HERIDAS BAJO LA LLUVIA. Stephen Crane

Stephen Crane (1871-1900) als vint-i-pocs anys anys ja era una celebritat literària. Havia triomfat amb “The Red Badge of Courage”, una novel·la molt crua sobre la Guerra de Secessió nordamericana (John Huston en va fer una pel·lícula el 1951); una guerra, però, que era història abans que ell nasquès. Crane, doncs, va voler viure un conflicte bèl·lic de primera mà i el 1898 se’n va anar de corresponsal a la Guerra de Cuba entre els Estats Units i Espanya. D’aquesta experiència en van sortir onze relats, que ara recull aquest volum. És la primera vegada que apareix en castellà aquest llibre, i no és d’estranyar, perquè l’exèrcit espanyol hi fa un paperot similar, podríem dir, a l’argentí a la Guerra de les Malvines. No tots aquests relats són extraordinaris, l’interès és desigual, però les descripcions dels soldats, de les batalles i dels escenaris tenen una força i una autenticitat que només sol tenir allò viscut. Després de llegir aquest llibre, que té tanta vitalitat, encara sap més greu la mort prematura de Stephen Crane, només dos anys més tard, en un sanatori d’Alemanya, de tuberculosi.

EL SECRET DE CHRISTINE FALLS. Benjamin Black

“Una novel·la poderosa i captivadora que eleva el thriller a la màxima categoria”, diu la contracoberta. Doncs ho sento, però no. L’argument és pobre i més aviat ridícul, de tipus conspiratiu: tots els irlandesos rics i poderosos -d’Irlanda i de Boston, civils i eclesiàstics- són dolents com els dimonis dels Pastorets. El nostre protagonista, com és de rigor, és un vidu amargat que es mata a whiskies. Fa preguntes inoportunes i rep la pallissa habitual. Com que el cas en si és poc criminal, l’autor acumula tragèdies gratuïtes en una trama secundària (la parella adoptiva). L’argument és prim, però el llibre és gruixut (354 pàgines). Benjamin Black, pseudònim de John Banville, omple de palla psicològica la novel·la, que té un ritme d’elefant moribund. Com a thriller és un fracàs, com a drama tot està molt vist. Per què negar-ho? L’he acabada de llegir en diagonal. No es mereixia res més.