NOSAL3 en som + de tres

Agenda ludicombativa comentada.

II Concurs de fotografia Xúquer Viu. “Cara i creu” – Primavera-estiu

Us publiquem la convocatòria i les bases del II Concurs de fotografia Xúquer Viu, Paisatges d’aigua al Xúquer: “Cara i creu” en la seua edició primavera-estiu. Recordem que la primera va ser tardor-hivern i va voltant per les sales d’exposicions i Cases de la Cultura dels pobles que ho demanen. Una bona oportunitat per donar-vos a conéixer si us agrada la fotografia i la naturalesa.

 

II CONCURS DE FOTOGRAFIA DE XÚQUER VIU

 

“PAISATGES D’AIGUA AL XÚQUER:

“CARA I CREU”

 Primavera – Estiu 2009

 BASES I CARTELL

 Amics i amigues de Xúquer Viu:
 
Us adjuntem
les bases i el cartell del Segon Concurs de Fotografia de Xúquer Viu,
animant-vos a participar i difondre aquesta convocatòria. La primera
convocatòria (tardor-hivern) ha estat tot un èxit amb un total de 305
fotografies corresponents a 72 fotògrafs diferents. Una selecció de 50
fotografies han estat exposades a diferents pobles de la nostra
geografia (València, Sueca, l’Alcúdia, Alginet, Alcàntera, Sumacàrcer,
Corbera, Polinyà, Albalat …)
 
Les fotografies es podran lliurar des del 15 de maig al 15 de juliol.
Es podran presentar fins a 3 fotografies per autor o autora.
Els premis seran de 600 €, 300 € i 150 € als tres primers i 50 € per als accèssits.
Una selecció de fotografies serà exposada de manera itinerant per distints pobles i  ciutats.
Llegiu atentament les bases que us adjuntem, imprimiu el cartell i doneu-li difusió.
 
 
 

Traducció. Article de Juan José Millàs al Levante EMV del 15 d’abril de 2009.

Un altre article, que ens envia el nostre amic Òscar una altra vegada de Juan José Millás al diari Levante-EMV i que traduïm per a gaudi de l’afició.

   També ens ha enviat un article seu, que us el penjarem més endavant i amb el seu permís, per suposat.

Levante EMV, 15 d’abril

 Juan José Millás

            Quan vaig començar a escriure per a
la premsa, m’encarregaven els articles per folis. Envia’m quatre folis sobre “La
bombona de butà”, o tres folis sobre “Els brasers de carbó”, deia el redactor en
cap. I u s’asseia a la taula i martellejava la màquina d’escriure fins arribar al
tercer foli, o fins el quart, segons la demanda. Et pagaven també per folis, és
clar. Quan escrivies tres i mig, arrodonien cap a dalt o cap a baix en virtut
de consideracions que ningú, mai, m’explicà. Però un dia ens aixecàrem del llit,
sonà el telèfon, i ens demanaren un article de “x” paraules. Déu meu, u no tenia
ni idea de quantes paraules entraven en un foli, com no tenia ni idea dels
percebes que entraven en un quilo. Durant una època de la meua vida ni tan sols
sabia que existien els percebes (ni les paraules). De manera que u començà a fer
equacions o regles de tres fins que trobà amb la relació existent entre una
cosa i l’altra.
            Passà el temps i un dimarts qualsevol
sonà el telèfon i et demanaren l’article en caràcters. ¿En caràcters?, preguntares
incrèdul. Sí, senyor, en caràcters. ¿Però com pretens que compte els caràcters,
que és pitjor que comptar llenties?, vas insistir. Aleshores de l’altra banda
del telèfon t’explicaren que hi havia en l’ordinador una ferramenta que s’encarregava
de comptar-los. L’ordinador, al qual t’acabaves d’incorporar, era una andròmina
plena de racons desconeguts, de raconades, de secrets. ¿A qui se li anava a ocórrer
que tenia també eixa capacitat obsessiva de comptar les lletres i els signes de
puntuació? Doncs la tenia perquè així era el seu temperament. Al principi d’aquesta
nova etapa, u comptava els caràcters sense tenir en compte els espais, doncs
consideràvem que el buit mancava de valor. Però, vés per on, un dia et trucà el
redactor en cap i et va dir que els espais també es tenien en compte. Com en la
música, on els silencis són allò realment important.
            Amb els percebes, ja citats,
ocorregué un procés semblant. Es començaren a comprar per quilos, després per quartes
i estem a punto de comprar-los d’un en un. Però això és perquè els percebes s’han
posat pels núvols. Les paraules, no obstant, i malgrat administrar-les en
caràcters, valen cada dia menys.

 

VerdCel ens envia el seu nou vídeo i ens informa de les properes actuacions.

alfOnsOlmo ens continua enviant correus amb les novetats i actuacions del grup VerdCel, i ací li donem difussió, per a gaudi de totes i tots vosal3:

SalutacionS
Estem contents de poder mostrar-vos el nou videoclip del senzill “A mans Besades”. (cliqueu Ací, la imatge o el títol de la cançó per veure’l)
Ha estat un treball molt enriquidor i gratificant, el qual ara estrenem i ens agrada de compartir amb vosaltres.
 
Guió i realització:
Ocatvi Masià i Daniel Olmo
Han intervingut:
alfOnS Olmo
Mariola Esteve
Pau Romero
Daniel Olmo

Aquesta cançó pertany al llibre-disc-dvd Sàmara (que trobareu a les botigues
i la web de Propaganda
pel fet
)
Esperem que us agrade aquest Nou clip!

Ens trobem als propers concerts de la gira de
Sàmara.
(agenda completa i actualitzada al : www.myspace.com/verdcel)

–  Elx, divendres 24 abril, 22h – La Llotja Sala Cultural. 5€
*. València, dimecres 6
maig
, 20h – Edifici
Nexus UPV (U. Politècnica València)
. Entrada lliure.

*. Barcelona, dijous 28 maig,
21:30h – CAT (Centre artesà
tradicionarius;
Vila de Gràcia). Entrades a ATRAPALO.COM

Si voleu escoltar les darreres cançons
publicades de VerdCel podeu enllaçar amb el seu maiespeix
(versió del
tema Perestroika, musicació poemes de Joan Brossa, etc.)

El grup VerdCel al Facebook

blogS: http://blocs.mesvilaweb.cat/verdcel
         
http://blogs.ccrtvi.com/verdcel.php

www.verdcel.com

contrctació pro21
963107018 / 627574232
www.pro21cultural.com


salut i alegrieS!


Pensar el territori des de les perspectives ecològica, social i econòmica.

Tercera conferència del cicle “El fil daurat” organitzada per Xúquer Viu, i pronunciada per Mariano Vázquez Espí el passat 24 de març. L’hem traduït ens uns dies per a que el gaudiu plenament. Fent-ho, hem aprés molt sobre territori i lamentem no poder acudir a aquestes “conferències magistrals”. El document el remetrem a Xúquer Viu, per a que el tinguen també en la nostra llengua, lligada al territori indisol·lublement ( o això pensem nosal3)

Pensar
el territori des de les perspectives ecològica, social i econòmica

Mariano
Vázquez Espí

València
24 de març de 2009.

 

            D’entre tota l’àmplia bibliografia
disponible, en la meua exposició vaig a recolzar-me extensament en dos treballs
que podem considerar clàssics. El primer és “Història natural de la urbanització”,
escrit el 1956 per
Lewis
Mumford
, crític literari i perti-naç
historiador de la ciutat i la tècnica humanes. El segon es titula “L’estratègia
de de-senvolupament dels ecosistemes”, i fou escrit en 1969 per
Eugene Odum, biòleg, autor juntament amb son germà Howard del primer tractat
d’ecologia amb eixe nom. En una societat como la nostra, en la que tot passa
tan ràpidament, pot resultar estrany que trie textos tan vells. Però tinc una
raó per a aquesta selecció: el diagnòstic d’ambdós autors, anterior a la
primera crisi del petroli i a la preocupació general sobre una possible crisi ecològica,
encara no ha estat plenament incorporat a les estratègies polítiques i culturals
dominants.

 

            Advertisc que el meu acord amb ambdós
autors no és total. Les parts més conjunturals d’ambdós textos han estat
sobrepassades pels esdeveniments, en particular els nostres problemes són ara moltíssim
més greus que fa mig segle. A causa d’això a mi em resulta difícil mantenir el
moderat optimisme de què fa gala
Odum.
Però, en tot cas, són textos la lectura crítica directa dels quals recomane.

           

            El tema del territori és suficientment
ampli com per a que m’ajuste a les qüestions prioritàries, desentenent-me d’aspectes
de detall, tal vegada molt més interessants si anàrem a parlar sobre algun
territori concret, intentant entendre com funciona de fet. Espere mostrar que els
aspectes molt generals que il·lustraré tenen aplicació pràctica immediata, encara
que anticipe que eixa aplicació xoca amb inèrcies institucionals, polí-tiques i
culturals que a mi, hui per hui, em semblen insuperables. Ho sento, però estic
pessimista.

 

            Diu el Diccionari que per territori
deu entendre’s la “porció de la superfície terrestre pertanyent a una nació,
regió, província, etc.” Hi ha més accepcions, vegeu per exemple aquesta altra: “Terreny
o lloc concret, v. gr. una cova, un arbre, un formiguer, on viu un determinat
animal, o un grup d’animals relacionats per vincles de família, i que es defensat
front a la invasió d’altres congèneres.” Com sempre passa, la primera definició,
amb el temps, es queda curta, i hem d’anar afegint matisos. Per exemple,
hauríem d’admetre també porcions de superfície oceànica, tant en el cas de les societats
humanes, en forma d’aigües jurisdiccionals, com en el dels organismes aquàtics,
per òbvies raons.

 

        Como veuen, la idea de territori té un
caràcter local, lligat al devenir d’organismes, que depenen d’ell d’una o altra
forma i que resulta ser un espai que ha de
defensar-se d’altres congèneres que
puguen competir per ell.

 

            El sentit de pertinença, de propietat en
el cas de les societats humanes, no és en absolut simple. Per suposat que qualsevol
organisme necessita un lloc on viure, un
oikos,
una
casa. Però els territoris concrets funcionen com a cases per a molts organismes a la vegada. La combinatòria
resultant entre l’extensió de la “casa” de cada organis-me i el seu encobriment
o juxtaposició amb la de la resta, en un territori concret, és, de fet, inabastable
per a la ment. Resulta evident la idea què el territori propi, en general, s’ha
de compartir amb altres espècies que també el senten seu, encara que, en
general les relacions de dependència entre organismes i territori són diferents
per a cadascuna d’elles.

 

            No és d’estranyar, per tant, que front
a la idea occidental i contemporània de que
el territori ens pertany, també hem de considerar la seua contrària, que som nosaltres
els qui
pertanyem
al territori
. La idea de la Pacha Mama de les cultures andines pertany a eixa altra forma de veure
les coses. I, des del punt de vista de l’aritmètica o de l’àlgebra, aquesta altra
forma de pensar és molt més útil per a establir models compressius o explicatius
que ens permeten manejar eixa combinatòria de relacions entre organismes que
comparteixen el territori concret que volem estudiar. Així, l’ecologia, el nom
de la qual prové d’
oikos, la paraula grega per a dir “casa”, defineix una superfície
traçant una frontera fins a cert punt arbitrària al voltant d’ella, i s’aplica
a estudiar tant el que passa dins, com el que entra de, i ix a fora; en eixe
model, els organismes pertanyen a l’ecosis-tema així definit, no a l’inrevés.

 

            No pot resultar estrany que pràcticament
totes les cultures ancestrals hagen manejat la idea de territori com a
casa. Així, per exemple, Vitruvi,
en els seus
Deu
llibres d’Arquitectura
, comença
per enunciar les regles per a l’elecció del lloc de la ciutat, ate-nent a la
disponibilitat d’aigua, de sòl fèrtil, del règim de vents, etc, abans de passar
a explicar les regles per a construir les muralles i, més tard, els edificis. I
no és ociós re-cordar que el territori fou la primera i pràcticament única casa
de les societats caçadors-recolectors: les coves o els abrics de las societats
troglodites eren de fet part de les característiques d’un territori apropiat per
a la seua existència. Durant la major part de la seua existència, la humanitat
ha estat passejant-se pel territori, abans de fixar la seua residència. Van
haver de transcórrer molts mil·lennis en l’evolució humana per a que en el
Neolític, una època bastant recent si prenem seriosament l’antiguitat de la nostra
espècie, aparegués la construcció d’assentaments estables incloent cases pròpiament
dites.

 

            En opinió de Mumford:

            Els trets essencials d’allò urbà ja es
poden trobar tant en la forma externa com en el model intern d’aquests primitius
assentaments. Al marge de quin fóra l’impuls primigeni, la tendència a la
cohabitació formal i a la residència estable donà lloc, en el Neolí-tic, a una
forma ancestral de ciutat: l’aldea, un instrument col·lectiu resultat de la nova
economia agrària. Encara que mancava de la complexitat i l’extensió de la
ciutat, aques-ta aldea exhibia ja les seues principals característiques: un
perímetre definit, ja fóra per una empallissada o per un monticle de terra,
separant-la dels camps circumdants; viven-des/aixoplucs permanents; magatzems i
gerres on guardar els béns, així com abocadors i cementiris, símbols
silenciosos del pas del temps i de les energies gastades.

Mumford
(1956)

 

            Els estudis sobre les societats caçadors-recolectors
contemporànies han posat de relleu que es tracta de societats eficients a
condició de que disposen de suficient territori sense interferències importants
d’altres societats humanes. El temps dedicat a l’alimentació, la varietat d’aquesta,
el temps d’oci, la cohesió social, i altres indicadors mostren que permeten gaudir
d’una bona vida, encara que, per suposat, a persones educades en sistemes de
valors molt distints pot no agradar-nos, o no ser la classe de vida que triaríem.
Si es tractava d’una bona vida , quin fou eixe “impuls primigeni” que donà
origen al canvi des del nomadisme o el trogloditisme a les societats agrícoles
del Neo-lític? Es tracta d’una pregunta que mai podrà tindre una resposta nítida
o concloent, com esdevé sempre amb el passat històric. No obstant això, la hipòtesi
més plausible és que el creixement de la població dintre d’un territori, en
particular el creixement del nombre d’hordes que vagarejaven per ell, acabà per
invertir la profitosa relació entre el temps de la necessitat i el temps de la
satisfacció: la solució per a que la població que augmenta s’assente sobre un
territori, només resulta eficaç ajuntant-se en una aldea i explotant el terreny
circumdant mitjançant l’agricultura. O dit d’una altra forma, amb major
població acaba sent menys costós transportar l’aliment al menjador que menjar
mentre es passeja (no obstant, al ramat se’l va seguir portant de passeig amb
tal fi fins gairebé els nostres dies). Aquesta eficàcia deu entendre’s bé: es
refereix al conjunt de la població, no als seus individus, es refereix al millor
mode de fer possible
el
creixement de la població
en el
temps, i no (el que sovint s’oblida) al millor mode en el qual podrien viure un
nombre concret d’individus. L’aparició dels assentaments estables hauria donat
resposta, segons aquesta hipòtesi, als problemes d’una població en creixement
que veu com la seua anterior forma nòmada de viure perdia eficàcia per això,
una eficàcia que hauria estat demostrada durant molts mil·lennis i que havia permès
a la humanitat descobrir gairebé tots els continents del planeta.

 

            El creixement demogràfic és una
tendència què sembla intrínseca de qualsevol forma de vida. Una població heteròtrofa,
que s’alimenta dels recursos del territori (entre els que poden figurar altres
poblacions), sense contribuir a la seua renovació, i en absència d’altres frens
(l’acció de depredadors, per exemple), creixerà en principi sense límit. Es tracta
generalment d’un creixement exponencial: extremadament lent al principi,
vertiginós al final. Aquesta especial característica s’intenta il·lustrar dient
que el creixe-ment és proporcional a la grandària adquirida per la població. Les
conseqüències tempo-rals tenen un tint dramàtic: per exemple, partint d’una cèl·lula,
mentre que es triguen moltes generacions en arribar a consumir la meitat dels
recursos disponibles, només fan falta unes poques generacions més per a esgotar-los
completament (un fenomen comú en el càncer, el diagnòstic del qual, per això,
freqüentment arriba tard). Per suposat, si això ocorre sobrevé el col·lapse de
la població, ja siga perquè s’esgota l’aliment, ja per-què la igualment creixent
acumulació de residus es converteix en fatalment tòxica. Aquest caràcter
exponencial fa molt difícil la previsió del col·lapse per a la pròpia po-blació,
en raó de què només en las últimes generacions comença a haver senyals d’aglomeració
o congestió sobre el territori, però aleshores el seu mode de vida està fermament
assentat i és difícil canviar-lo. La tendència al creixement de la vida explica
que, amb distintes formes, tots els territoris imaginables del nostre mitjà
planeta hagen sigut colonitzats per organismes vius. Però, a la vegada, la
simple constatació de la nostra existència mostra que el col·lapse final no ha
tingut lloc. És aquesta una de les aparents paradoxes que poden explicar-se en
estudiar l’evolució dels ecosistemes, considerats com la peça essencial de la
vida, per davant de gens, individus o espècies. Amb aquest punt de vista, com
veurem, l’accent passa de l’èxit reproductiu, invocat pel popular lema “la
supervivència del més fort”, al control demogràfic.

 

            Els ecòlegs poden observar hui l’evolució
dels ecosistemes gràcies en part a l’acció destructiva dels ecosistemes humans
o de fenòmens naturals: un camp de conreu abandonat, un bosc completament
arrasat per un incendi, un llac contaminat en el que es restaura la neteja dels
seus afluents, tots són casos en els que té lloc el que tècnicament es denomina
successió
ecològica
: el desplegament de la vida torna a
començar. També, però limitats a organismes petits com bacteris, s’estudia la successió
ecològica en els laboratoris.

 

            Odum
resumia les característiques de la successió
ecològica amb tres pinzellades

bàsiques:

 1.
Es tracta d’un procés ordenat de creixement i desenvolupament d’una comunitat d’organismes.

2.
Implica la transformació del territori sobre el qual s’assenta, és a dir, que
dintre dels límits físics i fisiològics que impliquen les característiques concretes
d’aquest, la comunitat biòtica controla el seu propi procés evolutiu i altera per
a això el territori en el qual s’assenta.

3.
La successió té un objectiu que li posa fi, i amb ell acaba el creixement i desenvolupament
de la comunitat: es tracta d’organitzar un ecosistema estable, la identitat morfològica
del qual es conserva des que és assolida, que presenta el màxim de biomassa i
de relacions simbiòtiques per unitat de l’energia disponible donats els límits
físics que el territori imposa.

 

            Dels detalls dels canvis des de l’estat
jove
de la successió al seu estat madur, té interés ací ressaltar alguns en particular:

 

Energia i matèria.
L’energia necessària per a sostenir
la vida prové del Sol i dels minerals que el territori tinga en cada moment.

             1. En la joventut, la producció neta
de la fotosíntesi, és a dir, la diferència entre l’energia que es recull del
Sol i la que el propi ecosistema gasta és molt alta; les cadenes alimentoses
són simples i lineals, amb base en el que en agricultura anomenem pastures.

            2. En la maduresa, la producció neta
de la fotosíntesi és pràcticament nul·la (l’ecosistema recull justament l’energia
solar que necessita consumir per a conservar-se); les cadenes alimentoses són
complexes, en forma de xarxa, i la seua base fonamental són els detritus, és a dir,
les restes dels organismes que són substituïts en cada generació.

 

Estructura. Com es distribueixen i relacionen els distints organismes i
els fluxos i
stocks
de materials determinen en cada moment
el tipus de metabolisme de l’ecosistema.

            1. En la joventut, la major part
dels recursos o nutrients estan en el propi territori, són extra biòtics; la
diversitat és petita tant en varietat (la successió comença amb unes poques
espècies ben adaptades al territori ”verge”) com en uniformitat (les
distin-tes espècies compten amb poblacions molt diferents).

            2. En la maduresa, la major part
dels recursos es troben emmagatzemats en els propis organismes, són intra biòtics;
la diversitat és molt alta tant en varietat com en uniformitat.

 Dinàmica.

             1. En la joventut, les relacions de
cooperació són escasses, i la pressió selectiva afavoreix a les espècies amb un
nombre elevat de descendents (la majoria dels quals no arribaran a reproduir-se),
els cicles són curts, ràpids i oberts. L’ecosistema és inestable: qualsevol esdeveniment
fortuït, ( una plaga) pot alterar la seua evolució i fer-la retrocedir al punt
de partida.

            2. En la maduresa, les relacions de
cooperació (simbiosi) són predominants en l’interior de l’ecosistema, la pressió
selectiva afavoreix a aquelles espècies amb pocs descendents però amb taxes de
supervivència elevades gràcies a la cura dels seus proge-nitors, els cicles són
llargs, lents i pràcticament tancats sobre la comunitat. L’ecosistema és
estable: molts dels esdeveniments fortuïts no alteren la seua identitat bàsica:
els danys, quan es produeixen, es reparen i es torna a la normalitat.

 

            El millor per a fixar idees és
pensar en el naixement d’un bosc. Al principi, la major part dels recursos
estan en el sòl, hi haurà herbassars a tot estirar bianuals i alguns matolls
perennes, animals petits com rates, conills, i serps; amb cada primavera el
cicle de la vida es renova, i el paisatge canvia dràsticament amb les
estacions. Si els arbres tenen èxit i s’instal·len, creixeran molt ràpidament,
acumulant nutrients en els seus troncs, competint per la llum solar i els
nutrients del sòl amb herbes i pastures. En el bosc madur podran sobreviure
animals tan grans com óssos i cérvols, els arbres gairebé no creixen y suporten
una alta varietat d’ocells i fongs, la major part dels nutrients es troben en els
troncs i només tornaran al cicle metabòlic darrere  d’una lenta descompo-sició per una àmplia
varietat d’espècies específicament dedicades a això. Animals i plantes moren i
són substituïts, però la imatge poderosa del bosc roman, encara que precisament
per a això el bosc ja no creix.

 

            Encara  que per a la investigació es tracen fronteres
arbitràries per a definir una àrea
d’estudi, una vegada s’han identificat els components d’un ecosistema (clima, característiques
del sòl, composició d’espècies, etc) és possible trobar els seus límits amb els
ecosistemes adjacents. En general, llevat del transport espontani de gasos i aigua
(per energia solar o simple gravetat), els fluxos biològics a través de eixes
fronteres en-tre ecosistemes madurs són marginals, el que fa que tals
ecosistemes, a més de raona-blement estables, siguen autònoms.

 

            Com assenyalava Margalef, els problemes de contaminació solen explicar-se per l’aparició
fortuïta de fluxos en les fronteres (invasió d’espècies exòtiques, dispersió de
substàncies químiques, etc)

 

            Pot parlar-se del planeta com d’un
ecosistema global, però només en el sentit d’un conjunt d’ecosistemes locals,
degut precisament a l’escàs flux de biomassa entre ells. No obstant, és ben conegut
el fet què al llarg de l’evolució de la vida, tots els eco-sistemes fotosintètics
cooperaren per a modificar l’atmosfera terrestre fins a la seua ac-tual
composició, apta entre altres coses per a la combustió i l’aparició dels
actuals orga-nismes pluricel·lulars, després d’haver retirat de la circulació
la major part del CO
2
ori-ginal. (Actualment, la humanitat,
convertida també en agent geològic, intenta esmenar la plana als ecosistemes
fotosintètics, a base de tornar a posar en circulació tot eixe diòxid de carboni
prèviament emmagatzemat). Fins i tot
James Lovelock formulà la hipòte-si 
què la biosfera del nostre planeta és un superorganisme capaç d’ autoregular-se,
al que batejà
Gaia.

 

            Front al creixement de la població
humana, la Revolució Neolítica suposà una estratègia ben diferent a la més freqüent
en els ecosistemes no artificials: en compte d’estabilitzar la població dintre
d’ecosistemes madurs, les aldees primer i després les ciutats, construïren
ecosistemes agrícoles, forçats a romandre en un estat jove de la suc-cessió
ecològica, a fi d’assegurar la producció de collites, cosa imprescindible per a
mantenir una població creixent (en compte d’estable). Hui sabem que en el Neolític
va tindre lloc la primera desforestació significativa d’origen antròpic, causa
de la nostra primera emissió neta de gasos amb efecte hivernacle, l’empremta
del qual quedà en el registre geològic.

 

            No obstant això, l’agricultura neolítica,
no tingué una influència catastròfica sobre els ecosistemes no artificials en
raó de diversos factors: en primer lloc, a pesar del seu creixement, la
població humana continuà sent marginal en el conjunt del planeta; a més la ciutat
agrícola limità la seua explotació del territori al seus voltants immediats, a
una distància que freqüentment no superava la que es podia abastar caminant
durant un jorn; la pròpia ciutat lluità amb el seu creixement en intentar
autolimitar-se traçant muralles quan la topografia no imposava límits precisos;
aquests i altres factors contingueren el creixement urbà, limitant la seua
influència i deixant a banda la major part dels ecosistemes madurs.

 

            El poble i la petita ciutat de
províncies són constants històriques. Una de les da-des més significatives
respecte al fenomen urbà és que, encara que la població urbana del planeta
ascendia el 1930 a 415 milions d’ànimes, és a dir, una cinquena part del total
[uns dos mil milions], les quatre cinquenes parts restants de la població
mundial vivien en condicions molt semblants a les del Neolític.

Mumford
(1956)

 

            Açò ja no és així: no només hem més
que triplicat la nostra població en setanta anys, el 2007 la meitat de la
població podia considerar-se urbana, proporció que continua augmentant.

 

            Justament les ruïnes de les grans aglomeracions del passat testimonien el con-flicte
subjacent. Allà on el desenvolupament tècnic ho permeté, arribà l’especialització,
la diferenciació entre les castes i la temptació del poder: amb tot això
començà una des-atenció al benestar general de la comunitat en el seu conjunt i,
en particular, una tendèn-cia a ignorar la dependència de la ciutat dels
recursos locals.

Mumford
(1956)

 

            Gràcies al progrés tècnic la ciutat
justificava la seua existència, ja que alliberava a la comunitat dels capricis i
la violència de la naturalesa. Malgrat això, una part no pe-tita d’aquest
benefici era anul·lat per l’efecte conseqüent de la submissió encara més ab-jecta
de la comunitat als capricis i a la violència dels homes.

Mumford
(1956)

 

            El sorgiment d’estructures de poder
a partir dels excedents aconseguits amb la major eficiència tècnica caracteritza
el creixement de les ciutats en totes les civilitzacions: la transformació de l’eòpolis
[“la bona ciutat”] en megalòpolis [“la gran 
ciutat”].

Mumford
(1956)

 

            El cas de la ciutat grega de
Megalòpolis és digne de menció: els habitants de les aldees circumdants foren
obligats a re allotjar-se en la nova ciutat. Tal vegada mai un nom propi s’ha
convertit en nom comú de manera tan apropiada.

 

            La crisi de Roma i altres megalòpolis
antigues mostren els límits que el territori imposa inexorablement sobre el
creixement: la necessitat d’explotar territoris cada vegada més allunyats no només
suposa costos creixents degut al transport, també deixa la ciutat envoltada d’ecosistemes
joves, de poca diversitat, fràgils i inestables davant els esdeveniments fortuïts.
De manera que apareixen les fams a conseqüència de plagues, sequeres,
inundacions, desertificació, etc. Els textos dels autors grecollatins ens han
deixat testimoni de diverses crisis d’aprovisionament i transport en la seua època,
testimonis que hui, a la llum dels models ecològics, podem entendre en profunditat.

 

            La Revolució Industrial és una fita
comparable a la Revolució Neolítica i aporta noves solucions al mateix problema
de sostenir el creixement de la població humana. La conseqüència final és
intensificar la collita d’energia solar a través de l’explotació d’ecosistemes
agrícoles permanentment rejovenits, gràcies a l’aportació i consum, constant i
creixent, de recursos minerals, tant energètics (gas, urani, petroli i carbó, principalment)
 com materials. Tal vegada l’àmplia
extensió dels hivernacles en Almeria, ben visible en las fotografies dels satèl·lits,
siga el paradigma per excel·lència de la situació actual. Ací, per a cada collita,
l’ecosistema s’instal·la de nou: ja no hi ha pròpiament sòl, sinó arena junt a
una quantitat exacta de nutrients, adequada a la collita que es planta, el reg
també exacte, antibiòtics i pesticides per a cada fase de desenvolupament,
eliminant-se de fet el propi concepte de successió ecològica.

 

            No obstant, la Revolució Industrial
tingué una llarga maduració el començament del qual pot situar-se en el
redescobriment d’Amèrica per les societats europees. En la meua opinió la
seua més important conseqüència fou el posar a disposició del conqueridor una
enorme quantitat de territori “verge”, que va fer possible continuar amb la il·lusió
de poder mantenir el creixement demogràfic en un vell món densament poblat: l’emigració
a les terres americanes fou un esbravament per a la pressió demogràfica creixent,
molt abans de que ho fora l’explotació dels seus recursos minerals.

 

            Així la població humana accelerà el seu
creixement exponencial des d’almenys el
segle XVII, cosa subratllada pel propi Mumford: [. . . ] la taxa de creixement
de població sembla haver augmentat de forma constant: 2,7% des de 1650 a 1700;
3,2% en la primera meitat del segle XVIII i 4,5% en la segona meitat; 5,3% des de
1800 a 1850; 6,5% des de 1850 a 1900; i 8,3% des de 1900 a 1950. [. . . ] aquestes
mitjanes no poden prendre’s molt seriosament; no obstant, existeix una alta
probabilitat de què s’haja produït una acceleració i, gairebé sense lloc a
dubtes, es pot afirmar que la població s’ha duplicat en els últims cent anys,
al mateix temps que la mà d’obra requerida per a mantenir la productivitat
agrícola en les explotacions mecanitzades ha minvat.

Mumford
(1956)

 

            Una mirada freda i estadística al
creixement de la població i del consum de combustibles des de 1800 mostra una
correlació pràcticament perfecta. Són dos factors que semblen influir-se
mútuament, sense que siga fàcil dir quin és el ou i quin la gallina.

S’adverteix
també que, en termes relatius, el patró de densitats ha romangut bàsicament
constant: Xina i Índia s’han mantingut en cap. Açò mostra la notable diferència
en capacitat de càrrega entre uns territoris i altres, quelcom que fins ara no
hem pogut alterar significativament, fins i tot amb l’ús intensiu de distintes
tecnologies. Una novetat és, precisament, l’aparició de conurbacions grans, de grandàries
mai vistes en la història humana
(recorde’s que el màxim de la població de Roma es xifra al voltant del milió d’habitants,
i que per a Plató o Aristòtil la grandària ideal de la ciutat es xifrava en unes
cinc mil ànimes, degut, entre altres coses a que amb eixe nombre encara podien celebrar-se
assemblees ciutadanes). I ja que són les conurbacions les que lideren el consum
de recursos minerals, cal tenir present la seua influència, encara indirecta,
sobre el creixement demogràfic; per a aquesta anàlisi no hem de centrar-nos en
la natalitat, sinó sobretot en els moviments migratoris: la urbanització de la
població continuarà mentre es mantinga l’escandalós gradient en l’usdefruit de
recursos.

 

            Com a resum d’aquesta evolució de les
societats humanes des del Neolític, cal citar el que feia
Odum ara fa quaranta anys:

            “Al llarg de l’existència de la
humanitat allò habitual ha estat preocupar-se per obtenir la màxima producció
del territori, desenvolupant i mantenint els ecosistemes en les seues fases
inicials, generalment en forma de monocultius. Però no només de pa i fibra
(paper, cotó) viu l’hombre, també necessita una atmosfera amb un equilibri
CO2-O2, el matalàs climàtic que proporcionen els oceans i les masses vegetals,
així com aigua neta, és a dir, improductiva, per a ús cultural i industrial.
Gran part dels recursos essencials per als cicles vitals, per no mencionar les
necessitats recreatives i estètiques, ens les proporcionen els territoris menys
productius. En altres paraules, el territori no és un simple magatzem de
recursos, sinó que és el nostre
oikos (la
casa) on vivim. Fins fa poc  la humanitat
no s’ha preocupat per l’intercanvi de gasos, la disponibilitat d’aigua neta, els
cicles de nutrients o qualsevol altra funció de manteniment o protectora dels ecosistemes,
principalment perquè ni la nostra capacitat de manipular l’entorn, ni el nostre
nombre ha estat el suficientment gran com per afectar als equilibris regionals i
globals. Ara és tristament evident que hem arribat a afectar als esmentats equilibris,
normalment per a mal. Ja no val l’enfocament “un problema, una solució” i deu
ser substituït per una anàlisi dels ecosistemes que considere al gènere humà com
una part, i no a-part, de l’entorn.

            El territori més amè i a la vegada
el més segur per a viure és aquell que presente una considerable varietat de conreus,
boscos, llacs, rierols, camins, maresmes, costes i terrenys erms, és a dir, una
mescla de comunitats amb diferents edats ecològiques. Cadascú de nosaltres envoltem
la nostra vivenda, més o menys instintivament, amb cobertes protectores no
comestibles (arbres, arbustos, herba), mentre que intentem extraure fins el darrer
gra dels nostres conreus. A tots ens sembla que els camps de cereals (dacsa en
el cas dels EEUU) són quelcom bo, clar, però a ningú li agradaria viure en un dacsar,
i seria certament suïcida cobrir tot el territori i tota la biosfera amb dacsars,
ja que les oscil·lacions serien gravíssimes. Simplificant pot dir-se que el principal
problema que la societat actual afronta es centra en determinar de forma objectiva
a partir de quin punt tenim massa d’alguna cosa bona. Aquest és un repte
absolutament nou per a la humanitat, que fins ara ha tingut a veure més a sovint
amb problemes d’escassetat que amb problemes de sobreabundància. D’aquesta
manera, el formigó és alguna cosa bona, però deixa de ser-ho si es cobreix de formigó
mig planeta.

            Els insecticides són beneficiosos
però deixen de ser-ho si s’utilitzen de manera indiscriminada i en grans quantitats.
Igualment, els embassaments i preses han  demostrat ser una aportació artificial al
territori molt útil per a l’home però això no vol dir que hajam d’embassar tota
l’aigua del país! Els embassaments poden solucionar determinats problemes,
almenys temporalment, però no obstant això, aporten poc quant a producció agrícola
i a causa de les enormes pèrdues que es produeixen per evaporació, no són la millor
forma d’emmagatzemar aigua, que on millor s’emmagatzema és a les conques hidrogràfiques
o als aqüífers subterranis. D’altra banda, la construcció de grans preses es un
pou sense fons que s’abasteix de la recaptació d’impostos. [. . . ]  La societat necessita, i deu trobar el
més ràpidament possible, un mode de contemplar el territori en la seua totalitat,
de manera que la nostra capacitat d’intervenció (és a dir, els mitjans
tecnològics) no sobrepasse la nostra capacitat de comprensió de les conseqüències
i impacte dels canvis produïts.

Odum(1963)

 

La Terra

            La primera obvietat en la qual, no obstant, cal insistir una i una altra vegada,
és que
qualsevol
creixement indefinit resulta insostenible en un espai tancat
: el planeta que ens allotja no creix y el creixement demogràfic
hauria de ser la nostra preocupació primordial. No obstant, les baixes taxes de
natalitat es continuen llegint en clau negativa (i s’arbitren mesures per a
fomentar-la). És clar que la nostra espècie no és en absolut comparable a una
inconscient població bacteriana alimentada artificialment en una placa de vidre
de laboratori, i conduïda així al seu col·lapse demogràfic. Ans al contrari l’acumulació
de coneixements i informació sobre la realitat que ens envolta, la nostra possibilitat
de previsió i d’algun control sobre el futur, la nostra capacitat d’anticipar-nos
als esdeveniments, resulten verdaderament sorprenents. Sent açò així, com és
que el control del creixement demogràfic no és la nostra preocupació prioritària?
De fet, sembla que tots els nostres debats més urgents giren sobre problemes
que, encara que importants, són secundaris. Així: Es debat sobre la millor
forma d’encarrilar el creixement de les nostres conurbacions, es parla de la
ciutat del futur, creixent en vertical, fins i tot

incorporant
en el seu interior horts artificials amb il·luminació “exacta”, per suposat elèctrica,
el que en caricatura és una cosa així com incorporar els hivernacles d’Almeria
en els gratacels de Hong Kong.

 

            Es discuteix sobre com augmentar l’oferta
energètica disponible: si en base a
energies renovables, amb conreus energètics o rellançant el programa nuclear, o
amb tot plegat.

            S’investiga com seguir construint nous
edificis, però de menor impacte ambiental, “bioclimàtics i respectuosos amb l’ambient”,
però en exactament el mateix entorn professional en què es construïren els
anteriors, reconeguts ara com a malbaratadors, sense que preocupe com evitar eixe
malbaratament dels vells edificis que seguiran en ús durant molt de temps.

             Aquesta peculiar situació intel·lectual
demana una explicació, o al menys una anàlisi. En la meua opinió, tot es redueix
al
poder, a les relacions de dominació d’uns pocs grups humans en
uns pocs territoris sobre la resta. Si bé es mira, tant en les societats
esclavistes de l’antiguitat com en la nostra moderna economia financera, el creixement
de la població dominada és la condició imprescindible per a que l’acumulació de
riquesa continue per a uns pocs (riquesa en forma d’esclaus capaços de realitzar
treball o d’extracció de la plusvàlua de la mà d’obra que atorga capacitat de
compra sobre la resta del món). Perquè, al mateix temps, mantenir la possibilitat
al menys teòrica de que eixa acumulació de riquesa puga estendre’s a la totalitat
de la població és imprescindible per a mantenir la il·lusió d’un futur millor
entre la població dominada. Fenòmens com el periodisme de les revistes del cor
o esportives, o el
showbusiness, no deuen despatxar-se sense més com un negoci menor que s’aprofita
d’unes masses ignorants. Pel contrari, que tantes persones adinerades, amb totes
les seues necessitats satisfetes, es presten afanyoses a la fira de les vanitats,
deu entendre’s com a part de les seues obligacions per a mantenir l’
status quo a resguard de tensions socials insuportables. El mateix cal
dir de la publicitat, la televisió, o de la hui denominada “societat de la informació”.

             No vaig a estendre’m ací sobre aquest
particular:
Jerry
Maunder
en el seu llibre En absència d’allò
sagrat
analitza en detall aquests temes i a
la seua lectura em remet.

             En aquest sentit, el maneig de la
territorialitat en la nostra espècie consisteix en una
estratègia contrària a la més comuna entre altres mamífers. Com ens recordava
la definició de “territori” del diccionari, en general es tracta de defensar el
territori front als congèneres. Moltes vegades es tracta d’una violència simbòlica
que no arriba a la destrucció de l’adversari, tan sols a forçar-lo a respectar
els límits del territori propi. D’aquesta
manera, cada grup dintre d’una mateixa espècie ha d’adaptar-se i integrar-se en
els límits eco sistèmics del territori que habita, de manera que la seua
població tendeix a estabilitzar-se juntament a la de la resta d’organismes que
formen l’ecosistema en qüestió, segons aquest assoleix la seua maduresa.

             L’estratègia de les nostres regles
econòmiques capitalistes és ben distinta: el poder financer, els diners simbòlics,
permeten precisament traspassar les fronteres en recerca de recursos o
territoris, de forma que cada grup humà amb poder per a això, lluny d’integrar-se
en un territori concret i sotmetre’s  als
seus límits, pot desenbarassar-se d’eixos límits acudint als recursos d’altres
territoris, per distants que estiguen. En aquesta ciutat de València, l’exemple
més a mà és, per suposat, el tan debatut transvasament
de l’Ebre, amb el qual es pretenia sortejar els límits hidrològics del
territori. El comerç i el transport a escala mundial deuen entendre’s en conseqüència
com el que realment són: els instruments mitjançant els quals unes poques
conurbacions globals poden explotar territoris cada vegada més llunyans. Aquesta
idea no és nova,
Odum, Deleuze
o Margalef l’han examinat des de diversos angles.

             Per a lluitar amb el creixement, Odum apuntava que bé poguera ser:

que
les restriccions d’ús de sòl i d’aigua siguen en la pràctica l’única forma d’evitar
la superpoblació o la sobreexplotació dels recursos, o ambdues coses a la vegada.
[. . . ] Ja
que els problemes econòmics i legals que comporta la zonificació són espinosos,
urgeix que les facultats de dret establisquen departaments o instituts de
legislació territorial i que es comence a formar a advocats del territori que siguen
capaços no només d’aplicar la legislació existent, sinó de redactar nova
legislació per a les institucions regionals, federals i nacionals. En l’actualitat,
la societat està conscienciada, i deu estar-ho, sobre els drets humans i
civils; els drets ambientals són igualment fonamentals.

            El lema “una persona un vot”  és vàlid, però també ho és “una persona, una hectàrea”.

Odum(1963)

             L’últim apunt d’Odum mereix ser pres seriosament. Des de molt jove, probablement
en la mateixa època en què
Odum deixés
per escrit aquesta idea, m’inquietava el fet que els éssers humans fórem els únics
animals que en nàixer no teníem el territori assegurat. En la meua innocència
infantil em preguntava què passaria si algun ric fóra capaç d’adquirir tot el
territori d’un país, on quedarien aleshores els drets dels seus nacionals. Poden
comprendre la meua simpatia quan, ja en la joventut, vaig llegir a
Proudhon: “la propietat es un robatori”: no tenia cap objecció que fer
a aquest lema, sobretot si només es referia a les coses immobles i no als meus llibres,
els meus discos o la meua guitarra.

            Més tard, llegint la descripció del
paradigma econòmic neoclàssic que feia
José Manuel Naredo en el seu llibre La economía en evolución, em vaig adonar de que el sòl, el territori, no té una de
las tres característiques que defineixen el valor de canvi per a eixa escola
econòmica: el ser industrialment produïble.

            El sòl, el territori, és essencialment
un recurs no renovable i no produïble i per tant la seua propietat privada o usdefruit
per uns, només és possible amb càrrec a la despossessió permanent d’altres. A més,
tal possessió putativa significa generalment la destrucció del bé: recorde’s per
exemple que, en paraules de Jovellanos en el seu informe sobre la llei agrària
espanyola del segle XIX, la propietat atorga “el ple dret dels propietaris a l’aprofitament
dels seus esplets (collites)”, és a dir, a l’esgotament de la fertilitat.

            El toc d’atenció d’Odum als estudiosos del dret no sembla que haja estat escoltat fins
a la data actual, malgrat ser una de les propostes ecològiques de major calat de
les quals tinc notícia. Pel contrari, l’aparició de figures como “l’agent
urbanitzador”, de funestes conseqüències per aquestes terres, apunten en sentit
contrari. Supose que haurien diversos camins jurídics possibles per a substanciar
el dret al territori, però sent ignorant en aquests assumptes, només em queda
especular lliurement per a il·lustrar la idea. Una forma seria declarar el
territori de domini públic. Per a evitar un immediat aixecament dels propietaris,
el mecanisme seria similar al de la nostra Llei d’Aigües: concessió automàtica
del dret d’ús per als seus anteriors propietaris mentre no se dispose una altra
cosa, a la vegada que s’elimina o, almenys, es limita estretament el dret de
venda. Seria l’única forma real d’acabar amb l’especulació financera sobre el
principal dels recursos exhauribles que necessitem per a viure i que, en el nostre
país, ens ha conduït a la nostra actual situació, plena de drames familiars
entre les últimes baules de la cadena de producció immobiliària, drames
especialment abundants en las comarques valencianes.

            Previsiblement, en allò que respecta
a les actuals regles del joc econòmic, la instauració real i efectiva del dret
al territori tindria el mateix efecte que retirar-hi una carta d’un castell, i
donaria origen a un nou ordre econòmic que només podem entreveure. En aquest
punt em remet a l’anàlisi que realitzà
José Manuel Naredo en aquest mateix cicle de conferències. Ha de quedar clar
que la proposta de diferents ecòlegs a favor de la “coerció mútua” com a expressió
de la territorialitat significa una aposta decidida per la cooperació, per la
res publica, i una denúncia del laissez faire i de l’autodenominat  “mercat lliure”. Al cap i a la fi, comptem amb
el llenguatge simbòlic (allò que, per a
Mumford,
és l’específicament humà), i el que altres mamífers han d’expressar amb violència
ritual, i altres espècies amb formes de guerra química molt refinades, en el nostre
cas pot expressar-se de forma més amistosa i comunicativa, encara que no per això,
menys ferma.

            No està de més veure fins a quin
punt seria possible fer realitat el lema d’
Odum en
l’Estat Espanyol: per a 45 milions de persones necessitaríem només 450.000 quilòmetres
quadrats i, llevat del fet que no totes las hectàrees serien comparables ni
oferirien la mateixa capacitat de manteniment, almenys nominalment es podrien
repartir títols d’una hectàrea per persona i encara quedarien per a altres cinc
milions. Ara bé, ja que l’empremta ecològica del nostre país s’aproxima a les
cinc hectàrees
per
càpita amb
el nostre actual nivell de consum,
i que el nostre dèficit ecològic està al voltant de les tres hectàrees i mitja,
queda clar quant ens hem allunyat del que el nostre propi territori pot sostenir:
reduir la població, minvar el nostre nivell de consum, o ambdues coses a un temps,
són les úniques vies que tenim per a tornar a integrar-nos com una part més d’un
ecosistema madur que ens atorgue protecció i estabilitat.

             La idea de restaurar la territorialitat
en els ecosistemes artificials mitjançant mesures legals i morals de “coerció
mútua, mútuament acordades per la majoria dels ciutadans” (
Murphy, 1967, cit. por Odum,
1969) suggereix altres moltes mesures a més de la del
dret al
territori
, totes elles encaminades al mateix
objectiu final: estabilitzar la població de forma menys dolorosa que mitjançant
la guerra, la fam o el col·lapse.

           Deuríem augmentar la maduresa dels nostres ecosistemes agrícoles,
reconduint les pràctiques actuals cap a totes aquelles formes antigues o modernes
que, a l’inrevés que l’actual agroquímica, minven l’aportació externa de
nutrients i altres recursos,  acceptant
produccions menors, més mà d’obra per unitat de producte, l’ús d’espècies adaptades
al sòl i al clima, associades en poblacions de diversitat elevada: les distintes
formes de permacultura i de l’agricultura orgànica, les recents investigacions
en cereals perennes o en la supressió del volteig de la terra durant la llaurança,
són exemples en aquest sentit.

             El caràcter exhaurible del territori
es mostra amb tota intensitat quan considerem tipus concrets. Ja en 1956,
Mumford advertia que: fins i tot en Anglaterra, a pesar què la
superfície ocupada per les ciutats, o sòl urbanitzat, només representa un 2,2%
de tota la superfície de les Illes Britàniques, aquesta [superfície] suposa més
de la meitat de la terra agrícola de “qualitat òptima” i una desena part de la
terra agrícola de “bona qualitat”.

Mumford
(1956)

 

            Ja que el conflicte entre usos és
evident, tot el sòl fèrtil hauria de gaudir de protecció específica, amb la mateixa
intensitat que la dels pocs ecosistemes madurs que ens queden. Amb una adequada
classificació i protecció dels sòls segons les seues aptituds, cosa que hui no ofereix
major dificultat tècnica, la per a mi paradoxal destrucció de l’Horta de València
sota la urbanització no hagués començat. I dic paradoxal, perquè un dels 30
paisatges classificats per la Unió Europea en el seu territori es denomina amb
la paraula castellana “huerta” i caracteritza sis enclavaments únics en la Mediterrània
europea situats en l’Estat Espanyol (València i Múrcia), Itàlia i Grècia (
Tamarit, 2008).

 

            Odum, en 1969, suggeria aquesta mateixa idea. Anticipant-se al
que hui es coneix
com “principi de precaució” proposava protegir estrictament tot el sòl no urbanitzat
a l’espera de la seua classificació i gestió pública en funció de les seues
capacitats: “La conservació de las àrees naturals no és un luxe perifèric per a
la societat, sinó una inversió en béns arrels de la qual esperem obtenir interessos”,
deia.

 

            Les infraestructures necessàries en
cada país per al transport veloç a grans distàncies, ports i aeroports, àrees
logístiques, línies d’alta velocitat, etc, són el contrapunt imprescindible per
a que els grups de poder puguen establir la seua dominació i desenbarassar-se
dels seus límits territorials. Com apuntava
Antonio Estevan (2006) no basta amb que Xina compte amb una producció
centralitzada i massiva en origen, és necessària igualment una distribució
centralitzada i massiva en destí, unides per uns canals comercials centralitzats
i massius. Res d’açò contribueix al benestar de la major part de la població ni
a que, en cada lloc, les societats humanes s’integren en els seus territoris
respectius. Però ja que el transport global no pot establir-se sense l’acord d’ambdós
extrems de la línia, hauríem de deixar de sufragar amb diners públics totes eixes
infraestructures en el nostre propi extrem. Per a pal·liar l’atur en l’actual conjuntura
és molt més eficient, almenys en termes de llocs de treball creats per cada
euro de despesa pública, dedicar tals dispendis a, per exemple, netejar monts,
riberes, abocadors incontrolats: en el fons es tractaria de substituir el keynesianisme
original (obra pública, ploga o faça sol), per un ecokeynesianisme de nou encuny,
amb la restauració ecològica en ment.

 

            Hi ha suficient evidència empírica al
voltant de que les grans conurbacions consumeixen més recursos, especialment
territori, que les ciutats petites, a igualtat de tot allò altre. La desitjable
moratòria urbanística, sobretot en països com el nostre que compten amb milions
de vivendes desocupades, ocioses, hauria de començar per les grans conurbacions.
En paral·lel, hauria d’usar-se tota mena d’estímuls en revitalitzar les ciutats
mitjanes i els pobles. No hi ha res utòpic en açò: en menys d’una generació pràcticament
tots els petits cinemes i teatres de les petites cuitetes han estat traslladats
als grans centres comercials dispersos al voltant de les conurbacions, gràcies
a un marc normatiu favorable; no hi ha cap impediment tècnic que impedisca revertir
la situació: bastaria amb tornar a canviar eixe marc en sentit contrari.

             Molts dels moviments socials dels darrers
anys, com els nombrosos
Salvem en
aquestes comarques, o les plataformes en defensa dels rius, participen de l’esperit
d’aquestes i altres mesures, que, encara que posades sobre el paper semblen impossibles,
són realistes, és a dir, encaixen bé amb les estratègies més comunes dels
ecosistemes no artificials que ens envolten, i també amb la definició del diccionari:
es tracta en definitiva de
defensar el territori.

             Per a concloure, prendre manllevades,
una vegada més, les paraules amb que
Mumford concloïa
el seu propi text, escrites justament abans que jo mateix nasqués:

“Les
forces cegues de la urbanització, fluint al llarg de les línies de menor
resistència, no mostren ninguna capacitat de crear un model urbà i industrial
que siga estable, sostenible i renovable. Pel contrari, segons augmenta la
congestió i prossegueix l’expansió de la ciutat, tant el paisatge urbà com el
rural es desfiguren i es degraden, al mateix temps que les inútils inversions per
a solucionar la congestió, com la construcció de noves autopistes o la utilització
de recursos hídrics més distants, augmenten les càrregues econòmiques i només serveixen
per a promoure més ruïna i desordre del que intenten pal·liar. Però, independentment
del difícil que siga revertir els procediments equivocats que ofereixen una
resposta temporal i un benefici financer immediat (sovint excessiu), comptem
amb una perspectiva suficient com per a concretar alternatives [.
. . ], disposem almenys d’una indicació de la direcció que cal seguir en el
camp de l’urbanisme: el restabliment, en el marc d’una unitat més complexa i amb
la utilització plena de tots els recursos de la ciència i la tècnica modernes,
de l’equilibri ecològic que originalment prevalgué entre la ciutat i el camp en
els estadis primitius de la urbanització. Ni la destrucció del paisatge ni la
desaparició de la ciutat [sota la informe conurbació] poden ser considerats la
culminació del procés d’urbanització. Més bé, aquesta deu cercar-se en l’equilibri
previsor entre la població de les ciutats i els recursos disponibles, mantenint
un nivell alt de desenvolupament en tots els camps (social, econòmic i agrícola)
necessaris per a la vida en comú”.

València, 24 de març de 2009

“Rèquiem” d’Antonio Tabucchi

Afegirem un altre document antic, aquest del curs 2005-2006. Una petita ressenya del relat curt (més que novel·la) d’Antonio Tabucchi anomenada “Rèquiem”.
   La foto, Lisboa el 2001, presa per nosal3.

PER CERT: VISCA LA SEGONA REPÚBLICA!
ARA A PER LA TERCERA!







Antoni MONTES i BARBA-ROJA

Segon d’Audició i Llenguatge

Escola Universitària Ausiàs March

Curs 2005-2006

Assignatura: Anàlisi i Producció de Textos en
Català.

Professor: Xavier Mínguez.

 

RÈQUIEM, d’Antonio  TABUCCHI.

 

         Qui haja tingut somnis on desfilen
persones properes a ell mateix, encara que hagen desaparegut fa molt de temps,
en aquest llibre podrà sentir-se com si ell mateix estigués somniant.

         El
protagonista, un jo que ha hagut “d’interpretar-se” a si mateix, cosa que costa
una mica d’entendre des de l’òptica de la realitat, no així des de l’òptica
dels somnis, va trobant-se amb diferents persones i coses que han desaparegut
de la seua vida i manté unes converses un tant oníriques, valga la redundància,
amb elles, intentant treure algun significat que abans no podés copsar mentre
eren al seu costat. El problema és que, com és un somni, les preguntes moltes
vegades es queden a l’aire, estimulant-nos la imaginació per intentar donar-li
un sentit o una explicació.

 

         Com en els
somnis, les històries moltes vegades es veuen interrompudes, inconcluses,
passant d’un escenari a l’altre sense una transició, sense un fil argumental
aparent per a nosaltres, els lectors, que les sostingui.

 

         El
protagonista comença a somniar a sota d’una morera, mentre llegeix “El llibre
del desassossec”  a la masia d’Azeitao,
on ha estat convidat per uns amics. De cop i volta es troba en una Lisboa en
ple estiu, amb una calor sufocant que fa que s’amare de suor la camisa que du,
fent-lo cercar un lloc on comprar una camisa i poder canviar-se. A partir d’ací
comença un periple per Lisboa (per a qui haja estat és molt evocador, ja que
apareixen llocs molt coneguts: el barri del Chiado, el cafè A Brasileira i la
plaça Camoes, a tocar, la plaça del Rossio…) que acaba sent un homenatge a
tot Portugal i a la seua llengua (el protagonista, encara que és italià, diu
que ha hagut d’escriure aquesta història en portuguès, ja que no podria
haver-la escrit en cap altra llengua).

 

         El tema de
la mort, com indica el seu títol, no es veu explicitat en cap moment, i només
el podem entendre perquè les persones conegudes amb les quals parla, ja estan
mortes. Parlen de coses de les quals nosaltres no sabem res, però a mesura que
avancen les converses, anem inferint que algunes coses no quedaren clares entre
ells mentre eren vius, i el protagonista les vol aclarir, cosa que en un somni
és bastant difícil, d’ahí que ens quedem moltes vegades sense saber-ne les
respostes.

          

         Entre
d’altres, el protagonista es veu enfrontat al seu pare, que continua burxant-lo
com a pare; conversa gratament amb un seu professor, de qui inferim que va ser
l’amant de la seua parella i possible causant del seu suïcidi. Aquesta, la seua
parella, deuria d’aparèixer al somni, però en el moment en que ho fa, la
història es talla, deixant-nos amb el neguit de saber més sobre aquesta relació
amorosa triangular.

 

         També se’ns
explica a la novel·la una recepta de cuina portuguesa, el sarrabulho, fent un
homenatge al país i al seu menjar; apareix també una pintura del Bosco, “La
temptació de Sant Antoni” introduïda per un copista, que ho està fent des de fa
deu anys, motiu pel qual ens pot explicar coses sorprenents d’ella.

 

         No creguem
que calga enumerar tots els personatges i situacions que apareixen a la
novel·la, només dir que cadascun i cadascuna d’elles contenen unes altres
històries que ens fan pensar en quins finals podrien donar-se. Són com les
pel·lícules que inclouen petites històries comprimides dintre de l’argument que
fan que puguem estar pensant-hi en desenvolupar-les fins a l’infinit

 

Per a qui vulga saber-ne més li
recomanem que se’l llegisca i que s’entretinga a intuir els finals de les
històries proposades, donant-li la possibilitat de exercitar la seua
creativitat.

 

A mi, personalment, m’ha arribat
molt endins, ja que vaig ser a Lisboa l’any 2001 i en llegir el llibre m’he
sentit transportat una altra vegada als seus carrers i places. A més, el Bosco
sempre m’agradat molt, hi tinc bastants llibres que hi parlen i que tenen
moltes reproduccions de les seues pintures, entre elles “La temptació de Sant
Antoni”.

 

“A la platja de Chesil” d’Ian McEwan

Ja feia temps que no publicàvem a la categoria de Lectures, i hem agafat aquesta història del munt que tenim encara per comentar… hi ha coses més urgents. Estem enfrascats en la traducció de la tercera xerrada de Xúquer Viu dintre del cicle “El fil daurat” i ja portem tres dies (són quinze pàgines). Esperem que al llarg d’aquesta setmana puguem oferir-vos-la, ja que és força interessant allò que diu sobre el territori.
   El comentari a dins:

     Després de
moltes recomanacions per a que ens llegírem alguna cosa d’aquest autor per part
d’amics, el passat mes de febrer ho férem llegint-nos la darrera novel·la
(millor dir-li relat curt) d’Ian McEwan. La història que conta a A la platja
de Chesil
  és tendra, però molt depriment i opressiva: a principis
dels anys 60 a Òxford, una parella de joves cultes (o això se suposa, tenen
estudis, però no saben massa coses de la Vida, entre elles, una de molt
important: el sexe) s’acaba de casar, tots dos són verges, tots dos
s’estimen i es preparen per a viure la seua nit de noces.

         El temps de l’acció corre paral·lel a
la seua lectura: les hores prèvies a l’hora en què consumaran el matrimoni. El
narrador en tercera persona ens dissecciona i descobreix les capes superposades
de diferents moments que, junts, conformen la vida de cadascun d’ells. Ens
conta la seua infantesa i la seua joventut. Ens explica qui són, què fan i de
què viuen els seues pares. Com es van conèixer. Què pensava cadascun dels joves
el dia que es van veure per primera vegada.

         El relat és breu, molt tens. No hi
sobra cap frase, ni cap adjectiu. Tot suma. Tot fa avançar la història  i
ens destapa les personalitats complicades de dues persones que amb prou feines
es coneixen, i que són incapaces de sincronitzar els seues rellotges vitals.
McEwan sap dominar els temps, la dosificació de cada detall, de cada informació
necessària per a que el lector sigui capaç de construir uns personatges que, a
la primera pàgina del llibre estan desmuntats, com si fossin peces d’un puzle.

         El final, veient com van les coses al
llarg de la vesprada, ens deixa un regust amargant, i ens fa adonar-nos de la
incomunicació que poden arribar a patir dues persones que s’estimen, sí, però
que encara s’amaguen escrúpols, dèries i fàstics, tot gràcies a la “bona educació” rebuda.

 

Albert Ramos i Manuel Portolés ens parlaran de les antenes de telefonia mòbil a la Casa de la Cultura de l’Alcúdia

Novament, el 23 (…i ja en van…) dijous, a les 19:30 hores, Compromís per l’Alcúdia ens porta a la Casa de la Cultura de l’Alcúdia a Albert Ramos del col·lectiu veïnal “Antena No” de Paiporta i a Manuel Portolés, doctor en bioquímica i investigador científic del Centre d’Investigacions de l’Hospital Universitari de la Fe per parlar-nos de la inoqüitat o perjudici d’aquests aparells que envaeixen els nos3 terrats.

   El dia abans farem un recull d’actes per a eixe dia, ja que ni nosal3 sabem ja quantes coses hem publicat.

ANTENES DE TELEFONIA MÒBIL

INOFENSIVES o PERJUDICIALS

 

XERRADA INFORMATIVA

 

DIJOUS 23 D’ABRIL A LES 19:30 HORES

A LA CASA DE LA CULTURA

DE L’ALCÚDIA

 

Amb la participació de:

 

        Alfred Ramos – Col·lectiu veïnal “Antena No” de Paiporta

   Manuel Portolés – Doctor en Bioquímica. Investigador científic del Centre d’Investigació de l’Hospital Universitari de la Fe

 

INFORMA’T I PARTICIPA!

 

CONVOCA: COMPROMÍS PER L’ALCÚDIA

Posicionament de Compromís per l’Alcúdia al ple de l’Ajuntament de l’Alcúdia. Afegim la moció de Telefònica.

EL PLE DE L’AJUNTAMENT DE L’ALCÚDIA REDUEIX A LA MEITAT UN PAI TERCIARI
APROVAT FA MENYS D’UN ANY

A “Las Provincias” venia ahir a tota pàgina que l’Alcúdia tindrà un nou hotel a aquest sector. Ens fa falta realment un altre hotel? Dintre teniu el posicionament de Compromís per l’Alcúdia en aquest assumpte.
 
    Afegim a les 20 hores la moció presentada per solucionar la pèrdua de la tarifa social de Telefònica per part de molts usuaris.

COMPROMÍS DEMANA L’ANUL·LACIÓ TOTAL DEL PAI

 

El grup de govern de l’Ajuntament de l’Alcúdia ha decidit reduir un PAI d’us
terciari de 255.000 m2, aprovat el passat mes de maig, a la meitat donat el mal
moment urbanístic. Aquest sector, que s’estén en paral·lel a la carretera de
l’Alcúdia a Carlet, és el segon terciari que aprova l’Ajuntament de l’Alcúdia,
que en 5 anys ha aprovat altres 3 sectors industrials i 3 residencials.

 

El regidor de Compromís, Paco Sanz, va demanar la seua retirada total,
donada la inexistència de demanda i la profunda crisi urbanística i econòmica
per la que estem travessant; i va posar de manifest que aquest canvi donava la
raó als arguments de Compromís quan es va oposar el passat mes de maig a
l’execució d’aquest PAI.

 

L’argument per a la reducció del projecte urbanístic ha sigut  “la
situació urbanística de la zona i del municipi i la conjuntura actual”, per la
qual cosa el regidor de Compromís no entén per què no s’ha anul·lat la totalitat
del projecte i es manté una part amb una afecció de 145.000 m2.

 

De fet, la majoria de les al·legacions presentades, de llauradors de la
zona, acaben indicant: “Per últim i apel·lant al sentit comú de la classe
política, en la seua relació amb aquells que estan sofrint la crisi en primera
persona, es proposa la suspensió cautelar d’aquests procés, durant un període
de temps raonable, fins que es regularitze la situació econòmica actual.”

 

Compromís per l’Alcúdia considera, igualment, que ja que en aquests moments
està urbanitzant-se un altre sector d’ús terciari, de més de 50.000 m2, seria
prudent esperar a vore com evoluciona aquest sector abans d’escometre un altre
nou.

 

Igualment es va advertir del perill de que aquest sector, igual que ha
passat amb altres residencials o industrials urbanitzats recentment, tinguera
una ocupació molt baixa, generant espais buits, però ocasionant alts costos de
manteniment a les arques municipals.

L’ALCÚDIA DEMANA EL MANTENIMENT DE LA TARIFA SOCIAL DE TELEFÒNICA

S’estudiarà
la possibilitat d’assumir els abonaments perduts dels usuaris de
l’Alcúdia del Servei de Teleassistència Domiciliària

La
moció aprovada per unanimitat, a proposta de Compromís per l’Alcúdia,
indica que la tarifa social de Telefònica és la que des de 2002
permetia que les persones amb rendes baixes, especialment els
pensionistes sense cònjuge al seu càrrec, es beneficiaren d’unes
tarifes telefòniques especials, amb una reducció del 95% en la quota
d’abonament social i d’un 70% de la quota d’alta.

Els
primers anys de l’aplicació, aquesta tarifa social afectava a les
persones amb pensions per baix del Salari Mínim, però una modificació
de la norma per la que canvia la referència del Salari Mínim per un
altre indicador, ha deixat sense aquest abonament social a les persones
amb rendes mínimes que es venien beneficiant fins ara, al superar
l’import d’aquestes pensions el nou indicador.

El
regidor de Compromís, Paco Sanz, va posar de manifest que al nostre
país existeixen quasi dos milions de pensionistes que podien complir
aquestes condicions, uns 500 d’ells a l’Alcúdia, i que la pèrdua
d’aquest benefici feia que una part important de la pujada d’aquestes
pensions anara a parar a la companyia Telefònica.

 L’Ajuntament
de l’Alcúdia es dirigirà, doncs, al Govern de la Nació per que
modifique l’actual indicador i es prenga com a base per al gaudiment de
l’Abonament Social de Telefònica el Salari Mínim Interprofessional.

La segona part de la proposta demanava que l’Ajuntament es fera càrrec, fins que  no
canvie la normativa, de l’import de l’augment en les factures de
Telefònica de les persones que precisen del Servei de Teleassistència
Domiciliària i que han perdut l’abonament social malgrat estar la seua
pensió per baix del Salari Mínim. Aquesta proposta no va ser acceptada
pel grup de govern que en el seu lloc es va comprometre a efectuar un
estudi sobre la seua repercussió per a la seua possible aplicació.
 
NOTA: S’adjunta la moció presentada en arxius.

4a Conferència El Fil Daurat: Ramon Fernàndez Duran

Xúquer Viu ens convida el 23 d’abril (per si hi havia poques coses…) a la Quarta Conferència “El Fil Daurat”. El convidat a donar-la és Ramon Fernàndez Duran i el lloc, un de ben emblemàtic: el Jardí Botànic de València, a les 19:30 hores; el seu títol:


“CRISI DE LA GLOBALITZACIÓ ECONÒMICA-FINACERA

I CRISI ECOLÒGICA”

 

CICLE DE CONFERÈNCIES EL FIL DAURAT

DIJOUS 23 D’ABRIL A LES 19:30

JARDÍ BOTÀNIC DE VALÈNCIA

 

RAMON FERNÁNDEZ DURÁN

Enginyer de camins i professor universitari

Soci fundador d’Ecologistes en Acció

 

“CRISI DE LA GLOBALITZACIÓ ECONÒMICA-FINACERA

I CRISI ECOLÒGICA”

 

Poesia: “L’usdefruit encara” d’Eduard Ramírez.

                Al fil de l’anterior apunt de
Lectures, hem pensat fer un comentari sobre el llibre de poesia “L’usdefruit
encara” d’Eduard Ramírez.

                Novament, la manera d’arribar
aquest llibre a les nos3 mans ha estat diferent: ens el va regalar l’amic Òscar
en el nostre darrer aniversari. Si els llibres per llegir els triem i solem
encertar, els que ens regalen els amics, que ens conéixen i volen sorprendre’ns
encara són millors. No som gaire donats a la lectura de poesia -Joan Brossa,
Salvat-Papasseit i poc més- però aquesta proposta poètica de Ramírez ens ha
sobtat pel seu llenguatge directe, on la rima es deixa una mica de banda i es
centra més en despertar sentiments i sensacions mitjançant les imatges
evocades.

                Hem copiat l’entrada – o pròleg,
o presentació, o com vulgueu dir-li – del llibre, escrita per Enric Sòria, que
s’explica millor que nosal3.

 

   Com sabem que ens
ha semblat a poc, adjuntem alguns enllaços. Els dos primers, sorprenents, amb
poesis d’Eduard Ramírez, d’un web que es diu interromania.com, l’haurem de
resseguir, ja que sembla lloc interessant, la tercera és l’apartat del web dels
escriptors en català dedicat a Eduard Ramírez.

 

http://www.interromania.com/literatura/puesia/scritticatalani/ramirez/aparenza.htm

http://www.interromania.com/literatura/puesia/scritticatalani/ramirez/saps_tampoc.htm

http://www.escriptors.cat/?q=galeusca_2008_ramirez

 


     …I encara afegirem (de Proa i ed. 62):

     Eduard Ramírez és un paio encantador. Això diu ell, almenys.
Amb l’esperança probable d’introduir el tema entre els continguts del discurs.
O en la perspectiva del diàleg, que com ja implica la vostra interlocució,
resta encara oberta. D’altra banda, Ramírez Comeig nasqué dignament a la ciutat
de València l’any 1972. Més tard, entre bregues i il·lusions rodaires, es
llicencià en filosofia per la Universitat de València. A més a més, és germà
fundador de la Confraria del Bon Beure, i ha participat d’altres iniciatives
associatives. Pel que fa a publicacions, té els poemaris Del renou i del
descans
(2001) i Trànsits Nord (2005), així com la coordinació
del llibre Els estudiants prenem part: associacionisme i voluntariat a la
UVEG
(2002). També ha estat inclòs en algunes antologies, i col·labora al
suplement Posdata (del diari Levante-EMV), les revistes Lletres
Valencianes
, El Temps, Pensat i fet, Universitar
i d’altres.

 

Des de l’afany

                El diccionari defineix el terme usdefruit com a “dret real de gaudiment
sobre cosa d’altri, que atorga a l’usdefructuari les facultats de posseir la
cosa, usar-la i percebre’n tots els fruits”. El que aquesta definició subratlla
és que allò que usdefructuem o usdefruitem no és del tot nostre; no ens pertany
en plena propietat, tot i que posseïm i en disfrutem dels fruits, temporalment, d’una manera plena. Ara,
si volem saber per què Eduard Ramírez ha posat 
aquest títol, L’usdefruit encara,
al seu tercer llibre de poemes, no ens caldrà més que llegir les tres citacions
que l’obrin: en la primera, Czeslaw Milosz ens fa saber que la seua goluda,
famolenca ànsia d’amarar-se del món no en tindria prou ni amb mil anys que
visquera; en la segona, Ian Anderson, el líder de Jethro Tull, canta que ningú
és massa vell per al rock’n’roll si és massa jove per a morir; la tercera és
lapidària i fastuosament sintètica, com sol ser-ho Ausiàs Marc: “No em
conselleu si no em consellau viure/saber no em plau lo jorn de ma aspra fi”.
Per descomptat, l’usdefruit de què aquest llibre ens parla no és altre que el
de la vida.

                Que la nostra manera de viure la
vida siga la d’un usdefruit, i no la de la plena possessió, no pretén més que
assenyalar-ne la transitorietat. “L’aspra fi” arriba, tard o d’hora, tant si
ens plau saber-ho com si no (i és obvi que no). Aquest saber amarg matisa  de provisionalitat el gaudi de la vida, però
també l’enfondeix. En el fons d’aquest llibre, com en un baix continu, hi ha
una poètica de la fugacitat, transmutada en afirmació intensificadora de
l’instant. Davant l’ombra ominosa de l’envelliment o de la rutina, de tot allò
que esmussa el que hi ha d’irrepetible i únic -de viu, en estat pur- en
l’instant, el poeta ha de dir el gran sí. L’instant ple, l’instant viu, és i ha
de ser efímer, però el seu afany, com sabia Nietzsche i Ramírez ens recorda, és
infinit. Fins i tot en la profunda mitjanit, tot plaer vol eternitat.

                Més important encara que això,
per al llibre que ens ocupa, és el dret
real al gaudiment
que l’usdefruit ens proporciona: aquesta “facultat  de percebre’n tots els fruits”, perquè és
obvi que la veu que ens parla en aquests versos és tan golafre, com a mínim,
com la de Milosz i no vol deixar escapar-ne ni cap ni un. Qui haja llegit els
seus anteriors llibres, Del renou i del
descans
(2001) i Trànsit nord (2005), ja deu saber que
Eduard Ramírez és un poeta vitalista, i ací ho és d’una manera pertinaç, de cap
a cap. El seu no és un vitalisme sensualista, o almenys no es perd en molt
expressives descripcions d’aquest món que vol fruir tant com es puga. Més aviat
és un vitalisme declaratiu, provocador, que vol beure la copa fins als solls
amb gest agosarat, però també ha d’esforçar-se a acceptar de viure en un món
que no és precisament cap paradís. Tant com afirmatiu, i exaltat, el de l’autor
és un vitalisme crític, pugnaç.

                Potser per això, la seua és una
poesia més aviat poc hedonista, és seca, abrupta i molt sovint irònica. Només
en un dels poemes finals fa alguna concessió a un ideal de maduresa horaciana,
amb els seus somnis “de rada i àncora, calma guanyada i païda”. Més sovint és
una poesia combativa, contra la decepció, la desídia, la submissió, la
sordidesa i la rutina que s’instal·la 
pertot en la ciutat, microcosmos del món, en què viu. El poeta ha de
lluitar per arrapar llavors d’estima i és un “guerriller de l’alegria”, un
militant del goig. La seua és una lluita en part col·lectiva, perquè com
l’amor, el gran sí a la vida només es pot sostenir en companyia, però és sobretot
individual, com ho ha de ser, cada vegada, l’afirmació mateixa, i més encara la
disposició que la permet: la impaciència que no deixa créixer arrels, la
perseverança en la rebel·lia, la mirada i l’esperança alerta. Potser per això,
els poemes amorosos de Ramírez són més aviat reticents, mentre que aquells en
què es deixa sentir la ràbia, el refús o la perplexitat davant l’esmorteïdora
realitat omnipresent assoleixen una notable contundència expressiva. Amb
l’acumulació aparentment atzarosa d’imatges esmicolades i la urgència de les
seues metàfores tallants, l’autor sap expressar molt bé la desolació i el
desconcert del món que vivim  -“ulls
encallats en un mar d’analgèsics” davant d’aquesta aparença estàtica que “sempre
ha estat la coartada dels terratrèmols” – i, sobretot, sap oposar-s’hi, amb un
amor avariciós que pugna per il·luminar les opacitats, mentre la vida passa. No
és solament per això, però és també per això que cal llegir amb molta atenció
els versos d’aquest poeta (encara) jove que lluita, entre l’himne i la
invectiva, per dir la vida a mos redó.

Enric Sòria.

Comentari de la Marxa Intercomarcal pels Països Catalans: Ribera, Valldigna i la Safor.

Remés pel Voluntariat Lingüístic de la Universitat de València, ens ha arribat el comentari del resultat de la Marxa Intercomarcal dels Països Catalans corresponent a la Ribera, la Valldigna i La Safor, què es consolida i això significa que haurem d’implicar-nos una mica la propera vegada que es faça.    Paraula d’excursionistes.
  
    També informen de noves propostes posades en marxa, i és que no paren, aquests de Viarany!

La Marxa Intercomarcal pels Països Catalans Ribera, Valldigna i Safor es consolida

Amb
la participació de més d’un centenar de persones, la Marxa
Intercomarcal pels Països Catalans de la Ribera, la Valldigna i la
Safor es consolida. Els grups organitzadors, Viarany, Maulets i
Independentistes de la Safor, valorem molt positivament l’acollida de
la iniciativa entre participants, veïns i autoritats locals.

Des
de Viarany també hem aprofitat la marxa per presentar la 1ª Marxa
Intercomarcal pels Països Catalans del
Comtat, la Vall d’Albaida i la Costera, que està en fase de preparació,
i  anunciar que s’ha fet la proposta  de què el 33è Aplec Excursionista
dels Països Catalans s’organitze a la Valldigna i que junt amb altres
grups muntanyers estem treballant per a que finalment això siga
possible.

Traducció: “Igual de desgraciats” de Juan José Millás.

Una nova traducció de la premsa en castellà que ara, i des d’ací, podem gaudir en la nostra llengua.
    L’amic Òscar ens ha remés l’article d’opinió publicat al Levante EMV el passat 3 d’abril i escrit per Juan José Millás, que ens ha semblat molt interessant per encetar un nou debat: en la creació literària, cal mirar el benefici o la creació pel gust de crear? Els escriptors (ja siguen poetes o novel·listes, són realment igual de desgraciats? Ja ens direu…
   Un altre dilema que se’ns ha presentat: en quina categoria el posem? El posem a “Lectures” i au.

 


Igual de desgraciats

 

 

 

 

 

Juan José Millás

            Pel que sembla, el problema de la
poesia és que no dóna diners, mentre que el problema de la novel·la és que dóna
diners. El problema de la poesia és que no ha entrat en el mercat. El de la
novel·la, que ha entrat. Si la poesia comencés a donar diners i la novel·la
comencés a perdre’ls, el problema de la poesia seria la seua mercantilització i
el de la novel·la la seua falta de mercantilització. Tinc un amic que és poeta i
novel·lista a la vegada. Amb les novel·les guanya premis que li permeten menjar
i pagar la hipoteca, mentre que amb la poesia es manté al marge de les brutes
maniobres comercials del món editorial. Com a novel·lista, és un ésser menyspreable,
lliurat al vil metall, mentre que com a poeta és un ésser pur. Quan acudeix a
un sopar de novel·listes, es posa vestit i corbata; quan sopa amb els seus amics
poetes, va fet un desastre, en pla bohemi. De vegades, es confon i actua com a
novel·lista on deuria actuar com a poeta i a l’inrevés, el que aprofita per a
escriure un nou poema o un conte nou. Si es tracta d’un poema, el guarda en un
calaix, a l’espera de reunir els suficients per a publicar un volum; si es tracta
d’un conte, el ven a una revista literària o a un periòdic i ací pau i després
glòria. La convivència entre el poeta i el novel·lista no sempre és senzilla, doncs
el novel·lista reprotxa al vat la seua inutilitat radical per a guanyar-se la
vida mentre que el vat tira en cara al narrador el fet de que li pose preu a tot.
El novel·lista té agent literari; el poeta, no. Al novel·lista el conviden a donar
conferències en les caixes d’estalvi; al poeta, no. Al novel·lista li agrada el
putxero; el poeta és un poc anorèxic. El novel·lista està casat i té fills; el
poeta viu sol, en una mansarda amb goteres. ¿Seguim amb les diferències? Tal
vegada seria més productiu abundar en las coincidències. El novel·lista, en el
fons, és un poeta, el mateix que el poeta, en última instància, es un novel·lista.
Si foren capaços d’aceptar-ho, tal vegada aconseguiren escriure un poema
narratiu o una narració poètica. Però això seria un híbrid i no ens agraden els
híbrids. La novel·la ha de ser novel·la i la poesia ha de ser poesia. Si el
poeta fóra més feliç que el novel·lista, o viceversa, tot aquest conflicte
mancaria d’importància. Però són els dos igual de desgraciats.

 

 

Presentació del projecte pedagògic “La biodiversitat als col·legis”

El nostre amic Vicent Boix (sí, el que va descobrir la Serapis lingua) ha preparat una proposta educativa molt interessant al voltant de “La biodiversitat als col·legis, i farà la seua presentació el proper dia 24 d’abril a la Casa de la Cultura de l’Alcudia. Intervindran l’alcalde de l’Alcúdia, Robert Martínez i… Martí Domínguez!

   No se’l perdau perquè és un projecte molt engrescador, on Vicent ha invertit moltes hores i il·lusió.

 

 

La biodiversitat als col·legis – Vicent F. Boix.

 

La PRESENTACIÓ d’aquest projecte educatiu i cultural
tindrà lloc el DIVENDRES 24 d’abril, a les 7.30 de la vesprada, en la
CASA DE LA CULTURA de l’Alcúdia.

 

Intervindran:

 

Robert Martínez i Correcher (alcalde de l’Alcúdia). i

Martí Domínguez i Romero (UV director de Mètode).

 

Xerrada amb Isabel Morant: “El prestigi i el desprestigi de la política”

                Divendres
4 d’abril teníem tres propostes, de les quals acudirem a dues: la presentació
del llibre de Santi Vallés “Acció valenciana: 1930-1931, la consciència desvetlada”
a les huit a la Casa de la Cultura de l’Alcúdia, i després, al local del Bloc
Jaume I de l’Alcúdia, sopar xerrada amb Isabel Morant.




                La presentació del llibre de Santi Vallés va ser un
èxit d’assistència de públic (algunes persones es quedaren dempeus, sense lloc
per asseure’s), i en ella vam poder escoltar, a més de l’autor, que es va fer
una molt interessant dissertació sobre la motivació de l’escriptura del llibre
i el seu desenvolupament, al regidor de cultura de l’Alcúdia, a l’alcalde i a
la presidenta del Consell Valencià de Cultura, que ponderaren l’autor i el seu
treball. El llibre ja el llegirem i us el comentarem més endavant.

                Quant al sopar xerrada amb Isabel Morant, deixeu-nos
que mirem els apunts…recordem que el títol era “El prestigi i el desprestigi
de la política”.

                Va començar Isabel Morant dient que ella ha fet
política, però que no n’ha fet d’això una professió. Tothom hem de fer política
per a poder solucionar els problemes que es puguen presentar. Aquells que diuen
que són apolítics, no tenen cabuda en una democràcia com cal. Tothom ha de
participar i poder fer escoltar la seua veu, sempre que els motius siguen
raonables i de justícia.

                Com a dona, la desesperen els pensaments
conservadors, la seua manera d’entendre i diferenciar allò privat d’allò
públic. Les societats tradicionals solen ser més jeràrquiques. No hi ha
individualitats, les hem d’anar guanyant. Fan una teoria en la que la llibertat
només es pot donar en l’espai privat, l’espai públic ha d’estar regulat,
constrenyit, subjecte a lleis. Esperanza Aguirre va ser posada com a exemple de
la subversió que han fet del llenguatge els “liberals” (ai, si alçaren el cap
els qui donaren aquesta denominació a aquest moviment polític i econòmic!).

                Tot açò començà (i ací va fer un salt en el temps)
amb la Il·lustració, on l’espai privat es va obrir als amics i convidats. Es
tractava, si més no, de lluitar contra el poder eclesiàstic. Les dones han anat
alliberant-se amb lluites i reivindicacions mai no aconseguides del tot. Amb el
matrimoni laic i el divorci a França, des de la revolució burgesa, s’encetà una
nova manera d’entendre les relacions familiars. El matrimoni es “desacralitzà”.

                Tornà a parlar del liberalisme clàssic, el del segle
XVIII, un liberalisme polític i econòmic on les relacions comercials i la
producció de béns havien estat regulats per l’estat, i es va produir un
“alliberament”, d’ací “liberalisme”. Eren liberals en allò econòmic, no en allò
privat. Als estat moderns, la democràcia dóna garanties a les llibertats personals
i restriccions a les públiques.

                La nostra transició connectà amb la República i amb
el del segle XVIII. Ara torna el liberalisme, ara que estem pendents de
l’aprovació de més llibertats personals, per exemple, es fan campanyes contra
l’avortament, contra les cures pal·liatives, contra la eutanàsia…

                S’ha produït un desplaçament ideològic que ens separa
de la tradició progressista, on l’església, que no hi deuria, dicta els seus
atacs dogmàtics contra tota llibertat personal. L’església no ha d’intervindre
en allò públic, sobretot si parlem de política. Les condicions que han afavorit
l’aparició de tot açò són:

                Primer: Problemes amb les llibertats personals,
provocats per qui ja sabem.

                Segon: Reaparició del liberalisme. Millor dit del
liberal-catolicisme.

                Llança finalment les preguntes: què ha passat que no
s’ha fet cap pas per “moralitzar” la política?. Per què la relació amb els
polítics és de desconfiança? Per què, a més, els electors no poden o simplement
no li exigeixen als polítics responsabilitats? Per què, des de l’esquerra no
fem prou esforç per mostrar la diferència de pensament? No hem sabut comunicar
les nos3 tradicions ideològiques, els nos3 valors. I el més lamentable és que
la majoria de la ciutadania pensa: “Els polítics?: Són tots iguals!”      

                Falta, es troba a faltar la
reacció de la societat civil, de l’esquerra. Caldria un canvi
d’infraestructures dintre dels partits. Les ideologies estan
desprestigiades. Front a la uniformitat que pretenen els conservadors liberals:
pluralitat.

                Cal “moralitzar” la política. Ací nosal3 proposàrem
canviar la moral per l’ètica. No es poden donar classes d’ètica amb lliçons de
moral. La moral contempla un “bé” i un “mal”, i podem preguntar-nos: “Quin és
quin?”. Caldrà donar-li una dimensió ètica a la política, on cada persona siga
responsable (i açò no vol dir “culpable”, una altra perversió del llenguatge)
de les tasques encomanades, on els electors tinguen una participació més activa
i dinàmica en la societat i el seu desenvolupament futur.

                A partir d’ací parlàrem llarg i distés, però ja ens
preocupava més participar-hi que prendre apunts. I si vulguéreu saber més, a la
propera veniu i participeu!.

Comentari de la 4a Intercomarcal Cabotista -derivat-.

     Bé, reprenem la tasca de comentar el cap de setmana i ho
farem enllaçant-vos l’apunt de l’amic Àngel Canet Català sobre la 4ª Intercomarcal
Cabotista, ja que nosal3 no ho haguérem fet ni la meitat de bé que ell. A
l’apunt anterior hi ha uns quants vídeos que suposem es veurien al mateix
temps, volem dir en directe, per si no vinguéreu, imaginar-vos com va anar la
cosa. A la foto, materials diversos recollits (comprats també, eh!).

http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/129376

                Només
afegir que la resta de qui no se’n va anar, en acabar-se la trobada, ens anàrem
a la colla “Els valencians” (no sabem si de moros o cristians), on encara
estavan tocant els “Second Coming” grup on toca el nostre amic Vinnie Millo,
però ahir no estava ell, sinó el bateria de Senior que no pugué tocar a la
Intercomarcal per açò. No sabem a quina hora ho deixarem estar, només que
vingué la polícia municipal a tancar el “garito”.

 

   Seguim afegint enllaços
amb comentaris, per si encara no sabeu tot el que va passar la nit del
Cabotisme Intercomarcal.

 

http://sergicarrasca.blogspot.com/2009/04/oh-santa-nit-cabotista.html

http://lucreciadeborja.blogspot.com/2009/04/resum-de-la-4a-intercomarcal.html