Club 7 Cinema

Un blog de Salvador Montalt

29 de gener de 2012
1 comentari

Sundance 2012: jurats i premis.

Avui ha tancat portes Sundance 2012, fidel a l’aureola que de sempre envolta al certamen, com es reflecteix al palmarès de manera significativa.

Els premis dels apartats documentals han estat inequívocament per a films carregats de denúncia política: els produïts als EUA, tocant temes com la guerra de la droga, l’impacte de la crisi en la bombolla immobiliària, l’enfonsament de la indústria manufacturera, el canvi climàtic, o les agressions sexuals al si de l’exèrcit; i els documentals provinents d’altres països, qüestions com el sistema jurídic implantat per l’exèrcit israelià als territoris palestins ocupats o la resistència pacífica d’un poblet palestí contra la construcció de nous assentaments colonitzadors hebreus, la Rússia feixistoide de Putin, el tragí de dissenyadors de video jocs o la reivindicació d’una llegenda del rock’n roll.

Més heterogenis resulten els guardons concedits en els apartats de ficció, per bé que, com escau a Sundance, tots reflecteixen directament o indirecta algun neguit social. Així, entre els produïts als EUA, trobem una mena de conte infantil sobre l’escalfament del planeta, el drama de superació d’una afro-americana quan li tanquen el marit a la presó amb una condemna llarga, el deliri d’un excèntric que vol fer un viatge en el temps o el relat autobiogràfic d’un periodista i poeta confinat en un pulmó d’acer, delerós de perdre la virginitat. I entre els provinents d’altres països, cal remarcar els guardons obtinguts per sengles cineastes xilens, evocant Violeta Parra o narrant el conflicte entre pulsió sexual i obediència religiosa; sense perdre de vista la història d’un culturista de Copenhagen que se’n va a Tailàndia buscant amor, ni  el relat d’amor i odi fraternal entre dos nois àrabs britànics, ni com precisament l’amor per una noia pot fer que un noi del Caixmir retrobi l’esperança d’un futur al seu propi país…

Al Festival de Sundance gairebé té tant de ressó els premis que atorguen els jurats com els que vota el públic; més que en cap altre certamen de la resta de l’any. Sempre està bé, però, que es mantingui la diferència entre el vot individual dels espectadors cinèfils i els equips constituïts per a debatre i concloure els respectius veredictes. Aquesta ha estat la configuració dels diversos jurats:

SUNDANCE 2012: JURATS.

US Documentary Competition.- Fenton Bailey, Heather Croall, Charles Ferguson, Tia Lessin, Kim Roberts.

US Dramatic Competition.- Justin Lin, Anthony Mackie, Cliff Martinez, Lynn Shelton, Amy Vincent.

World Cinema Documentary Competition.- Nick Fraser, Clara Kim, Jean-Marie Teno.

World Cinema Dramatic Competition.- Julia Ormond, Richard Pena, Alexei Popogrebsky.

Short Film Competition.- Mike Judge, Dee Rees, Shane Smith.

***

SUNDANCE 2012: PREMIS.

U.S. Documentary Competition —Programa de la secció Documental dels EUA—.

Gran Premi del Jurat:

The House I Live In, d’ Eugene JARECKI. Documental sobre la guerra contra la droga que, des de fa quaranta anys, ha fet dels Estats Units el més gran carceller del món i ha arruïnat comunitats pobres tan de dins com de l’estranger, mentre les drogues són, ara més que mai, a l’abast, més pures i a preu assequible. Més informació: Imdb (ang).

Millor Direcció:

Lauren GREENFIELD, per The Queen of Versailles. Aquest documental comença amb la construcció triomfant de la casa més gran dels Estats Units, una enorme mansió, de 90.000 metres quadrats, inspirada en Versalles. Finançada a l’època de la bombolla immobiliària, la crisi econòmica ho atura tot i marca el destí dels seus propietaris. Més informació: IMDB (ang).

Millor Muntatge:

Detropia, de Heidi EWING i Rachel GRADY. Nominades el 2007 pel seu documental Jesus Camp, Heidi Ewing i Rachel Grady posen ara el focus en Detroit, emblema del col·lapse de la indústria manufacturera als EUA, narrant la història dramàtica d’aquesta ciutat i la seva gent, que es neguen a marxar-ne… Vídeo: Imatges VO. Web: Detropia (ang) | Twitter. Més informació: Imdb (ang).

Millor Fotografia:

Jeff ORLOWSKI, per Chasing Ice, que ha dirigit ell mateix. James Balog,  fotògraf de National Geographic (Ed. Nat. Geographic Society)  era escèptic respecte al canvi climàtic, fins que amb la seva Extreme Ice Survey topà amb les proves irrefutables del canvi que experimenta el nostre planeta. En aquest document, la càmera d’Orlowski el segueix per l’Àrtic on desplega tot càmeres dotades d’un sistema de lapses temporals, per anar fent registres anuals dels canvis que experimenten les grans glaceres. Web: Chasingice (ang) | Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang).

Premi del Públic:

The Invisible War, de Kirby DICK. Es calcula que els 30% de les dones i no menys d’1% dels homes que entren a l’exèrcit nord-americà pateixen abusos sexuals, no pas de l’enemic, sinó de soldats del seu propi bàndol. Aquest documental exposa el que qualifica d’epidèmia de violacions al si de les forces armades, investigant les institucions que ho tol·leren i les pregones conseqüències personals i socials que això genera. Web: Theinvisiblewar (ang). Més informació: Imdb (ang).

U.S. Dramatic Competition —Programa de Ficcions dels EUA—.

Gran Premi del Jurat:

Beasts of the Southern Wild, de Benh ZEITLIN. Amb Quvenzhané Wallis, Dwight Henry. Debut, avalat pel mateix Sundance Institut, amb actors no professionals, ambientat al sud del Estats Units i que segueix el vincle fort entre un pare i la seva filla intrèpida de sis anys d’edat. El pare, que la prepara pel dia de demà quan ell no hi sigui, agafa una malaltia misteriosa i, sobtadament, la Natura es capgira: la terra s’escalfa, els casquets polars es fonen i alliberen tot de criatures prehistòriques anomenades “aurochs”… Web: Beastsofthesuthernwild (ang) | Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang).

Millor Direcció:

Ava DuVERNAY, per Middle Of Nowhere. La polifacètica Ava DuVernay, autora de I Will Follow, i dels documentals musicals This Is The Life i My Mic Sounds Nice: The Truth About Women in Hip Hop, segueix ara la lluita d’una dona afro-americana per salvar el vincle matrimonial quan li tanquen el marit, condemnat a 8 anys de presó, tot encarant un repte que li posa a prova la pròpia identitat, en un camí turbulent, a vegades terrible, de descoberta de si mateixa. Amb Emayatzy Corinealdi, David Oyelowo, Omari Hardwick, Lorraine Touissaint, Edwina Findley.

Millor Guió:

Derek CONNOLLY, pel de Safety Not Guaranteed, de Colin Trevorrow. Producció nord-americana, amb Aubrey Plaza, Mark Duplass, Jake Johnson, Karan Soni. És la història de tres empleats d’una revista que investiguen un anunci classificat d’algú que està buscant acompanyant per a un viatge en el temps. Un d’aquests empleats se sent íntimament tocat per aquest solitari i tanmateix convincent paranoic i és així que mira d’esbrinar el que realment està fent. Web: Safetynotguaranteedmovie (ang) | Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang)

Millor Fotografia:

Ben RICHARDSON, per Beasts of the Southern Wild, de Benh Zeitlin,pel·lícula guanyadora del Gran Premi del Jurat de US Dramatic Competition.

Premi del Públic:

The Surrogate, de Ben LEWIN. Amb John Hawkes, Helen Hunt, William H. Macy.  Basada en l’autobiografia del periodista i poeta Mark O’Brien (un documental sobre el qual guanyà l’Òscar), tracta d’un home (de 38 anys) en un pulmó d’acer que vol perdre la virginitat i contacta amb una substituta del sexe professional, amb l’ajut del seu terapeuta i sacerdot. Més informació: Imdb (ang).

World Cinema Documentary Competition —Programa de Documental d’ Arreu—.

Gran Premi del Jurat:

The Law in These Parts, de Ra’anan ALEXANDROWICZ. Documental que posa al descobert el sistema legal militar que Israel té instaurat des de fa 43 anys als territoris palestins ocupats. I ho fa mitjançant entrevistes als arquitectes d’aquests sistema jurídic i amb imatges d’arxiu sobre la seva implantació a la població palestina. Producció israeliana, no pas sobre els que infringeixen la llei, sinó sobre els que hi confien, en paraules del mateix autor. Web: Thelawfilm (ang/hebr) | Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang).

Millor Direcció:

Emad BURNAT, Guy DAVIDI, per 5 Broken Cameras. Coproducció palestino-israeliana-francesa, que documenta la història d’ Emad Burnat (coautor del film), una pagès del poblet palestí de Bil’in, famós perquè va optar per la resistència no violenta quan l’exèrcit israelià els envaí les terres per fer cases destinades als colons jueus. Emad va comprar la seva primera càmera el 2005 per a enregistrar el naixement del seu quart fill; però al decurs del metratge veiem com esdevé l’arxiver pacient d’una lluita cada vegada més forta a mesure que les oliveres van sent arrasades, es perden vides i es va construint un mur per a separar els nous assentaments israelians. Més informació: Imdb (ang).

Millor Muntatge:

Indie Game: The Movie, de Lisanne PAJOT i James SWIRSKY. Producció canadenca que segueix el tragí (dramàtic) d’uns desenvolupadors independents de jocs (“indie game developers”) a mesura que van creant jocs i els presenten pertot arreu, ells mateixos. Web: Indiegamethemovie (ang) | Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang).

Millor Fotografia:

Lars SKREE, per Putin’s Kiss, de Lise Birk Pedersen. Producció danesa, amb què debuta en el llargmetratge documental, Lise Birk Pedersen , tot fent una mirada a la Rússia de Putin. Marsha, una noia de 19 anys d’edat, és portaveu del moviment juvenil ultranacionalista rus disposat a totes per a protegir la pàtria dels seus enemics. Modèlica, topa amb una grups de periodistes crítics amb el règim, comença a adonar-se de les esquerdes del moviment i això la du a haver de definir-se, a posar-s’hi a favor o en contra. Web: Putinskiss (ang). Més informació: Imdb (ang).

Premi del Públic:

Searching for Sugar Man, de Malik BENDJELLOUL. Producció sueca amb què debuta en el llargmetratge Bendjelloul, especialitzat fins ara en curts documentals sobre artistes de la talla de Björk, Kraftwerk, Sting, Elton John, Rod Stewart i Madonna. La pel·lícula segueix dos nois sud-africans decidits a descobrir la veritat sobre el seu ídol musical, Sixto Rodríguez, rocker dels anys setanta misteriosament desaparegut del mapa. Més informació: Imdb (ang).

World Cinema Dramatic Competition —Programa de Ficcions d’Arreu—.

Gran Premi del Jurat:

Violeta se fué a los cielos (Violeta se fué a los cielos | Violeta Went to Heaven), d’ Andrés WOOD. Amb Francisca Gavilán, Thomas Durand, Luis Machín, Gabriela Aguilera, Roberto Farías. Biopic sobre Violeta Parra. Web: Violetasefuealoscielos (esp/ang). Més informació: Imdb (ang).

Millor Direcció:

Mads MATTHIESEN, per Teddy Bear. Amb Kim Kold, Elsebeth Steentoft, Lamaiporn Sangmanee Hougaard, David Winters, Allan Mogensen. Producció danesa amb què Mads Matthiesen debuta en el camp de llargmetratge, després d’una carrera en què ha passejat els seus curts per diversos certamens, entre els quals Dennis, presentat anteriorment a Sundance, i que desenvolupa en aquesta “opera prima. En Dennis és un molt tímid de 38 anys d’edat, culturista, que viu amb la seva mare, però se’n va Tailàndia a buscar l’amor. Web: Faceb0ok. Més informació: Imdb (ang).

Millor Guió:

Marialy RIVAS, Camila GUTIÉRREZ, Pedro PEIRANO, Sebastián SEPÚLVEDA, pel de Young & wild, de Marialy Rivas. Producció xilena, en què l’autora de Blokes se centra ara en Daniela, una noieta de 17 anys d’edat, criada en una família evangèlica estricta i que veu difícil de conciliar el seu delit sexual amb el que imposa la seva religió. No podent desfogar la sexualitat de cap altra manera, esdevé una “fornicadora on line”. Quan els pares, esverats, l’enxampen, ella mira de trobar el seu propi camí d’harmonia espiritual. Més informació: Imdb (ang). Actualitzacions informatives posteriors a Sundance 2012: Berlín 2012.

Millor Fotografia:

David RAEDEKER, per My Brother the Devil, de Sally El Hosaini. James Floyd, Saïd Taghmaoui i Fady Elsayed protagonitzen aquest film sobre joves àrabs britànics, a partir de la relació entre dos germans, l’un, membre respectat d’una banda de traficants, l’altre, un noi sensible, germà petit del primer, a qui té idolatrat. Les coses se’ls torcen i hauran d’encarar els seus prejudicis per a superar els perills que té ser jove de la seva condició pels carrers de Londres. Descobriran com n’és de fàcil odiar-se i el valor que exigeix estimar i comprendre. Web: Facebook | Twitter. Més informació: Imdb (ang). Actualització posterior a Sundance 2012: Berlín.

Premi del Públic:

Valley of Saints, de Musa SYEED. Amb Gulzar Ahmad Bhat, Mohammed Afzal Sofi, Neelofar Hamid. Coproducció índia-nord-americana amb què debuta Syeed, avalada pel ressó previ dels seus curts documentals i el suport del mateix Sundance Institut. Syeed l’ambientat al Caixmir (on son pare fou près polític) i més exactament a la zona de llac Dal, on Gulzar, el protagonista, treballa de barquer turístic. Gulzar vol fugir de la situació de guerra i de pobresa que pateixen, però quan van per fer el pas amb el seu millor amic, un llarg de tot de queda els ho esguerra, tot i que això el du a conèixer Assifa, una atractiva científica, que li farà veure el futur d’una altra manera. Vídeos: Tràiler VO. Web: Valleyofsaints (ang) | Facebbok | Twitter. Més informació: Imdb (ang). Actualitzacions informatives, anteriors, simultànies o posteriors a Sundance 2012: Rotterdam 2012 · Futur Brillant (ang/hol).

Shorts Programs —Programa de curtmetratges—.

Els curts premiats: 2012 Sundance Film Festival Announces Jury Prizes in Short Filmmaking.

NEXT <=>—Programa no competitiu que explora els límits de la creativitat—.

Premi del Públic:

Sleepwalk With Me, de Mike BIRBIGLIA. Amb Mike Birbiglia, Lauren Ambrose, Carol Kane, James Rebhorn, Cristin Milioti. L’actor Mike Birbiglia, amb una carrera notable a l’Off-Broadway (on triomfa amb èxits com “My Girlfriend’s Boyfriend” i “Sleepwalk With Me”), després d’haver publicat Sleepwalk with Me: and Other Painfully True Stories, ha convertit aquest material en pel·lícula (debutant com a director). Un d’aquells relats personals i apassionats que transforma neguits personals en art,  com ho descriuen des de Sundance. Efectivament, la cosa va d’un actor que brega amb l’estrès que li provoca l’estancament de la seva carrera professional, una relació sentimental esgotada i el somnambulisme sever que pateix. Més informació: Imdb (ang).

***

Altres premis: 2012 Sundance Film Festival Announces Awards.

***

FOTO 5 Broken Cameras, d’ Emad Burnat i Guy Davidi

  1. Gràcies per aquest apunt tan detallat. Sembla que enguany a Sundance s’ha fet una bona collita. Estarem al cas, a veure quantes d’aquestes películes i documentals s’estrenen a casa nostra !
    Bon diumenge. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!