Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 de març de 2014
0 comentaris

Jean-Marc Vallée, del Quebec als Oscar

El cineasta quebequès Jean-Marc Vallée es donà a conèixer internacionalment amb el relat iniciàtic C.R.A.Z.Y., que triomfà en àmbits del cinema independent. Tot seguit va fer el salt a una d’aquelles produccions al voltant de la Història Britànica que solen guanyar Oscar, BAFTA i aquella mena de premis pel Vestuari, la Direcció Artística, el Maquillatge/Perruqueria o el Disseny de Producció: The Young Victoria. Tot seguit tornà al cinema que se sol distribuir per a sales en VO, amb Café de Flore; però Dallas Buyers Club, gràcies a la temàtica —la lluita contra la SIDA a meitat dels anys vuitanta, les guerres d’interessos econòmics, etc.—, el treball i transformacions dels seus actors masculins (Matthew McConaughey i Jared Leto) i la feina dels responsables de maquillatge, l’ha retornat al camí dels Oscar (n’ha guanyats 3: actor, actor en paper secundari i maquillatge), quan ja té molt avançat un nou film, sobre una llarga caminada d’autodescoberta.

FOTO Jean-Marc Vallée


Jean-Marc Vallée (Mont-real, Quebec, 1963). Estudià Cinema a la Universitat del Quebec. Va debutar el 1995 amb Llista negra (Liste noire | Black List) —thriller eròtic, amb jutges, una prostituta i la seva llista de clients (farcida de noms de polítics i membres de la judicatura), cadàvers…—, que congrià 9 nominacions als Genie (Oscar canadencs). Tot seguit va realitzar les dues primeres parts d’una trilogia de curtmetratges sobre la relació pares-fills: Les flors màgiques (1995) i Els mots màgics (1997). Entre mig, el 1996 dirigí un episodi de la sèrie televisiva Strangers i el 1997, el western Los locos, amb guió i protagonisme de Mario Van Peebles. El salt a una certa fama internacional no el faria fins el 2005, amb C.R.A.Z.Y. —relat iniciàtic d’un noi (Marc-André Grondin) que no encaixa en la societat benestant i catòlica del Quebec, tot buscant la seva pròpia identitat sexual—, estrenada a més de 50 països i multipremiada. Però abans d’aquest títols comercialment reeïxit encara havia dirigit el thriller Loser Love (1999) —una noia decideix acabar amb el seu xicot abusiu— i realitzà algun episodi de la sèrie The Secret Adventures of Jules Verne (2000).  Amb l’estatus adquirit ran de l’èxit de C.R.A.Z.Y., entomà el biogràfic drama històric The Young Victoria (2009), amb Emily Blunt —en el paper de la Reina Victòria—, Rupert Friend i Paul Bettany, cinta guanyadora de l’Oscar al Vestuari i dels BAFTA al Maquillatge/Peruqeria i al Vestuari. Com retornant a un cinema més independent, el 2011 va presentar a les Jornades dels Autors de Venècia i al Festival de Toronto, Café de Flore —drama èpic sobre l’amor en diverses generacions, protagonitzat per Vanessa Paradis—. Tot seguit i, especialment gràcies a les interpretacions premiades dels seus actors masculins i al maquillatge, ha tornat a la glòria dels Oscar, amb Dallas Buyers Club, quan ja té en fase de postproducció un seu nou film, Wild —cinta biogràfica protagonitzada per  Reese Witherspoon, amb guió de Nick Hornby, que adapta les memòries de Cheryl Strayed, sobre la seva caminada de 1.100 milles pel Pacific Crest Trail, en una excursió d’autodescoberta—.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!