EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Un article amb molt de ritme

4

Música. Que seria de les nostres vides sense música? A l’etapa d’infantil el llenguatge musical facilita l’expressió i la comunicació. L’infant permet la descoberta, l’experimentació, la creació.

El ritme, el moviment, l’expressió corporal i gestual i la psicomotricitat són indissociables d’aquestes primeres edats.

Amb la música podem treballar les característiques del so, del ritme, els instruments, cantar, dansar, és una eina transversal i global que ens permet treballar les diferents capacitats i àrees de l’educació infantil com per exemple; la relació afectiva, la pertinença de grup, exercitar l’aparell fonador, treballar la modulació de la veu, la discriminació del so i del silenci, treballar el llenguatge, la precisió i coordinació oculomanual i l’expressió corporal, el vocabulari de les diferents llengües, la psicomotricitat (l’esquema corporal).

La música també serveix per moments quotidians com per tranquil.litzar, per divertir, per gaudir. L’educadora caldrà que triï bé la cançó que han d’aprendre els nens, quines són apropiades per escoltar, quines pels hàbits, per dinar, per dormir, per ballar…

Si els infants són molt petits caldrà que la cançó sigui amb poc text i melodia senzilla. El procés per aprendre cançons és el següent:

1. Escoltar la cançó tota sensera primerament i després per fragments

2. Imitar sota les indicacions de l’educador/a

3. Reconèixer i saber-se situar dins la melodia

4. Reproduir-la i modificar-la si aquest és el cas, un cop ja està ben assumida.

Per treballar les cançons disposem de material divers que podem penjar a l’aula o tenir en un cançoner que podem fer arribar a les famílies.

partitures

O unes lámines (com es mostra a la foto) plastificades amb la partitura, el dibuix relacionat amb la cançó i la lletra malgrat que encara no sapiguen llegir ni lletres ni figures musicals en un pentagrama però saben que allò vol dir alguna cosa.

Una partitura ens pot permetre jugar amb els infants:

  • Cantar una cançó mentre ensenyem la fitxa perquè l’associïn
  • Cantar la cançó i que l’infant busqui la fitxa
  • Ensenyar la fitxa i que els infants cantin

Podem treballar amb imatges seqüenciades: per fer entenedor el tema de la cançó podem emprar un díptic, tríptic o quadríptic i cada seqüència dibuixada representa un tros de la cançó. Poden ser seqüències lligades en una tira de cartolina o poden ser imatges soltes i que serveixin per treballar la lògica i la seqüència del temps.

La capsa de les cançons també és un bon recurs, a dins podem posar un objecte relacionat amb alguna cançó en concret, un peluix, una titella, una figura de plastilina…per exemple, l’educadora treu un objecte i els nens han de reconèixer a quina cançó fan referència.

titella peixcargolplasti

De quines cançons estariem parlant referent a les dues fotografies?

Una altra manera de tenir les cançons presents és fer un mural a l’abast dels infants. Amb un paper gran enganxat a la paret hi anirem penjant les cançons seguint un criteri (cançons d’animals, cançons d’oficis…) i anirem enganxant dibuixos segons el criteri de la cançó.

Hi ha moltes maneres de treballar el llenguatge musical que segons l’edat, el grup, la metodologia i l’educador pot utilitzar de la forma més convenient.

ML.

Publicat dins de Música | Deixa un comentari