Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

15 de febrer de 2014
0 comentaris

El cinema oriental s’endú la grossa als premis de la Berlinale 2014

Certament, el director nord-americà Richard Linklater ha tornat a guanyar el premi a la Millor Direcció —cosa que segurament serà poc per als que demanaven l’Ós d’Or a la seva pel·lícula Infantesa (Boyhood)—;  El Gran Hotel Budapest, del també nord-americà Wes Anderson s’ha endut el Gran Premi del Jurat, i fins i tot Estimar, beure i cantar, d’Alain Resnais (92 anys!) ha estat reconeguda com a pel·lícula que obre perspectives; però la grossa dels premis de la 64a edició del Festival de Berlín ha estat pel cinema oriental. L’Ós d’Or i el Premi al Millor Actor els ha guanyats la producció xinesa Carbó negre, gel prim; el Premi a la Millor Actriu ha estat per a la japonesa Haru Kuroki, pel seu paper a La caseta, de Yôji Yamada; i el guardó a la Millor Contribució artística ha estat per a Zeng Jian, per la fotografia de Massatge cec, del xinès Lou Ye.

Candidata com era a premi gros a les travesses, la producció alemanya Estacions de la Creu (Kreuzweg | Stations of the Cross), de Dietrich Brüggemann, ha hagut de conformar-se amb el Premi al Millor Guió.

FOTO © Berlinale Carbó negre, gel prim, de Yi’nan Diao.


Berlín 2014: els premis oficials.

El Jurat Internacional de la 64a edició del Festival de Berlín, format per James Schamus (president), Barbara Broccoli, Trine Dyrholm, Mitra Farahani, Greta Gerwig, Michel Gondry, Tony Leung i Christoph Waltz, ha atorgat els guardons següents, d’entre els vint títols de la Competició:

Ós d’Or a la Millor Pel·lícula: Carbó negre, gel prim (Bai Ri Yan Huo —? ? ? ?— | Black Coal, Thin Ice), de Yi’nan Diao. Film “noir” ambientat al nord de la Xina, on un exdetectiu, retirat de la policia per les lesions que patí investigant un cas fa cinc anys, decideix resoldre’l, però s’enamora d’una misteriosa dona aparentment vinculada a totes les víctimes.

Gran Premi del Jurat: El Gran Hotel Budapest (The Grand Budapest Hotel), de Wes Anderson. Al luxós ambient d’un gran hotel centroeuropeu d’entreguerres, un conserge llegendari, el grum que esdevindrà el seu home de confiança, el robatori i  recuperació d’un valuosíssim quadre del Renaixement, la batalla per una enorme fortuna famíliar…

Premi Alfred Bauer a un film que obre perspectives: Estimar, beure i cantar (Aimer, boire et chanter | Life of Riley), d’Alain Resnais. Adaptació de la peça teatral “Life of Riley”, d’ Alan Ayckbourn. La vida de tres parelles de la ruralia anglesa queda ben “trasbalsada” quan s’assabenten que a un bon amic li queden pocs mesos de vida…

Ós d’Argent a la Millor Direcció: Richard Linklater, per Infantesa (Boyhood) —El transcòrrer de la vida d’uns mateixos actors al decurs de més d’una dècada—.

Ós d’Argent a la Millor ActriuHaru Kuroki, per La caseta (Chiisai Ouchi | The Little House), de Yôji Yamada —La història de la criada i mainadera d’una família de Tòquio abans i durant la Segona Guerra Mundial—.

Ós d’Argent al Millor Actor: Liao Fan, per Carbó negre, gel prim (Bai Ri Yan Huo —? ? ? ?— | Black Coal, Thin Ice), de Yi’nan Diao —Film “noir” ambientat al nord de la Xina, on un exdetectiu, retirat de la policia per les lesions que patí investigant un cas fa cinc anys, decideix resoldre’l, però s’enamora d’una misteriosa dona aparentment vinculada a totes les víctimes—.

Ós d’Argent al Millor Guió: Dietrich Brüggemann i Anna Brüggemann, pel de Les Estacions de la Creu (Kreuzweg | Stations of the Cross), de Dietrich Brüggemann —En 14 pla seqüències, el camí cap a la Creu de la filla de 14 anys d’una família fonamentalista cristiana—.

Premi a una destacada Contribució Artística (amb la fotografia, muntatge, banda sonora, vestuari o decorats): Zeng Jian, per la fotografia de Massatge cec (Tui Na | Blind Massage), de Lou Ye —A Nanjing, un local de massatges menat per persones cegues. Una nova parella entra a treballar-hi  i atreu poderosament els companys: seduccions, patiments i, sobretot, de la recerca de l’amor—.


Per la seva banda, el Jurat Internacional dels Curtmetratges, format pel director indonesi Edwin, el director artístic del festival de curtmetratges de Vila do Conde i fundador de l’agència portuguesa dels curtmetratges, Nuno Rodrigues, i la directora de l’associació libanesa d’arts plàsiques, Christine Tohmé, ha atorgat els premis següents, d’entre els que han participat en la Competició de Curtmetratges:

Ós d’Or al Millor Curt: Tant qu’il nous reste des fusils à pompe (Tant qu’il nous reste des fusils à pompe | As long as shotguns remain), de Caroline Poggi i Jonathan Vinel. Estiu calorós a Bouloc, un noi de 18 anys ronda pels carrers desèrtics, amb el record de l’amic suïcidat i ganes de morir només ajornades per tenir cura de son germà…

Premi del Jurat dels Curtmetratges: Laborat, de Guillaume Cailleau. Interior, dia. Centre de Recerca Oncològica de Berlín, gener de 2011.

Curtmetrtge nominat pel Festival de Berlín als Premis EFA 2014: Taprobana, de Gabriel Abrantes. Taprobana, avui en dia anomenada Sri Lanka, a començament del segle XVI…

Premi DDA dels Curtmetratges: Person to Person, de Dustin Guy Defa. Un home desprès i generós es lleva i troba una dona estranya a casa seva, Malda per a desfer-se’n i no hi ha manera…


Quant al Jurat de la Millor Opera Prima, format per Nancy BuirskiValeria Golino i Hernán Musaluppi, també ha fet públic el seu veredicte, d’entre les primeres pel·lícules que s’han projectat a totes les seccions de la Berlinale 2014:

Millor “Opera Prima”: Güeros, d’Alonso Ruizpalacios. Una “road movie” en què els viatgers a penes fan res per sortir de ciutat. Comèdia iniciàtica, homenatge a la Nouvelle Vague.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!