El futur de les llibreries

Es pot observar que, a la llibreria més emblemàtica de la ciutat, cada vegada hi ha menys llibres. El fons desapareix, les obres dels grans noms de la literatura mundial cauen dels prestatges i fins i tot els cartells de les antigues categories –literatura russa, francesa, italiana…- han anat a parar a la paperera. Al mateix temps, augmenta la publicitat dels llibres més venuts (1,2,3…), amb exemplars a dojo. No ho critico, em sembla natural. Si jo tingués una llibreria faria el mateix. Està clar que les noves generacions lectores se senten desconnectades de la història de la literatura i que els grans noms que nosaltres ens delíem per llegir, a ells no els diuen res. Es concentren bàsicament en les novetats editorials i, molt concretament, en els llibres de moda. Culpar el sistema educatiu seria absurd i injust; ara bé, el relativisme estètic, tan aclamat i practicat, és la mort de les humanitats (“l’important és llegir, no importa què”). Per tant, és natural, com deia, que les llibreries concentrin els seus esforços en allò que venen i no pas en allò que només serveix per acumular pols als prestatges. Ara bé, el llibre de moda de cada moment –vampirs, Victus, ombres de Grey, Dan Brown, etc.- es pot trobar també en qualsevol supermercat mitjanet. La situació, doncs, és realment complicada per a les llibreries. El seu futur s’assembla cada vegada més al de les botigues de discs.