Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

12 de febrer de 2014
1 comentari

Berlín 2014 · Competició: “La tercera riba”, de Celina Murga

Martin Scorsese, productor executiu de La tercera riba, el film de la cineasta argentina Celina Murga que avui dimecres entra en competició al Festival de Berlín, explica la seva decisió de participar en aquesta pel·lícula: En llegir el guió de “La tercera riba”, vaig decidir que volia participar-hi com a productor. M’hi va cridar l’atenció la seva realitat documental, el sentiment de vida quotidiana que traspuava, la percepció de perill imminent. Quan Orson Welles descrigué Sciuscià, de Vittorio De Sica, digué que la càmera s’esvaïa i et quedaves cara a cara amb la vida allà, a la pantalla. Això és el que vaig experimentar en veure les pel·lícules anteriors de Celina [Murga] i el que vaig sentir en llegir el guió d’aquesta. Puc veure’n l’acció pels seus ulls.

La història de La tercera riba és la d’un pare i un fill i és també la d’un adolescent encarat al moment d’haver de rebutjar la llei del pare, per a poder trobar el propi camí i la pròpia veu. El títol d’aquest film, explica Celina Murga, fa referència a un lloc que no existeix: Un riu només pot tenir dos costats, mai tres. La tercera riba és un no-lloc, on es troba el fill —ni en un lloc ni en l’altre—.

FOTO © Tresmilmundos Cine La tercera riba, de Celina Murga


La tercera riba (La tercera orilla | The Third Side of the River)

Director: Celina Murga. Guió: Celina Murga, Gabriel Medina. Productor executiu: Martin Scorsese. Producció: Tresmilmundos Cine (Argentina). Coproducció: Rommel Film (Alemanya), Waterland Film (Holanda), The Match Factory (Alemanya). Durada: 1h32.

Repartiment: Alián Devetac (Nicolás), Daniel Veronese (Jorge, el pare), Gaby Ferrero (Nilda, la mare), Irina Wetzel (Andrea, la germana), Tomás Omacini (Esteban, germà), Gabriela Perinotto (Beatriz), Dylan Agostini Vandenbosch (Lautaro, germanastre), Lucas Molina (Fede), Leonardo Barthelemy (Joaco), Joaquín Tomassi (Dani).

Sinopsi: En Nicolás té disset anys i viu amb la mare i els germans petits en una petita ciutat d’Entre Ríos. Té una relació distant amb el seu pare, Jorge, un metge respectat d’aquell indret. Tanmateix, en Jorge ha decidit que en Nicolás sigui el seu successor, tant pel que fa a la pràctica mèdica com en el seu negoci agrari. En Nicolás se sent pressionat pel pare, en la iniciativa de preparar-lo perquè assumeixi aquestes responsabilitats, nota que no li deixa espai pels seus sentiments d’adolescent. El noi obeeix el pare, però l’odia. Ha estat testimoni del patiment de la mare per la doble vida que mena en Jorge: d’una banda, amb la seva família oficial i, per altre cantó, amb la família d’en Nicolás, públicament no reconeguda. A mesura que puja la tensió entre pare i fill, en Nicolás se n’adona que ha de prendre una decisió i fer el pas, cara el seu propi futur…

Altres Vídeos: Fragment 2 VOSA | Fragment 3 VOSA | Fragment 4 VOSA | Vídeos al web del Festival de Berlín.

Vendes internacionals: The Match Factory. Distribuïdores: pendent. Més informació: Web oficial | Cinenacional (esp) | Imdb (ang) | MyMovies (it).

Altres festivals: pendent. Reconeixements: premis i nominacions.

Altres informacions: pendent.


FESTIVAL DE BERLÍN 2014 Competició:

La tercera riba

(al/ang)


Directora: Celina Murga (Paraná, Entre Ríos, Argentina, 06.04.1973). Va estudiar Fotografia i més endavant direcció cinematogràfica a la Universidad del Cine, de Buenos Aires. Entre 1996 i 2004 va escriure i dirigir diversos curtmetratges. El 2003 va debutar amb el llargmetratge Ana y los otros —un noia retorna, de Buenos Aires, a la natal Paraná on retroba vells amics i es repensa la seva vida—, film presentat a la Mostra de Venècia. Des de 2004 ensenya Direcció Cinematogràfica al Centro de Investigación Cinematog. de Buenos Aires. El 2008 tornà a Venècia amb el segon llargmetratge, Una semana solos —una colla de nens, entre 7 i 14 anys, es queden sols en una casa rural aïllada i de mica en mica se salten totes les normes—; cinta premiada a Xixón i projectada en certamens internacionals com Rotterdam, Tessalònica… El 2009, Martin Scorsese va seleccionar-la per seguir una formació dual sota la seva tutela al marc d’una iniciativa esponsoritzada i la va convidar a passar set setmanes al rodatge de la seva Shutter Island. El 2012, Celina Murga va presentar al Fòrum de la Berlinale el seu documental Escuela Normal.


  1. Xavi Serra, enviat especial del diari Ara a la Berlinale:

    (..) Celina Murga retrata (..) el turment interior d’un personatge que es rebel·la contra la hipocresia d’una societat patriarcal i masclista, però la directora no ho fa amb escarafalls o discursos, sinó a través del silenci i el gest, amb una mirada tan subtil com veraç (..)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!