Bloc d'en Robert Mora

Reflexions, opinions i estats d'ànim.

Sobre l’allunyament del poder polític i el fenomen de la globalització

Sense categoria
No sé n’adonem amb claredat, però l’allunyament del poder que s’està produint amb la globalització, és l’equivalent al retorn a “l’ancien regim” on el poder no estava vinculat a la ciutadania sinó que provenia de fonts de legitimació superiors, divines en el cas de “l’ancien regim” i tecnocràtiques o “cientifiques” ara, però igualment de “coneixement superior” en el cas de la globalització.
Posem-li nom als nusos de poder allunyats i ho entendrem millor. Nusos de poder que no només són més poderosos que els poders tradicionals existents fins ara, i amb més capacitat d’influència, sinó que estan investits d’un poder “superior” no reductible a la voluntad popular, ans del derivat de l’intangible coneixement de la ciència i la tecnica.
Els nusos de la xarxa global de poder (concentracions de poder tal com els estats, ministeris, parlaments, instàncies regional, etc.), a mesura que van baixant i per tant acostant-se al ciutadà mitjà, van assemblant-se més i més, a delegacions dels poders superiors, que a emanacions de la voluntad popular. Un poder superior que ordena (p.e. la OMS als Ministeris de Sanitat davant la pandemia etc.) i que cada cop està més allunyat de qualsevol control. Als nusos pròxims, (estats) els toca executar allò que els poders supranacionals “suggereixen”.
Qui controla l’OMS, l’FMI, la ONU, la UNESCO, el BM, etc.? Qui controlarà un “Govern mundial” d’aquesta mena?
Ja no hi hauria on amagar-se. Caldria ser-ne conscients perquè per eixe camí s’em enfilat.
L’exemple de la UE és paradigmàtic, perquè al negar-se els Estats a cedir poder per convertir-la en una federació o confederació d’Estats, el poder de la UE s’ha allunyat del control ciutada, i la COMISIÓ EUROPEA (l’autèntic Govern Europeu) s’ha convertit un ens absolutament opac, no nomes independent de la voluntad del ciutadà, sinó del mateix Consell i Parlament Europeu, en mans només de les elits dels estats membres. I amb tot és un exemple petit en comparació amb el que se’ns ve al damunt.
La globalització política (que no econòmica ni informativa a les que considero positives) està produint una deriva envers una mena de monarquia absoluta mundial, i els nusos d’aquesta xarxa de poder, (estats i instàncies regionals intermitges) les noves feus i els seus representants, els nous senyors feudals.
El mes paradoxal de tot és que els principals valedors d’aquesta globalització són les “esquerres”, O més pròpiament anomenat “el progressisme” (que sovint es confòn amb l’esquerra, perque certament hi ha un progressisme d’esquerra però també existeix un progressisme de dreta),  mentre “les dretes” tradicionals, amb el seu “patriotisme classic”, de grat, inadvertidament, o per força, s’estan convertint en les valedors d’àmbits de sobirania més propers al ciutadà.
Potser aquesta siga una de les raons del creixement de l’extrema dreta arreu del món. Es ben sabut que l’antic electorat del PCF l’ha recollit el Front Nacional de LePen, i que Trump va rebre un suport massiu de la classe obrera.
En eixe sentit els patriotes de les nacions sense estat ens trobem en una interessant avinentesa de “nobody’s land”, perquè no estem adscrits ni al patriotisme de dreta dels estats-nacio, ni al progressisme globalitsta…o no ho hauríem d’estar!
Només ens cal obrir un poc els ulls per veure que aquest embrió de monarquia absoluta mundial té molt a veure amb les Big Tech. L’exemple més palès ha estat la mort civil de Donald Trump al que han fet fora de Twitter, Facebook, Instagram, Youtube etc. fins i tot quan encara estava al capdamunt del poder, el que ens indica amb claredat meridiana, com el control ha fugit de la voluntat dels ciutadans i de les mateixes institucions de l’Estat, desplaçant-se a les grans empreses privades multinacionals que controlen les xarxes socials i proveïdores de serveis d’Internet i telefonia, empreses amb estrets lligams amb els nusos de poder de les instàncies supranacionals esmentades.
Mort civil la de Trump, que ara serà sancionada (i sobretot enblanquinada) amb l’empeachment.
Si poden reduir al silenci al President dels EEUU, que no poden fer amb un ciutadà corrent?
L’autèntic poder no és el que reprimeix (la represió la deixa per les instàncies de poder més baixes, estats, regions autònomes, etc.) sinó el que acarona…si et portes bé, i et fa desaparéixer si no et comportes d’acord amb l’ortodòxia.
En paraules de Orwell el que et “vaporitza” sense deixar rastre de la teua existència al món.
De fet molts dels moviments actuals del tipus “negacionistes i cospiranoics” s’assemblen com una gota d’aigua a una altra a les heretgies, la bruixeria i fenòmens semblants d’uns altres temps que semblen estar tornant.

SOBRE LA NOVA ESQUERRA CONTEMPORÀNIA I ELNACIONALISME DE LES NACIONS SENSE ESTAT

Sense categoria

SOBRE LA NOVA ESQUERRA CONTEMPORÀNIA I ELNACIONALISME DE LES NACIONS SENSE ESTAT

10/01/2021

Els que venim de l’esquerra marxista recordem perfectament el discurs de la estructura economica i la superestructura cultural (entre ells el nacionalisme) com una mena d’epifenomen que depenia totalment de l’estructura però sense consistència pròpia, i com eixa estructura econòmica creava dues (i només dues) classes socials enfrontades, la dels explotadors burgesos, propietaris dels mitjans de producció, i la dels explotats proletaris, i com les masses d’aquests segons es convertien en la classe revolucionària conscient de ser-ho que faria la revolució i ens duria a la fi de la història. Revolució que atenent a la teoría s’havia de produir en aquells llocs on l’acumulació de capital (Anglaterra, Alemanya, França, EEUU, etc) i la fortalesa d’un proletariat conscient la faria inevitable. Pronòstic teòric que MAI es va fer realitat.

Tanmateix davant el fracàs real del “socialisme real” Gramsci inicia una revisió a fons i darrere seu tot un seguit de pensadors (que van des de Foucault a Laclau) d’esquerra que li fan la volta a la truita (sobretot després de la caiguda de la URSS) i se n’adonen que el proletariat de les nacions capitalistes NO VOLIA fer la revolució, (la revolució va triomfar en els països agraris, on no tocava segons la teoria, com Rússia, Xina o Cuba) raó per la qual havia que repensar el model i posar en primer lloc la “superestructura cultural” com l’element bàsic i decisiu d’una nova esquerra i l’estructura econòmica com un subproducte d’allò cultural, retornant a la dialéctica de Hegel.

I en segon lloc, anar a la recerca d’un nou subjecte revolucionari.

Així arribem a l’esquerra moderna de tall cultural (el tant esmentat marxisme cultural) anomenada “nova esquerra” que ha fet del feminisme, l’indigenisme, l’animalisme, el globalisme (en compte de l’internacionalisme proletari), l’ecologisme, l’LGTBIsme, els assalariats (que no proletaris) i tot un seguit de nous agents, el seu nou subjecte cultural-‘revolucionari’ i el “de arriba y los de abajo, la casta, la trama i tutti quantti” de Podemos o el discurs mes híbrid del PSOE, el seu nou corpus teòric. Fent de la ideologia de gènere l’eix principal del seu discurs, on proletaris i burgesia són substituïts pels gèneres.

D’aquí la desorientació i el desconcert que molta gent tradicionalment d’esquerra té en aquests moment.

Per tant, l’esquerra ‘post URSS’ en compte de la lluita de classes canònica postulada per Marx, burgesia versus proletariat, proposa un nou model de distints d’agents revolucionaris:

Principalment el discurs de gènere Dones/homes, i com a auxiliares, els de homosexuals/heterosexuals, avortistes/antiavortistes, tendències sexuals minoritaries/heterosexuals llenguatge inclusiu/llenguatge ‘patriarcal’, indígenes/criolls, , negres/blancs, treballadors/patrons, ecologistes/contaminadors, immigracionistes/antiimmigracionistes, joves/adults

internacionalistes globalistes/patriotes nacionalistes, …etc.

Aquest últim eix ens ateny especialment als nacionalistes sense estat, perquè ens deixa en una situació difícil, en una situació neuròtica, en el que s’anomena LLIGAM DE DOBLE VINCLE teoritzat per Gregory Bateson, un autor de l’escola de Palo Alto, atès que les reivindicacions nacionals de les nacions minoritaries hispàniques sense estat sempre han estat vehiculares des de l’esquerra, mentre que l’imperialisme unitarista espanyol sempre ha estat una reivindicació de la dreta espanyolista.

El lligam de doble vincle consisteix en que hi ha un discurs manifest que ordena una cosa, l’assoliment d’un objectiu mentre que al mateix temps de manera tàcita, oculta i prohibint la seua verbalització manifesta, hi ha un altre discurs ocult que prohibeix el que l’altre discurs ordena, i que es troba a la base de molts símptomes neuròtics, fins el punt que va arribar a postular-se com el causant de l’esquizofrènia.

Doncs bé, nosaltres nacionalistes patriotes estem en una situació de “doble vincle”. No podem recoltzar la dreta espanyola perquè el seu patriotisme es imperialista i ens nega el dret a existir, pero el paradigma de l’esquerra ens obliga a ser immigracionistes en unes nacións minoritzades sense capacitat d’integrar la immigració. Ens ordena ser internacionalistes i globalistes, és a dir a renunciar a les estructures d’estat propi, ens empeny a tenir polítiques de control de natalitat i multiculturals quan comencem a estar en minoría dins el nostre espai nacional..etc.

Ho tenim malament. Cal sortir d’aquest doble vincle, però primer ens cal reconèixer la seua existència, i per descomptat a teoritzat un nou corpus doctrinal distint i diferenciat tant de la dreta com de l’esquerra espanyola.

SOBRE L’ASSALT AL CAPITOLI DELS EEUU

Sense categoria

07/01/2021 SOBRE L’ASSALT AL CAPITOLI DELS EEUU

El gran interrogant respecte del que està passant als EEUU, és si d’aquí sortirà un nou moviment polític o tot és desfarà com “llàgrimes en la pluja”.

Trump ja és el passat, però del que no és tan segur que el trumpisme desaparega tan facilment. Alerta doncs a l’entorn trumpista i els possibles líders que hi puguen sortir d’aquest magma. Ja coneguem uns quants moviments d’aquesta naturalesa sorgits a diferents èpoques històriques i a diversos indrets geogràfics del món.

Sense cap intenció ni interès d’establir paral·lelismes. Cada poble, cada país, i cada moment històric té la seua expressió pròpia.

09/01/2021

A Trump cal llegir-lo i entendre’l com a símptoma. Focalitzar-nos en la seua persona es un error. El “trumpisme” és anterior a Trump i el sobreviurà. EEUU te un greu problema polític i Trump, un outsider al sistema que ni tan sol es membre del partit republicà ha fet de catalitzador d’aquest malestar que JA ha pres forma POLITICA (gràcies al seu lideratge) i que no crec que desaparega amb la desaparició de Trump. En aquest cas la dita de “mort el gos s’acabat la rabia” no es cert. La ràbia romandrà després de mort el gos. Dit siga sense cap intenció pejorativa.

Les explicacions senzilles quasi mai són certes i es més, en indueixen a continuar cometent errades.

Jo aprecie els judicis de valors, (i una de les seves manifestacions com són les ideologies), perquè els valors ens ajuden a orientar-nos en la vida, però per fer anàlisis útils, de vegades cal prescindir-ne de la ideologia i dels valors que professem.

El problema amb què s’enfronta EEUU es un problema polític certament però no és només polític, de política socialdemòcrata o política neoliberal, sinó de quelcom més profund. Els consensos sobre els que estan fonamentats els EEUU d’Amèrica estan esgotats. La dicotomia “negre-wasp”, la dicotomia identitaria territorial “estat-nacio” (novaiorques/californià/etc. versus americà), “globalisme versus patriotisme”, “concepció religiosa de l’existencia versus concepció laica”, “individualisme versus col·lectivisme”, (dret a portar armes versus control de l’estat p.e.) etc. s’han esberlat sense consens ni sense haver estat substituides per altres. I el trumpisme els ha donat carta de naturalesa i foma política a qüestions que fins ara s’afrontaven com a questions prepolitiques, i ha encarnat aquest nou esperit de retorn als origens d’una part genys menyspreable de la població. Retorn impossible per altra banda. Ens agrade o no el racisme forma part substantiva de la nacio nordamericana,i aquests trets són impossibles de canviar perquè troquelen l’esperit col·lectiu. Voldria equivocar-me però em fa la impressió que ens trobem en un moment pre revolucionari perquè els EEUU necessiten una refundació amb tot el que això implica.

Si. En això tens raó. El mite del progrés lineal es només això. Un mite. La història és cíclica, però mai no es retorna al mateix punt.

Certament el positivisme mecanicista del segle XIX roman com a paradigma a l’hora dels anàlisis. El paradigma einstenià i planquià, (relativisme quàntic) encara no ha amerat la societat, ni penetrat en el pensament col•lectiu com ha epistemología básica a la que atansar-se en els anàlisis polítics, socials i històrics.

Reflexió sobreles eleccions catalanes del 14 de febrer

Sense categoria

07/01/2021 A les eleccions catalanes del 14 de febrer i darrere de tota l’aparent confusió, només hi ha dues alternatives estratègiques amb tota la sofisticació que es vulgui: la unionista consistent en trencar l’entesa entre ERC i JUNTS, amb la falca d’aquesta estratègia que és el PSC, i fer un nou govern semblant al de l’Estat que está encapçalat pel PSOE coalitzar amb PODEMOS i el suport d’ERC, i que a Catalunya fóra un govern encapçalat per ERC coalitzar amb COMUNS i amb el suport del PSC i potser també de la CUP.

L’estratègia independentista per contra, passa per una entesa entre ERC-JUNTS amb suport de la CUP amb l’objectiu de crear grans contradiccions als COMUNS al veure’s arraconats amb l’unionisme de PP/PSC-C’s/VOX.

La dicotomia pivota doncs en l’alternativa ERC-JUNTS si, ERC-JUNTS no. I l’unionisme, des dels COMUNS fins VOX posarà TOTA la carn a la graella per trencar qualsevol pont d’entesa entre JUNTS i ERC.

Jo, els homes, els detesto. El feminisme del segle XXI.

Sense categoria

05/01/21

La jove activista i escriptora francesa Pauline Harmange és l’autora d’un assaig curt i provocador Jo, els homes, els detesto (Destino / Paidós).

Un llibre-manifest que defensa i promou l’androfòbia i l’odi als homes!! I no només sembla la mar de normal sinó que el promocionen. Pel que he llegit tracta els homes com éssers inferiors: mandrosos, covards, violents, etc. I proposa l’androfòbia i l’odi als homes com a norma de vida.

El realment impactant no és que pense això (el racisme, la xenofòbia, el masclisme, l’antisemitisme, la misoginia, etc, existeixen) sinó que es publique, es promocione i se li done difusió com una cosa simpàtica, moderna, progre i guai. Ni més ni menys per l’editorial PAIDOS!

Algú s’ha preguntat a quin tipus de societat ens abocaria una proposta com aquesta?

Pel que es veu, és el senyal dels temps que estem vivint.