ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

The same old scene

Publicat el 30 de juny de 2011 per rockviu

Ricky Martin, Sant Jordi Club (Barcelona), 29 de juny de 2011

S’està convertint ja en un teatre, un trist i patètic teatre… Sembla que només siguem figurants que no quedi més remei que acceptar. Sóm púrria, xusma, figurants que cal mantenir ben allunyats. Curiós que això passi només amb aquells que surten als mitjans de comunicació (generalment premsa groga i rosa) per altres qualitats que no pas les musicals(“ah, aquest encara treu discos” em va comentar més d’un ahir). I així els hi va, en caiguda lliure i perdent el públic natural que un dia van tenir per aplegar només unes 2.500 ànimes amb la intenció de viure per uns instants artificials de la vida boja.

Què va passar? més o menys el que ja comença a ser habitual i rutinari, the same old scene que cantaven el Roxy Music. A les portes del Sant Jordi Club un cartell immens prohibint l’entrada de càmeres de tota mena, però a l’hora de la realitat la platea era un oceà de pantalles digitals que ho il·luminaven i ho enregistraven tot. I els fotògrafs professionals situats com a simples testimonis a la taula de so podent treure només plans generals, preparats, avorrits i repetitius del manso mentre es movia per l’escenari durant les dues primeres cançons. Al final ho aconseguiran, aconseguiran que em cansi i deixi de fer cas a aquests patums de pa sucat amb oli.

El set list de Ricky Martin


Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Adéu a un petit gran festival (Festinoval i 2)

Publicat el 27 de juny de 2011 per rockviu

Festinoval, Camps Elisis (Lleida), 25 de juny de 2011

VERY POMELO

IN*DIGNA

MONOCULTURE

ELS NENS EUTRÒFICS

EL PATI DE LES CIRERES

LO PARDAL ROQUER

THE BLACK BELTONES

LA FAMILIA TORELLI

BURITACA

KOMANDO NOGUERA

HOT NUMBERS

L’ATELIER

4DBOY

BCN GHANA REVOLUTION

Crònica publicada a l’Avui el dia 27 de juny de 2011

Adéu a un petit gran festival

El Festinoval va començar fa una dècada com un sentit homenatge a la
figura del músic lleidatà Tino Agustí i Vaeza i es va anar transformant
amb els anys en un molt vàlid aparador dels nous grups emergents. Però
tot el que comença també s’acaba i aquest cap de setmana els jardins
dels Camps Elisis de Lleida van viure el final del festival amb alegria i
bon ull per les descobertes en una programació per la qual cal treure’s
el barret. “No volíem créixer per créixer, la nostra meta era celebrar
la música i reivindicar el seu paper en el món de la cultura”, comenta
Jero Martínez, un dels organitzadors, que afegeix que “estem molt
orgullosos com s’ha desenvolupat, però cal cloure un cicle”.

En
aquesta darrera edició s’han pogut veure bandes de tots els estils i de
totes les procedències d’arreu del país. Com si fos un calidoscopi
estilístic, pels tres escenaris situats als Camps Elisis han passat des
de bandes metàl·liques, com uns Metal Cambra que mesclen simfonisme amb heavy pirotècnic, fins al hip-hop acústic i reivindicatiu dels In*Digna, les revelacions pop
de La Iaia i Inspira, que estan creixent exponencialment dia a dia, la
poesia posada al servei de la cançó de Josep Pedrals al capdavant d’Els
Nens Eutròfics i les propostes més rockeres que s’estan obrint pas com
les de Mine! i Rosa-Luxemburg –ambdues bandes amb un directe cada cop
més ferm.

Entre totes les propostes de les maratonianes jornades
del festival cal ressaltar els osonencs Obeses, que van oferir un
directe sense fissures on només els faltaria donar més pes al repertori
propi i no tant a les versions, i la proposta de la banda barcelonina
Very Pomelo amb una fusió bastarda d’estils i un directe arrasador.

Festinoval
Camps Elisis, Lleida. 24 i 25 de juliol juny


Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Ohhh Jènifer, em tunejaré el cotxe per tu

Publicat el 24 de juny de 2011 per rockviu

Els Catarres, Plaça d’Osca (Barcelona), 23 de juny de 2011

No els hi serà fàcil treure’s l’etiqueta del “one hit wonder” a Els Catarres. Aquesta banda d’Aiguafreda han tingut un dels subidons més fulgurants que es recorda gràcies a la seva cançó “Jènifer” (eps, en les dimensions que es corresponen a un país petit). De moment la Nit de Sant Joan van viure el mateix moment en la seva història que Els Amics de les Arts van tenir al ja mític concert de Sant Andreu: a les seves actuacions ja hi va molta més gent que els familiars i amics, i, a sobre, es saben de memòria totes les cançons.

Els Catarres van sortir guanyadors de la lluita amb les fogueres, piules, trons i petards de tota mena gràcies a una quantitat considerable de públic que ja s’han baixat les seves cançons (tot legal, aquí ho pot fer tot cristu). Una mostra de pop simple, jove i acústic, potser mimètica amb altres propostes similars (des de Fairground Attraction i Muchachito a Inspector Tuppence o Herman Dune fins Manel, Mittens o Els Amics de les Arts), però que ha sabut instal·lar-se còmodament en l’imaginari popular.

Els set list d’Els Catarres


Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

God bless you: 750.000 visites

Publicat el 21 de juny de 2011 per rockviu

Stryper, sala Bikini (Barcelona), 18 de juny de 2011

Per primer cop en un concert de heavy vaig sentir al líder de la banda saludar a la penya amb un “que Dèu us beneeixi!”. Estem parlant, esclar, de la banda capdavantera de heavy mètal cristià… Recordem que les inicials del seu nom signifiquen: “Salvation Through Redemption, Yielding Peace, Encouragement, and Righteousness.” (La salvació a través de la redempció porta la pau, el coratge i la virtut.) Entòma-la!

Eps nanos, gràcies a tots els que us aneu passant diàriament per aquest bloc fins arribar a aquestes 750.000 visites. Un petó molt gran a tots!


 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Flora i fauna (Sònar i 3)

Publicat el 20 de juny de 2011 per rockviu

RYUICHI SAKAMOTO, Teatre Grec (Barcelona), 19 de juny de 2011

Sí, en sóc conscient que la carrera de Ryuichi Sakamoto és monumental, gairebé inabastable, però sóc dels que el segueixo associant-lo al seu paper de comandant japonés que volia sotmetre al britànic David Bowie a la pel·lícula “Bon Nadal, Mr. Lawrence” (Nagisa Oshima, 1983). Jo era, i encara ho sóc una mica, com aquells fans d’Springsteen que han sabut de l’existència d’Ellioth Murphy després que aquest es prenguès unes canyes amb el Boss. Amb Sakamoto em va passar el mateix després d’aquell film i només per això segueixo reverenciant-lo.


I us deixo amb el bo i millor de les fotos que vaig fer aquest cap de setmana sobre la fauna que pobla el Sònar. No és ni el més espaterrant ni el més freak, simplement les fotos que més m’han agradat:

SÒNAR
, CCCB (Barcelona), 16, 17 i 18 de juny de 2011


Publicat dins de Festivals | Deixa un comentari

Exuberàncies sonores (Sònar 2)

Publicat el 19 de juny de 2011 per rockviu

YELLE, Sonar-Nit 18.06.11

APPARAT, Sonar-CCCB 17.06.11

JANELLE MONÁE, Sonar-Nit 18.06.11

SHANGAAN ELECTRO, Sonar-CCCB 17.06.11

CARLOS JEAN, Sonar-Nit 18.06.11



Crònica publicada a l’Avui i a El Punt en data 19 de juny de 2011

Exuberàncies sonores

Tot al seu lloc perquè tot funcioni a la perfecció. L’entrada al
Sònar de Nit a les immenses naus de la Fira Gran Via 2 és gairebé una
rutina on cal sortejar una veritable muralla de venedors ambulants al
carrer, travessar unes tanques de seguretat que gairebé la fortifiquen,
trobar les primeres cues a la paradeta d’Energy Control i els clàssics
autos de xoc que continuen meravellant el nouvingut i que són ja un
element habitual pels experts en la matèria que remeten quan el festival
se celebrava a la platja de la Mar Bella. Aquest any, però, el festival
s’ha guardat un trumfo a la màniga amb un nou escenari, el Sònarcar,
instal·lat en una inquietant atracció de fira del tren de la bruixa. Un
espai reservat als punxadiscos on fins i tot va tenir el seu minut de
glòria el personatge que ha protagonitzat l’anunci d’enguany de la venda
del festival: el senyor Charles Samaniego.

Com ja va sent
habitual en les darreres edicions, l’obertura de la nit va servir per
recuperar un grup històric de l’escena més o menys electrònica. Si en
edicions anteriors vam poder veure Madness, Yazoo o Roxy Music, enguany
va ser el torn per Human League. Phil Oakey, que evidentment ja ha
perdut el serrell que el va fer famós en la dècada dels vuitanta, va
sortir envoltat de les vocalistes Joanne Catherall i Susanne Sulley, a
més d’un parell de teclistes i una bateria electrònica. Estèticament van
fer una actuació molt semblant a la que van oferir en el Primavera
Sound de l’any 2005 i, com en aquell concert, van tirar d’un setlist ple de nostàlgia, tot i que amanit per algun tall del seu recent disc Credo, com el primer single,
Never Let Me Go, que va servir per obrir l’actuació. En l’hora justa que van tocar van sonar clàssics com The Lebanon, Mirror Man, Electric Dreams o l’estàndard Don’t You Want Me en una actuació elegant, però massa freda que no va acabar de captar l’atenció del públic jove.

En
canvi, la cantant britànica d’origen tàmil, M.I.A., sí que va saber
esperonar els assistents. Exuberant i colorista, ja des del principi de
l’actuació va buscar atordir amb la seva mescla de sensualitat i
rebel·lia: en la segona cançó ja estava travessant el fossat dels
fotògrafs per ser clamada en les primeres fileres del públic.
Acompanyada per una vocalista i un MC de suport va intentar donar forma
al seu trencaclosques multiètnic, però el resultat va ensopegar amb un
so deficient que va enterbolir el resultat final de la seva actuació.
Jugant a la carta del populisme, en el tram final va convidar a una
invasió pacífica de l’escenari per part del públic i va crear el clima
anàrquic perfecte perquè cançons com Born Free creixin en
condicions. Lamentablement, el fet de començar la seva actuació amb més
de mitja hora de retard va fer que molts es perdessin l’accidentada (al
seu Dj li van caure la taula i els plats) actuació de Dizzee Rascal a
l’escenari Sònarpub, un artista que repetia presència al festival per
segon any consecutiu.

Després d’haver estat un dels temes del dia a les xarxes socials per unes declaracions que va fer a El País
(?odio el públic?), Richard D. James, més conegut com Aphex Twin, va
voler demostrar la seva autoritat en la matèria i gairebé la part que li
correspon en la paternitat de l’estètica i els fonaments d’un festival
com el Sònar. A un quart de quatre de la matinada, just l’hora en què hi
ha més perill ?el terra es comença a convertir en una massa
enganxifosa? i en què només una bona ració de beats pot
canviar-ho tot, va ser el millor moment per l’esgotadora sessió que va
oferir el misteriós irlandès. Amagat a les fosques al mig de l’escenari
al darrere dels seus botons, va oferir una col·lecció d’estructures
abstractes i ritmes trencats en constant mutació. Un espectacle on la
part visual era tan efectiva com el bombardeig sonor que sortia dels
altaveus. En un moment del seu set, per les pantalles es van
poder veure fins i tot imatges dels jugadors del Barça modificats amb la
cara d’Aphex. Un cartell a l’entrada advertia: ?Els nivells sonors
poden ser perillosos per la salut?, i de ben segur que es referia a
l’actuació d’Aphex Twin. Just gairebé al mateix moment, però a l’altra
banda de la Fira, els sud-africans Die Antwoord posaven el Sònarlab de
cap per avall amb una proposta vistosa, festiva i desarmant de ritmes
urbans.

El set list de Janelle Monáe


Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Don’t you want me (Sònar 1)

Publicat el 18 de juny de 2011 per rockviu

M.I.A./Sonar-Nit 17.06.11

Human League/Sonar-Nit 17.06.11

Astrud + Col·lectiu Brossa/Sonar-CCCB 17.06.11

Aphex Twin/Sonar-Nit 17.06.11



Katy B
/Sonar-CCCB 17.06.11

Little Dragon/Sonar-CCCB 16.06.11

Cut Copy/Sonar-Nit 17.06.11

Munchi/Sonar-Nit 17.06.11

Cyclo/Sonar-Nit 17.06.11

Four Tet/Sonar-CCCB 17.06.11

How to Dress Well/Sonar-CCCB 17.06.11

Atmosphere/Sonar-CCCB 17.06.11

Guillamino/Sonar-CCCB 16.06.11

Tyondai Brixton/Sonar-CCCB 16.06.11

Dels/Sonar-CCCB 16.06.11

El set list de M.I.A.


Publicat dins de Festivals | Deixa un comentari

Maniobres orquestrals a la foscor

Publicat el 16 de juny de 2011 per rockviu

O.M.D., sala Apolo (Barcelona), 15 de juny de 2011

Va passar el 23 de juny de 1984 a les fonts de Montjuïc:

“Després d’haver pixat jo unes 50 o 60 vegades van sortir els herois de la nit. Andy McCluskey era el cap dels músics, incitant contínuament al públic al ball, movent-se per tot l’escenari amb una harmoniosa veu i la seva tota presència en l’estrat. Paul Humphreys va mantenir una actitud més reservada darrera els seus teclats i cantant un parell de temes el solet. …/… Van tocar el seu repertori habitual recalant en el seus principals èxits (“Souvenirs”, “Enola Gay”, “Locomotion”, “Joan of Arc” parts 1 i 2, “Electricity”). Les peces menors eren també ben rebudes i ballares pel personal. Tot molt bé i molt begut, llàstima del que se li va ocòrrer llençar una ampolla de xampany barato al teclista. Al final tenien que haver tocat Los Burros, però el pet era ja masa fort i jo me’n vaig anar a passejar-lo.” Fanzine Voll-Ker 002, estiu de 1984.

Han passat 27  anys d’aquesta crònica que vaig escriure al fanzine VollKer i gairebé sense retocs, només eliminant alguns detalls (no era Sant Joan, no van caure ampolles de xampany —aleshores no se li deia cava—, no portava un pet monumental i després no tocaven Los Burros), podria aplicar-la al concert d’ahir dels O.M.D. I sí, m’ho vaig tornar a passar com un nen veient-los de nou en directe.

I no tinc fotos per fer una retrospectiva. Aquell dia només feia vint dies que havia disparat la primera foto i no era qüestió de posar la càmera de la família en perill en un concert multitudinàriament alcohòlic.

El set list (il·legible) d’O.M.D.


Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

És inútil continuar….

Publicat el 14 de juny de 2011 per rockviu

Pep Sala, sala Artèria (Barcelona), 13 de juny de 2011

Primer de tot que quedi molt clar que el senyor Pep Sala por fer el que li roti amb el repertori que ell ha creat i que, faltaria més, el públic pot pagar gustosament per veure el que li doni la gana. Dit això, la recuperació que va fer ahir de “El més gran dels pecadors” va semblar-me decebedora. Mentre sonaven en directe les cançons d’aquest disc de 1991 no deixava de venir-me al cap que van ser creades al servei d’una veu molt particular i que van crèixer  en directe sota les ordres d’un monstre escènic com era Carles Sabater. Sí, vaig enyorar a Carles Sabater. La veu de Pep Sala va aconseguir que allò fos només un simple exercici de nostàlgia sense cap aportació visible  després d’aquestes dues dècades d’existència.

Però és només una opinió…

Podeu veure més fotos a aquesta galeria d’Enderrock

El set list de Pep Sala


Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Rock a les venes

Publicat el 13 de juny de 2011 per rockviu

El Legado, sala Circus (Cerdanyola del Vallès), 11 de juny de 2011

Fa una vintena d’anys la ciutat de Cerdanyola (altrament coneguda també com a Sandañola en segons quins sector) era un oasi al mig del Vallès, amb una activitat rockera imparable on era fàcil ensopegar amb els sevillans Dogo y Los Mercenarios tocant a qualsevol racó, els Proscritos compartint escenaris amb bandes locals o a Ellioth Murphy recolçat a la barra de qualsevol bar fent temps per actuar. I en aquell planter incommensurable va nèixer i crèixer El Legado. Un grup que va aconseguir convertir-se en l’orgull de l’extrarradi, en els hereus més directes de La Banda Trapera del Rio.

Hi ha gent que porta el rock and roll tatuat a la pell, fluint per la seva sang i formant part indisoluble de la seva vida. Com a homenatge al seu desaparegut company Gaby, el passat divendres El Legado va renèixer de les seves cendres per demostrar la seva vigència i deixar literalment sense respiració als 150 afortunats que van poder acudir a la cita. Un concert directe i potent, d’aquells en que la suor es mescla amb alcohol, vibracions i mala llet. Una d’aquelles nits memorables…


El Legado, sala Communiqué (Barcelona), 29 de setembre de 1990


El Legado, sala Babel 13 (Terrassa), 6 de març de 1992


El Legado, sala Garatge Club (Barcelona), 10 de febrer de 1993

El set list d’El Legado


Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Diva

Publicat el 12 de juny de 2011 per rockviu

Mónica Naranjo, L’Auditori (Barcelona), 11 de juny de 2011

El que ha fet la figuerenca amb la seva carrera és digne d’aplaudiment. Va accedir a la fama mediàtica ràpidament i d’una manera fulgurant. Un cop assolint nom i prestigi però amb el temps ha sabut convertir-se en una artista de culte cremant tota mena d’etapes. I després de la fosca i sinistra ara li toca el torna a la diva decadent davant d’un públic al que ja no li cal convèncer ja que la seguiran cegament petit qui peti.

I el que també ha aconseguit és que si abans dividia al públic entre els que l’estimaven i els que la odiaven, ara simplement te un sector fidel que l’idolatra mentre que la resta de la humanitat decideix ignorar-la. I això és molt bó.

El set list de “Madame noir” de Mónica Naranjo

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari