Entre el Túria i el Ridaura

el bloc de vicent

El retorn de l’hongarès, d’Anna Moner.

A principi d’aquest mes varem anar a Casinos a una conferència de l’escriptora Anna Moner sobre la figura de Mary Shelley i la seua obra més coneguda, el Frankenstein. Ja havia llegit dues novel·les de l’autora de Vila-real, La mirada de vidre i Les mans de la deixebla. Després de la conferència vaig pensar a llegir la novel·la que per ordre cronològic va entre aquestes dues, El retorn de l’hongarès.

Una trama policíaca sobre un assassí en sèrie a finals del segla XIX a París que s’acaba resolent més de cent anys després per una metgessa forense (una protagonista científica com a la seua primera  novel·la) serveixen com a fons d’una narració on l’autora sembla més interessada en mostrar-mos com són els protagonistes i la ciutat de París i embellir la narració amb molta ciència, molta música i un poc d’erotisme, que fan que uns assassinats que possiblement en mans d’altre no ens digueren res, ens enganxen a la lectura per veure com acabarà aquesta espècie de Dorian Gray que retorna del passat per a que la protagonista desemmascare el seu veritable rostre.

Rondalla del retorn, de Josep Piera.

A la biblioteca de Llíria em vaig trobar una edició vella d’aquesta novel·la de Josep Piera amb la que va guanyar el premi Andròmina en 1977. La novel·la com ens diu el títol ens conta un retorn,  la tornada a casa d’un escriptor exiliat a París els primer anys de la transició. Torna per escriure un llibre i potser retrobar-se ell amb la seua ciutat, Gandia, prou canviada degut al boom del turisme. Sembla que vol escriure sobre els fets ocorreguts a la ciutat durant els anys de la II República, la Guerra Civil i la postguerra i durant la narració va alternant capítols actuals amb altres que desenvolupen al passat, un sobre els fets del poble i altres sobre la seua infantesa, amb personatges que semblen ser alter egos del protagonista i escriptor.

Per què escric, de George Orwell.

Edicions del 1984 acaba de publicar un recull d’assajos publicats per George Orwell entre 1931 i 1948, entre ells el que dona títol a aquesta selecció feta per Pau Dito Tubau. La temàtica són ser sobre literatura i/o política i  sobre la Guerra Civil Espanyola anticipant en alguns algunes idees del que seria la seua novel·la posterior 1984.

Però qui millor pot descriure el llibre és la Tina Vallès amb el seu article a Vilaweb: La crítica llepa.

Mandela i el general, de John Carlin i Oriol Malet.

Aquest és el segon còmic del tàndem format pel periodista anglès i el dibuixant català que he llegit en poc de temps. Si al primer (Bèsties) s’inspiraven amb la família dels Ortega a Nicaragua, amb clares referències a La revolta dels animals d’Orwell en aquesta s’inspiren en un fets de la vida de Nelson Mandela, la seua rivalitat amb el general afrikàner Constand Viljoen, fets que l’autor coneix prou bé i dels que ja havia parlat al seu llibre El somriure de Mandela.  Una manera diferent de narrar-nos uns fets transcendentals per al país sud-africà.

Quina diferència entre els còmics actuals i els de nostra infància!

Jeroni Munyós i la supernova de 1572. Exposició i conferència inaugural a Llíria a càrrec de Vicent J. Martínez.

Al 1572 es va observar una supernova al cel. Un dels que la va observar va ser el científic valencià Jeroni Munyós, poc reconegut a casa nostra però molt apreciat i conegut per altres científics  de l’època com Tycho Brahe. Aquest fet i altres varen revolucionar la concepció que es tenia fins aleshores de nostre món, de la immutabilitat del cels aristotèlica que acabarà donant la visió actual que tenim del nostre sistema solar, malgrat les pressions en contra de l’església i dels poders fàctics de l’època. Per això ell va tenir por a divulgar molt aquests descobriment i rebre represalies, com les que va patir Giordano Bruno o Galileu un poc més tard i enlloc d’estrelles parlava de cometes, però incidint en que eren fenòmens supralunars.

 

De tot açò i algunes coses més ha anat la conferència inaugural de l’exposició itinerant que la Universitat de València a dedicat al personatge de Jeroni Munyós al 500 aniversari del seu naixement i que ara ens arriba a Llíria i que podreu visitar durant uns dies a l’oficina del turisme de carrer Sant Vicent, dalt dels mausoleus romans.

 

Escritoras al frente. Intelectuales estrangeras en la Guerra Civil, d’Aránzazu Usandizaga

Si Paul Preston va escriure fan anys Idealistes sota les bales, un llibre sobre els periodistes i intel·lectuals desplaçats a cobrir la Guerra Civil, en aquest llibres l’autora ens dona una visió sobre les dones que feren el mateix i ens fa un recorregut per la vida d’unes quantes, ja ve siguen escriptores, periodistes o personal sanitari vinculats de manera directa o indirecta amb el conflicte derivat del cop d’estat feixista del general Franco.

L’autora comença exposant el context històric previ a la guerra on les dones, sobretot als països anglosaxons i després de la Gran Guerra amb pres més consciència política degut al seu paper de substitutes dels homes en moltes feines “masculines” durant el conflicte. Això fa que el següent conflicte bèl·lic més important interesse a aquestes dones conscienciades i vullguen tenir el seu paper en ell. Ara, l’autora també crítica que moltes (i  molts, en això els homes també estan inclosos) tenien una visió de la societat espanyola molt allunyada de la realitat. Una visió massa romàntica i colonialista d’un país endarrerit respecte a la resta d’Europa, el que normalment es diu orientalisme, tendència que ja venia dels primers romàntics del segle XIX.

Simone Weil, Dorothy Parker, Katherine Atholl, Virginia Woolf, Lillian Hellman, Martha Gellhorn i moltes més dones passaran per les pàgines d’aquest llibre. Quina casualitat que m’ha tocar llegir-lo en la setmana reivindicativa del 8 de març!

Mary Shelley, la creació de Frankenstein; conferència d’Anna Moner.

L’ajuntament de Casinos ha organitzat una sèrie d’actes per commemorar el 8 de març i un d’aquests ha estat la conferència realitzada per l’escriptora Anna Moner sobre la figura de Mary Shelley i la seua novel·la més famosa, Frankenstein o el modern Prometeu. La conferència ha estat molt interessant i Anna Moner ens ha contat tot el procès creatiu d’aquest ficció explicant el context històric i personal de l’autora. Un gran descripció d’aquests fets complementats amb detalls sobre el món de l’art i la ciència, temes que la conferenciant domina com ha demostrat a les seus novel·les que he llegit, Les mans de la deixebla i La mirada de la vidre.

Sembla ser que el tema de Mary Shelley em persegueix darrerament. A la darrera novel·la de Roc Casagran, Somiàrem una illa, es parla del tema al primer capítol al descriure els efectes produïts a Europa per l’erupció d’un volcà a una illa d’Indonèsia. Una efecte hivernacle que va provocar que el 1816 fos conegut com l’any sense estiu i que feu que Mary Shelley, el seu marit, Lord Byron, el Dr Polidori i altres es tancaren a una casa al llac Léman a escriure narracions de terror. D’ací neix El vampir i Frankenstein. O també els quadre que va pintar Joseph Turner per aquella època es pensa que estan influenciats per aquest fals estiu del 1816.

Fa poc també, a vilaweb vaig llegir sobre una obra de la seua mare, Mary Wollstonecraft que es deia “Mary, una ficció”, una novel·la on la mare de Mary Shelley reflecteix el seu pensament feminista molt avançat a la seua època.

També fa uns anys vaig llegir una biografia novel·lada de l’autora de Frankenstein escrita per Dolors Garcia i Cornellà, Castells a l’aire.

O també, com varem parlar a la conferència d’ahir, recordar les adaptacions cinematogràfiques: El Frankenstein de James Whale amb Boris Karloff o Frankenstein de Mary Shelley, dirigida per Kenneth Branagh, interpretada per ell mateix i Robert de Niro. O pel·licules vinculades amb l’autora com Remando al viento, de Gonzalo Suarez.

Com va dir Anna al final de la conferència adreçant-se al públic, no vos entren ganes de llegir la novel·la?

Bresca, d’Isabel-Clara Simó.

Gràcies a la biblioteca municipal de Llíria vaig trobar aquest vell recull de contes de l’autora alcoiana publicat als anys huitanta del segle passat. Un recull d’històries curtes on tracta el tema de l’amor des de diferents aspectes i que no decebrà gens als lectors de l’autora de Júlia i altre novel·les més.

 

A l’interior hi ha una foto d’una jove Isabel-Clara, ja que l’edició els de 1984

Papallones negres, de Priscilla Morris

Fa poc vaig llegir el llibre Adeu Martha d’Ingke Bordersen on es parlava de la destrucció de la biblioteca de Sarajevo per les tropes sèrbies durant el setge d’aquesta ciutat a la guerra de Bòsnia. Aquest també és un dels principals fets narrats en aquesta novel·la ambientada en aquesta setge on l’autora britànica de mare bosniana ens descriu aquest incendi i com durant un temps el cel de la ciutat es va emplenar de les restes cremades dels llibre que hi havia en aquesta monumental biblioteca, restes que anàvem volant pels carrers com si foren petites papallones negres i que queien al cap i els cabell de la gent. D’ací ve el títol d’aquesta novel·la on l’autora ens mostra amb tota cruesa les conseqüències d’aquest setge a la població de la ciutat, independentment de la nacionalitat dels assetjats. Un any en la vida d’una mare que ha envia al seu marit i la seua mare i es queda a la ciutat per estima a la feina, és pintora i amb la pèrdua de la biblioteca ella també perd es seu estudi on pinta els seus quadres, i a la seua ciutat natal, un any de penúries i patiment que acabarà amb el seu rescat per part del seu gendre anglès.

Per més informació:

Sarajevo, l’art i la resistència ciutadana sota el setge

El jo que no mor, de Ferran Torrent

L’autor de Sedaví ens recupera el personatge del Mític Regino en aquesta nova novel·la per descriure’ns els seus orígens als anys seixanta. Una història on, paradoxalment, el falsificador és el personatge més sincer del relat. Personatges que tenen coses a amagar: generals franquistes, espies soviètics i del Mossad, nazis amagats i actrius famoses que es volen amagar són els protagonistes d’aquesta darrera novel·la de Ferran Torrent, que no decep al seus seguidors, dels quals en són un des de  Un negre amb un saxo.

Per cert, no sé si és original (no crec), però és curiosa la manera de narrar els diàlegs entre els personatges sense usar el típic guionet i punt i apart.