MANSFIELD PARK. Jane Austen

Mansfield Park, excel·lent com les altres cinc novel·les de Jane Austen, té una Ventafocs com a protagonista. El seu nom és Fanny Price i deu ser l’heroïna més esporuguida i tímida d’Austen. Amb penes i treballs supera tots els obstacles, els externs i els derivats del seu caràcter, i s’acaba casant amb qui volia: el seu cosí Edmund. Actualment, un casament entre cosins de primer grau ens deixa perplexos, però abans era una altra cosa. És un final feliç, com tots els finals de les novel·les de Jane Austen, i prou lògic, perquè Edmund i Fanny, tots dos puritans i reconcentrats, s’avenen molt bé. Queden derrotats els germans Crawford, Mary i Henry, que s’hi volien casar. Però els alegres Crawford, educats en el viciós Londres i amb un almirall de vida dissipada com a tutor, tenen uns principis morals poc ferms i acaben desacreditats. És indiscutible la felicitat final de Fanny, però Edmund, l’home que considerava Mary Crawford l’amor de la seva vida, contempla el casament amb la seva cosina com un acte molt raonable i molt convenient… però la passió era una altra cosa. Des d’aquest punt de vista, el final feliç de Mansfield Park és agredolç.       

61: KISSES ON THE BOTTOM (2012) Paul McCartney

Admirador incondicional de Cole Porter, Hoagy Carmichael o Fred Astaire, autor d’homenatges al music hall com “Honey Pie”, “Martha My Dear” o “You Gave Me The Answer”, és ben natural que Paul McCartney, en algun moment, dediqués un disc a les cançons de la seva infantesa. Ha arribat ara, a pocs mesos de fer 70 anys. L’edat es nota, volgudament, en la veu, sovint trencada, malencònica, fràgil. És un disc íntim, càlid, per escoltar amb calma a l’hora de la fosca, o al cotxe, lliscant suaument per la carretera. McCartney, amb excel·lent criteri, s’ha refugiat en Diana Krall i la seva formidable banda de jazz. Moltes cançons es poden destacar: “I’m gonna sit right down and wirte myself a letter”, “We Three (My Echo, My Shadow and Me)”, “Always”, la infantil “The Inch Worm” (la cantava Danny Kaye a Hans Christian Andersen) o “Only Our Hearts”, escrita pel mateix McCartney i amb Stevie Wonder a l’harmònica. El cim del disc, però, és “My Valentine”, escrita també per Paul, cançó acabada de néixer i ja immortal.