TocDeQueda

Pensaments, anècdotes i paraules aproximades

22 d'abril de 2016
0 comentaris

Uber, els taxis i la tossuda realitat

Ja fa temps que conec la polèmica sobre Uber. He de reconèixer que no he aprofundit massa sobre el fons de la qüestió per bé que no cal ser massa espavilat per entendre l’esquema bàsic d’un conflicte que ha posat en peu de guerra els taxistes de mig món. Uber és, purament i simple, una aplicació mòbil que posa en contacte persones que necessiten fer un desplaçament urbà amb conductors anònims registrats a la companyia. El preu del trajecte s’acorda prèviament i Uber s’emporta un 20% del cost de l’operació en concepte de gestió. Talment com passa amb Bla Bla Car -una empresa similar però especialitzada en desplaçaments interurbans-, allò que paga l’usuari d’aquest servei de transport alternatiu són, esencialment, les despeses del trajecte, sense que el conductor -en teoria- faça cap negoci, més enllà de reduir pràcticament a zero el cost de desplaçar-se amb el seu propi vehicle.

Com deia, els taxistes de mig món han posat el crit al cel perquè ho consideren una intromissió inacceptale que fa perillar el futur de la seua professió. Titllen la iniciativa de competència deslleial i, l’any 2014, un jutge de Madrid va ordenar el cessament cautelar de qualsevol activitat d’Uber a l’Estat espanyol per veure-hi indicis d’aquest possible delicte. Des de llavors, les mobilitzacions han estant constants. Sense anar més lluny, avui mateix he llegit a les notícies que 150 taxistes vinguts d’arreu de l’estat han boicotejat una conferència que el representant d’Uber-Espanya feia a la Universitat Jaume I de Castelló. Els taxistes estaven completament alterats i una de les declaracions més repetides ha estat la de recordar “que els conductors d’Uber no tenen una formació adequada per oferir el servei que ofereixen”. M’he quedat palplantat. La veritat és que m’esperava arguments una mica més contundents. Ja em disculparan els taxistes però, fins on jo sé, no necessites cap formació específica per portar algú al cotxe ja que tenir el carnet de conduir et capacita plenament per fer-ho. Així doncs, jo, individu que posseeïx una llicència B2 per conduir turismes, estic totalment capacitat per portar al meu cotxe i allà on a mi em vinga de gust, qualsevol persona -amic, familiar o desconegut- que jo convide a pujar-hi. Una qüestió totalment diferent és si puc fer això a canvi de que l’hipotètic passatger m’abone les despeses “físiques” -gasolina, neumàtics…- que costa el trajecte. Si no s’hi fa negoci, hi sóc totalment favorable.

És evident que el conflicte administratiu és l’única basa real que tenen els taxistes per fer front a Uber. Tanmateix, per molt que vulguen disfressar-ho de competència deslleial o d’activitat il·licita en tant que no es paga per oferir eixe servei, allò que realment volen impedir jutges i taxistes és que la gent es pose d’acord i s’organitze d’una manera paral·lela al poder i les institucions. Que no hi ha bancs de temps? Que no hi ha mercats de bescanvi? Que no hi ha associacions que ofereixen ajuda per ajuda, serveis per serveis? I, doncs? Per què no podem compartir els cotxes i, de pas, fer-ne un ús més racional a les ciutats? Ja sé que per al gremi de taxistes és un atac frontal i entenc que s’hi regiren. Però més valdrà que, juntament amb les mobilitzacions, comencen a pensar estratègies per adaptar-se a la nova realitat. Uber no és competència deslleial; és una “bèstia” molt més greu: és la interconnexió de les masses; és internet que ha capgirat el món. Ara els ha tocat a ells però abans fou la música, l’oci, la indústria… Estranya és la professió o activitat econòmica que no haja patit una transformació total en els darrerso anys motivada per la irrupció cibernètica. Així doncs, Uber no és més que una conseqüència més d’aquesta mutació social que vivim. I bé farien els taxistes d’entendre que la millor manera de defensar la seua professió en un món que canvia a cada segon que passa és assumir la realitat i reinventar-se. No hi tenen més remei.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!