DEMOCRÀCIA A SANG FREDA. David Madí

En aquest interessant llibre el polèmic David Madí repassa, amb orgull i poca autocrítica, les campanyes electorals que va dirigir. No estalvia retrets als rivals ni elogis als companys, en especial a la jove generació convergent a la qual pertany. Madí, conscient que en general són vistos com uns arrogants sense ànima, carrega el seu discurs d’emoció patriòtica, que sona sincera. Particularment convincent és el retrat que fa d’Artur Mas, un home auster, treballador i honrat que, havent estat castigat duríssimament pels pactes postelectorals, resisteix estoicament a l’espera que Catalunya li faci justicia. El llibre vola més alt del que seria d’esperar i ofereix una radiografia de la Catalunya d’avui –que ha entrat en una “dolça decadència”- i un catàleg final de solucions. Tot és discutible, però en aquests temps de tanta penúria intel·lectual en alguns polítics -“fets, no paraules”- és d’agair la claredat, la fermesa i la rotunditat amb què s’expressa Madí. És de destacar l’estil del llibre, molt àgil i precís, realment impecable. (Només voldria criticar l’abús d’honest i honestedat en comptes d’honrat i honradesa).

HEREJES. G.K. Chesterton

“Muchos de los intelectos más brillantes de estos tiempos nos han aconsejado el mismo correr sin alegría tras cualquier deleite fugaz. Walter Pater ha dicho que estamos todos bajo sentencia de muerte, y lo único que podemos hacer es disfrutar los momentos exquisitos simplemente por los momentos mismos. La misma lección enseña la muy vigorosa y muy desolada filosofía de Oscar Wilde. Es la religión de “carpe diem”, pero la religión de “carpe diem” no es la de las personas felices sino la de la gente muy infeliz. La gran alegría no va juntando los retoños de rosa donde los encuentra, sino que tiene los ojos fijos en la rosa inmortal que vio Dante. La gran alegría contiene en sí el sentimiento de inmortalidad. (…) Es cierto, por supuesto, que una felicidad punzante es casi siempre efímera; pero no es cierto que debamos pensar en ella como efímera, o disfrutarla solamente “por el momento en sí”. Hacerlo es racionalizar la felicidad, y por lo tanto destruirla. La felicidad es un misterio, como la religión, y nunca debería ser racionalizada. (pàgs. 80-81)