Fundació Pere Tarrés

Educació en el lleure i acció social

Pobresa infantil

26 d'octubre de 2012

Diversos estudis i el treball quotidià en la realitat constaten la pobresa infantil, a l’entorn del 25% de la població, amb importants implicacions per al seu futur. La pobresa infantil es concreta en absentisme i fracàs escolar, en abandó pràctic dels menors que, des de molt petits i sense cap referència adulta amb criteri, fan

Llegir més

La intervenció socioeducativa a Uruguai des de l?àmbit universitari

23 d'octubre de 2012
Sense categoria

La crisi llatinoamericana del 2000 va colpejar durament l’Uruguai, a l’igual que altres països de l’entorn. Han estat uns anys amb grans índex d’atur, amb molt alts nivell de pobresa i desatenció, que han deixar barris sencers socialment mancats de recursos bàsics en no poder-los atendre una societat afeblida pel deute i la crisi. En

Llegir més

Els reptes de la pobresa infantil

18 d'octubre de 2012
Sense categoria

El fet que un de cada quatre infants de Catalunya es trobi sota el llindar de la pobresa és una situació davant la qual no podem restar indiferents. A més, quan parlem de pobresa infantil hauríem de valorar molts elements de l’entorn on estan creixent aquests nens i nenes. Entorn educatiu: ens hauríem de preguntar si estem realment oferint als

Llegir més

El rol de la societat civil

18 d'octubre de 2012
Sense categoria

Per primera vegada en força anys, aquesta crisi econòmica ha desvetllat les limitacions i insuficiències del mercat i de l’Estat com a regulador. La realitat ha demostrat, un cop més, la necessitat d’una societat civil com a contrapunt. A més de l’atenció directa a les necessitats socials, el paper que li pertoca a la societat

Llegir més

La prevenció de la violència de gènere des de l?escola

16 d'octubre de 2012
Sense categoria

Ens trobem actualment en un món que s’enfronta a unes necessitats educatives exigents, degut a que els nostres joves es troben sotmesos a diferents tipus de pressions que poden condicionar la seva percepció de la realitat. Ens calen moltes habilitats, eines i recursos educatius per poder donar suport a l’esperit crític del nostre alumnat i

Llegir més

Administrar cases, administrar sensacions

15 d'octubre de 2012

Aquest any, des de la Fundació Pere Tarrés ens van demanar a Carme i a mi (que gestionem la casa de colònies de Anna Maria Janer a Llívia) que féssim un escrit breu per a la memòria anual de l’entitat. En aquelles poques línies de text parlàvem de la voluntat de servei i de la dedicació que

Llegir més

S?innova en el tercer sector?

8 d'octubre de 2012
Sense categoria

El passat dimecres 26 de setembre de 2012, l’Institutd’Innovació social d’ESADE presentava el llibre de l’estudi elaborat per Elena Rodríguez, Ignasi Carreras i Maria Sureda, amb el títol “Innovarpara el cambio social. De la idea a la acción”. Una presentació que incidia en un dels reptes del tercer sector i que va remoure les xarxes socials

Llegir més

La responsabilitat de la societat en l’atenció a la infància

5 d'octubre de 2012
Sense categoria

La Fundació Pere Tarrés ens hem vist forçats, aquests anys de crisi, a superar el plantejament d’integrar els infants amb dificultats en colònies i casals normalitzats per l’ingent demanda de places de famílies que no poden pagar. Com en temps superats aquest estiu hem tornat a organitzar activitats amb el qualificatiu eufemístic de socials. Això

Llegir més

Dia mundial de l’Educació Social

2 d'octubre de 2012
Sense categoria

Avui és el Dia Mundial de l’Educació Social, una data d’homenatge a totes i a tots aquells que cada dia enfronten la jornada pensant val la pena exercir aquesta professió. Tots aquells que treballeu en atenció bàsica, els educadors de carrer, els dels centres especialitzats, els professionals que treballeu per la inserció laboral i qualsevol

Llegir més

La importància de la comunicació en les professions de l?acció social i l’educació

13 de setembre de 2012
Sense categoria

La comunicació hauria de formar part de les competències essencials dels professionals de l’àmbit de l’acció social i l’educació. Tanmateix fins ara són poques les iniciatives per incorporar-la en la formació i en l’exercici d’aquestes professions. En el mateix moment en què estem parlant de professionals que tracten amb persones, que atenen essers humans, la

Llegir més

La diferència…positiva

12 de setembre de 2012
Sense categoria

Acompanyar durant l’horari escolar a nens i nenes amb necessitats educatives especials (NEE) és la funció dels més de 300 monitors d’integració, familiarment coneguts com a vetlladors, de la Fundació Pere Tarrés. a moltes escoles de les Terres de l’Ebre, Tarragona i de la Catalunya Central. Ricard Checa,  L’escola inclusiva Aquest servei forma part del programa Aprendre a viure junts del Departament d’Educació

Llegir més

Formar-se en temps de crisi, una pèrdua de temps per a les organitzacions socials?

12 de setembre de 2012
Sense categoria

Moltes organitzacions socials estan fortament preocupades pel context de crisi, tant per la seva pròpia subsistència com per la pressió d’atenció social que tenen. Menys recursos econòmics, i més demandes de serveis per part dels usuaris. Una equació que no quadra! Només en el subsector de la inserció sociolaboral, la Taula del Tercer Sector Social

Llegir més

Un nou Canal Youtube sobre la cooperació internacional al desenvolupament

4 de setembre de 2012
Sense categoria

Recentment, a l’assignatura de Cooperació Internacional de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés hem posat en marxa un Canal de Youtube. Al Canal hom hi pot trobar quatre llistes de reproducció:  Una primera en la que apareixen aquells documentals, pel·lícules o materials enfocats a l’educació per al desenvolupament i la sensibilització; Una segona llista on

Llegir més

Repensar el Tercer Sector Social

4 de setembre de 2012
Sense categoria

Estem en un canvi d’època. Alguns dels paradigmes amb els que fins ara hem actuat han canviat substancialment, i segurament ja no seran com els havíem conegut. Hem de cridar fort que les entitats del tercer sector estem desconcertades, que necessitem resituar-nos en aquest nou context, per tal de garantir la nostra utilitat a les persones

Llegir més

El valor de les colònies…

4 de setembre de 2012
Sense categoria

Les colònies, convivències, campaments i sortides escolars han estat i són encara una motivació per a infants i joves, pel valor que tenen, pel fet educatiu intrínsec que comporten, per la tradició, l’esforç, la novetat, l’experiència viscuda… i molts altres aspectes que fan de les colònies i de les activitats de lleure una oportunitat única. Les sortides de colònies

Llegir més