneixement general, les condicions generals d’utilització dels serveis ferroviaris de Rodalies i Regionals de Catalunya.

Aquestes condicions generals s’apliquen a tots els serveis ferroviaris de Rodalies i de Regionals que gestiona l’Administració de la Generalitat de Catalunya.

Aquestes condicions regulen les modalitats dels títols de transport que poden adquirir les persones usuàries i el seu contingut mínim.

Es regula quan cal entendre que una persona viatja sense bitllet vàlid i el procediment que han de fer servir els interventors o interventores a fi de sol·licitar el cobrament de la percepció mínima a les persones que no duen bitllet o no el duen vàlid. Aquesta percepció mínima  si se satisfà al mateix moment en la qual és sol·licitada pel personal interventor es redueix un 50 per cent el seu import.

Quant al transport de bicicletes, s’observen dues clàusules abusives:
– Que l’empresa operadora no es fa responsable dels desperfectes causats a les bicicletes mentre dura el viatge. Evidentment, es tracta d’una clàusula abusiva atès que nega cap mena de rescabalament als propietaris d’aquests béns quan el dany sobre aquests hagin estat causats per una causa relacionada amb la prestació del servei de l’empresa operadora.
– Que la persona usuària de la bicicleta és sempre responsable dels danys causats per aquest bé al tren o a tercers. Aquesta clàusula torna a ser clarament abusiva perquè la determinació, sense l’admissió de cap mena de prova en contrari, de responsabilitat al propietari de la bicicleta, implica trencar les regles essencials de la determinació del sistema de responsabilitats. S’impossibilita la persona titular de la bicicleta d’acreditar que el dany ha estat causat com a conseqüència d’un incorrecte funcionament del servei públic (per exemple, danys causats per la bicicleta a tercers o al tren a causa de frenades brusques, accidents causats per l’operadora, trencament dels habitacles on es dipositen aquests béns, manipulació efectuada per un tercer sense que el titular en tingui coneixement…).

Pel que fa al sistema d’atenció de queixes i reclamacions dels usuaris hi ha també un oblit majúscul, que és l’obligació que té l’empresa operadora de donar resposta a les queixes i reclamacions formulades pels usuaris i usuàries en el termini màxim d’un mes de que són formulades, tal com disposa expressament, la Llei del Codi de consum de Catalunya.

En relació amb les indemnitzacions per manca de prestació adequada del servei s’observa que també no es compleixen les condicions fixades al Reglament comunitari de drets dels viatgers del transport per ferrocaril, atès que no es fixa cap mena de criteri en relació a la determinació de les indemitzacions en cas, per exemple, de retard.

En conclusió, si tenim en compte la presència de clàusules abusives i de la manca de compliment de les obligacions recollides al Codi de consum i al Reglament comunitari de transport de viatgers per ferrocarril, poden dir que, tot i el traspàs d’aquest servei a la Generalitat de Catalunya, continuem malauradament igual que quan prestava el servei el Ministeri de Foment…

Usuàries i usuaris del transport de Rodalies i Regionals de Catalunya… que Déu ens afagi confessats…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!