Ramon Tremosa

Torre de Guaita

18 d'octubre de 2013
1 comentari

Aprovat el meu informe de Competència a la Comissió d?Economia

Ahir va ser un molt bon dia! El comitè d’Economia va aprovar, per 32 vots a favor, 1 en contra i cap abstenció, el meu informe “Competition Report”. Cada any el Parlament Europeu redacta, analitza, esmena i vota (control o fiscalització parlamentària) un informe que sobre la política de defensa de la competència que du a terme la Comissió Europea (més concretament la DG Competition, el comissari de la qual és Joaquín Almunia). Enguany jo sóc el ponent del Parlament d’aquest informe: això vol dir que sóc el diputat que en fa la redacció inicial, un text que després esmenaran, debatran i votaran els diputats, en primer lloc al comitè d’Economia i després al plenari. Aquest informe és un informe d’opinió no vinculant però és un dels més importants, políticament parlant, dels informes que vota cada any el PE: la política de defensa de la competència és possiblement l’àrea de poder on la Comissió Europea té més marge de maniobra. L’opinió política del Parlament és important perquè indica a la Comissió Europea quines preocupacions i prioritats marquen cada any els eurodiputats en la defensa de la competència, àrea clau per al desenvolupament del mercat interior europeu i per al creixement econòmic de la UE. La feina del diputat ponent és molta però el retorn i la satisfacció també és molt gran: ser ponent et permet reunir-te amb diferents comissaris, interessats en com estan fent la redacció de l’informe, així com també amb alts funcionaris de la Comissió Europea i amb alguns dels diputats més rellevants dels diferents grups polítics. A més, també disposes de pressupost del Parlament per organitzar algues conferències rellevants sobre aquest la defensa de la competència: vegeu el meu darrer apunt al bloc sobre el cas Google, on el comissari Almunia va donar informació rellevant sobre l’estat de les negociacions amb Google, declaracions que van tenir ressonància global. Un cop més he d’agrair la feina dels meus assistents Aleix Sarri i Umberto Gambini, sense els quals no hauria estat possible arribar a bon port.

És políticament correcte que l’informe de defensa de la competència no entri en qüestions de països concrets o d’empreses específiques. Enguany, però en l’informe aprovat ahir (la votació del qual fa preveure també una molt àmplia majoria al plenari) es parla explícitament del cas Google i també hi ha crítiques molt específiques adreçades a les males pràctiques de defensa de la competència en alguns estat membres, com és ara el cas d’Espanya. Finalment, l’informe conté tot un seguit de recomanacions per mirar d’aturar aquestes males pràctiques. Tot seguit us comento els punts principals de l’informe i al final de l’article teniu el link on hi ha el meu escrit original.

 

 

1.- Enduriment de condicions en els rescats bancaris

 

L’informe demana que “els bancs que rebin diner públic no incrementin les seves compres de deute públic de l’Estat mentre redueixin el crèdit a PIMEs i particulars”. Aquesta situació és precisament la que es viu a l’Estat espanyol, en què les compres de deute públic dels bancs rescatats han augmentat durant el 2012 i 2013, mentre es deneguen el 80% dels crèdits a PIMEs.

 

També s’hi remarca que les noves ajudes al sector bancari no han de significar un augment del deute públic que posteriorment paguen tots els contribuents, i que ha de tenir condicions estrictes pel que fa al sistema de bonus i incentius dels directius dels bancs rescatats.

 

En aquest sentit, també es demana que abans de donar ajudes públiques a un banc es tingui molt en compte el valor de les participacions de grans empreses que tinguin els bancs rescatats en el seu balanç. Aquesta és una reclamació que Ramon Tremosa ja ha manifestat en diverses ocasions en el cas de Bankia, i que considera fonamental per reduir els costos dels rescats per als ciutadans.

 

Finalment, pel que fa als “bancs dolents” com la Sareb (banc dolent espanyol), l’informe Tremosa reclama que hi hagi el màxim nombre possible d’inversors externs per tal d’evitar conflictes d’interessos. Actualment, la Sareb només compta amb un 1% d’inversió estrangera i la gran majoria dels accionistes locals tenen molts interessos propis en el sector immobiliari.

 

 

2.- Denúncia dels tractats bilaterals que discriminen aeroports

 

L’informe Tremosa denuncia l’existència de més de 1000 tractats bilaterals a nivell europeu entre països que posen traves a la mobilitat aèria i demana a la Comissió que els investigui.  En el cas espanyol, el govern central ha signat en les darreres dècades desenes de tractats bilaterals amb tercers països que obliguen a que tots els vols hagin de passar per Barajas a l’entrar o sortir de l’Estat espanyol.

 

 

3.- Investigació “l’efecte dilluns”

 

Els parlamentaris han tornat a demanar en aquest informe que s’investiguin a fons les conseqüències de “l’efecte dilluns”. En aquest sentit, la Comissió Europea ja va fer algunes investigacions per sorpresa durant l’estiu, però encara no han aparegut a la llum pública els seus resultats.

 

L’efecte “dilluns” ha estat motiu de preocupació de eurodiputats d’arreu d’Europa i el proper mes de novembre Ramon Tremosa organitzarà un seminari amb experts al Parlament Europeu sobre aquesta qüestió.

 

 

4.- Investigació al futbol

 

L’informe Tremosa reclama que la Comissió investigui si els bancs rescatats estan donant crèdits milionaris als clubs de futbol amb interessos per sota del que paguen les PIMEs i els particulars.

 

Els eurodiputats demanen també a la Comissió que investigui el deute dels clubs de futbol amb Hisenda i la Seguretat Social. L’impagament d’aquests deutes resulta a la pràctica una ajuda d’Estat indirecta que perjudica la competència.

 

Finalment, també ha estat aprovat que s’investigui els efectes de les clàusules de rescissió sobre la competència entre els equips de futbol.

 

 

 

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fNONSGML%2bCOMPARL%2bPE-514.676%2b01%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fEN

  1. Anims, empenta i entesa.    Però cal estar amatents  a no deixar masses escletxes a l´opacitat, que sovint apareixen ments subtils molts imaginatives.    Assolir transparència pública fiscal seria altament desitjable per a totes les operacions que impliquin fiscalment a la colectivitat.  Com fan als EEUU.    I caldria evitar que alguna capital europea sigui paradís fiscal camuflat dintre d´un estat.   Claríssim!!!

    Admirable la seva feina.  Endavant 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!