Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

24 de gener de 2015
0 comentaris

“Whiplash”, l’excel·lència i la competitivitat al nostre món

Comentari sobre Whiplash, de Damien Chazelle.

Tot i una llastimosa trampa de guió cap al final del metratge, en conjunt m’ha resultat una pel·lícula atractiva, que no m’ha deixat anar des que ha començat fins a la seva magnífica darrera escena.

Whiplash-2719.cr2Les imatges del film parlen de la cerca de l’excel·lència, de l’aprenentatge continuat, en contra de la conformitat i la grisor. Parla de la competitivitat per a reeixir (en bona mesura, la música actua aquí d’al·legoria dels nostres temps) i l’individualisme que du associada la competitivitat (en un àmbit col·lectiu com és el d’una banda de música), la manca d’humanitat dels que la promouen…

Certament, pot ser vista com una pel·lícula ambigua o ambivalent, perquè aquí es vessa sang per a aprendre, hi ha sacrifici, hi ha tirania del professor i submissió de l’aprenent i no són pas pocs els que li qüestionen aquest vincle música (art)-mortificació. Per mi, Damien Chazelle es queda i es vol quedar en un terreny expositiu.

Whiplash-7717.cr2A través del seu relat exposa les contradiccions d’alguns dels mites i alhora realitats de la societat nord-americana i, de retruc, occidental. Opera la metàfora. Aquí, l’Andrew vol ser un bon bateria, un gran bateria, un bateria excel·lent i literalment s’hi deixa la pell. Sap -i l’hi recorda el professor- que l’alternativa és la mediocritat dels simplement bons, de ser un de tants, no com els que ell admira. Per això s’esforça i segueix el tirànic Fletcher per anar més enllà dels seus límits. Renuncia a tenir amistats i a l’amor en nom de la recerca de la genialitat. Però el cineasta ens mostra que l’Andrew, com tothom, té límits, infranquejables. Aquestes renúncies no tenen sentit, com es fa evident; no tan sols l’Andrew entra en crisi, hi ha també aquell altre xicot que el va precedir i ha pagat car seguir Fletcher, hi ha algunes de les Whiplash-5570.cr2víctimes del tirà -que simplement no tenen tanta resistència com l’Andrew i s’enfonsen abans-. Amb el reforç visual del personatge del pare de l’Andrew -comprensiu, humà, pare-, el cineasta mostra la bogeria no tan sols del mètode sinó del propòsit del professor Fletcher. És a dir, d’una banda, cal l’esforç al màxim, però per altre costat no s’ha de traspassar certes ratlles vermelles, no s’ha de perdre el sentit comú, si bé sense forçar-ho l’excel·lència es fa difícil d’assolir: heus aci la contradicció.

També amb la competitivitat i l’individualisme, Chazelle presenta el valor d’aprofitar l’oportunitat i alhora la salvatgia amb què s’apliquen, la manca d’humanitat, de sentit col·lectiu i social que això comporta.

Whiplash-7567.cr2Sembla que Whiplash  serà un “Rocky” en què el quadilàter s’ha canviat per la bateria, però no va d’això; s’hi vessa sang per a aprendre -certament, un aprenentatge que no deixa de ser una forma de victòria-, però el sacrifici és aquí inherent a l’esforç, sense èpica. Aquesta és la clau, Damien Chazelle no atorga cap mena de to èpic al procés que segueix el noi, l’Andrew; com no fa cap mena de lloança a les renúncies d’Andrew -més aviat les deixa galdosetes-. He de matisar que, tanmateix, la darrera i magnífica escena té un caire èpic, possible gràcies a l’esmentada trampa de guió; però això no desvirtua en absolut el to del relat que l’ha precedit i, en canvi, es converteix en un moment de festa, de celebració del talent potenciat amb l’esforç, de triomf del sentiment noble de l’alumne contra la perversió del mestre.

JK Simmons, com al professor Fletcher, està realment d’Oscar. I Miles Teller, l’Andrew, s’hi deixa la pell, en el que em sembla un bon encert de càsting (tot i que és clarament més gran dels 19 anys d’edat que representa que té).

FOTOS, de Daniel McFadden

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!