Apunts post-electorals: Carod-Rovira, René Girard i els caps de turc
cas el pensador francès René Girard i les seves obres "La violencia y lo
sagrado" i "El chivo expiatorio". (Si algú té notícia que hi ha
versions catalanes li ho agrairé).
molt, ve a dir
Girard que en els pobles l’organització que s’hi estableix va destinada
sobretot a preservar un equilibri entre els membres que el conformen. A
vegades amb l’exercici de la violència i el control social, a vegades a
través d’institucions que es presenten en el fons com a garants d’un
ordre tàcitament acceptat. Per molt ben lligat que estigui tot això,
periódicament i per raons diverses (escassetat de recursos, una
rebel.lió, una lluita pel
poder, un procés estatutari…) la violència es desferma i amenaça
l’existència d’aquest poble. S’ha trencat l’equilibri i per
restituir-lo cal oferir alguna mena de sacrifici, cal trobar un cap de turc sobre el que bolcar tota la culpabilitat, de manera que les parts enfrontades satisfetes amb el sacrifici puguin recobrar el camí de l’harmonia.
Salvant totes les distàncies que vulgueu, tinc la impressió que amb el president d’ERC s’ha deslligat des de fa temps un tipus de dinàmica de "cap de turc" sinó no m’explico res. No m’explico que vagi a Madrid a parlar de l’Estatut amb la mà estesa i li mosseguin el dit. No m’explico que pugui a ser l’enemic nº 1 de la unitat d’Espanya per uns i el successor directe de Felip V pels altres. No m’explico que sigui el que més s’ha esforçat per agafar un to institucional, moderat i liberal, i se’l consideri encara un radical perillós. No m’explico que, fins i tot dins el seu partit hi hagi tant gent esperant que l’equivoqui del tot per saltar-li al coll. No m’explico que se’l faci fora de conseller primer i encara a fora se’l continuï matxucant durant tres anys i mig.
Es a dir hi ha una desproporció entre errors i reacció que provoca fins al punt d’atribuir-li (projectar-hi, en dirien els psicòlegs) coses que no li pertoquen. Ja no hi ha racionalitat, ja no se li escolten les raons, ja pot posar-se cap per avall i explicar-se: està marcat amb l’estigma del cap de turc. En el fons va bé tenir un cap de turc perquè evita l’autocrítica, perquè el personal hi veu un enemic concret amb potes i bigoti i això uneix molt, i perquè canalitza aquella energia personal i col.lectiva que podria dedicar-se, per exemple, a altres coses bastant més útils com pensar.
De moment però el cap de turc resisteix l’envestida contra dels pronòstics del mateix Girard. Caldrà veure fins quan continuarà la fixació, o el que és més important, fins quan la violència, el to tràgic i la irracionalitat que s’han instal.lat a casa nostra donaran pas a l’autocrítica i a la discussió raonada de propostes polítiques necessàriament diferents.