NOSAL3 en som + de tres

Agenda ludicombativa comentada.

Com omplim la nostra vida.

   Ahir, a més de tenir problemes amb la connexió, estàvem també una mica espessos del divendres. Demà dilluns ja us farem un resum del cap de setmana.

   Hui publiquem un escrit que hem trobat regirant els arxius de l’ordinador i que ja no recordàvem. El teníem en castellà, així que l’hem traduït. Ens el va enviar una amiga i companya de carrera de Magisteri que nom Elena. Una salutació per a ella des d’ací.

 

 

      Un professor, davant dels seus alumnes de
la classe de filosofia, sense dir ni una paraula, agafà un pot gran de vidre i
procedí a omplir-lo amb pilotes de golf.

       Després
preguntà als estudiants si el pot estava ple. Els estudiants estigueren d’acord
en dir que sí.

        El
professor agafà una caixa plena de perdigons
i els abocà dintre del pot. Aquests ompliren els espais buits que quedaven
entre les pilotes de golf.

       El
professor tornà a preguntar de nou als estudiants si el pot estava ple, i ells tornaren
a contestar que sí.

        Després
el professor agafà una caixa amb arena
i la buidà dintre del pot. Per suposat que l’arena omplí tots els espais buits i
el professor tornà a preguntar de nou si el pot estava ple. En aquesta ocasió els
estudiants li respongueren amb un sí unànim.

        El
professor, ràpidament afegí dues cerveses
al contingut del pot i efectivament, el líquid omplí tots els espais buits entre
l’arena.

        Els
estudiantes reien. Quan els riures ‘s’apaivagaren, el professor els va dir: “Vull
que us fixeu que aquest pot representa la vida. Les pilotes de golf són
les coses importants como la família, els fills, la salut, els amics, l’amor,
coses que t’apassionen
. Són coses que, encara que perdérem la resta i res més
ens quedés, les nostres vides encara estarien plenes.

        Els
perdigons són les altres coses que ens importen, com el treball,
la casa, el cotxe…..

        L’arena és la resta de les petites coses.

        Si
primer posàrem l’arena en el pot, no hi hauria espai per als perdigons, ni per a
les pilotes de golf. El mateix succeeix amb la vida. Si utilitzàrem tot el nostre
temps i energia en les coses petites, no tindríem mai lloc per a les coses
realment importants.

Posa atenció a les coses que són crucials
per a la teua felicitat.

Juga amb els teus fills, concedeix-te
temps per anar al metge, vés amb la teua parella a sopar, practica el teu esport
o la teua afició favorita. Sempre hi haurà temps per a netejar la casa, per a
reparar la clau de pas de l’aigua.

 

       Ocupa’t
primer de les pilotes de golf, de les coses que realment t’importen. Estableix les
teues prioritats, la resta només és arena”.

 

       Un
dels estudiants aixecà la mà i li preguntà què representaven les cerveses.

       El
professor somrigué i li va dir: “M’encanta que em facis aquesta pregunta!.
La cervesa és per a demostrar que encara que la teua vida et semble plena,
sempre hi haurà un lloc per a dues canyes amb un amic”

 

Passa’l a tots els qui consideres amics.

Article de Ferran Suay al Levante. 11-maig-2009: Autoinculpació

   El nostre amic Òscar ens va remetre fa uns dies el present article de Ferran Suay al diari Levante, on arremet contra l’innombrable Alcalde de Xàtiva i President de la Diputació de València. El subscrivim completament (i aquesta vegada no ha calgut traduir-lo!!!):

LEVANTE
11 de maig

 “Autoinculpació”

 FERRAN SUAY

      Gràcies
a internet he tingut ocasió de sentir un discurs del senyor Alfonso Rus,
pronunciat davant d´una parròquia ben complaent.

    Fonèticament,
el valencià del senyor Rus és una delícia. Té el parlar ric
i assaonat propi de la seua comarca, la Costera, ple d´inflexions i harmonies
vocàliques que fan goig de sentir-les. El seu nivell lèxic isintàctic,
tanmateix, són prou deficients. És normal. Durant segles, les autoritats
militars i civils que ens han governat han menystingut la nostra
llengua, i han procurat marginar-la i condemnar-la a un paper residual,
reduït, a tot estirar, als usos familiars i a un nivell col·loquial.
Sovint, han treballat obertament en contra del valencià, amb
mètodes tan expeditius que comptarien, sens dubte, amb el beneplàcit entusiasta
del senyor Rus. Mentre han pogut fer-ho, han eliminat el valencià de
l´ensenyament, de la cultura oficial i de la presència pública. I quan no han
tingut més remei que reconèixer-li una certa presència, ho han fet de mala
gana, amb poca espenta i menys vergonya.

            És per això que el senyor Rus, com
tantes altres persones, que tampoc no en tenen cap culpa, és analfabet en
valencià. I és probablement per això, pel seu analfabetisme, que no sap què vol
dir «aleshores». Ell no en té la culpa. Per edat, no va poder accedir a una
educació en valencià, i es veu que després, no ha trobat el temps, l´ocasió o l´interés
necessaris per a alfabetitzar-se en la seua llengua materna. Li ha passat a
molta gent, i no és la meua intenció de fer-lo responsable
de les seues mancances de formació. No és tan comprensible, en canvi, que
considere que cal eliminar els qui no són tan analfabets com ell mateix. I no
ho és que tinga la barra de manifestar que a eixos que diuen aleshores «anem a
rematar-los».

             Jo sóc un d´eixos que el senyor Rus
vol rematar. Sóc professor d´universitat,
i quan vull utilitzar un adverbi temporal, dic aleshores, o
dic llavors. Un excel·lent i conegut remei contra la ignorància, el diccionari,
diu: «Aleshores: En aquell moment, en aquell temps». De fet, no
sóc l´únic que utilitza eixa paraula. Ho han fet també clàssics valencians
com Onofre Pou (segle XVI) o Marc Antoni Ortí (segle XVII). Potser
el senyor Rus voldrà també rematar-los. No ha de patir per això: ja
són morts, i no cal que ni ell ni cap altre botxí vocacional els remate.
Probablement no caldria dir-ho, però ateses les enormes limitacions
de la cultura valenciana del senyor Rus, he preferit especificar-ho.

             He de confessar que estic atemorit.
Ho estic perquè el senyor Rus no és qualsevol. En contra del que cabria
esperar, atenent al contingut de les esmentades declaracions, el senyor Rus no és un no-ningú. No és, com podria semblar, un perdonavides de tercera divisió,
amb el cervell profundament perjudicat pel consum de drogues adulterades, i la llengua
afluixada pels efectes d´algun licor de garrafa. No. El senyor Rus és alcalde
de Xàtiva i president de la Diputació de València. És una  persona amb molt de poder. I el poder inspira
respecte en mans de persones respectables, i por quan l´exerceixen fanàtics
violents, assassins potencials que somien matances i s´omplen la boca
d´amenaces fàcils. El poder provoca pànic quan està en mans de persones capaces
d´usar el verb rematar per a referir-se a uns altres éssers humans que, com és
ara el cas, cometen l´imperdonable delicte de no ser tan profundament, tan
rematadament analfabets com ells, en la llengua del seu poble. En un Estat
democràtic, aquesta classe de fanàtics de la violència haurien de ser
perseguits, d´ofici, per un poder judicial independent.  En un Estat democràtic, això sí.

Professor
de psicobiologia. Universitat de València. Membre de la Mesa
per l´Ensenyament en Valencià.

Activitats del grup Viarany: 17 i 24 de maig. Més activitats afegides per al 17.

Els companys del Col·lectiu Viarany ens enviaren un correu ja fa temps, que el teníem reservat per quan s’apropés la data del 17 de maig, i ara ens han remés un altre, recordant-nos-ho que també el 24 hi haurà un homenatge (i tots els que facen falta!) per al gran Joan Pellicer a Ròtova. Finalment, ens donen una gran notícia també, els dies 4 a 8 de desembre, es celebrarà el 33é Aplec Excursionista del Països Catalans a Benifairó i a Simat.

   Dintre teniu els dos correus.
   Salut i muntanya! (que diuen ells, i ara nosal3 també).

El 14 de maig, a les 13:27 afegim la
XXII TROBADA DE VALÈNCIA. BENIMÀMET, 17 DE MAIG.
Organitzada per CAPPEPV. Col·laboren CP Benimàmet i IES Benimàmet

     Companyes i companyes us escrivim per
informar-vos de les properes activitats que realitzarem:

     17
de maig. Excursió al Montgó. Des de València: 8h a la parada de Túria. Des de
Gandia: a les 8:45 a l'estació de trens. Cal dur esmorzar i dinar.

Homenatge a Joan Pellicer: 24 de
maig excursió a Ròtova.


     Sobre
l'excursió i homenatge a Joan Pellicer en breu us enviarem més informació.
Recordeu, totes aquelles persones interessades en participar a alguna excursió
ens heu d'enviar un mail indicant-ho i fent constar si disposeu de vehicle per
tal de repartir-se en els existents.

Salut i muntanya!


RECORDATORI I GRAN NOTÍCIA!!!


Benvolgudes companyes i benvolguts companys:
 
 Us recordem que
aquest diumenge, dia 17, tenim previst anar al Montgó, que continua
resistint-se'ns. L'eixida està programada a les 8h des de la parada de metro  Túria a València. És probable que isca també algun cotxe des de Gandia i Oliva. Cal dur esmorzar, dinar i aigua. Com sempre, si teniu intenció de vindre-hi, comuniqueu-nos-ho amb antel·lació i indiqueu-nos si disposeu de vehicle.

 També us convoquem a fer una passejada etnobotànica per Ròtova i a dinar coques de dacsa el diumenge 24 dins les jornades per homenatjar Joan Pellicer
que estem organitzant. Per al dinar s'ha de reservar plaça  abans del
20 de maig, així que ja sabeu, no s'ho penseu i envieu-nos un mail
confirmant-nos la vostra presència ja!. Els propers dies  rebreu més
detalls sobre la passejada i l'homenatge.

 Per últim, ens
complau comunicar-vos que Viarany, conjuntament amb el Grup de
Muntanya  Valldigna i el Grup d'Esports de Muntanya de Benifairó de la
Valldigna, organitzarà el 33è Aplec Excursionista dels Països Catalans els dies 4-8 de desembre als pobles de Benifairó i Simat de la Valldigna. Us  mantindrem informats i esperem la vostra assistència. Aquells que vulgueu col·laborar en l'organització, no deixeu d'enviar-nos un correu,
sereu benvinguts.
 
 Salut, muntanya i Aplec! 

AQUEST
DIUMENGE TOTS I       TOTES A BENIMÀMET

Enguany les Trobades s’organitzen sota el lema “El
valencià és teu” i fan incidència en què la nostra llengua és el rovell de
l’ou, una mostra de la nostra personalitat com a valencians i valencianes. A
més, les festes per la llengua estan promovent la lectura en valencià i per
això les hem anomenta també Trobades Lectores. És per això que a la Trobada de
València Ciutat, que enguany celebrem al barri de Benimàmet, hi haurà un Espai
del Llibre on tots els xiquets i xiquetes participants podran
adquirir llibres en valencià amb vals d’1 euro de descompte.  

Cada any milers de xiquets, xiquetes, pares, mares i
professorat ens reunim a la Trobada de València i la cita d’enguany és el 17 de
maig. Ací teniu el detall de les activitats que tenim previstes per a eixe
dia: 

 XXII TROBADA DE VALÈNCIA. BENIMÀMET, 17 DE MAIG.

10:00h. Concentració a la plaça Luís Cano de
Benimàmet
Cercavila amb bandes de música, dolçainers…, pels carrers de Felipe Valls,
Rafael Tenes Escrich i Parroco Miguel Tarín

En arribar, entrega de records a les escoles
participants.

Fins a les 13:00h un munt de tallers per a gaudir de la
festa.

A les 14:00h Dinar. Recordeu
portar-vos els entrepans!

A les 15:30h Entrega dels premis Sambori als treballs
col·lectius guardonats amb l’actuació de Dani Miquel.

A les 16:30h Actuació de The Skafeinats i grups d’IES
de València

A les 18:00h Fi de la Trobada.


Organitza:CAPPEPV
Col·labora: CP Benimàmet i IES
Benimàmet

 

Dia 15 de maig: TOURBOLET a l’Alcúdia. Concentració pel Jardí Botànic, plaça Ajuntament, València… i ampliant l’oferta!

SALVEM EL BOTÀNIC, RECUPEREM CIUTAT!



Divendres 15 de maig de 2009 a les 19:00 hores

 

Plaça de l’Ajuntament de València

 

NO A L’HOTEL!

 

AMPLIACIÓ DEL JARDÍ DE LES HESPÈRIDES FINS A LA GRAN VIA

 

MÉS JARDÍ, MILLOR CIUTAT



Continuen arribant-nos propostes, que anem afegint per al divendres 15. Aquesta ens l’envia Miquel Albero, des del Voling i diu:

Cesk Freixas en concert!
 
 Divendres 15 de maig a les 20h a
l’Ateneu Popular
 c/Pere Bonfill nº12 (Barri del Botànic,
València)
 
 Bo d’Ajut de 2€
 
 
 Assemblea de Joves de València
 – www.ajvalencia.ppcc.cat
 
 Ateneu Popular
 – www.ateneupopular.org

    Cartell

Activitats per aquesta setmana del Bloc Jaume I de l’Alcúdia.

Us remetem les activitats per a aquesta setmana del Bloc Jaume I de l’Alcúdia.
Dintre hi teniu una fitxa del documental “Ser Joan Fuster”. Esperem veure-vos en alguna acte, encara que nosal3 no podrem assistir al del divendres (no podem partir-nos per la meitat) ja que anem a Otos, a Ca les Senyoretes, en un sopar per recpatar fons per a portar xiquets i xiquetes saharauis aquest estiu.

 

Us recordem les activitats que tenim previst per aquesta setmana:
 
Dimarts 12 i dimecres 13
 A les 19.00 hores, en el Casal,  sessió del Taller de la Veu i de la Parla
 
Dijous 14
A les 20.00 hores, reunió de la Junta
A les 21.00 hores, en el Casal Sopar i Cinema, projecció de la pel·lícula ‘Ser Joan Fuster’. Porteu l’entrepà.
 
Divendres 15
A les 21.30 hores, al Casal, Sopar i xarrada amb Carme Agulló que parlarà sobre ‘Les mestres valencianes republicanes’. Els socis no pagaran el sopar.
 

Qui és Carme Agulló

 

            És
llicenciada en psicologia i llicenciada i Doctora en Ciències de l’Educació per
la Universitat de València. És professora del departament

d’Educació Comparada i Història de l’Educació, on
exerceix la docència a la Facultat de Ciències de l’Educació i a l’Escola
Universitària de Magisteri.

            La
seua tasca investigadora segueix tres línies: la història de l’educació de les
dones, la història de l’educació al País Valencià, en especial durant la II
República i el franquisme, i la utilització de noves fonts en la investigació
històrica.

 

Us esperem !!! 

CICLE ‘SOPAR I CINEMA’ DEL BLOC DE PROGRÉS JAUME I DE L’ALCÚDIA

 

“Ser Joan Fuster”,

 

 

Un recorregut cronològic per la biografia de l’escriptor i assagista
valencià Joan Fuster.

El dijous 14 de maig, a les 9 de la nit, en el Casal del Bloc, carrer Sant
Jaume, 31, dins del cicle Sopar i Cinema,
projectem el
documental  Ser Joan Fuster”, una producció de l’any 2007 del Taller
d’Audiovisuals de la Universitat de València amb el patrocini de la Càtedra Joan
Fuster, dirigit per Llorenç Soler, que fa un recorregut cronològic per la
biografia de Joan Fuster (Sueca, la Marina Baixa, País Valencià, 1922-1992),
tot dividint-la en sis períodes marcats per fets assenyalats.

Alguns dels més cèlebres aforismes de Joan Fuster introdueixen els
“capítols” de la seva vida. Seguim la trajectòria d’un dels
intel·lectuals més importants que ha donat la cultura catalana al llarg del
segle XX a partir de l’arxiu literari i fotogràfic de l’escriptor i de moltes altres
fonts documentals, entre elles dues entrevistes televisives que ens mostren el
compromís de l’assagista amb el país, el seu afany de comprensió i coneixement
i el seu sentit de l’humor.

Tot escoltant les declaracions de més de trenta persones que el van conèixer,
aquesta pel·lícula construeix un retrat intel·lectual i humà de Joan Fuster,
autor d’un gran nombre de llibres, sobretot assagístics, i d’articles de premsa
i impulsor de la modernització del País Valencià en uns temps molt difícils,
des d’una perspectiva crítica i rigorosa.

Fitxa tècnica
Realització: Llorenç Soler
Producció executiva: Miquel Francés
Assessor de continguts: Francesc Pérez i Moragón
Guió: Nel·lo Pellisser, Fancesc Pérez i Moragón, Albert Montón
Fotografia: Ferran Casterà
Muntatge: Albert Montón
So directe: Alex Bordanova
Dibuixos d’Andreu Alfaro
Música: “Criatura Dolcíssima” (Lluís Llach, Joan Fuster);
“Campanades a morts” (Lluís Llach); “Diguem no” (Raimon);
“D’un temps, d’un país” (Raimon); “Muixeranga” (Xirimiters
de Castelló); “On vas” (Lluís Llach)

Imatges d’arxiu: Àngel Domínguez Peiro, Enrique Cerezo PC, IVAC – Filmoteca
Valenciana, Llorenç Soler, NODO, Televisió de Catalunya, RTVE i RTVV

Fotografies d’arxiu: Arxiu Casa Fuster, Arxiu familiar d’Emili Giralt, Ateneu
Mercantil de València, “El Temps”, Barceló, Blanco, Boldún, Castillo,
Grollo, Jesús Ciscar, Jordi Vicent, La Roca, Lázaro, López Egea, Ramon Dimas,
Valentín Pla

Arxius documentals: Arxiu de l’Institut d’Estudis Catalans, Arxiu d’Òmnium
Cultural, Biblioteca de Catalunya, Arxiu Casa Fuster, Hemeroteca Municipal de
València.

Hi intervenen: Lluís Llach (cantautor), Pere Maria Orts (historiador i heraldista),
Rafael Matoses (exalcalde de Sueca), Josep Lluís Bausset (professor i activista
cultural), Francesc de P. Burguera (periodista i polític), Antoni Seva
(filòleg), Júlia Blasco (professora de Filologia), Lola Badia (filòloga), Adolf
Bertran (periodista i escriptor), Joaquim Maluquer (executiu i naturalista),
Josep Fontana (historiador), Doro Balaguer (pintor, escriptor i polític), Josep
Iborra (professor i escriptor), Vícent Pitarch (filòleg i sociolingüista),
Josep Garcia Richart (funcionari), Max Cahner (editor i filòleg), Albert Manent
(escriptor), Jordi Pujol (expresident de la Generalitat de Catalunya), Josep
Maria Castellet (editor i crític literari), Eliseu Climent (editor), Manuel
Alcaraz (professor de Dret Constitucional i exdiputat), Eulàlia Duran
(historiadora), Raimon (cantautor), Jaume Lloret (metge), Ricard Pérez Casado
(exalcalde de València), Manuel Boix (pintor), Antoni Domingo (mestre), Maria
Ruiz (empleada domèstica), Enric Sòria (escriptor i periodista), Antoni
Ferrando (filòleg), Ramon Lapiedra (rector Universitat de València).

La nostra llengua continua en el punt de mira del govern valencià.

Hui tenim dos comentaris/apunts, el primer ens l’ha remés el nostre nebot des de Perpinyà (pr a que diguen que des d’allà no es fa res per la llengua) i que signa Esther Pinter. Ens parla de la nova revolució en l’ensenyament: col·legis anglesos, en detriment del valencià. On anirem a parar?.

   El segon el teníem perdut i l’hem recuperat. es tracta del telèfon de la llengua (sembla “el telèfono de la esperanza”) i és un servei que posa a disposició d’aquelles persones que s’hajen pogut sentir agredides per fer servir la seua llengua.

Camps
elimina classes en català per fer-les en anglès.

 

Alacant perd un dels deu centres que fins ara feia
l’ensenyament en valencià

 Esther Pinter

             La
Generalitat Valenciana està decidida a generalitzar -o almenys a experimentar-
l’ús de l’anglès en el seu sistema educatiu al preu que sigui. El preu ja s’ha
fixat en els tres centres on l’any que ve es posarà a prova el sistema
plurilingüe -80% anglès, 10% català, 10% castellà- i no és altre que eliminar
línies en valencià de les escoles públiques Sanchis Yago de Castelló, Número 9
d’Alzira i Costa Blanca d’Alacant.

            El
cas és especialment greu a la ciutat alacantina, on només 10 de 57 centres públics
ofereixen ensenyament en la llengua pròpia del país i el curs vinent n’hi haurà
un de menys.

            L’experiment
de la conselleria d’Educació, que no obstant compta amb l’aprovació dels
respectius consells escolars dels tres centres, ja ha rebut les crítiques de la
plataforma Escola Valenciana, que ha denunciat la instauració de “col·legis
britànics”. A través del seu gerent, Àngel Martí, ha manifestat que el govern valencià “sacrifica
un programa lingüístic (el programa d’immersió progressiva en valencià) que
està donant excel·lents resultats amb l’únic objectiu de continuar amb la
propaganda política sense rigor del seu programa experimental plurilingüe”.

 

Campanya
de rebuig

 

            El
pla de Camps afectarà inicialment només una seixantena d’alumnes d’infantil i
primària del total de 427.000 matriculats, però l’objectiu de la Generalitat
Valenciana és estendre’l a tot el País Valencià. Per mostrar el seu rebuig al
pla, Escola Valenciana, que ha qualificat la iniciativa de “cortina de fum”, ha
presentat aquesta setmana una campanya anomenada Missatges pel plurilingüisme.
Obri la porta a les llengües, adreçada a Francisco Camps.

            L’Escola
Valenciana vol reclamar al president un tomb en la seva política educativa tot
fent-li arribar missatges a través de 70.000 postals editades especialment per
a l’ocasió, a més de correus electrònics i escrits al Facebook. L’entitat
cívica ja va presentar a la conselleria d’Educació el mes de desembre passat el
seu Pla per l’Escola Plurilingüe, que tenia el suport de 207 centres escolars,
l’STEPV, CCOOPV, ADIDE-PV i FAPA València, però que va ser rebutjat pel govern
valencià que, al seu torn, tampoc ha volgut consensuar el seu.

            Segons
els crítics, la proposta de Camps implicaria que, per ser mínimament efectiva,
tots els professors generalistes (uns 21 mestres per centre) estiguessin
altament capacitats en anglès, la qual cosa suposa 20.000 mestres nous
completament trilingües.



 

TELÈFON DE LA LLENGUA

 

  • Alguna vegada un policia t’ha dit que li parles en castellà perquè no té obligació d’atendre’t en valencià?

 

  • Has preguntat en una botiga el preu d’un producte en valencià i t’has sentit ignorat?

 

  • Has trobat mai cap carta en un restaurant redactada íntegrament en valencià?

 

  • T’han denegat notificar-te en valencià una resolució judicial, de l’administració local o autonòmica?

 

  • Què penses que seria útil fer per a la promoció i ús del valencià a qualsevol àmbit?

 

  • Estas
    satisfet pel bon ús que es fa del valencià a la teua localitat? Vols
    felicitar per la seua tasca de promoció lingüística cap entitat o
    persona?

 

 

Si
et veus reflectit a qualsevol de les situacions anteriors, i vols
efectuar cap queixa, suggeriment o, per contra, que es felicite alguna
persona o entitat, posem al teu servei el TELÈFON DE LA LLENGUA.

 

I què farem?

 

            1.-
Rebre i tramitar les teues queixes, per no haver-se respectat els drets
lingüístics. Les queixes es transmetran als organismes competents,
instant-los que es prenguen mesures correctores que eviten una nova
discriminació, proposant-los accions positives a propòsit d’això i fent
un seguiment de l’evolució i/o resolució del conflicte. I quan la
gravetat del cas així ho aconselle, s’iniciaran els procediments
legals, administratius o judicials que hi calguen.

 

            2.-
Assessorament i atenció de consultes. Us informarem de quins són els
drets lingüístics que ens emparen, i us oferirem assessorament sobre
com exercitar-los.

 

            3.-
Publicarem les bones i les males pràctiques lingüístiques. Anualment
publicarem un informe en què recollirem les vostres denúncies i
queixes, així com aquelles infraccions i atacs dels quals ens hàgem
assabentat, i dels seus responsables.

            I
igualment difondrem la tasca positiva, felicitant públicament les
actituds positives envers la llengua, i transmetent a les
organitzacions i particulars que garanteixen els drets lingüístics
l’agraïment pel seu treball.

 

            Com ho farem?

           
            A través del telèfon 96 315 77 99 ext: 231. i de la web www.acpv.cat mitjançant un formulari.

            

            Les
persones interessades a realitzar una queixa, denúncia o consulta sols
hauran de telefonar i deixar les seues dades d’identificació i de
contacte, així com una breu explicació del que motiva la seua cridada.
O bé optar per omplir el formulari web que amb els mateixos requisits
figurarà a la xarxa.

 

            El servei no permetrà en cap cas peticions anònimes.

 

            Analitzada la petició, si s’entén que no existeix vulneració dels drets lingüístics es comunicarà igualment a la persona sol·licitant i s’arxivarà, cas contrari depenent de quin haja estat el motiu de la consulta s’actuarà:

 

            .- En els casos de felicitacions, es transmetran sempre que es valore com ajustada a la realitat i legalitat lingüística.

 

            .- En el cas de queixes, consultes i denúncies, caldrà la conformitat prèvia de la persona sol·licitant, amb el cost del servei.

           

            Cost del servei.

 

            En
qualsevol cas, si s’opta per la via telefònica, la tramesa de
felicitacions sera gratuïa. Quant a l’assessorament, serà com ha estat
fins ara, gratuït per a les persones associades a ACPV i/o alumnat i
professorat del Centre Carles Salvador, que així ho acrediten.

 

            Les
queixes, assessorament i interposició, tramitació i seguiment de
denúncies tindran un cost mínim, ajustat a les circumstàncies del cas i
del que sempre s’informarà en acceptar dur a terme l’actuació. Quedarà
a la voluntat de la persona sol·licitant acceptar el cost i continuar
el procediment o desistir-ne.

 

            En casos excepcionals per la seua importància o per les persones i circumstàncies concurrents, ACPV assumirà el cost del servei.

Ja arriba el Tren Republicà. Nou disc. DD.AA.

Novament, alfOns Olmo ens envia un correu comunicant-nos la publicació, hui, d’aquest nou projecte, on trobem el més ampli ventall de músics i cantautors.

Us afegim on podeu adquirir de moment el disc, mitjançant una de les dues opcions següents:

1.- Ompliu el següent cupó de comanda:

Nom i cognoms : ……………………………………
Adreça postal (CP inclòs): …………………………………………………………………………………………………………………
Tel : ……………………………Correu electrònic: ………………………………

Envieu aquesta butlleta al correu: verdcel@gmail.com
i us respondrem el més aviat possible amb el següent pas del procés de
compra. Senzillament és fer un ingrés i us l’enviem per correu
certificat.
Preu (inclòs enviament postal): 13€

2.- Punts de venda:
A València:
– Discos Oldies. Cr. Nª Sra. de Gracia, 6 (darrere església sant agustí). 46001-Valencia. Tel: 96-3518997
– Partisano. Cr. Estamenyeria Vella, 2 (barri el Carme) Tel: 963916445. València

A Barcelona:
– La Ciutat Invisible. C/ Riego, 35- 08014 Sants Barcelona Tel: 932989947

+ Info: http://annanoticies.com/2009/05/11/15341/

Moltes gràcies per la vostra atenció.

Salut!

11 de maig 2009

Aquest és un missatge per donar a
conèixer la notícia d’una nova publicació, el disc recopilatori  “Ja
arriba el Tren Republicà”. Els Artistes Raimon, VerdCel, Toti Soler, Clara
Andrés, Òscar Briz, Biel Majoral, Carles Llinares, Feliu Ventura, Pau Alabajos
entre d’altres, han unit esforços i cançons per donar llenya amb el tren
republicà.

Aquesta iniciativa discogràfica ha
estat realitzada i coordinada pels propis VerdCel, i parteix de
l’Associació  Cultural i Republicana Constantí Llombart. També hi és
implicat al projecte el segell que l’edita: Més de mil Records.

El disc forma part de la Col•lecció “Sobirania i
República”, i aquesta és la segona edició; té el seu motiu dins l’acte que el
proper dia 16 de maig tindrà lloc al llarg i ample del País Valencià. Un tren
que partirà d’Oriola fins la
Plana de Castelló, i que recollirà tot aquell que es vulga
sumar a la manifestació republicana a la ciutat de Castelló.

Aquest acte i aquest disc miren cap
endavant, amb un esperit arrelat al present, un ànim crític i propositiu per
assolir la sobirania i la república. “Ja arriba el tren, ja arriba el
temps”… com diu la cançó és l’anunci d’això. Aquest tren vol viatjar cap
al futur, que vaja enllà de les nostàlgies, que propose opcions basades en la nostra
realitat cultural i que la facen créixer, Sénia amunt i avall.

El disc tindrà un tema inicial
-estació d’origen a propòsit del tren republicà – “Ja arriba el tren” (de
Carles Llinares)- i comptarà amb altres cançons inèdites fins ara i/o
enregistrades per l’ocasió: “Ací (reverdSió)” de VerdCel, “Aigua”
de Nèstor Mont, “Font serena de la Llibertat” d’Òscar Briz
(textos de V. A. Estellés), “Sóc algú” de Clara Andrés.

Recull alhora cançons ja editades en
els respectius discos de solistes i grups diversos, amb diferents estils i
llenguatges musicals, com són Biel Majoral (del seu disc “Cançons
republicanes”), Cesk Freixas (amb el seu tema “Camí cap a nosaltres”), Toti
Soler (“Homenatge a Teresa” de l’Ovidi Montllor, en una versió molt especial
cantada per Ester Formosa), Meritxell Gené (amb un text de Màrius Torres,
“Ciutat Llunyana”), Feliu Ventura, Rapsodes, 121dB, Orxata sound system,
Sva-ters, Arthur Caravan, fins desset talls.

Reflectir eixa diversitat, d’estils i
orígens, és l’esperit d’aquesta iniciativa, amb l’ànim de saber d’on venim en
el temps, però amb molta convicció pel canvi que s’albira, i com el tren ens ve
des del Sud cap al Nord: “Tot està per fer i tot és possible”.

 

Ordre cd:

1.- Ja arriba el tren.

2.- Indesinenter. Raimon.

3.- Ací  (reverdSió).
VerdCel.

4.- Intakte. Rapsodes.

5.- Homenatge a Teresa. Toti
Soler.

6.- Ciutat Llunyana. Meritxell
Gené.

7.- El camí cap a
nosaltres. Cesk  Freixas.

8.- Seixanta-vuit. 121dB.

9.- Per tornar a
començar. Feliu  Ventura.

10.- Sóc algú.  Clara
Andrés.

11.- Aigua. Nèstor
Mont.

12.- I sens parar de
lluitar. Biel Majoral.

13.- L’amor és cec. Arthur
Caravan.

14.- La lluna de
València. Orxata sound system.

15.- Font serena de la
llibertat. Òscar Briz.

16.- Comptat i debatut. Pau
Alabajos.
  

17.- Esperança. Sva-ters.                   

 

La data de publicació d’aquest disc és
l’11 de maig, i l’acte com dèiem es celebra el proper 16 de maig (el tren
republicà).

La producció artística i coordinació
del disc “Ja arriba el tren republicà” ha estat treball d’alfOnS Olmo
(VerdCel); Producció executiva: Víctor Baeta (ACR Constantí Llombart)

Disseny gràfic i il·lustracions:
Daniel Olmo Boronat.

La compilació i remàster ha estat
realitzat a “Aixopluc Estudis” per Pau Romero

Disc editat per Més de mil Records.

Els guanys que genere la distribució
d’aquest disc, aniran exclusivament a costejar les despeses de la realització
del propi cd, del tren republicà i/o altres activitats de  l’associació CR
Constantí Llombart.

Esperant la vostra col•laboració amb
la difusió del projecte restem a la vostra disposició.

e.mails: vbsubias@telefonica.net 
// verdcel@gmail.com

telèfon : 600 505 700.

 

Tren, MANIFESTació i cd

Aquest és el segon
treball que es publica amb el rerefons d’un tren d’il·lusions, el tren
republicà, amb l’esperit de transformar-les en realitat, i de fer per
transformar cada dia una miqueta més la realitat, amb una clara, constant i
decidida visió cap endavant. Indesinenter – aquesta constància i tenacitat – és
el títol d’una de les cançons ací recollides, musicació del poema d’Espriu per
Raimon, qui aquest 2009 celebra els 50 anys de la creació d’Al vent.

Aquest també és el
segon viatge en què VerdCel ha organitzat i treballat per aquest projecte, un
plantejament i “construcció” amb què ens sentim identificats.

El traçat de les vies
per on realitza el seu trajecte, aquesta música que escoltareu, principalment
atén a dos eixos bàsics, com els seus dos rails. L’itinerari proposa un punt de
vista concret alhora que obert, una actitud per trobar l’equilibri entre
aquests eixos paral·lels, per poder així circular; aquell qui trepitja el terra
amb un prisma a les mans, que s’eixampla per poder albirar amb ment d’ocell tot
un horitzó. Al cap i a la fi, vies que ens porten – com dèiem – amb la força de
les il·lusions cap a un lloc, des d’ara cap al futur.

El compromís amb els
valors, el lloc, la llengua i la cultura allà on habitem, el coneixement i el
respecte amb el paisatge, amb l’entorn, amb les persones i el nostre dia a dia,
el seu creixement, amb les emocions i els sentiments, el compromís i la lluita
contra les diferències socials, econòmiques, territorials, no ha d’estar
barallat amb l’estètica, els gustos, la forma d’expressió, l’estil, o la
poètica, més explícites o més subtils, obertament tancades o tancadament
obertes. De fet les maneres de dir-ho existents són molt diferents, i les
maneres d’aproximar-se han de ser-ho igualment, i de fet es tracta d’unir-ho
per poder copsar tota la seua profunditat i dimensions. Per a gustos els
colors. En aquest sentit va ser creada l’ACR Constantí Llombart, el COM
(col·lectiu Ovidi Montllor) i també moltes altres iniciatives del territori,
entre elles el cd que tens a les mans.

Els músics, cantants
i creatius en general, tenim l’opció de no excloure cap cosa de les dues
(estètica i contingut), sinó traçar una línia al bell mig, defugint d’haver de triar,
limitar-nos, entre un dels calaixos (alimentant prejudicis), i precisament
podríem dedicar majors esforços a sumar-les, al seu propi diàleg, dibuixant una
interessant línia de treball, una nova línia de futur, a fer d’aquesta nova
empenta el motor que reviscole “els valors” i alhora que done major plenitud a
“les formes”, per acostar-ho més enllà, més a dins. Aquest és el primer dels
eixos de què parlàvem

L’horitzó i el prisma
és en aquest cas les repúbliques i tots els seus valors, vistos des del moment
present, volent-la portar a la realitat, a un demà no tan llunyà. A través
d’una visió crítica de l’entorn, altres vegades amb intencions propositives, o
també on hi ha lloc per lectures més oníriques, visionàries.

El segon dels eixos
que encarrila aquest tren és que senzillament aquest té un origen, un lloc de
partida, que vol/necessita despertar, i per això conforme avança va unint al
seu pas, un origen que està al si del cor del País Valencià. Amb el seu
recorregut recull vigorosament tots els afluents per allà on passa, assimila
centres i perifèries, la diversitat dels seus paisatges, les seues gents,
transforma diferències en riqueses, difumina límits i suposades fronteres,
agombola tot el territori sencer de la llengua nostra. És un tren que sap d’on
surt, que s’expressa com li neix, que parla com ho fan per allà on circula,
però que té molt clar en quin context es troba, a on – a poquet a poquet,
constantment i tenaç – vol arribar.

Ja arriba el tren, ja
arriba el temps!

alfOnS Olmo Boronat
(VerdCel). Membre del CC (Col·lectiu Cançó) i del COM.

 

Punts de Venda del cd: www.mesdemil.com

+ Info:

www.perlarepublica.org

www.constantillombart.org

www.verdcel.com

www.danielolmoboronat.com

 

Moltes gràcies.

Salut!

 

 

Resum de la xerrada del 23-04-2009 sobre telefonia mòbil.

Amb una mica de retard, us adjuntem dintre el resum de la xerrada que Compromís per l’Alcúdia va oferir el passat 23 d’abril a la Casa de la Cultura de l’Alcúdia, al voltant de les antenes de telefonia mòbil.

   Ahir anàrem a veure la presentació (i el compràrem) del Disc Compacte “La llegenda de Sant Jordi” a Banyeres de Mariola. Per si no coneixeu aquesta festa us afegim dos enllaços de l’amic Sergi on explica què és i com va anar la gravació del Disc:

http://sergicarrasca.blogspot.com/2009/05/imatges-de-la-gravacio-del-cd-de-la.html

http://sergicarrasca.blogspot.com/2009/05/per-fi-la-llegenda-de-sant-jordi-el.html

Ara afegim dos nous enllaços que ens conten com va anar la presentació i el sopar posterior:

http://sergicarrasca.blogspot.com/2009/05/arribara-la-nit-del-drac.html

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/133091

 

*XERRADA*

23 d’abril de 2009. Casa de la cultura de l’Alcúdia

 

 

CADA VEGADA HI HA MÉS EVIDÈNCIES DE LA
PERILLOSITAT DE LES ANTENES DE

TELEFONIA MÒBIL

 

 

 

            El científic Manuel Portolés demana
mesures de protecció envers els camps electromagnètics.                                                        

         Els veïns i veïnes afectats, havien
manifestat reiteradament la seua preocupació per aquestes instal·lacions.                

            Aquesta xerrada sobre les antenes de
telefonia mòbil, organitzada pel Compromís per l’Alcúdia va ser seguida amb
molt  d’interès per nombrosos veïns i veïnes
de l’Alcúdia el passat dia

 

            El científic del Centre
d’Investigació de l’Hospital de la Fe i   
doctor en bioquímica, Manuel Portolés, ens va mostrar que cada vegada hi ha un
major nombre d’evidències sobre la salut humana dels camps electromagnètics originats, entre d’altres fonts, per les antenes de  telefonia mòbil.
En els últims anys són més els estudis que demostren les conseqüències
nocives de les antenes que els que parlen del seu caràcter inofensiu.                                                                       

            En aquest sentit va demanar
l’aplicació del principi de precaució, el qual obliga a
ser molt prudents en l’aplicació de tecnologies molt recents i que no
han estat suficientment provades.                       

            Aquest científic va criticar la
política oficial de l’Organització Mundial de la Salut i de la Unió Europea que declara com a inofensives les radiacions emeses per aquestes
instal·lacions. De tota manera, i reflex de la preocupació d’alguns governs, cada  vegada són més els països que apliquen mesures
de protecció més estrictes respecte a aquestes fonts emissores.                            

 

             D’altra banda, Alfred Ramos, del
col·lectiu veïnal “Antenes No” de
Paiporta, va explicar la seua experiència en la lluita contra les   antenes de telefonia mòbil al seu poble, i
va informar de que ja eren molts els municipis amb ordenances que establien
principis de precaució, com el que aquestes antenes no estigueren situades en
àrees residencials.      

 

            Paco Sanz, regidor de Compromís per
l’Alcúdia, es va manifestar partidari de traslladar les 3 antenes que
actualment se situen en el casc urbà de la població fora de les zones
residencials com indica el Pla General d’Ordenació
Urbana, aprovat en 2002, i que obliga a que aquestes instal·lacions
es col·loquen en zones industrials a una distància no inferior a 100 metres de
vivendes habitades. Especialment crític es va mostrar amb
l’antena que se situa al costat d’un centre educatiu per ser una zona sensible
que hauria d’estar lliure d’aquest tipus de radiacions.

 

            Finalment intervingueren veïns i
veïnes de la zona que porten temps preocupats pels efectes de les antenes i que
van demanar la seua retirada el més aviat possible. Alguns dels assistents
pensaren que caldria crear una associació similar a “Antenes NO” de
Paiporta. Des d’ací desitgem que així siga i li donem tot el nostre suport.

 

Els parlamentaris i L’ÈTICA

        Recollit
d’un dels “pom d’articles” que ens presenta Àngel Canet al seu bloc, hem
recuperat aquest del 6 d’abril a El País escrit per Rosa de Lera.

        Em
pensat que Rosa de Lera s’ha quedat curta, o potser en eixa data encara no
havia eixit a la llum pública totes les altres prebendes que s’adjudiquen els
parlamentaris, diputats, presidents i altra gent del “bon viure”, perquè ja ens
direu què és sinó, ser-ho.

        L’article està bastant bé, però volem afegir algunes preguntes:

        *
Perquè als qui treballen com a professionals els paguen també l’assegurança
d’autònoms? Ah! I al damunt s’apugen la base de cotització al màxim!, clar! Com
que no paguen ells!.

        *
Perquè els paguen l’assegurança dels vehicles?.

        *
Solves, ara que ja no és ministre, continuarà cobrant d’ex comissari d’Europa i
d’ex ministre…?  Això deu ser un bon
feix de bitllets diaris!

        *
I molts altres privilegis i exempcions de les quals no en tenim ni idea…

        Quant
al titular que li ha posat, tampoc ens acaba d’agradar: hagués estat millor
“Els parlamentaris i l’ètica”, ja que la moral… açò ja ho comentarem en un
altre apunt què parlava sobre la xerrada d’Isabel Morant (El prestigi i el
desprestigi de la política
)

 

        I
ens preguntem també: realment a aquesta gent els importa el país, la gent? O
només miren pel seu propi benefici?.

        Caldria
fer una bona escombrada: deixar-ho tot ben lligat per a que aquestes
irregularitats -és el que són- s’acaben i no tornen mai més.

        Dintre,
l’article traduït.

 

 

 

 

 

Els parlamentaris i la moral

ROSA DE LERA – Madrid – 06/04/2009

            Que un nombrós grup de diputats a
Corts percebIn més d’una remuneració, a més del seu salari como a diputats, és
una bona mostra de a quin extrem hem arribat. ¿Com podrem exigir moralitat als
constructors, alcaldes, funcionaris, metges, peons d’obra, empleats de tot tipus,
si els mateixos diputats es permeten el luxe de “treballar” en altres
activitats remunerades en compte de dedicar-se exclusivament a la funció per a
la qual han estat elegits?

            Les dones i els homes cultes del
Renaixement parlaven de la virtú com aquella actitud per la qual les
persones s’exigien a si mateixes un comportament digne, acord amb la consciència
i les necessitats dels ciutadans. Aquella virtú no existeix entre bona
part dels diputats a Corts.

            Una llei d’incompatibilitats que
permet interpretacions tan laxes, de manera que uns i altres -perquè no se
salva quasi ningú- s’unflen a guanyar diners mentre han d’estar legislant, és
una llei dolenta i hauria de ser canviada els més aviat possible, però entretant
no hauria d’aplicar-se sinó amb la més restrictiva de les interpretacions.

            La poca vergonya que demostren eixos
diputats en moments d’especial crisi per a bona part de la població treballadora
i humil és ben palesa: entrem a sac en la política per a omplir bé el sac. ¡Què
poc queda ja de la vella missió dels páter patriae!- J. Luis López de
Guereñu Polán.
Pontevedra.

            Evidentment és indignant que un diputat, és a dir, un
empleat que treballa per a nosaltres com a “representant del poble”
reba, a més del seu sou com a tal, un altre salari en l’empresa privada, però encara
més greu és que compatibilitzi dos remuneracions d’organismes públics. Un exemple,
la pensió que rep el ministre d’Economía Pedro Solbes com a ex comisari de la
UE o, a nivell local, la de Esperanza Aguirre com a ex presidenta del Senat.
¿No se senten avergonyits de tenir “jubilacions d’or” mentre la majoria
de nosaltres no té el futur assegurat, ni tan sols el present.

 

Demà 9 de maig, tothom a la manifestació!!!!

Suposem que ja deureu saber-ho, però pensem que no està malament fer un recordatori per aquells i aquelles més despistats.

   Demà anem a demostrar-los que NOSAL3 som + de tres.

   QUE ES VEJA LA NOSTRA FORÇA!

   Us rebotem la carta del Bloc Jaume I de l’Alcúdia convocant-nos.

 

Bloc de Progrés Jaume I

Sant Jaume, 31

46250 L’ALCÚDIA

————————–

www.blocjaume.com

——————————

blocjaume@mesvilaweb.cat

—————————————-

Adreça Postal: Bloc de Progrés Jaume I

                    
Apartat de Correus 111

                    
46250 L’ALCÚDIA

———————————————————–

Telèfon del BLOC: 660519774

——————————————–

Els dijous, de 8 a 9 de la nit, es reuneix la junta al
Casal

 

Cal fer córrer aquesta carta

 

Benvolguts, benvolgudes

               Com
sabeu aviat arribarà la TDT que permetrà la recepció de més canals de
televisió. Curiosament, l’arribada d’aquesta tècnica en lloc de proporcionar que les principals
televisions en català es vegin a tot el territori lingüístic farà que cada cop
quedin més empetitides i sense possibilitat d’anar més lluny de l’àmbit
autonòmic o local.

 

               En
efecte, ja sabem que la reciprocitat en la recepció de canals entre Catalunya i el País Valencià és
gairebé impossible en aquests moments.A la Catalunya del Nord tallen les
televisions del Principat. Els acords entre Catalunya i les Balears seran
de mínims i de la Franja de Ponent no se n’ocupa gairebé ningú.

 

               Davant
d’aquest panorama cal reaccionar ràpidament. En els pròxims mesos ens hi juguem molt. Necessitem
un espai televisiu propi en català si no volem ser un poble i una llengua
residual.

 

               És
per això que XARXA DE CONSUMIDORS AMB LLENGUA engega aquesta campanya, tot
esperant la vostra col·laboració. Es tracta d’enviar una carta al ministre d’Indústria,
Turisme i Comerç d’Espanya perquè ell en té la clau tècnica. D’altra banda,
creiem que l’Estat no pot rentar-se les mans com si no tingués cap
responsabilitat en aquest tema de les televisions en català, sinó que ha de
col.laborar en l’esforç de les autonomies.

 

Si us plau entreu a:

http://www.indexcat.cat/somdeumilions/campanya.htm

 

PER UNA TELEVISIÓ SENSE FRONTERES. PER TV3 AL PAÍS
VALENCIÀ

 

El dissabte que ve, 9 de maig, com altres anys, el
Bloc de Progrés Jaume I de l’Alcúdia se sumarà a la manifestació que tindrà
lloc a València.

A les 16.30 hores, des de la Casa de la Cultura, ens
vorem per anar a València. El lloc d’encontre, en la cantonada de la
Cafeteria Valiente que es troba al carrer de Xàtiva, al costat  de la plaça de Sant Agustí, d’on comença la manifestació. Portarem pancarta. Ens vegem,
o bé en la Casa de la Cultura o en el carrer de Xàtiva.

 

*Si penses anar ens ho dius*

 

La prova definitiva de que els americans no han anat mai a la lluna!

Pot semblar un titular sensacionalista, però és el número d’aquest mes de “La Lluna en un Cove”, revista a la qual, per fi, ens hem subscrit.

Ja ho heu fet vosal3?

   Mirant la foto d’ací el costat: quin vent que bufa a la lluna!!! Ho diem per la bandera, que sembla que s’envola.
  
   A les 23:33 hem ampliat l’apunt on us convocàvem al debat/Taula Rodona sobre El valencià a la Universitat: del gueto a l’extinció? amb el resum de com ha anat la reunió.

La Lluna en un Cove - Revista de relats de ficció

 


 

¡¡ Atenció !! Us presentem una notícia colpidora…

La prova definitiva que els americans no han anat a la lluna

 

 

 La Lluna en un Cove – Número 5, maig de 2009

En el número de maig
trobareu en exclussiva un impactant testimoni; una sorprenent
revelació, les conseqüències de la qual ¿qui les pot preveure? Us
presentem…

La prova definitiva
que els americans
no han anat a la lluna

per Juli Vert

 

I més impactants relats…

El fanal. Joaquim Parera
Sàhara. Xavier Diez
Males puces. Anna Gorina
Abocats al món-infern. Tomàs Bosch
Trista Nola. Marc Aureli Espinós
Saionara. Vicky Vicente
Gràcies a la llum. Anna Maria Villalonga

 

 

Si voleu més informació, visiteu la

pàgina del número 5 de La Lluna en un Cove

 

 

 

 

 

OFERTA PRELLANÇAMENT

Aquesta oferta és només
per a totes aquelles persones que formen part de la llista
d’interessats en el projecte literari de La Lluna en un Cove, i també
per a tots aquells autors que en un moment o en un altre ens han enviat
treballs per a selecció. Si no formeu part d’aquesta llista no teniu
dret a aquesta oferta.

Si
adquiriu el vostre exemplar del número 5 directament a través de la
nostra web, i ho feu abans del 30 d’abril, gaudireu d’un descompte de
gairebé un 7% sobre el PVP (ofertes i descomptes no acumulables).

 

PVP sense oferta prellançament=7,5 Euros

PVP amb oferta prellançament=7,00 Euros


Despeses d’enviament GRATIS

 

Entra a la nostra web i emplena el següent

FORMULARI DE COMANDA ESPECIAL OFERTA PRELLANÇAMENT

També podeu fer la comanda per telèfon: 96 731 87 13 (en horari d’oficina).

 

Atenció:

Perquè l’oferta sigui
efectiva, a més d’emplenar el formulari de comanda, serà necessari que
efectueu el pagament dels 7 Euros, via ingrès directe o transferència
al nostre compte, abans del 30 d’abril. Després d’aquesta data, el
descompte no s’aplicarà.

 

Números anterios de La Lluna en un Cove:

 

Número 4 de La Lluna en un Cove

Número 4, abril

 

Número 4 de La Lluna en un Cove

Número 3, març

 
 

 
 
 
 
 

 
 
Apartat de Correus 1100
46870 Ontinyent, País Valencià
Telèfon: 96 731 87 13
jodemano@lallunaenuncove.cat
www.lallunaenuncove.cat
 
 
¡Salutacions cordials!
 
 

Traducció entrevista a José A. González Casanova a PÚBLICO, 4 de maig.

Se’ns va passar per alt aquesta entrevista, però ahí estan els amics per enviar-nos-la per correu. I nosal3 per a traduir-vos-la. La imatge correspon al llibre del qual parla l’article. L’haurem de llegir també… per conéixer l’enemic més que res!.

    Us envie aquesta entrevista  d’avui a Público que paga molt la pena
llegir: veritats com a punys dites de manera clara i magistral

 

Entrevista – PÚBLICO, 4 de maig

       El catedràtic
de Dret Constitucional José Antonio González Casanova (Barcelona, 1935) té clar
que les tesis han de ser radicals i segurament que la que defèn en el seu últim
llibre, “La derecha contra el Estado. El liberalismo autoritario en España
1833-2008”, ho és: la dreta espanyola, a diferència de les europees, mai ha
acabat d’acceptar les regles del joc democràtic.

       El PP no és un partit democràtic
en la seua opinió?

       Jo mantinc
l’esperança que ho siga algun dia, però és difícil. Cal tenir en compte que la
classe mitjana espanyola és la més inculta d’Europa, perquè no ha tingut escoles
dignes i ha patit el monopoli de l’Església en l’ensenyament. Som un estat sense
tradició democràtica i, en la mesura en què una gran part no ha assumit l’ètica
democràtica de forma íntegra, continua sent una societat bastant primitiva, on el
que compta és l’amiguisme, l’endoll, la corrupció…

       I això és patrimoni solament de
la dreta?

       Jo parteixo
de la base que la dreta, per definició, és apolítica, és eixe conjunt de persones
amb poder econòmic al que no li interessa la política perquè no li interessa el
bé comú, sinó només els seus interessos particulars. Per això són liberals en
economia. Per tant, la reacció del poble és lluitar per imposar un Estat, un
conjunt de lleis que regulin i facin possible la justícia social. Per això afirmo
que democràcia i liberalisme econòmic són incompatibles.

       Per què manté que la dreta espanyola
sempre ha estat contra l’Estat?

       L’Estat
modern és fruit d’un pacte social entre els capitalistes i el poble treballador,
en el que els que tenen el poder, no el perden, però els que no el tenen,
obtenen drets com el vot. L’Estat es defineix, entre altres coses, per un
sector públic de serveis al ciutadà i un control de l’acció econòmica dels
poderosos. Allí on guanyen els partidaris de que hi hagi una despesa pública
mínima i privatització dels serveis, s’està posant en mans de particulars els
interessos generals. La dreta, no sols l’espanyola, en principi és antidemocràtica
perquè és liberal.

       Però en unes eleccions ha
d’haver opcions de dreta i esquerra…

       Sí, clar, el
que passa és que han de jugar net. En altres llocs han sigut més llestos i han
construït una dreta més civilitzada, que ha assumit les concessions inevitables
per a que no hi hagués una rebel·lió popular. Allà on els sectors capitalistes es
troben amb un poble inculte, poc partidari del pacte i la negociació, són més
autoritaris, i d’ahí les formes tan primitives i poc democràtiques del PP, tant
en els vuit anys d’Aznar, como en els quatre d’oposició posteriors.

       Vostè cita les declaracions de
Gabriel Elorriaga al ‘Financial Times’ abans del 9-M en les quals admetia que la
seua estratègia passava per fomentar l’abstenció…

       Sí, tota la
seua idea és que la gent no voti i l’abstenció és una forma de no democràcia. Aconseguir
que la gent no voti o aprofitar els mals del país per anar contra el Govern,
com va fer el PP en el cas del procés de pau del País Basc o ara amb la crisi.

       La dreta actual és hereva del
franquisme?

       El
franquisme és el gran moment de la dreta espanyola, la barreja d’autoritarisme
polític i liberalisme econòmic. Un règim amb aparença de democràcia (amb eleccions
a les Corts, etc.), però sense partits ni sindicats. Passaren 40 anys encantats
de la vida.

       L’esquerra ha estat contemporitzadora
amb la dreta?

       L’esquerra
té tendència a comportar-se com la dreta, perquè molta gent que vota a l’esquerra
no és tan d’esquerres. Jo ja vaig dir fa molts anys que l’única dreta civilitzada
en Espanya està en el PSOE.

       El PP pot guanyar les eleccions
sense apel·lar a la crispació?

       Mentre no es
refongui, la seua estratègia és la de provocar l’abstenció i, en eixe sentit, la
corrupció en les seues pròpies files ajuda, perquè escampa el fàstic per la
política. Ells compten amb un sector de votants fix, amb una fidelitat del 84%
pel 68% dels socialistes. Per això el bloc de la dreta sempre és fix, mentre
que l’altre fluctua segons la conjuntura i el PP sempre espera que la conjuntura
siga dolenta, i si no, dir que ho és mitjançant la mentida sistemàtica.

       Quin paper juga l’extrema dreta al
PP?

       Ells necessiten
integrar a l’extrema dreta. A França, el senyor Sarkozy és diferent del senyor
Le Pen, però a Espanya Sarkozy i Le Pen són el mateix. No veig indicis d’escissió
ni crec que convingui. L’extrema dreta pot ser perillosa en temps de crisi perquè
pot crear un populisme feixista. I recordem que el PP necessita eixos vots per a
guanyar al PSOE.

 

 

 

“El retorn de Voltaire” de Martí Domínguez.

          El passat mes d’abril ens llegírem aquesta novel·la (històrica?). Llegint-la vam anar trobant reflexions d’alguns dels seus
personatges (Voltaire, Diderot, Houdon) que es podrien aplicar a la societat
actual gairebé exactament (què poc hem avançat!) i per això les vam subratllar,
i ara que hem tingut una estona, us les publiquem ara per moure-vos a llegir
aquesta magnífica novel·la i tindre arguments per anar pensant una nova
societat.

                Que us
faça profit!

                “…No
trobava resposta a les innombrables preguntes que assetjaven la seua ment, a
aquell congost inversemblant que era la història dels homes. Per més que
estudiava, per més que analitzava com a historiador, tan sols descobria com els
pobles avançaven impel·lits per l’impuls de massacrar-se. Els comerciants
sabien que les úniques mercaderies que es pagaven al comptat arreu del món eren
les armes i les municions. Era ben indicatiu de la naturalesa humana que encara
els conflictes es resolgueren per la guerra, especejant-se uns als altres.
L’agressió, més que la saviesa, era el que caracteritzava la nostra espècie: una
agressivitat ferotge, cruel, implacable, indòmita. No hi havia nació, no hi
havia llengua, no hi havia cultura que no haguera nascut del sofriment, de la
sang, de la barbàrie, de la sevícia i de la destrucció. Tot el que animava als
actes humans semblava expressament dissenyat per a aquell enfrontament, per a
aquella pugna salvatge. La cultura fins i tot pareixia un component més
d’aquella rapacitat, no un simple ornament, sinó una arma més. Un altre tipus
d’artilleria, però igual de demolidora, de destructora, d’anihiladora, que la
pólvora o l’obús. La religió era una forma de conquesta, la llengua, una altra,
la música, l’art, la literatura, tot contribuïa a esclavitzar, a sotmetre, a
provincialitzar, a romanitzar els pobles conquerits. Tot naixia de la guerra,
tot naixia de la victòria i de la derrota, de la imposició, del guany, de la
subjugació, d’un mata-degolla feroç i implacable. Com havia de fructificar amb
aquests instints la idea de llibertat? I, per altra banda, com estar segur que
la nostra percepció de la realitat (la idea de Déu i de la llibertat) era la
correcta? No, no era fàcil ser optimista. Més encara quan la llibertat és un
valor que hauria de ser indeclinable, però que sols pren sentit -el sentit
il·lustrat de la paraula llibertat- quan s’exerceix en la col·lectivitat, quan
l’individu empra la seua llibertat per tal de millorar la seua comunitat, ets
lliure, però per això mateix ets esclau de la teua societat, del teu poble, que
et sosté. Com fer entendre això als iroquesos?. La llibertat -més encara que la
tolerància- era la més gran fita assolida per la humanitat, i tots tenien el
deure, l’obligació, de preservar-la, i això tal sols es podia aconseguir des de
la destrucció de la societat. La llibertat absoluta no existia: un sempre era deutor,
es naixia amb deutes de gratitud, d’agraïment, de…,de… Llibertat,
llibertat… De vegades, parlaven d’ell com d’un guerrer de la llibertat a El filòsof ignorant havia escrit que la
llibertat consistia a caminar quan es vol caminar i no es té la gota… Va
tornar a tossir: seguia expectorant sang. Llibertat de caminar on es vulguera
caminar, de publicar el que es vulguera publicar…” pp. 88-89.

                “Ah, si
tinguera un fill… Si tinguera un fill li diria: no escrigues!. No et dediques
a l’art, no conrees el món del pensament. Viu, tan sols viu, aprofita cada
moment, cada instant , cada bocí de la teua existència: ocupa’l de plaers
reconfortants, de distraccions amables, de bons moments. Oblida el teatre, la
poesia, l’art, t’estalviaràs les seues ingratituds, les seues hores
llarguíssimes de soledat. Molt pocs aconsegueixen vèncer aquesta soledat, i si
estàs dotat de talent, o tan sols dotat a mitges, et transformaràs en un
pocapena, en un amargat, en un home consirós i trist, però si eres un artista genuí,
mai no et podràs evadir, et desesperaràs davant la presó on t’ha conduit el teu
desig de transcendir. No enraones, enamora! Sigues tan sols fidel a tu mateix,
als teus instints, a la probitat de l teua consciència, però mai no
descobresques la teua posició, mai no reveles públicament les teues
coordenades, mai no te poses a tir, sigues eteri, veloç, no et deixes capturar
pels falsos paranys d’aconseguir la veritat i conquerir la cultura!

                Quina
desesperació! Com estar segur d’alguna cosa? Per què la primera reacció de la
humanitat davant l’èxit aliè és l’oposició, per què aquell forceig per ocultar,
reduir, aniquilar, el triomf dels altres? No, res no canvia, la substància
humana és eterna; millorem les màquines, descobrim altres mons, altres pobles, altres
terres, però per sota sempre roman la mateixa matèria indestructible, i per
molt que la vulguem modelar, amansir, colp rere colp se’ns revela ferotge,
infinita, ressorgeix implacable, com un agram d’arrels fondíssimes, com un riu
eixit de mare. La societat aniquila a poc a poc les persones creadores, les
fereix, les oprimeix, les denigra, les esprem i les abandona. Tota ciutat, tota
societat, està radicalment en contra de la creació, i això és una evidència ben
constatable al llarg dels segles: els seus interessos són totalment contraris,
el creador sempre -o quasi sempre- existeix malgrat el seu poble, malgrat el
seu país, malgrat els seus veïns, fins i tot, malgrat els seus familiars. La
societat és la major enemiga de l’esperit, és la gran mutiladora, la gran
destructora, sempre alerta davant les possibles vel·leïtats dels seus
adolescents, quan comença a germinar la llavor de la creativitat, el desig,
l’impuls, el goig de la llum, la necessitat de transcendir, la recerca d’alguna
cosa desconeguda però que resulta irresistible, que dota de sentit
l’existència… La societat en aquests moments és implacable: no hi ha
institució que no estiga al servei d’aquesta aniquilació programada, d’aquesta
eradicació i sistemàtica de les aventures creatives dels seus homes… Els més
indoblegables sofreixen tot tipus de persecució, de turments, d’escarnis, de
colps d’espina, de vegades fins i tot la presó i l’exili. O pau o glòria,
sembla que diuen les perseguidors. Però és fals que l’home natural siga
salvatge, que la natura siga seràfica i benigna! No, és la mateixa matèria viva
la que actua així, sense contemplacions, segura en la localització dels dèbils,
dels diferents, dels qui s’aparten de
la norma, de la uniformitat. La vida és hostil a tot allò que no és ordinari,
que no és domèstic, és el pas implacable d’un sedàs on allò perceptible, amb un
mínim de gruix, amb personalitat i distinció, és immediatament descartat,
expiat, aniquilat per sempre. Tan sols regna la lleugeresa, la consistència,
l’amoltonament. Els qui queden són els qui han estat capaços d’adaptar-se (com
ara el seu estimat D’Argental: a quantes coses havia hagut de renunciar el seu
àngel!), o els mediocres, qui són els que contra tots els pronòstics manen en
les institucions, dirigint els destins polítics i artístics del país, des de la
seua ambició incalculable, des de la seua manca de ridícul. És el triomf de la
vida bestial i anònima.” pp. 108-110.

                “Va fer
un moviment de voler explicar-se, però Diderot va proseguir.

                 -Aquest ha estat el meu destí. Sempre, des que
recorde, m’he vist més lluny del que he volgut. Les circumstàncies m’han
arrossegat indefectiblement, i les banderes de rebel·lia que he enraborat no
corresponien exactament amb el que pensava. Fins i tot, en aquest punt, sovint
no he defensat les idees pròpies, sinó les que les circumstàncies m’han deixat
defensar. Quasi sempre he lluitat en guerres estrangeres. Sens dubte legítimes,
però alienes. Quan he intentat matissar, quan he volgut explicar-me, he
observat que ningú no em creia, i el que jo deia de veritat era pres com un
subterfugi, un engany pietós, i en canvi, quan reprenia la bandera de les idees
que no m’eren pròpies, per la seua rotunditat, recuperava, de manera igualment
miraculosa, els amics i els enemics. […]

                – Aquesta
és la grandesa d’Irene! -va continuar
Diderot-. Un no és totalment amo dels seus actes, sinó que són les
circumstàncies les que et condueixen fins a carrerons sense eixida… Un no vol
ser rebel, és la vida el que t’hi obliga. La vida és un vehicle conduït a tota
velocitat, i podem observar més o menys un rumb, però que difícil és matisar!
Sobretot si ets guiat per la reflexió, per la prudència, per l’anàlisi…
Sobretot si t’endinses per camins poc transitats… Anàlisi a tota
velocitat?    Impossible. Fem com podem, intentem controlar
les regnes, intentem no perdre els estreps, detindre el vehicle quan arribem a
un encreuament de camins, a una disjuntiva, però tot és precipitat, tot va en
doina i… ai!… ja és massa tard! I no hi ha marxa enrere possible. Sols
podem prosseguir fins la pròxima cruïlla, si és que n’hi ha, si és que la
distingim a temps, perquè sovint també s’esdevé que aquells encreuaments dels
que pengen tantes coses de la nostra vida són quasi indestingibles, estan mal
senyalitzats, o no ho estan en absolut, i per tant, cal afinar moltíssim,
tindre posats tots els sentits en aquella cursa, però són tants els accidents
que omplen el camí!” pp. 128-129.

                “Encara
s’emocionava! Volien fer-lo morir de plaer! Havia vençut la filosofia, havia
vençut la raó, havia guanyat la lluita per la llibertat, el combat per la
tolerància. Era el poble, el poble, la massa àmplia, ignorant, illetrada, qui
ho reclamava, qui així s’havia expressat. Potser encara era possible, potser la
raó venceria la intolerància i el fanatisme… Mai ningú abans d’ell havia anat
tan lluny, mai hi havia hagut tanta esperança -no la galivança de la fe, sinó
l’esperança certa de la raó -; el poble havia despertat, havia descobert un nou
camí, una possibilitat de prosperitat, de progrés, el desig de construir una
societat d’homes lliures. Aquell Regne de la Raó pel qual tant havia sospirat!
No era un somni impossible! No era la utopia! No era un exili, com aquella
República de les Lletres que volia fundar a Clèves, una colònia de filòsofs…
No, la filosofia ja ho impregnava tot. Una Nova Era començava… Havia assolit
la seua meta, de sobte pressentia que no havia errat el camí, ara ho veia
clar… Abans pensava que mai ningú assolia plenament la seua meta, que en la
vida de tot home sempre queda una part irrealitzada, quasi sempre la més
important. S’havia resignat a aquesta idea: la vida era una obra inconclusa,
per pura necessitat. Però amb vuitanta-quatre anys havia conquerit el cim, un
cim fins aquell moment inexpugnable, i tota la resta de la seua obra de sobte
tenia per a ell ben poca importància. Oh! Inestabilitat de les coses humanes!
Com passava de la desesperació a l’eufòria! Com zumzejava entre l’esperança i
la decepció!”. p. 151.

                “Mentre
Diderot posava per al seu bust vàrem parlar una bona estona sobre art -digué de
sobte l’escultor- . Ja sap que al nostre amic li interessa molt la creació
artística. Vàrem concloure que mai la ciència podrà explicar que és el que
diferencia l’artista de l’artesà, que és el que eleva l’artista per sobre
d’altres. Què és el que fa el geni? És la imaginació? No, perquè hi ha
imaginacions magnífiques i poderoses que prometien molt i que després no
contenien res. És el seny?  Tampoc,
perquè res més freqüent que homes enormement assenyats, les obres dels quals
són fredes i difuses. És l’enginy? No, l’enginy és ocurrent, però per això
mateix fa les coses insignificants… És la sensibilitat? No, tots coneixem
homes que es commouen fàcilment, però que dubten en el moment de crear res de
nou… On rau el do de la genialitat? Com distingir-lo? Com assegurar-se del
talent?

                Houdon
va acabar la feina i es va alçar, dirigint-se cap al poeta, que l’escoltava
decantant els colzes sobre els genolls. Parlava baixet, massa baixet,

                – Crear
és avançar en la foscor… És una incertesa… És un instint. Quasi una
capacitat sensorial. No penseu com jo? Com sabem que l’obra està conclosa? Com
sabem que aquella escena és immillorable? Com donem per finalitzada aquesta
peça? Com decidim?… Potser la genialitat consisteix a tindre un major esperit
observador, a analitzar amb major profunditat i sense esforç l’objecte del
nostre interès, a saber copsar aspectes de la realitat que als altres se’ls
escapen o no valoren prou. Intuïm. Veiem el que d’altres no veuen, és un
estrany mecanisme que diu: açò sortirà bé, i surt bé, o açò no sortirà bé, i en
efecte, és un desastre. Açò és fals o açò és cert. I ho encertem. Però quins
són els elements que discriminem? Quins són els que fan d’una obra una obra
mestra? No ho sabem. Ningú no ho sap.

                La
genialitat és una llarga paciència, va pensar. D’on venia aquella frase? De
quin naufragi de la memòria? Qui l’havia dit? La Rochefoucauld, La Bruyère,
Pascal, Charron, Montaigne, Ciceró? Aquell homenet d’ulls inquiets, que parlava
xiuxiuejant, amb inseguretat, quasi tement les seues paraules, era un geni?
Així li ho havien assegurat. El treball, la dedicació, les hores d’esforç no
eren prou. I, tanmateix, el turment de la creació era precisament aquella
incertesa, aquella falta de seguretat absoluta, que l’obra era immillorable,
que l’objectiu havia estat aconseguit plenament: l’autoritat de posar el punt
final.” pp. 167-169.

  

“El valencià a la Facultat de Ciències Socials: del gueto a l’extinció?”. Dia 7 de maig al Saló d’Actes de Socials. (AMPLIAT amb el resum de la Taula)

Helena Malonda, una vegada més i des del Voling, ens envia el següent correu.

Afegim a les 23:26 els participants en la mesa de debat:

El valencià a la Facultat de Ciències Socials: del gueto a l’extinció?
Amb la participació de :
Rafael Castelló Cogollos (Vice-degà d’Estudis de la Facultat de CC. Socials)
Josep Vicent Boira Maiques (President del Servei de Política Lingüística)
Albert Moncusí Ferré (President de la Comissió de Política Lingüística)
Elisabet Zacarés Chilet (Estudiant de Relacions Laborals)

   
Benvolguts/des estudiants,

 

La Comissió de Política Lingüística de la Facultat de
Ciències Socials ha fet un estudi sobre els usos del valencià al centre per
conèixer-ne la situació i veure’n possibles millores. Em plau informar-vos
que el trobareu a
http://centros.uv.es/web/centros/sociales/data/informacion/E69/PDF0.pdf

 

Les conclusions de l’estudi i altres aspectes
relacionats amb el valencià a la Facultat es debatran el proper 7 de maig, a
les 12h al Saló d’Actes de Socials, en una taula rodona que portarà per títol
“El valencià a la Facultat de Ciències Socials: del gueto a
l’extinció?” i a la que sou convidats.

 Ben cordialment,

 Albert Moncusí

President de la Comissió de Política Lingüística de la
Facultat de Ciències Socials.

   Doncs, pel dia i l’hora, i per suposat, pel tema, tal vegada ens puguem passar per allà per escoltar què es pot fer. Ens veiem!.

 

   Afegim dintre, el resum d’allò que hem pogut apuntar mentre es desenvolupava el debat de la Taula.

Sala d’Actes de la
Facultat de Ciències Socials de la Universitat de València.

7 de maig de 2009 a
les 12 hores.

                Aquesta
taula rodona la va proposar el C.P.L.- Comissió de Política Lingüística-, arran de l’estudi que hi teniu enllaçat
a l’entradeta d’aquest apunt, i on es van recollir dades per establir si la
nostra llengua estava ben present a les nos3 aules, o pel contrari està en
recessió. Es va fer per escoltar idees, posar en marxa actuacions per a
refermar la nostra llengua a la Universitat. Albert Moncusí, president del C.P.L. i que actuava com a
ponent i moderador, ha començat amb aquestes paraules i seguidament ens ha
presentat als altres ponents: Josep Vicent Boira, director de l’S.P.L., Rafael
Castelló vicedegà d’estudis de la Universitat i Elisabet Zacarés, estudiant i
representant dels seus companys, amb els quals ha enllestit una lluita per fer que
siga real la presència de la nostra llengua a les aules, i no només es quede en
el paper escrit.

                J.V.
Boira, a qui ja coneixem, i a qui hem saludat, vosal3 també l’heu conegut en
aquest bloc, ja que hi ha transcrita una intervenció seua als sopar-xerrades
del Bloc Jaume I de l’Alcúdia, titulada “El mal negoci de l’anticatalanisme”, http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/127018
, ha començat repartint-nos un fullet de l’S.P.L. on es detallen xifres de
participació en els diferents serveis, cursos, etc., del darrer curs.

                Ens ha
explicat que l’S.P.L. està canviant els seus objectius per fer-se més modern,
més d’acord amb els temps que corren. Les funcions de l’S.P.L. les podem trobar
a la xarxa.  http://www.uv.es/spl/       Dintre d’aquests canvis, ens ha informat
que els C.A.L. -Centre d’Autoaprenentatge de la Llengua- han de canviar els
seus continguts. S’han d’obrir a altres idiomes, com l’anglès, primerament, i
després anirà eixamplant-se. Passaran a ser un Centre d’Autoaprenentatge de Llengües.
Tot açò per que no es convertisquen en un guetho. Al C.A.L. de Burjassot ja s’ha
començat i el proper any està pensat que s’estengui a Blasco Ibáñez i
Tarongers. Després, en el torn de paraula per als assistents, algú li ha
preguntat perquè no incloïen les altres llengües de l’Estat espanyol, com el
galleg o l’èuscar, J.V. Boira ha contestat altres preguntes, però aquesta no. I
nosal3 pensem que és molt bona idea, anglès, sí, però també aquestes llengües
més properes. També ens ha informat que des de l’S.P.L. s’està fent un
Reglament d’usos. Per acabar la seua intervenció ha dit que no creu que la nostra
llengua estiga en un guetho ni que vaja a desaparéixer.

                Rafael
Castelló, ha començat dient que el títol de la Taula li va semblar de primeres
una mica provocatiu. Ha donat l’exemple de Hannah Arendt, qui, exiliada als
E.U.A., va seguir conreant l’alemany, amb obstinació, mai va renunciar a ell,
encara que allà parlés amb quasi tothom en anglès. La identitat va fortament
lligada a la llengua.

                A
continuat dient que la societat valenciana ha millorat molt, es fan cursos,
proves, molta gent ja, a més d’entendre el valencià i parlar-lo, ara també sap
llegir-lo i escriure’l. No passa igual amb els usos que se’n fan de la llengua:
social, familiar i públic. A algunes zones està reculant. I açò és una
contradicció flagrant: s’estudia més i s’usa menys. Es fa una economia, una
política i una cultura especulativa amb la llengua, per aconseguir més punts en
unes oposicions, per passar unes proves, però l’ús està ressentint-se. Açò ens
ha dit que es pot superar anant a l’ús real, així com l’economia ha hagut de
recórrer a l’economia real per a poder plantejar sortides a la crisi.

                Els
usos orals a la Universitat estan per davall del usos més privats. Les
diferents O.C.A. -Oferta de Curs Acadèmic-, que depenen de les C.A.T. -Comissió
Acadèmica de Títol-  han possibilitat
que, havent més d’un grup per a la mateixa assignatura, com a mínim un d’aquests
grups s’ha de donar en valencià. Els P.D.I. -Professional Docent Interí- són la
clau per a que açò es porte endavant, amb més voluntarisme que altra cosa.

                Ha
acabat la seua intervenció dient que no sap si podem parlar de guetho o de si
anem cap a l’extinció, no li agradaria, no és gaire optimista però sí
pragmàtic. Hem de fer un esforç amb més àmbits a cobrir. El progrés/avanç de la
llengua depèn de la política língüística, però no només d’ella, no està
deslligat de les estructures socials de la Universitat.

                Elisabet
Zacarés representa els seus companys que es matricularen per rebre l’educació
en valencià, per rebre materials, classes, examens, etc. en la nostra llengua. Es
considera una marginada lingüística i ens ha explicat el perquè. El conflicte
comença quan a la seua classe hi ha un 50% de castelanoparlants, alguns perquè
no quedaven altres grups lluïres, d’altres perquè el grup era més reduït. El
material didàctic se’ls donava en castellà. Ens hem assabentat que les mestres
tenen l’última paraula, ja que pertanyen a un cos que és estatal, i molts d’ells,
com els alumnes, han “triat” aquests grups perquè no els quedaven altres per
triar. Els primers exàmens, tot i que l’assignatura se’ls donava en valencià i
se’ls havia promès que seria en aquesta llengua, els els presentaren en
castellà, i protestaren. La seua reclamació es va perdre dues vegades, i fins i
tot van recórrer al Síndic de Greuges de la Generalitat. Els altres exàmens del
primer quatrimestre van anar bé, en valencià, però en arribar el segon
quatrimestre, el 40% dels exàmens tornaven a estar redactats en castellà, fins
el punt que un dels companys, un dels més ben preparats, se’n va eixir de l’examen
com a protesta.

                Després,
Albert Monsonís, ens ha explicat les dades de l’estudi, que teniu enllaçat, com
ja us hem dit, a l’entradeta.

                En
acabar el torn dels ponents, els assistents han pogut fer les seues aportacions
i preguntes, que han estat contestades en la seua majoria pels ponents. I cap a
les tres de la vesprada hem donat per acabada aquesta trobada, que creiem s’hauria
de repetir més sovint, per, entre tots i totes, anar treballant per la plena
normalització de la nostra llengua a la Universitat de València.  

Activitats de la setmana passada comentades (perquè hi assistirem)

Breu recull i comentaris de les activitats a les quals hem pogut assistir, moltes de les quals no estaven ni anunciades al bloc, i tot perquè ens hem enterat a darrera hora o perquè ja les hem vist comentades a bastament pels blocs.

   La foto que il·lustra l’apunt l’hem manllevada del bloc d’Àngel Canet sense demanar-li permís, no creiem que passe res, o si?

            Si ens
pensàvem que la setmana passada (del 23 al 25 d’abril) havia estat mogudeta,
aquesta ( del 29 d’abril al 3 de maig) no s’ha quedat enrere. Ara, aquest
darrera també ha resultat molt més descansada, ja que l’anterior érem els
organitzadors dels actes, i això, vulguem o no, cansa, ja que has de preparar,
i en acabant, arreplegar-ho tot.

            Començarem pel dimecres, 29 d’abril.
A les 6 de la vesprada, la Fundació Caixa Carlet ens va portar al Teatre Giner
de Carlet, i dintre d’un cicle de foment de la lectura, a Jorge Bucay. Ens va
agradar el primer llibre que llegírem d’ell, el segon ja no tant. Deu ser que
ja el trobàvem una mica “paternalista” (el primer adjectiu que ens ha vingut al
cap), suposem que com gairebé tots els psicòlegs (com que no n’hem fet servir
mai un, no sabem com van les sessions, això sí, a les pel·lícules, còmics i
novel·les hem pogut esbrinar alguna cosa). El teatre estava de gom a gom, i el
85-90% eren dones. Bucay va estar-se hora i mitja contant contes (se li ha de
reconéixer que d’això en sap un niu) i fent-nos reflexionar sobre l’alt valor
dels sentiments i el nul valor de les coses materials. En acabar la seua
intervenció, va permetre que el públic li fes preguntes, a les quals va contestar
molt complidament.

            El dijous, 30 d’abril, ens
desplaçàrem fins a Algemesí, a la basílica de Sant Jaume per escoltar la Coral
de Montserrat. Van fer una interpretació magnífica i molt emotiva de les obres
del programa, i en acabar, van oferir fins a quatre visos, el darrer dels quals
va ser, com no, el Virolai. Ens va semblar que deien, en la presentació, que
van a vindre cada any, així que… allà estarem. En finalitzar, els van regalar
una foto emmarcada del concert que acabàvem de veure! I una altra per a un
xiquet d’Algemesí que s’està a Montserrat, i que es va mostrar molt sorprès.
Una magnífica ocasió per a escoltar aquesta música en directe, a la qual no
tenim fàcil accés en els nos3 pobles.

            El divendres, primer de maig, ja
s’ho podeu imaginar, i si no, ja us ho havíem comentat en un apunt anterior,
anàrem a la manifestació que començava a la plaça de Sant Agustí, on la classe
treballadora (la immensa majoria de tots nosal3, si ho pensem bé) va poder fer
escoltar la seua veu (una altra cosa és que la vulguen escoltar els qui manen).
En un apunt anterior hi teniu el manifest, signat per CC.OO. i U.G.T. per si
voleu saber alguna cosa més de les reivindicacions fetes en aquest acte.

En acabar la
manifestació, ens allargàrem fins la Fira del Llibre, instal·lada com cada any,
al Jardí de Vivers. Estava plena de gent i això ens va alegrar. Potser en aquests
temps de crisi, les persones decidim deixar de fer despeses elevades en
desplaçaments i altres costos superflus i ens comprem un bon llibre per
evadir-nos de la realitat, sense necessitat de moure’s de casa ni fer grans
despeses.

            El dissabte, 2 de maig, descansàrem,
que també és important.

            El diumenge, 3 de maig, al Teatre
Goya de l’Olleria, vam poder gaudir del nou espectacle de Pot de Plom, amb Xavi
Castillo, titulat “Històries medievals de reis i bufons”. Xavi, una vegada més, es va
posar el públic en la butxaca, i fins a dues hores va durar l’espectacle. El
seu repertori d’imitacions és el de sempre, però mai no ens cansem de veure’l i
riure-li les gràcies. A més, va adaptant els esquetxos a l’actualitat, i així
van eixir els “trages” de Milano de ja sabeu qui, l’alcalde de Xàtiva i el seu
“vamos a rematar-los”, en fi, tot allò que ja sabeu. En acabar, ens quedàrem
uns quants a sopar i xerrarem fins que, cap allà les 12 i mitja, ens retirarem
discretament. Ha estat una setmana completíssima, que tornaríem a fer demà
mateix. Tant de bo, d’ara endavant anem podent assistir a actes tan ben
“plantats”.

   I això és tot. Demà (o hui, mai no sabem)
més, però no millor, ací, a NOSAL3 som + de tres. ( copiant al Wyoming ).