Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

1 de setembre de 2014
0 comentaris

Venècia: Amos Gitai adapta “Tsili”, d’Aharon Appelfeld

El 17 d’agost Vilaweb recomanava la lectura del llibre Tsili. Història d’una vida, d’Aharon Appelfeld, amb traducció d’Eulàlia Sariola, editat per Club Editor. Avui, a la  Mostra de Venècia, el reconegut cineasta israelià Amos Gitai presenta fora de competició la versió cinematogràfica d’aquest llibre.

Venècia 2014. Fora de Competició.

Z_TSILI@FPP (3)Tsili. Direcció: Amos GITAI. Producció Israeliano-russo-italiano-francesa. Guió: Amos Gitai i Marie-José Sanselme, adaptació de la novel·la Tsili, d’Aharon Appelfeld (Ed.Club Editor). Intèrprets: Sara Adler, Meshi Olinski, Lea Koenig, Adam Tsekhman, Andrey Kashkar. Sinopsi: Anys quaranta del segle XX. La Tsili (Sara Adler), una noia jueva, s’amaga en un bosc als afores de Czernovicz. Tota la seva família ha estat deportada deportada als camps de concentració. Amb l’instint d’un animal, construeix un niu al bosc i sobreviu, sense fer soroll, a la zona de combat. Un dia, en Marek (Adam Tsekhman) en descobreix l’amagatall. S’hi adreça en llengua jueva i, en veure que ella també és jueva, se’n va a viure amb ella al niu. Un dia que en Marek ha baixat al poble a buscar menjar, no torna. De sobte, sense previ avís, la guerra s’acaba i la Tsili deixa el seu amagatall. De camí es troba amb els supervivents dels camps i junts fan cap a un vaixell que els durà a una altra terra. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Agav Film. Director: Amos Gitai. (Haifa, Israel, 11.10.1950). Web oficial. Extracte de filmografia: Esther (1986),  Kadosh (1999), Kippur (2000), Kedma (2002), Promise Land (2004),  Free Zone (2005), Ana Arabia (2013), Tsili (2014).

L’actriu Frances McDormand és una de les personalitats més respectades del món audiovisual nord-americà. Avui, a la Mostra de Venècia se li atorga el Visionary Talent Award i, amb aquest motiu es projecten quatre capítols de la mini-sèrie televisiva “Olive Kitteridge”:

Z_11720-Olive_Kitteridge_1Olive Kitteridge. Direcció: Lisa CHOLODENKO. Producció nord-americana, minisèrie televisiva. Guió: adaptació de la novel·la Olive Kitteridge, d’ Elizabeth Strout. Intèrprets: Frances McDormand, Richard Jenkins, Bill Murray, John Gallagher Jr., Zoe Kazan. Sinopsi:Un poble de Nova Anglaterra, aparentment tranquil. Olive Kitteridge (Frances McDormand) hi ensenya Matemàtiques. El seu aspecte dur amaga un cor càlid, certament sacsejat per problemes, i un fort compromís moral. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Directora: Lisa Cholodenko (Los Angeles, Califòrnia, EUA, 05.06.1964). Extracte de filmografia: High Art (1998), Laurel Canyon (2002), Cavedweller (2004), Els nois van bé (2010).

A final de l’any passat, Lars von Trier lliurà als productors el que havia fet amb Nymphomaniac: més de cinc hores de metratge. L’operació comercial es decidí de seguida. Se n’estrenaria comercialment una versió pèl retallada (eliminant-ne imatges sexualment més explícites), en dues parts. Tot seguit, Von Trier presentà la versió sencera de la primera part a Berlín 2014 i, saltant-se Canes (on, fa 2 anys, va ser considerat “persona non grata”, per unes frívoles declaracions filo nazis fetes en seu oficial), ara presenta a Venècia la versió sencera de la segona part (i en passen també la primera):

Nymphomaniac (Director’s Cut). Direcció: Lars von TRIER. Més informació: Fitxa Club 7 Cinema.

Venècia 2014. Competició.

La competició, avui, compta només amb un títol i en clau local: El jove fabulós, de Mario Martone, que promet una interpretació pletòrica d’Elio Germano que, recordem-ho, ja té el premi de MIllor Actor del Festival de Canes:

Z_11529-Il_giovane_favoloso_1-Elio_Germano-__Mario_SpadaEl jove fabulós (Il giovane favoloso | Leopardi). Direcció: Mario MARTONE. Producció italiana. Guió: Mario Martone, Ippolita Di Majo. Intèrprets: Elio Germano, Michele Riondino, Massimo Popolizio, Anna Mouglalis, Valerio Binasco, Isabella Ragonese. Sinopsi: En Giacomo Leopardi (Elio Germano) va nàixer a Recanati el 1798. És un nen prodigi que creix sota la mirada implacable del seu pare, un home que posseïa una biblioteca enveja de les grans corts europees. La ment d’en Giacomo es fa potent, però la casa se li fa una presó: llegeix de tot, però el món és a fora. A Europa, el món canvia, esclaten revolucions i en Giacomo intenta desesperadament contactar amb l’exterior. Als 24, finalment deixa Recanati. L’alta societat italiana els obre les portes, però no aconsegueix adaptar-s’hi i viu una vida plena d’expectatives i desitjos, però marcat per la malenconia. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Distribuïdores: 01. Altres festivals: Toronto 2014 Contemporary World Cinema. Director: Mario Martone (Nàpols, Itàlia, 20.11.1959). Extracte de filmografia: Mort d’un matemàtic napolità (1992), L’amore molesto (1995), Teatro de guerra (1998), Noi credevamo (2010).

Venècia 2014. Horitzons.

L’excèntric tàndem Benoît Delépine – Gustave Kervern s’ha juntat ara amb Michel Houellebecq i ens serveixen l’escapada a la muntanya d’un home que està límit:

Z_12100-Near_Death_Experience_2Near Death Experience. Direcció: Benoît DELÉPINE i Gustave KERVERN. Producció francesa. Guió: Benoît Delépine, Gustave Kervern. Intèrprets: Michel Houellebecq, Marius Bertram, Benoît Delépine, Gustave Kervern. Sinopsi: En Paul (MIchel Houellebecq) treballa en una companyia telefònica que és a punt de tancar. S’esdevé un divendres 13. La crònica de les notícies del dia és, per en Paul, com una mena de senyal. Ha d’espavilar-se. Decidit a fer el pas, se’n va a la muntanya on viurà una experiència única… Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Funny Balloons. Distribuïdores: AdVitam. Directors: Benoît Delépine (França, 30.08.1958) i Gustave Kervern (Illa Maurici, 27.12.1962). Extracte de filmografia conjunta: Aaltra (2004), Avida (2006), Louise-Michel (2008), Mammuth (2010),  Le gran soir (2012), Near Death Experiencie (2014).

Jornades dels Autors. Venècia 2014.

Un debut al camp de la ficció, a la Jornada dels Autors d’avui dilluns:

Z_Les Nuits D´Ete (foto di Mathieu Ponchel)@JA-V14(03)Les nits d’estiu (Les nuits d’été | Summer Nights). Direcció: Mario FANFANI. Producció francesa. Guió: Mario Fanfani, Gaëlle Mancé. Intèrprets: Guillaume De Tonquédec, Jeanne Balibar, Nicolas Bouchaud.. Sinopsi: França, 1959. Mentre uns se’n van cap a la guerra d’Algèria, l’Hélène i en Michel Aubertin viuen el que em podríem dir una existència de parella perfecta. Ell és un advocat ambiciós, ella reparteix el seu temps entre les obres de caritat i l’educació del nen. No hi hauria res d’inusual, si no fos que  en Michel té un secret: cada cap de setmana, va a Les Epicéas, la seva casa al bosc dels Vosges, per a convertir-se en Mylène. Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Le Pacte. Director: Mario Fanfani (x). Breu carrera d’actor, autor de tres curtmetratges militants -trilogia titulada Un diumenge de matí a Marsella (1999)-, amb què participa a una campanya per a recaptar diners per les víctimes de la SIDA; ARTE li ofereix l’oportunitat de dirigir el telefilm Une saison Sibelius (2006). Debuta cinematogràficament en el camp dels llargmetratges amb Les nits d’estiu (2014).

Setmana Internacional de la Crítica. Venècia 2014.

I un debut en el document de llarga durada, a la Setmana de la Crítica:

Z_12414-29.SIC-DANCING_WITH_MARIA-2Dancing with Maria. Direcció: Ivan GERGOLET. Producció italo-argentino-eslovena. Documental. Intèrprets:  Maria Fux, Martina Serban, Maria José Vexenat, Marcos Ruiz, Macarena Battista, Diana Martinez. Sinopsi: La Maria Fux és una veterana ballarina argentina. Al seu estudi al centre de Buenos Aires acull ballarins de totes les condicions socials, però també homes i dones amb limitacions físiques i mentals, formant grups de dansa integrats. Havent viscut i transmès als altres durant tota la seva vida un mètode basat en la percepció dels ritmes interiors i sobre la simbiosi amb la música, la María Fux s’ha fet càrrec d’una estudiant més, potser la més difícil: ella mateixa. Tots tenim límits que podem conèixer i superar. A l’edat de 90 anys, Maria lliura l’última batalla contra les limitacions del seu cos. Més informació: Setmana de la Crítica Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Slingshot Films. Director: Ivan Gergolet (Monfalcone, Gorizia, 1977). Graduat a Bolonya, entra al cinema el 1995. Ha treballat d’ajudant de direcció i de director de producció. És autor de diversos curtmetratges (documentals i ficció) i de videos tant industrials com institucionals, debuta amb el llargmetratge documental Dancing with Maria (2014).

Crèdits fotogràfics:

Foto de capçalera:

Fotos Competició: Elio_Germano, a El jove fabulós (©Mario_Spada) |

Fotos Fora de Competició: Tsili (©Film Press Plus) | Olive Kitteridge (Mostra de Venècia)

Fotos Horitzons: Michel Houelebecq, a Near Deth Experience (Mostra de Venècia).

Fotos Jornades dels Autors: Les nits d’estiu (foto de Mathieu Ponche)

Fotos Setmana de la Crítica: Dancing with Maria (29SIC)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!