Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

28 d'abril de 2012
0 comentaris

Canes 2012: Cannes Classics

La programació de Cannes Classics combina la presentació de films antics i d’obres mestres o de referència imprescindible en la història del cinema. Complement venerable i alhora part integrant de la Selecció Oficial del Festival de Canes, esdevé un aparador privilegiat per a donar a conèixer i reconèixer la feina de productores, detentors de drets, filmoteques i arxius de cinema d’arreu del món. Com diuen els mateixos organitzadors, es tracta de posar el prestigi del Festival de Canes al servei del cinema recuperat, tot acompanyant la reestrena en sales o el llançament en DVD de grans obres del passat.

Enguany, Cannes Classics presenta 13 llargmetratges, 2 curts, un miniconcert i 4 documentals, segons que s’ha anunciat. Com és habitual, estructurat en diversos apartats: Còpies restaurades, Documentals de cinema, Homenatges, Documentals de Cinema, World Cinema Fondation…

D’entre les còpies restaurades, aquest 2012 hi ha títols que tenen molt a veure especialment amb com va crèixer la cinefília en alguns de nosaltres. Encara recordo com m’emocionava llegint les cròniques de Canes que parlaven de la projecció a la grandiosa pantalla del Palau de Festivals d’una còpia restaurada de Lawrence d’Aràbia; o com vaig córrer a veure sencera Once upon a time in America, de Sergio Leone, quan ens la van estrenar; o com em captivava i captiva el rostre jove de Nastassja Kinski, a Tess, de Polanski. En canvi, poc em va atraure el Tauró, de Spielberg, film indiscutible per a bona part dels de la meva generació (si més no)

Canes 2012: Cannes Classics.

Còpies restaurades.

The Ring, d’Alfred HITCHCOCK —1927—. Els arxius del British Film Institute (BFI) estan restaurant nou films muts d’Alfred Hitchcock. Al Festival de Canes se’n projecte aquest, amb l’acompanyament musical —a tall de miniconcert— del músic Stephen Horne. Més informació: Vídeo BFI.

La balada de Narayama (Nrayama Bushi Ko), de Keisuke KINOSHITA —1958—. El cineasta japonès Keisuke Kinoshita va nàixer el 1912 i morí el 1998. Bona part de la seva carrera la féu a Shochiku. Ara, els estudia en commemoren el centenari del naixement aportant aquest film, basat en la novel·la homònima de Shichirô Fukazawa, que el 1983 també va dur a la pantalla Shôhei Imamura (guanyant la Palma d’Or de Canes).

Lawrence d’Aràbia (Lawrence of Arabia), de David LEAN —1962—. En motiu del cinquantè aniversari del rodatge i l’estrena de Lawrence d’Aràbia, n’ha fet una restauració en format 4K i així és que torna a Canes un dels títols emblemàtics de l’èpica del Cinerama —anys seixanta—.

Hi havia una vegada a Amèrica (Once Upon a Time), de Sergio LEONE—1984—. Còpia en 4K restaurada i refeta amb noves escenes, fins a un total de 25 minuts més, d’acord amb el primer muntatge que n’havia fet Sergio Leone el 1984. Restauració impulsada per Martin Scorsese, que serà presentada al Festival en presència de  Robert De Niro, Elizabeth McGovern, Jennifer Connelly, del productors Arnon Milchan i la família Leone.

Tess, de Roman POLANSKI —1979—. Restauració en 4K supervisada pel mateix Polanski, que s’ha manifestat “impressionat” per la feina que han fet els laboratoris. Aquesta projecció sembla que serà molt especial, ja que significarà la reaparició del cineasta en un festival de cinema (recordem que, pels interessos de la justícia nord-americana, el van detenir no fa pas gaire anys quan era en un altre certamen) i també el retorn a Canes, 19 anys després d’haver-se’n esfumat, de qui va ser-ne es pot dir musa durant moltes edicions, Natassja Kinski.

Viatge a Itàlia (Viaggio in Italia), de Roberto ROSSELLINI. L’any passat, a Cannes Classics es va presentar l’ambiciós projecte italià anomenat “The Rossellini Project”, fruit de la col·laboració de Instituto Luce Cinecittà, Cineteca di Bologna, CSC-Cineteca Nazionale i Coproduction Office (que n’ assumia les vendes internacionals), i que es materialitzà amb la projecció de La macchina ammazzacattivi. Enguany és el torn, en còpia restaurada, de Viatge a Itàlia.

Tauró (Jaws), de Steven SPIELBERG —1975—. Els estudis Universal estan de festa, tot celebrant el seu centenari, i han decidit restaurar un dels films emblemàtics de la seva història recent. A Canes, doncs, el tauró spielberguià torna a atacar.

Cleo de 5 à 7, d’Agnès VARDA —1961—. Restauració a càrrec de Ciné Tamaris i dels arxius francesos del CNC (París).

Còpies noves.

En motiu del 30è aniversari de la Cinémathèque de la Danse (París), tres joies de les seves col·leccions, en còpies noves de 35mm: A Great Day in Harlem, de Jean BACH —1994— i dos “jazz shorties”: An All Colored Vaudeville Show i Jammin The Blues.

Runaway Train, d’Andrei KONCHALOVSKY —1985—

Documentals de cinema.

Claude M le Cinema
, d’Emmanuel BARNAULT. Sobre Claude Miller. Producció: Movie Da Productions, per a Ciné +. Durada:0h52.

Method to the Madness of Jerry Lewis, de Gregg BARSON. Producció: Mansfield Avenue Productions, per a Encore. Durada: 1h55.

Me and Me Dad, de Katrine BOORMAN. Sobre el pare de la realitzadora i productora, John Boorman. Opera prima.

Woody Allen: A Documentary, de Robert WEIDE. De la sèrie American Master (PBS). Vendes internacionals: Hanway Films. Distribuïdores: Memento Films. Durada: 1h53.

Homenatges.

Claude Miller. A més del documental Claude M le Cinema, d’Emmanuel Barnault, cal recordar que el Festival li dedica la cloenda, amb l’estrena mundial del seu film pòstum Thérèse Desqueyroux.

Georges Lautner
. En presència de molts amics seus, es projectarà una còpia restaurada de Les Barbouzes —1964—. Més informació: Comme Au Cinéma.

Brasil.

Cabra marcado para morrer, d’Eduardo COUTINHO —1984—. Durada: 2h00.

Xica da Silva, de Carlos DIEGUES —1976—. Durada: 1h54.

World Cinema Fondation.

After The Curfew (Lewat Djam Malam), d’Usmar ISMAIL —1954—. Restauració que ha anat a càrrec del Museu Nacional de Singapur i la World Cinema Foundation, a partir de la còpia original conservada a la Filmoteca d’Indonèsia.

Kalpana, d’Uday SHANKAR —1948—. Restauració efectuada per la Cinemateca de Bolonya, a càrrec de la World Cinema Foundation, a partir d’una còpia del negatiu conservat a l’Arxiu Nacional del Cinema de l’Índia.

Cloenda de Cannes Classics.

Final Cut – Holgyeim Es Uraim, de  György PÁLFI —2012—. Durada: 1h24.

Trobada de filmoteques.

El francès Centre Nacional de la Cinematografia organitzarà el 23 de maig, a la Platja de les Palmes, de Canes, la trobada anual de filmoteques i arxius cinematogràfics d’arreu del món.

***

FOTO Element de la imatge gràfica de la 65a edició del Festival de Canes

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!