Diumenge, tot i estar al voltant dels zero graus, vaig fer una llarga passejada per la part més cèntrica i comercial de Varsòvia. La idea era poder fer un tast de la ciutat i dinar en algun lloc amb bona pinta.
Sobre el tast: una decepció constant. No vaig veure cap botiga o establiment amb cert sabor local, tret d’alguna pastisseria de les de llepar-se els colzes. Gairebé tot estava tancat perquè, a més de diumenge, era el dia de la independència (celebren la reconstitució com a país que va tenir lloc en acabar la primera guerra mundial). I, per llei, els dies de festa nacional, han de tancar.
Però des dels aparadors ja em feia una idea. Zara, H&M, C&A, Springfield, McDonald’s… No sabia si era a Varsòvia o a Diagonal Mar. I fins a uns límits exagerats. Cap de les botigues del centre comercial més important és de marca local, o ni tan sols té un nom propi.
Dinar va ser una odissea. Perquè els restaurants polonesos també tanquen els dies de festa nacional. Ja arribant al cinema on es feia el festival, i amb les orelles i el nas congelats, només tenia dues opcions: un Kentucky Fried Chicken i un restaurant japonés. Vaig optar per la sopa miso i el sushi, però no deixava de sentir-me estranya: què collons faig menjant això ací?
Més tard, prenent una cervesa (aquesta sí, local), amb joves d’allà, cultes, universitaris i políglotes, em vaig esgarrifar en sentir que ‘estan molt contents amb la globalització’, que ‘no tenen cap interés en mantenir els valors locals’ perquè ‘afortunadament el localisme de Polònia va acabar fa vint anys, amb el comunisme, i ara volem ser part del món’. Això, plens de piercings i tatoos, que es veu que també és part de la globalització.
I ho diuen convençuts de què local i global són termes incompatibles. I que aquest és el camí que cal seguir. Anem bé.