
El meu pare és mestressa de casa
Una bona manera de treballar la coeducació és relacionar-ho amb els oficis. Hi ha professions d’home i professions de dona?
Una manera de trencar amb els estereotips és treballar-ho conjuntament amb els infants a partir dels 2 anys. Però com podem fer-ho? A continuació exposo diferents activitats amb la finalitat de introduir el tema dels rols de gènere als més petits.
ACTIVITAT 1: ASSAMBLEA ELS OFICIS
En rotllana, crearem un clima càlid, acollidor i plantejarem diferents situacions per saber què en pensen els infants. Cada infant dirà a què es dedica el seu pare/mare. En cas de que hi hagi un pare perruquer o una mare polícia plantejarem: “Pot ser perruquer?” o “Pot ser Polícia?” “Per què?” transmentent la idea de que hi ha professions estereotipades i no haurien de ser així.
ACTIVITAT 2: EL MEU PARE ÉS MESTRESSA DE CASA, I QUÈ?
Llibre a partir dels 8 anys (autor: Silvia Ugidos, editorial: La Galera) també podem introduir-lo abans adaptant segons l’edat a convenir. Què passa si el pare és mestressa de casa? Ho pot ser? Per què? Intentarem reflexionar sobre aquest fet.
ACTIVITAT 3: EL RACÓ DE LES PROFESSIONS
Tindrem dos espais diferenciats amb la representació de dues professions amb tendència a desenvolupar-la un sexe determinat. En aquest cas, un racó de mecànica i un altre de la perruqueria. Els infants hauran d’anar passant pels dos espais. Tot seguit farem una rotllana i debatrem com hem jugat i si ens hem sentit a gust fer de mecànic/a o de perruquer/a i parlarem sobre els estereotips que hi ha adjudicats per a cada sexe.
OBJECTIUS
- Fomentar la igualtat d’oportunitats a través del joc
- Reflexionar sobre els estereotips adjudicats a cada sexe
- Treballar en equip
- Gaudir amb l’activitat proposada
MATERIALS
- Racó de mecànica: construccions, cotxes, eines de joguines, monos de mecànics
- Racó de la perruqueria: bates, rulos, pintes, raspalls, mirall irrompible…
ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL RACÓ
Els infants aniran passant pels dos racons de manera lliure sense les directrius de l’educador/a que només observarà el joc. No obstant, anirem suggerint que vagin passant per tots els racons. Després farem una rotllana i explicarem què hem fet i iniciarem una conversa que afavoreixi la participació de tots els infants tot parlant sobre els rols estereotipats.
AVALUACIÓ FUNCIONAMENT DELS RACONS
RACÓ DE MECÀNICA
- És atraient el racó
- Els materials són els adequats
- Ha faltat algun material característic
- L’espai era l’adequat
RACÓ DE LA PERRUQUERIA
- És atraient el racó
- Els materials són els adequats
- Ha faltat algun material característic
- L’espai era l’adequat
AVALUACIÓ ÚS I APROFITAMENT DELS RACONS
- Mostra preferència pel racó de la mecànica
- Mostra preferència pel racó de la perruqueria
- Li costa canviar de racó
- Juga amb els seus companys
- Pren la iniciativa a l’hora de jugar
- Reclama la presència de l’adult
- Es disfressa de mecànic/a
- Es disfressa de perruquer/a
- Participa a l’assamblea
- Respecta el torn de paraula dels companys
- Escolta els companys
- Ha gaudit amb l’activitat proposada
ML.