Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

30 d'octubre de 2015
0 comentaris

Comentari: “Segon origen”, de Carles Porta

Comentari sobre Segon origen, de Carles Porta.

Tot i que la presentació del film, l’exposició de la situació de l’Alba i en Dídac en aquesta terra devastada, resulta prou acceptable, malgrat un tractament audiovisual que no permet una autèntica aproximació a l’experiència supervivencial dels que va adonant-se que s’han quedat sols al món i del que això significa, és l’evolució del film el que esdevé nefast.

La cosa deriva cap a seqüències de turisme apocalíptic, sí, a Barcelona; sense cap més interès que la passejada turística i l’exhibicionisme, en el grau que es pot, dels efectes visuals. Ben aviat, giragonsa i es passa a una fase de thriller, maldestre, a l’alçada d’un film amateur realitzat per algú poc inspirat en el camp de la narrativa ficcional cinematogràfica. I per acabar, un final de vocació sentimentaloide de la pitjor mena.

No em sembla rellevant la qüestió de la possible fidelitat o no al llibre primmigeni de Manuel de Pedrolo. Això és una pel·lícula i ha de tenir substantivitat pròpia. Ara bé, en la concepció del film s’han pres algunes decisions que resulten discutibles, si no letals. Per exemple, l’origen angloparlant de l’Alba (no dic de l’actriu, dic del personatge). Calia? La conseqüència és que en la versió catalana, el doblatge mata el personatge, però a més, que faci coses inversemblants, com ara gravar-se amb mòbil una mena de diari personal, parlat en català (i no es pot pas al·legar que el català faci d’anglès, ja que en determinades escenes s’hi parla aquella altra llengua). L’opció presa fa tuf d’especulació dels productors: fem-ho com “internacional”. I el resultat és d’alguna cosa semblant a l’artifici gratuït, si no una impostura. I això lliga amb el que descric com a seqüències de turisme apocalíptic per Barcelona, que a més de buscar l’impacte per a dimensionar la magnitud de la catàstrofe, sembla que vulguin treure suc de la marca turística del nostre cap i casal, per no dir ja de la del Barça (himne inclòs!). Es pot concebre una escena més impostada que la del Dídac, amb la pilota de futbol a la panxa, sortint al terreny de joc del FC Barcelona, com aquell que aconsegueix un somni? Veient el Nou Camp fet engrunes, l’espectador segueix fent-se cabal de la tragèdia de destrucció… i va l’acció fílmica i ens serveix un instant de “somni esportiu realitzat”!

El guió acaba sent primàriament utilitalista: la pilota de futbol que acompanya el Dídac adolescent acaba tenint el seu moment de glòria a les restes del Nou Camp; l’arma dels Mossos d’Esquadra, que a penes serveix per entretenir alguns moments del principi, acaba tenint el seu paper en el thriller… I la versemblança! Es podria al·legar que som en una ficció futurista en què les circumstàncies recomanen de no filtrar les coses pels ulls de la versemblança en termes d’ara mateix. Però no és de rebut. Ja no entro en coses que miraculosament la catàstrofe ha deixat intactes, al costat d’altres que han quedat cremades, aixafades, pulveritzades… coses l’estat de les quals van molt bé als interessos del cineasta i els seus guionistes; parlo de fets com que un tractor -imprescindible perquè es puguin desplaçar a Barcelona- representa que s’ha passat anys amagat i sense anar -l’Alba queda ben parada quan el Dídac jove se li presenta amb el vehicle-, la  munició de l’arma dels Mossos sembla inesgotable, el Dídac adolescent sap posar injeccions, etc., etc. Fets que un guió millor podria haver tractat de manera raonablement creïble.

Ni el Sergi López no està bé en aquest film. Mentre Rachel Hurd-Wood (Alba), Andrés Batista (Dídac, de nen) i Ibrahim Mané (Dídac, d’adult), fan el que poden, sense cap registre interpretatiu digne d’esment i amb el doblatge com a gran enemic; el Sergi López sembla que estava destinat a aportar-hi la seva força de la Natura, l’ambivalent bestialitat de l’adult que ja s’ha passat set mesos sol enmig de la dessolació, i, francament, per moments sembla un dimoni de Pastorets.

FOTO: Emon.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!