Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

14 de novembre de 2007
1 comentari

Premis BCN de cinema 2007: el gremialisme juga les seves cartes

Foto Pactar amb el gat, de Joan Marimon.

El 5 de desembre de 2007, a la Sala Gran del Gran Teatre del Liceu, de Barcelona, es lliuraran els VI Premis Barcelona de Cinema, que els organitzadors conceben com  una eina útil per al cinema fet a Catalunya, un aparador estimulant i divers pel nostre públic, i un reconeixement a la indústria cinematogràfica catalana i, sobretot, als nostres creadors.

Convé clarificar de seguida que aquests premis s?organitzen amb la participació del Col·legi de Directors de Cinema de Catalunya, Barcelona Audiovisual (BA), Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), l?Associació de Productors Independents de Catalunya (APIC), l?Associació d?Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), l?Associació Espanyola d?Autors d?Obres Fotogràfiques Cinematogràfiques (AEC), Guionistes Associats de Catalunya (GAC) i el Gremi d?Empresaris de Cinemes de Catalunya.

Segons la nota de premsa que s’ha fet pública: És el sector professional català –directors, guionistes, actors i actrius, productors i directors de fotografia– el que premia les millors obres catalanes estrenades des del novembre del 2006 fins a l?octubre d?enguany. Per tant, qui deu votar-ne les nominacions i decidir-ne finalment els guanyadors són els directors, guionistes, actors i actrius, productors i directors de fotografia catalans (que deu voleu dir, membres de les associacions i col·legis professionals suara detallades). El reglament dels premis no l’he sabut trobar al web i, per tant, desconec el procediment que se segueix. No em sembla acceptable que no es faci públic el reglament, les bases. No és seriós, gens seriós. 

El cas és que un total de 45 pel·lícules i 24 films per a televisió hi han participat (vol dir que els respectius productors els han hagut de proposar? Vol dir que, pel sol fet de ser estrenades en les dates assenyalades ja les converteix, d’entrada en candidates? Vés a saber!). I d’entre elles n’han sortit les 15 pel·lícules i 4 films per a televisió finalistes. Clicant aquí: Vull llegir la resta de l’article, trobareu primer la llista de nominacions  i tot seguit la llista de films i TVmovies d’on han sortit les nominades. El simple exercici de contrastar ambues llistes deixa ben clares les cartes que el gremialisme ha jugat.

Que Pactar amb el gat sigui la de més nominacions, em sembla un símptoma inequívoc d’una situació escandalosa i no pas un escàndol. Per cert, s’agraeix el títol en català, però sembla que la versió original de la pel·lícula és en castellà i, de fet, entre totes les nominacions, no té la de "Millor pel·lícula V.O. Catalana". O sigui que, si el Verdi la programa, segurament haurà de passar-la en castellà…

D’altra banda, aprofitem la llista de les 45 pel·lícules per a fixar-nos el que el sector professional defineix com a "cinema fet a Catalunya".

NOMINACIONS

MILLOR PEL·LÍCULA

  • 53 DÍAS DE INVIERNO, de Judith Colell (Ovideo TV, S.A.)
  • EL ORFANATO, de J.A. Bayona (Rodar y rodar, S.L. i Telecinco Cinema)
  • FICCIÓ, de Cesc Gay (Messidor Films, S.L.)
  • PACTAR AMB EL GAT, de Joan Marimón (Marimón Padrosa, S.L. i Television de Catalunya, S.A.)

MILLOR DIRECCIÓ

  • 53 DÍAS DE INVIERNO, de Judith Colell (Ovideo TV, S.A.)
  • EL CORONEL MACIÀ, de Josep Maria Forn (Films de l’Orient, S.L. ? Cinema i TV)
  • FICCIÓ, de Cesc Gay (Messidor Films, S.L.)
  • PACTAR AMB EL GAT, de Joan Marimón (Marimón Padrosa, S.L. i Television de Catalunya, S.A.)

MILLOR DIRECCIÓ NOVELL

  • EL ORFANATO, de J.A. Bayona (Rodar y rodar, S.L. i Telecinco Cinema)
  • FUERTE APACHE, de Mateu Adrover (Mediaproducción, S.L. i Alta Produccion, S.L.)
  • YO, de Rafa Cortés (Escandalo Films, S.L.; Fausto Prod, S.L. i La Periferica Produccions, S.L.)
  • LO MEJOR DE MI, de Roser Aguilar (Escandalo Films, S.L.)

MILLOR GUIÓ

  • Gemma Ventura per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Sergio G. Sánchez per EL ORFANATO
  • Cesc Gay i Tomàs Aragay per FICCIÓ
  • Joan Marimón per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR INTERPRETACIÓ MASCULINA

  • Abel Folk per EL CORONEL MACIÀ
  • Alex Brendemühl per 53 DÍAS DE INVIERNO/YO
  • Eduard Fernández per FICCIÓ
  • Pau Roca per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR INTERPRETACIÓ FEMENINA

  • Aina Clotet per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Belén Rueda per EL ORFANATO
  • Montse Germán per FICCIÓ
  • Rosa Avalon per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR DIRECCIÓ ARTÍSTICA

  • Lluc Castells per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Josep Massagué per EL CORONEL MACIÀ
  • Josep Rosell per EL ORFANATO
  • Mireia Carles i Paula Bosch per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR MÚSICA

  • Carles Cases per BARCELONA (UN MAPA)
  • Fernando Velázquez per EL ORFANATO
  • Lluís Llach per LLACH: LA REVOLTA PERMANENT
  • Mercedes Pérez, Aleix Pitarch i Pere Monterde per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR FOTOGRAFIA

  • Sergi Gallardo per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Jaume Peracaula per EL CORONEL MACIÀ
  • Óscar Faura per EL ORFANATO
  • Elisabeth Prandi per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR MUNTATGE

  • David Gallart per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Xavi Carrasco per EL CORONEL MACIÀ
  • Elena Ruiz per EL ORFANATO
  • Adrià Cillero i María José Gilabert per PACTAR AMB EL GAT
  • Frank Gutiérrez per FICCIÓ

MILLOR SO

  • Dani Fontrodona, Ferran Mengod i Marc Orts per 53 DÍAS DE INVIERNO
  • Alex Albors per EL CORONEL MACIÀ
  • Xavier Mas, Marc Orts i Oriol Tarragó per EL ORFANATO
  • David Mata per LLACH: LA REVOLTA PERMANENT
  • Salvador Mayolas, Nacho Ortúzar i Fred White per PACTAR AMB EL GAT

MILLOR PEL?LÍCULA D’ANIMACIÓ

  • NOCTURNA, UNA AVENTURA MÀGICA, de Victor Maldonado i Adriá García
    (Castelao Productions, S.L.; Bren Entert, S.A. i Filmax Animation, S.L.)

MILLOR PEL?LÍCULA DOCUMENTAL

  • 3055 JEAN LEON, d’Agustí Vila (Bausan Films, S.L.)
  • CAN TUNIS, de José González Morandi i Paco Toledo (Productora Didac Films, S.L.)
  • LLACH: LA REVOLTA PERMANENT, de Lluís Danès (Mediaproduccion, S.L./ Bainet Zinema, S.A.)
  • SETEMBRES, de Carles Bosch (Bausan Films, S.L.)

MILLOR PEL?LÍCULA V.O. CATALANA

  • BARCELONA (UN MAPA), de Ventura Pons (Els Films de la Rambla, S.A)
  • EL CORONEL MACIÀ, de Josep Maria Forn (Films de l’Orient, S.L. ? Cinema i TV)
  • FICCIÓ, de Cesc Gay (Messidor Films, S.L.)
  • LLACH: LA REVOLTA PERMANENT, de Lluís Danès (Mediaproduccion, S.L./ Bainet Zinema, S.A.)
  • RAVAL, RAVAL?, d’Antoni Verdaguer (Iris Star, S.L.)

MILLOR TVMOVIE

  • ÀNGELS I SANTS: LA MINISÈRIE, Pau Freixas
    (Televisió de Catalunya i Fairplay)
  • EL CAS DE LA NÚVIA DIVIDIDA, de Joan Marimon
    (Televisió de Catalunya, Liberty Entertainment, Canal 9 i Jat Audiovisual)
  • LA PRINCESA DEL POLÍGON, de Rafa Montesinos
    (Televisió de Catalunya, Institut del Cinema Català, Canal 9, Trivision, RAI i Jean Vigo)
  • PRESSUMPTES IMPLICATS, Enric Folch
    (Televisió de Catalunya, ZIP Films, Canal 9 i DACSA Producciones)

PEL·LÍCULES QUE HI HAN PARTICIPAT (és a dir, de les quals han sortit les nominacions)

  • 3055 Jean Leon
  • 53 dias de invierno
  • Barcelona (un mapa)
  • Barcelona Kapital
  • Beatriz/Barcelona
  • Bolboreta, mariposa, papallona
  • Can Tunis
  • Carl Gustav Jung
  • Chuecatown
  • De  Madrid a la luna
  • Dies d´agost
  • El coronel Macia
  • El orfanato
  • El viaje inverso
  • El viatge de la llum. Quart viatge
  • En la ciudad de Sylvia
  • Faltes lleus
  • Ficcio
  • Fuerte Apache
  • La linea recta
  • La lluna en un cove
  • La soledad
  • La venjaça del proscrit
  • La vida abismal
  • Las vidas de Celia
  • Les pel·lícules del meu pare
  • Llach: la revolta permananent
  • Lo mejor de mi
  • Los abandonados
  • Los Totenwackers
  • Los que quisieron matar a Franco
  • Memoria negra
  • Més enllà del mirall
  • Nocturna, una aventura màgica
  • Pactar amb el gat
  • Pas a nivell
  • Raval, Raval…
  • Setembres
  • Sitges Nagasaki
  • Supermarket
  • The birthday
  • Tuya siempre
  • Trastorno
  • Un objetivo recorre la habana
  • Yo

    Notes: expressament, he respectat la llengua amb què l’organització identifica els títols i, cas d’enllaç, he arrossegat el mateix que hi estableix el web de l’organització. 

    1. Sóc el director de “Pactar con el gato”, efectivament un film rodat en castellà, doblat al català, que l’any passat va obtenir més nominacions que cap altre als VI Premis Barcelona, i zero guardons. M’he esperat un any a parlar, després que molta gent esperés que demanés perdó per haver fet un film amb molts zeros. Zero euros de subvenció, tant a Catalunya com a Madrid, zero ajut de la premsa grossa. Sí, tot s’ha de dir, de la més humil. Crítiques salvatges i d’acusació d’escàndol de molta gent, com vostè, senyor Salvador Montalt, a qui no tinc el plaer de conèixer. Probablement no hagi vist la pel.lícula, que va estar cinc setmanes d’estrena a Barcelona, tres al Renoir Les Corts i dues al Verdi. Tot i així, a “La Razón”, per exemple, la van qualificar de film “inèdit” en els dies de les nominacions. Altres directament em van insultar. Tinc molt a dir, però només afegiré una cosa: el doblatge al català es va fer a canvi de res, sense subvenció, perquè la Generalitat va suprimir aquest tipus d’ajuts. Em fa l’efecte que pocs films han rebut menys ajuts que el meu, de fet no n’he rebut cap. El vaig fer en castellà perquè els dos actors principals són de parla castellana. Qui ha vist el film sap que a la versió castellana es parla també en català.
      Bé, res més, rebi una salutació.
      Joan Marimón

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

    Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

    Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!