EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

El meu pare és mestressa de casa

4

Una bona manera de treballar la coeducació és relacionar-ho amb els oficis. Hi ha professions d’home i professions de dona? 

Una manera de trencar amb els estereotips és treballar-ho conjuntament amb els infants a partir dels 2 anys. Però com podem fer-ho? A continuació exposo diferents activitats amb la finalitat de introduir el tema dels rols de gènere als més petits.

ACTIVITAT 1: ASSAMBLEA ELS OFICIS

En rotllana, crearem un clima càlid, acollidor i plantejarem diferents situacions per saber què en pensen els infants. Cada infant dirà a què es dedica el seu pare/mare. En cas de que hi hagi un pare perruquer o una mare polícia plantejarem: “Pot ser perruquer?” o “Pot ser Polícia?” “Per què?” transmentent la idea de que hi ha professions estereotipades i no haurien de ser així.

ACTIVITAT 2: EL MEU PARE ÉS MESTRESSA DE CASA, I QUÈ?

elmeupare

Llibre a partir dels 8 anys (autor: Silvia Ugidos, editorial: La Galera) també podem introduir-lo abans adaptant segons l’edat a convenir. Què passa si el pare és mestressa de casa? Ho pot ser? Per què? Intentarem reflexionar sobre aquest fet.

ACTIVITAT 3: EL RACÓ DE LES PROFESSIONS

Tindrem dos espais diferenciats amb la representació de dues professions amb tendència a desenvolupar-la un sexe determinat. En aquest cas, un racó de mecànica i un altre de la perruqueria. Els infants hauran d’anar passant pels dos espais. Tot seguit farem una rotllana i debatrem com hem jugat i si ens hem sentit a gust fer de mecànic/a o de perruquer/a i parlarem sobre els estereotips que hi ha adjudicats per a cada sexe.

OBJECTIUS

  • Fomentar la igualtat d’oportunitats a través del joc
  • Reflexionar sobre els estereotips adjudicats a cada sexe
  • Treballar en equip
  • Gaudir amb l’activitat proposada

MATERIALS

  • Racó de mecànica: construccions, cotxes, eines de joguines, monos de mecànics
  • Racó de la perruqueria:  bates, rulos, pintes, raspalls, mirall irrompible…

ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DEL RACÓ

Els infants aniran passant pels dos racons de manera lliure sense les directrius de l’educador/a que només observarà el joc. No obstant, anirem suggerint que vagin passant per tots els racons. Després farem una rotllana i explicarem què hem fet i iniciarem una conversa que afavoreixi la participació de tots els infants tot parlant sobre els rols estereotipats.

AVALUACIÓ FUNCIONAMENT DELS RACONS

RACÓ DE MECÀNICA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

RACÓ DE LA PERRUQUERIA

  • És atraient el racó
  • Els materials són els adequats
  • Ha faltat algun material característic
  • L’espai era l’adequat

AVALUACIÓ ÚS I APROFITAMENT DELS RACONS

  • Mostra preferència pel racó de la mecànica
  • Mostra preferència pel racó de la perruqueria
  • Li costa canviar de racó
  • Juga amb els seus companys
  • Pren la iniciativa a l’hora de jugar
  • Reclama la presència de l’adult
  • Es disfressa de mecànic/a
  • Es disfressa de perruquer/a
  • Participa a l’assamblea
  • Respecta el torn de paraula dels companys
  • Escolta els companys
  • Ha gaudit amb l’activitat proposada

ML.