Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

28 d'agost de 2014
0 comentaris

A Venècia 2014, la realitat documenta o inspira la ficció

Documentals i ficcions de base real són els protagonistes de la segona jornada de Venècia 2014.

Venècia 2014. Competició.

Després del multipremiat i candidat a l’Oscar,  The Act of Killing (2012), el documentalista Joshua Oppenheimer presenta avui a la Mostra de Venècia el seu nou treball sobre el genocidi a Indonèsia, ara tractant-lo des del punt de vista de les víctimes.

Z_11583-The_Look_of_Silence_1The Look of Silence. Direcció: Joshua OPPENHEIMER. Producció anglo-fineso-indonèsio-noruego-danesa. Guió: pendent. Documental. Sinopsi: Continuació del documental The Act of Killing, tracta el tema del genocidi a Indonèsia, les purgues anticomunistes de 1965, des d’una altra perspectiva. Aquí s’agafa la perspectiva de les víctimes, en particular la d’un supervivent que decideix anar a trobar l’home que va torturar son germà fins a la mort. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Cinephil*. Director: Joshua Oppenheimer (Texas, EUA, 23.09.1974). Descendent d’alemanys que van fugir als EUA abans de l’ascens dels nazis al poder, doctorat en Arts a Harvard, viu actualment a Londres. Ha aconseguit un renom mundial amb The Act of Killing, documental amb barreja de gèneres cinematogràfics, multipremiat i nominat a l’Òscar, sobre els membres dels esquadrons de la mort d’Indonèsia. Extracte de filmografia: The Entire History of the Louisiana Purchase (1998), The Globalisation Tapes (2003),  The Act of Killing (2012), The Look of Silence (2014).

Un fet real, la mort de Charles Chaplin a Vevey, a la vora del llac Léman; una ficció, servida per Xavier Beauvois : una gent sense un ral, miren de segrestar el taüt del genial cineasta per a demanar-ne el rescat. Beauvois ha tornat a posar-se darrere la càmera, després de D’homes i deus (2010), la premiadíssima reconstrucció del martiri real d’uns frares al nord d’Àfrica.

Z_ElPreuFama@WildBunch (2)El preu de la fama (Le rançon de la gloire | The Price of Fame). Direcció: Xavier BEAUVOIS. Producció franco-helvètico-belga. Guió: Xavier Beauvois, Etienne Comar. Intèrprets: Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem, Peter Coyote, Nadine Labaki, Chiara Mastroianni. Sinopsi: A les acaballes dels anys setanta, a Vevey, una petita ciutat a la vora del llac Léman, l’Eddy Ricaart (Benoît Poelvoorde) surt de la presó. L’acull el seu amic Osman Bricha (Roschdy Zem), amb qui ha arribat a un acord: l’Osman l’allotja a canvi que es faci càrrec de la seva filla de set anys, mentre la dona passa unes proves a l’hospital. Però no hi ha un ral. Quan l’Eddy s’assabenta que ha mort l’actor i director Charles Chaplin, no se n’hi acut d’altra que de segrestar-ne el taüt i demanar un rescat a la família… Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Wild Bunch. Distribuïdores: Mars. Director: Xavier Beauvois (Auchel, Pas de Calais, França, 20.03.1967). Actor, guionista/dialoguista i director. Extracte de filmografia com a director: Nord (1991), No oblidis que vas a morir (1995), Segons Matthieu (2000), Le petit lieutenant (2005), D’homes i deus (2010), El preu de la fama (2014).

Prestigiosa documentalista iraniana, amb notable trajectòria al món de les ficcions, Rakhshan Bani-Etemad, retorna als personatges dels seus films (cineastes, intel·lectuals, empleats…),  per parlar de la passió que dóna força per aspirar a una vida millor.

Z_Tales02Relats (Ghesseha | Tales). Direcció: Rakhshan BANI-ETEMAD. Producció iraniana. Guió: Rakhshan Banietemad, Farid Mostafavi. Intèrprets: Golab Adineh, Saber Abar, Farhad Aslani, Foojan Arefpoor, Bahareh Daneshgar, Mohammadreza Forootan, Shahrokh Forootanian, Babak Hamidian, Mehdi Hashemi, Negar Javaherian, Baran Kosari, Fatemeh Motamedaria, Peiman Moadi, Hassan Majooni, Habib Rezaei, Atefeh Razavi, Mehraveh Sharifinia, Khosro Shahraz, Rima Raminfar. Sinopsi: L’Iran, avui en dia. La directora Rakhshan Bani-Etemad, anomenada la senyora del cinema iranià, retorna als personatges dels seus films precedents, sobretot els femenins, per a explicar històries de persones que representen diversos estrats socials. Es tracta de cineastes, intel·lectuals, simples empleats… que tenen tots una cosa en comú: són apassionats i estan enamorats. Aquesta pel·lícula és una història d’amor de mares i fills, marits i mullers, dones i homes la passió dels quals els dóna l’esperança i la força per a superar les dificultats, continuar les seves batalles per a una vida millor. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Noori Pictures. Altres festivals: Toronto 2014 Contemporary World CinemaDirectora: Rakhshan Bani-Etemad (Teheran, Iran, 1954). Estudia a la Universitat de les Arts Dramàtiques, a l’Iran. Realitza diversos documentals per a la televisió del seu país. El 1987 debuta al camp de la ficció, amb Off the Limits, i el 1991 esdevé la primera dona que rep el premi a la Millor Direcció al Festival Internacional Fajr, de Teheran, per Nargess. Al decurs de la seva carrera, va combinant la realització de documentals i ficcions. El 1995 guanya el Lleopard de Bronze a Locarno, amb The Blue Veiled. El 2000, amb Under the Skin of the City, aconsegueix el seu èxit més notable a la taquilla iraniana i congria premis als festivals de Moscú, Torí, Karlovy Vary i Seattle. Amb Gilaneh (2005) participa a més de quaranta-nou festivals, incloent-hi Tribeca, Pusan, Toronto… i recollint-hi diversos guardons. El 2008, la cineasta rep un doctorat “honoris causa” de la Universitat de Londres i el 2010 rep el Premi Henri Langlois atorgat pel Festival Internacional de Vicennes.

Venècia 2014. Fora de Competició.

Un fet prou denunciat al cinema xinès: el segrest de canalla de ciutat que és venuda a famílies d’adopció de la ruralia d’aquell país immens. El polifacètic i no sé si dir-ne spielbergarià Peter Ho-sun Chan ens relata la lluita d’uns pares separats per a retrobar el fill que els ha desaparegut i els problemes que tenen quan el troben.

Z_DEAREST-Photo1-actressZhaoWeiDearest (Qin’ai De). Direcció: Peter Ho-sun CHAN. Producció xinesa (Hong Kong). Guió: Ji Zhang . Intèrprets: Zhao Wei, Huang Bo, Tong Dawei, Hao Lei, Zhang Yi. Sinopsi:Quan els desapareix el fill, un home i la seva exdona entren en un autèntic estat de confusió. Aclaparats pel sentiment de culpa, malden per superar aquest malson. Recorren mig continent per a trobar-lo, sense èxit. L’espera és el que més els costa d’aguantar, però no defalleixen, agafant-se al més petit brot d’esperança. Passen els mesos i un dia la parella s’asseu a mirar com cauen les fulles de tardor. Malgrat que es van separar, s’adonen que un cop un home i una donen tenen un fill junts, han quedat inevtablement lligats de per vida. De viatge, coneixen una altra parella que també ha perdut el fill i que els posen en contacte amb un grup especialitzat a localitzar nens desapareguts. És increïble, però al cap d’un temps, en un poblet arraconat, troben el fill… que ara ha estat adoptat per una família local. De retorn a casa amb el nen, es troben que el menut ha canviat i els veu com a estranys, que està traumatitzat, en haver-lo separat de la “seva” família per segona vegada. Per acabar d’adobar, la dona que n’havia tingut cura arriba d’aquell poblet per a retrobar-lo i revela secrets ocuts durant molt de temps… Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: WE Distribution Limited. Altres festivals: Toronto 2014 Special Presentations. Director: Peter Ho-sun Chan (Bangkok, Tailàndia, 1962). Productor, cineasta, guionista i actor. Extracte de filmografia com a director: Carta d’amor (1999), Three (2002), Potser és amor (2005)  The warlords (2007), Wu Xia (2011), American Dreams in China (2013).

Venècia 2014. Horitzons.

“Realitat” és el títol del nou film del fantasiós Quentin Dupieux, que va sobre un home tranquil, delerós de debutar com a cineasta, que queda engolit en un autèntic malsón, tot buscant l’esgarip més aterrador de la història del cinema.

Z_12102-Reality_3Realitat (Réalité | Reality). Direcció: Quentin DUPIEUX. Producció franco-valona. Guió: Quentin Dupieux. Intèrprets: Alain Chabat, Elodie Bouchez, Jonathan Lambert, Jon Heder, Eric Wareheim, Roxane Mesquida, John Glover, Kyla Kenedy. Sinopsi: En Jason, cameràman tranquil, es deleix per fer el seu primer film de por. En Bob Marshall, productor acabalat, accepta de finançar-li la pel·lícula amb una única condició: en Jason disposa de 48 hores per a trobar el millor esgarip de la història del cinema. Buscant-ho, en Jason es perd en un malson. Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: Indie Sales. Distribuïdores: Diaphana*. Director: Quentin Dupieux (França, 1974). Extracte de filmografia: Rubber (2010), Wrong (2012), Wrong Cops (2013), Realitat (2014).

Z_12094-La_vita_oscena_1-__TurettaLa vida obscena (La vita oscena). Direcció: Renato DE MARIA. Producció italiana. Guió: Renato De Maria i Aldo Nove, basat en la novel·la La vita oscena, d’Aldo Nove (Ed. Einaudi). Intèrprets: Isabella Ferrari, Clément Métayer, Roberto De Francesco. Sinopsi: Relat iniciàtic sobre un noi que passa per una situació traumàtica i dolorosa, que el du a buscar la mort, per acabar reviscolant. Un trajecte en certa manera al·lucinant per la seva vida i la seva visió alterada de les coses. El seu poeta preferit, en qui s’inspira, optà pel camí de la mort, mentre que ell troba la força per a sobreviure i explicar aquesta vida obscena Més informació: Mostra de Venècia | Imdb. Vendes internacionals: pendent. Director: Renato De Maria (Varese, Itàlia, 1958). Cineasta, realitzador de telefilms i de capítols de sèries de televisió italiana. Extracte de filmografia: Il trasloco (1991), Hotel Paura (1996), Amatemi (2005), La prima linea (2009), La vida obscena (2014).

Jornades dels Autors. Venècia 2014.

Un gènere cinematogràfic: el Western. Retocat en el plantejament: psicològic. I ambientat a Anglaterra: a Norfolk, en un estiu particularment calorós. I que asseguren deu tant a Truffaut com a Terrence Malick. Es tracta d’un relat iniciàtic, abocat a l’adolescència d’un noi, destronat de l’afecte matern i sacsejat per l’arribada d’una mossa exòtica: matèria primera ontològicament vital, tractada en aquesta opera prima amb els filtres dels referents cinematogràfics.

TheGoob@JA-V14 (7)The Goob. Direcció: Guy MYHILL. Producció anglesa. Guió: Guy Myhill. Intèrprets: Liam Walpole, Sean Harris, Sienna Guillory, Oliver Kennedy, Marama Corlett. Sinopsi: Enmig d’una onada de calor al Fenland (Anglaterra). En Goob Taylor s’ha passat bona part dels seus setze estius ajudant la mare a la botiga de cafè i a participar en la recollida de carabasses al camp. Ara, però, la mare ha començat a entendre’s amb en Gene Womack, un faldiller més aviat fosc i en Goob s’ha convertit en una presència incòmoda. Ara bé, el seu món queda ben sacsejat amb l’arribada de l’Eva, una exòtica recol·lectora de carabasses. La seva relació amb l’Eva li dóna forces i comença a voler alguna cosa millor per a ell… Més informació: Jornades dels Autors Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: The Bureau Film / The Bureau*. Director: Guy Myhill (pendent). Des de fa una dècada, es dedica al cinema , a la televisió i a la docència sobre media. És autor de curtmetratges i documentals, que realitza ara el seu primer llarg de ficció.  Extracte de filmografia: The Goob (2014).

Setmana Internacional de la Crítica. Venècia 2014.

Actors coneguts del cinema produït a l’Iran i que també participien en el film en competició Relats, de Rakhsha Bani-Etemad, són també els protagonistes del film inaugural de la Setmana de la Crítica: la història d’uns joves que són a punt de volar cap a Melbourne per seguir estudiant, però quan són a punt de marxar…

29.SIC-MELBOURNE-1Melbourne. Direcció: Nima JAVIDI. Producció iraniana. Guió: Nima Javidi. Intèrprets: Peyman Moadi, Negar Javaherian, Mani Haghighi. Sinopsi: L’Amir (Peyman Moadi) i la Sara (Negar Javaherian) són una parella jove a punt d’agafar el vol cap a Melbourne, per a seguir amb els estudis; però poc abans de marxar es veuen embolicats involuntàriament amb un esdeveniment tràgic. Més informació: Setmana de la Crítica · Inauguració – Venècia 2014 | Imdb. Vendes internacionals: Iranian Independents. Director: Nima Javidi (1980). Enginyer Mecànic, ha dirigit sis curtmetratges i 2 documentals. Aquest és el seu primer llarg de ficció. Extracte de filmografia: Melbourne (2014).

Crèdits fotogràfics:

Foto de capçalera: El preu de la fama (Wild Bunch)

Fotos Competició: Mostra de Venècia.

Fotos Fora de Competició: Mostra de Venècia

Fotos Horitzons: Mostra de Venècia

Fotos Jornades dels Autors:Giornate Degli Autore- Venice Days

Fotos Setmana de la Crítica: 29SIC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!