Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

19 de maig de 2015
0 comentaris

“La llei del mercat”, de Stéphane Brizé: primeres reaccions i revista de premsa

Una de les diverses produccions franceses presents enguany a la Competició, La llei del mercat, de Stéphane Brizé, per la trajectòria del cineasta i per les informacions recollides sobre el film, ja feia pensar que, com d’altres de les franceses seleccionades, podrien no estar a l’alçada que s’espera d’una Competició de Canes. La intuïció s’ha confirmat i els recels inicals sobre l’esbiaix chauvinista de la programació d’enguany sembla que també es van confirmant. Tot i que, sobretot entre la crítica anglosaxona i nord-americana i per descomptat la francesa, trobem veus que defensen prou la pel·lícula i, atenció, la candidatura del protagonita, Vincent Lindon, a Millor Actor.

La llei del mercat (La loi du marché |The Measure of a Man). Direcció: Stephane BRIZÉ. Producció francesa. Intèrprets: Vincent Lindon, Yves Ory, Karine De Mirbeck. Sinopsi: En Thierry (Vincent Lindon) té 51 anys i du 18 mesos a l’atur. Comença a treballar de guarda de seguretat en un hipermercat i aviat topa amb l’encàrrec d’espiar els col·legues, cosa que li provoca un dilema moral: per seguir tenint feina, es pot acceptar tot?

Tira_horitzontalEulàlia Iglesias, tuit: Versió descafeïnada dels Dardenne, LA LOI DU MARCHÉ de Steph Brizé adopta la falsa sobrietat com a estil per parlar de la crisi. #Cannes2015.

Xavi Serra, tuit: LE LOI DU MARCHÉ? Faula anti-capitalista molt menys sobria del que vol aparentar. Paternalista i, en el fons, demagògica. #Cannes2015.

Àngel Quintana, tuit: La loi du marché de Stephane Brizé és una pel.lícula sobre la mediocritat que resulta mediocre. Hem vist coses pitjors #Cannes2015. Hi insisteix a Facebook: Stéphane Brizé parla dels recursos humans a partir d’una història de mediocritat. La pel.lícula és mediocre però amb els anys hem vist coses molt pitjors. I ho amplia a Caimán: Cannes 2015 en tiempo real.

Peter Bradshaw, The Guardian, tuit: Stéphane Brizé’s La Loi Du Marché is excellent: scenes from a life in disillusioned middle-age, superbly composed and performed #Cannes2015.

Scott Foundas, Variety, tuit: Another knockout male lead from this year’s #Cannes competition: Vincent Lindon in THE MEASURE OF A MAN. I comenta la pel·lícula a la revista: Cannes Film Review: (..) low-key but powerful social drama.

Pierre Murat, Télérama, La tragédie de l’ordinaire: (..) Stéphane Brizé pose un regard sensible sur les victimes de la violence sociale ordinaire. Et offre à Vincent Lindon un de ses plus grands rôles.

Didier Péron, NEXT Libération, Le salaire de l’impair: Drame sur fond de processus actuels d’aliénation au travail, avec un Vincent Lindon crédible (..) Brizé nous a toujours paru d’autant plus indéfendable qu’il semblait se ranger derrière des fictions que personne ne pouvait oser attaquer parce qu’évidemment du côté des «petits», des gens démunis, etc., tout ce discours lénifiant sur la fragilité qu’il faut quand même bétonner en employant des vedettes, Vincent Lindon en tête, acteur fétiche du cinéaste. Cette fois, on ne sort pas complètement de ce domaine protégé, mais le film est plus à l’os, et décrit clairement la façon dont l’époque a entièrement assimilé les procédures d’autosurveillance et d’aliénation volontaire fabriquées par le libéralisme décontracté (..)

LA-LOI-DU-MARCHE_6-©Nord-OuI els nostres cronistes n’han dit:

Imma Merino, diari El Punt Avui, Depressió al pas de l’equador del festival: (..) Brizé confronta Vincent Lindon (..) amb una sèrie d’actors no professionals per remarcar el caràcter documental d’una proposta que vol ser sòbria a la manera dels Dardenne, però que sobretot és desangelada, mancada de capacitat empàtica, sense intensitat en les llargues seqüències filmades amb la càmera en mà.

Xavi Serra, diari Ara, Crònica del 19 de maig: (..) magnífic Vincent Lindon (..) L’aparent sobrietat de la posada en escena d’aquesta poc subtil faula anticapitalista es contradiu pel maniqueu subratllat de la noblesa i abnegació de l’obrer.

Nando Salvà, diari El Periódico, Crònica del 19 de maig: (..) una crítica calladament furiosa de les indignitats que els treballadors han de patir per part del sistema laboral (..) Lindon ja sona per al premi al millor actor.

Fotos: © Nord-Ouest Films – Arte France Cinéma.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!