Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

9 de gener de 2015
0 comentaris

Altres veus: “Birdman”, d’Alejandro G. Iñárritu

Una referència a crítiques i comentaris publicats en català sobre Birdman, d’Alejandro G. Iñárritu, que s’ha estrenat avui a la nostra cartellerai, en particular, a la del Cinema Truffaut, de Girona.

Es tracta de crítiques o articles publicats a diferents mitjans ran de l’estrena de la pel·lícula a bona part de la nostra cartellera. Resums del que han escrit els autors, amb la intenció de recollir-ne aportacions a la reflexió, tot reivindicant el paper de la crítica cinematogràfica. Per descomptat que, de les crítiques, cal llegir-ne l’original i completes i, per això, quan ho permet el mitjà on ha estat publicada, en poso l’enllaç.

Imma Merino (La brillantor cobrint el tòpic, diari El Punt Avui, 09.01.2015) fa constar que el cineasta ha deixat enrere els trencaclosques narratius del guionista Guiilermo Arriaga i que, després de perdre’s per les clavegueres de Barcelona amb Biutiful, ha canviat de rumb apostant per una comèdia intel·lectual, fantàstica i teatral amb la col·laboració fonamental de Michael Keaton. Remarca la brillantor formal d’Alejandro G. Iñárritu i les picades d’ullet que fa amb els actors protagonistes i la seva pròpia trajectòria. I conclou que és un film seductor que juga amb desimboltura amb elements fantàstics i en les fronteres ambigües de la vida i la seva representació, però que es pot tenir la sensació que la brillantor amaga un encadenat de tòpics. I ho remata afirmant que la pel·lícula és un artifici calculadament brillant.

Z_Birdman@Fox (6)Manu Yáñez (Birdman, diari Ara, 09.01.2015) comença amb una descripció espectacular del film: Frenètic retrat d’una estrella de cinema turmentada per l’egomania. I centra la crítica en dos aspectes: el fet que el cineasta ha deixat enrere el to greu i solemne de la seva obra anterior, tot i que no hi deixa d’aparèixer l’Iñárritu més cruel i grandiloqüent, que condemna i redimeix els personatges, i el fet que formalment l’hagi filmada com un únic (i fals) pla seqüència, per bé que el cineasta ho converteix en un exhibicionista festival de precisió escènica i il·lusionisme digital.

Birdman@Fox (4)Sergi Sánchez (Birdman, Time Out Barcelona, 09.01.2015) es pregunta A qui interpreta Michael Keaton, a si mateix o a González Iñárritu, que, després del fracàs de ‘Biutiful’, es troba en la disjuntiva de reinventar-se o morir incomprès? I ho esfilagarsa estirant del joc de miralls que fa la pel·lícula, un festival exhibicionista on tot és representació; per a conclore que el resultat és virtuós, enlluernador, frívol i commovedor.

Z_Birdman@Fox (5)Fotos: Fox.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!