TRAVESSANT EL LLUÇANÈS EMBOIRAT 13.03.2011

L’aigua i el mal temps, el perill d’allaus i la no gens galdosa previsió per diumenge ens privaren d’una escapada a esquiar. I ben mirat, encara haguéssim pogut fer alguna cosa de profit damunt les pells.

Dijous la colla ja havia quedat a la Plaça per fer sortida matinal de diumenge però els que anàvem a esquiar, si ens en desdèiem, aniríem fora comarca a fer carretera. I així fou. Dissabte al vespre ens trucàvem per decidir l’alternativa a la neu.

Els quatre que quedem, la Flor, el Mamalló, el Maestro i servidor marxem a quarts de set amb la guagua amb destinació a Sant Hipòlit de Voltregà. Al Maresme ens hem llevat amb el cel ben clar però a mesura que entrem a Osona, les nuvolades i la boira tapen i amb més espessor, les cingleres i tot el sector que hem de prendre en el nostre camí cap el nord-oest.

Iniciem la ruta cap a les vuit prenent la carretera coneguda en el mon dels rallies com La Trona que ens enfilarà sense gaire exigències al Coll de Sant Martí i on malauradament no podrem gaudir de la majestuosa vista de la Plana per culpa de la boira.

Després d’un lleu descens passarem per Sant Boi de Lluçanès i el Coll del Pal i en sinuosa, tranquil·la,  però enganyosa carretera pels seus puja i baixa, passarem Alpens, el Cobert de Puigcercós i arribarem a Borredà. Aquí farem una aturada per esmorzar: cinc euros per cap. Collonut.

Continuem carretera amunt tot païnt.  A mesura que ens acostem a Sant Jaume el cel es va aclarint i s’agraeix l’escalfor del sol. Aixafades al ferm de la carretera hem vist desenes de salamandres, senyal que l’hàbitat on es troben és molt adient per a elles malgrat restar envaït  i estroncat sovint per uns altres exemplars molt  més grans, sapastres i aliens a l’hàbitat que s’aprofiten d’aquest benestar. La parsimònia d’aquests animals en travessar carreteres els és un llast.

Arribem a Sant Jaume de Frontanyà a ple sol. Tot i ser diumenge, només hi ha quatre gats. Millor pels anfibis. Faig fotos tot envoltant la monumental església mentre els companys discuteixen sobre la resta de la ruta i el temps que ens resta.

Quan acabo d’enllaunar el paisatge en la capsa negra reemprenem la marxa i coronem el Coll de la Batallola, punt culminant de la sortida a 1197 m. d’altura i amb trams des d’el 12% fins al 18% concentrats bàsicament en els darrers quilòmetres.

Traspassem la nòrdica collada i comencem el descens cap a la Pobla de Lillet per una estreta però molt suggerent carretera que ens ofereix com a teló de fons les blanques capçades de la Serra de Montgrony. La visió de la recent nevada ens fa penedir de no haver aprofitat el dia per anar a desvirgar-la.

Arribem a la carretera de la Pobla i sense atansar-nos a la vila berguedana, trenquem a la dreta per iniciar el darrer port de la jornada: el Coll de Merolla.

Com la resta de la sortida, en cap moment hi ha hagut escapades ni estridències i arribem al coll pràcticament tots plegats. El passem sense aturar-nos. Ni foto.  El Mamalló va al davant.  Davallem serpentejant, gaudint del descens l’un darrere l’altre fins a Gombrèn. A partir d’aquí anem fent relleus fins l’arribada a Voltregà.

L’ideal de la retallada haguera estat anar primer a Sant Joan de les Abadesses i després enfilar a les Termes com vam fer alguns l’any passat, aleshores travessar la carretera del Coll de Canes i anar a Santa Maria de Besora per LLaers. El temps però no donà per més i així quedà la cosa que no ens en penedim pas!

P.D. Tard em vaig adonar que podia haver trucat l’Anscari, potser s’hi hauria apuntat. Dispensa’m.

Fins la propera,
Joan LLadó

Les fotos: cliqueu aquí.

1. Us felicito pel vostre bloc i us dono les gràcies per donar a conèixer la nostra comarca. Diumenge deurieu estar ben sols per les carreteres lluçaneses, oi?
    Tot i que s’aixafin salamandres, ens convenen molts turistes!