TocDeQueda

Pensaments, anècdotes i paraules aproximades

25 d'octubre de 2007
Sense categoria
0 comentaris

BRRRRRM, BRRRRRM!! (i II)

Deia en la primera part d’aquest escrit que l’únic "interès" que suscitava en mi la Fórmula1 era comprovar com aquest lamentable espectacle tenia una repercussió certament negativa i preocupant envers l’actitud dels més joves. Després d’haver-lo rellegit però, he trobat necessari de completar-lo per canviar-ne l’enfocament: aquesta "repercussió negativa envers l’actitud dels més joves" no és sinó el reflex de la nefasta repercussió que la Fórmula1 té en els "adults". Siguem honestos: si un xiquet de 6è diu sense embuts en un debat a classe que "el Hamilton eixe és un cabró i un trampós" és perquè ha escoltat dir això mateix a casa unes quantes vegades…

Les repercussions sociològiques de l’auge de la Fórmula1 són difícils de mesurar per la seua magnitud. Per si no teníem prou amb les motos i el futbol, ara els alumnes volen ser de majors, pilots de Fòrmula1! Gran aspiració! Els xiquets ja no s’enfaden perquè el pare o la mare no els compren un baló; s’enfaden perquè no els compren un kart o una mini-moto. I allò més greu és que molts accedeixen a satisfer aquest caríssim antoix amb la ingènua, trista i interessada intenció de convertir-los en un altre Fernando Alonso. Evidentment, quan més joves siguen, més possibilitats tindran de triomfar. Com el seu heroi, que presumeix d’haver aprés a conduir abans que a caminar. Quina infantesa més entranyable de fum, soroll de motor i ferum de benzina!

Amb l’arribada del pilot espanyol a l’elit de la màxima competició automobilística, tots els escolars de l’estat espanyol tenen un nou model a seguir. El fenomen és ben conegut: en un tres i no-res, les classes és plenen de motxilles, estoigs i samarretes del seu nou ídol. Però no tan sols és un model d’imatge; també ho és de comportament. I quina actitud podem esperar dels nostres alumnes si copien les formes i les paraules d’una persona que no mai accepta la derrota amb esportivitat? L’esquema és sempre el mateix -i ningú no ho pot discutir-: si guanya, es perquè ell és el millor pilot del món i no necessita l’ajuda de ningú per ser-ho; si perd, la culpa és del seu equip perquè no li dona suport, o dels altres pilots, que "no saben conduir". Tot un exemple d’humilitat i companyerisme per als més joves!

D?altra banda, tot just aquesta setmana s’ha fet públic un estudi de la Universitat de València on es conclou que el salvatgisme i la temeritat són les característiques més representatives dels conductors de cotxes i motos. D’entre tots, els valencians, per cert, som els que aconseguim una puntuació més elevada en aquestes dues variables. Algú s’ha parat a pensar en la relació que pot haver entre l’auge del motociclisme i l’automobilisme i aquesta actitud al volant? I la passió per la velocitat… pot tenir alguna implicació amb la sangria imparable que suposen les carreteres? No hi ha dubte que ambdós temes serien una bona hipòtesi per a un treball d’investigació.

Decididament: des d’un punt de vista educatiu, l’èxit de la Fórmula1 no ha fet cap bé a la societat; ans al contrari: s’ha convertit en un altre dels molts enemics que té el civisme. Aquesta nova afició és un flac favor a l’escola i als mestres que, dia a dia, tractem d’educar a través de la raó, el respecte i la solidaritat, aquells qui formaran la societat del futur.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!