Amb els cinc sentits
Però què és exactament? És un aspecte molt important en el desenvolupament de l’infant ja que el primer contacte que fem amb l’entorn és a partir dels sentits. A partir d’aquí, és el desenvolupament posterior de les capacitats cognitives i motores.
J.R. Gimeno és un dels autors que proposa l’educació dels sentits basada en l’exercitació multisensorial i interactiva i en la concreció d’una metodologia de l’educació sensorial.
A les llars d’infants podem aprofitar el seu programa i fer una sèrie d’activitats relacionades amb els diferents nivells de coneixement o domini del sentit que volem treballar.
ESTIMULACIÓ VISUAL
Podem agafar una sèrie de fruites per treballar la visió.
OBJECTIU: Reconèixer diferents grandàries (gran-petit) i els diferents colors.
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites de diferents tamanys i colors. (Poma, Raïm, Melò, platán, maduixa, mandarina…)
Grau 1: Exercitacions. Domini. L’educador/a manipula diferents fruites i ensenya quines són grans i quines són petites. Després classifica els objectes en grans i petits o bé pel seu color.
Grau 2: Memòria. A curt termini: Després de l’explicació els infants han de buscar una fruita petita i una fruita gran. Passat uns dies han de trobar la fruita amb la grandària demanada.
Grau 3: Agudesa. Trobar fruites de color vermell
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat endreçar les fruites de gran a petit.
ESTIMULACIÓ AUDITIVA
Podem agafar vàris materials sonors.
OBJECTIU: Discriminar els diferents sons de vàris instruments
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents màterials sonors. Un triangle, un tambor, una flauta, una harmònica, un xilofòn, unes maraques…
Grau 1: Exercitacions. Domini. Escoltar el so de diferents instruments i identificar l’objecte amb el so que l’ha produït. Identificar entre dos sons (triangle i tambor) sense contacte visual.
Grau 2: Memòria. Passat uns dies identificar el so amb l’instrument senyalant quin es.
Grau 3: Agudesa. Sense tenir contacte visual, relacionará el so amb el instrument dibuixat en una lámina.
Grau 4: Aplicació. Posarem una audició musical i hauran de reconeixèr a través d’unes lámines quins instruments han sonat.
ESTIMULACIÓ TÀCTIL
Preparar diferents fruites.
OBJECTIU: Identificar les fruites segons com és la seva pell (rugosa, fina, llisa) i també es pot treballar el tamany (petit-gran)
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites. Un albercoc, taronja, poma…)
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les fruites segons la seva pell, rugosa, fina…
Grau 2: Memòria. Demanar que ens senyalin una fruita amb la pell suau.
Grau 3: Agudesa. Amb els ulls tancats fer una escala de fruites del més petit al més gran.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar les fruites segons el seu tacte.
ESTIMULACIÓ GUSTATIVA
Preparar diferents fruites.
OBJECTIU: Identificar les fruites segons pel sabor que tenen.
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. L’educador/a manipula diferents fruites pel sabor que tenen. Àcid-dolç
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les fruites pel sabor que tenen.
Grau 2: Memòria. Amb els ulls tapats tastar una taronja, una mica de sucre i dir el sabor que tenen.
Grau 3: Agudesa. Provar diferents sucs i identificar a quina fruita correspon.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar el nombre més elevat possible d’aliments pel gust.
ESTIMULACIÓ OLFACTIVA
Preparar diferentes bosses que continguin canyella,taronja i vinagre.
OBJECTIU: Identificar diferents olors.
DESENVOLUPAMENT:
Grau 0: Coneixement. Identificació. Manipular diferents bosses petites amb olors i olorar-les.
Grau 1: Exercitacions. Domini. Classificar les diferents olors en agradables i desagradables
Grau 2: Memòria. Amb els ulls tapats indentificar una olor (coneguda abans per l’infant) i anomenar-la.
Grau 3: Agudesa. Olorar bosses que continguin canyella, taronja i vinagre i identificar el nom i dibuix que li correspon.
Grau 4: Aplicació. En un temps determinat, classificar el nombre més elevat possible d’olors.
Després d’aquestes 5 activitats s’haurà de fer una avaluació de si els infants han assolit els objectius proposats. Es pot fer una taula d’observació, amb diferents indicadors i un codi qualitatiu (Molt bé, Bé, Regular, Malament…)
Es poden treballar els cinc sentits de moltes maneres, amb aliments, amb peces de colors, contes sensorials, joguines sonores, la panera dels tresors i el joc heurístic, tenim un gran ventall de recursos per treballar l’educació sensorial.
Però a l’hora de programar una activitat sensorial (o qualsevol altre) hem de tenir molt en compte l’estadi evolutiu d’un infant, ja que no és el mateix un de 6 mesos que un de 12 o un de 2 anys.
També hem de tenir present l’atenció a la diversitat es pot donar el cas que tinguem a l’aula un nen/a amb una deficiència de la visió o de la oïda i s’ha de fer una adaptació, anomenat PI (programa individualitzat) on marcaran els objectius i quina serà la metodologia que s’utilitzarà per fer l’activitat.
Però aquest darrer tema és molt més extens i en properes actualitzacions aprofundiré més sobre els infants amb necessitats educatives especials.
De moment, aquest ha estat un primer tast sobre l’educació sensorial.
ML.