ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Baixes passions

Shakira, Palau Sant Jordi (Barcelona), 24 de novembre de 2010

Crònica publicada als diaris El Punt / Avui en data 26 de novembre de 2010

BAIXES PASSIONS

Xavier Mercadé

Motos, banys en la via
pública, videoclips, multes, presumptes festejos futbolístics, residències,
bombolles de cava i tota mena de rumorologia diversa. No es pot queixar Shakira
de la seva presència mediàtica amb notícies extramusicals i més properes a la
premsa de coloraines que no pas a la seva activitat artística. Però tampoc cal
enganyar-nos, Sale el sol
,
possiblement sigui un dels  discos
més fluixos i sobreproduïts de la colombiana i no sembla que Shakira vulgui
defensar-lo amb dents i ungles: en el repertori que va interpretar dimecres al
Sant Jordi durant gairebé dues hores només va incloure cinc cançons d’aquest
nou treball.

El concert va ser un seguit de grans hits infalibles de radiofòrmula
amb un desgast físic constant i acompanyada per una més que competent banda de
músics mercenaris. Shakira sap treure el profit a cada centímetre del seu petit
cos apel·lant a les baixes passions i posant d’acord en cada cop de maluc a
adults, adolescents i infants de tota mena, sexe i condició en un dels casos
d’empatia generacional més evidents que es pot trobar en un concert. Amb una
flexibilitat garirebé impossible, Shakira va saber vendre perfectament l’estereotip
de dona feta a si mateixa, segura i orgullosa dels seus orígens: no només va
recordar la ciutat colombiana Barranquilla on va nèixer sinò que també es va
dirigir durant tota la nit al públic en un sorprenentment fluïd català fent els
honors al seu cognom matern (Ripoll), reconeixent-se com “una catalana més” i
llençant visques a Catalunya i reafirmat-se dient “
tinc sang catalana i estic gravant aquest xou
perquè la meva mare el pugui veure”.

El set list de Shakira a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Beautiful ones

Suede, sala Razzmatazz (Barcelona), 26 de novembre de 2010

Quin plaer és retrobar-se amb l’animal escènic de Brett Anderson i millor encara si es dedica a recrear les millors pàgines de Suede. Megalòman com ell sol no va estar-se de deixar-se estimar per les primeres fileres mentre un focus directe només l’apuntava a ell i només a ell, deixant en segon terme als components d’aquesta reformació de Suede.

Com diu la dita: quan tot va de conya sempre hi ha un impresentable
decidit a fotre’t el dia. En aquest cas va ser l’encarregat de seguretat
del fossar del Razz. Un personatge que va decidir fer-nos entrar al foso
quan el concert ja havia començat (i amb les corresponents molèsties al
públic de primera filera) i que en un abús d’autoritat va decidir que
quatre companys fotògrafs degudament acreditats per la organització no
hi accedissin senzillament per que no li va donar la realíssima gana
(“ja hi havia prou gent allà” diuen que va assegurar).

En fa molta por pensar que la seguretat d’un espai públic pugui estar en la mà de persones així…


Suede, sala Estàndard (Barcelona), 10 de maig de 1993

El set list de Suede a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

I wanna be elected

Alice Cooper, Sant Jordi Club (Barcelona), 23 de novembre de 2010

A Alice Cooper (62 anys que te la critaura) ja no li cal demostrar res a nivell musical, va escriure una de les millors pàgines del rock and roll fa unes quantes dècades i la seva influència és impepinable. Però per sort sap que  és tot un mite i que la gent paga per veure’l. Per això no s’està de presentar un espectacle a l’alçada de les circumstàncies. Sí, molts dels trucs que va fer ahir al Sant Jordi Club ja els havia fet en gires anteriors però no per això deixa de ser espectacular i impactant. A més, tot l’espectacle teatral realçat amb un repertori farcit de hits per deixar a tothom aboslutament satisfet.

Un concert d’aquells intensos en que si pares un segon encara que sigui
per anar a fer una pixada de ben segur que t’has perdut alguna
decapitació, un assassinat o on nadó escapçat. Alice Cooper la palma un bon
grapat de vegades durant tota la nit (guillotina, forca, injecció letal i
dama de ferro), la seva filla (fa d’extra en els shows del seu papi)
unes altres tantes vegades, i tot en una hora i vint minuts de
representació. Sí, el mateix temps que van estar Arcade Fire dos dies
abans al veí Palau Sant Jordi.

I en unes dades com aquesta no podia faltar al repertori un tema com “Elected”, una crítica àcida a l’hipocresia que envolta els processos electorals.

Nota gràfica: per un dia que ens diuen que, si volem, podem utilitzar el
flash, resulta que quatre canons de gran potència es van dedicar a
il·luminar amb potència tots els racons de l’escenari. Un luxe poder fer a Vincent Damon Furnier en aquestes condicions.

Com ja va sent habitual a vull llegir la resta de l’article teniu el set list d’Alice Cooper i també una petita mostra del públic present ahir al Sant Jordi Club.

  1. School’s Out (Part) 
  2. No More Mr. Nice Guy 
  3. I’m Eighteen 
  4. Wicked Young Man 
  5. Ballad Of Dwight Fry 
  6. Go To Hell 
  7. Cold Ethyl 
  8. Poison 
  9. From The Inside 
  10. Nurse Rozetta 
  11. Be My Lover 
  12. Only Women Bleed 
  13. I Never Cry 
  14. Black Widow Jam 
  15. Vengeance Is Mine 
  16. Dirty Diamonds 
  17. Billion Dollar Babies 
  18. Killer 
  19. I Love The Dead 
  20. Feed My Frankenstein 
  21. Under My Wheels
  1. Elected 
  2. School’s Out 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Pop d’estadis

Arcade Fire, Palau Sant Jordi (Barcelona), 21 de novembre de 2010

El millor concert del segle com s’ha apressat a anunciar un diari? el millor grup en directe? Tampoc n’hi ha per tant. Però son qualificatius que entren perfectament en la grandiloqüència d’Arcade Fire. Un grup d’estadis? Rotundament si, les seves cançons resulten ser himnes per cantar en comunitat fent esclatar la catarsi col·lectiva d’aquest gran exemple de banda indiestream.

Clar que davant d’una banda que s’agafa cada cançó com si fos l’últim bis del seu darrer concert minuts abans de la fi del món, és molt fàcil encomanar-se de la seva actitud. Ells s’ho passen teta i ho saben transmetre, encara que —vist amb la necessària fredor i distància— de vegades el que passava a l’escenari semblava més una escena coreografia de “Glee” que no pas un concert de l’anomenada per alguns mitjans com la millor banda del món mundial de la dècada. S’ha creat un monstre i, sí, són fotudament bons.

El set list d’Arcade Fire a vull llegir la resta de l’article

  1. Ready to Start 
  2. Neighborhood #2 (Laika) 
  3. No Cars Go 
  4. Haïti 
  5. Sprawl II (Mountains Beyond Mountains) 
  6. Modern Man 
  7. Rococo 
  8. The Suburbs 
  9. The Suburbs (Continued) 
  10. Crown of Love 
  11. Intervention 
  12. We Used to Wait 
  13. Neighborhood #3 (Power Out) 
  14. Rebellion (Lies) 
  15. Month of May 
  16. Neighborhood #1 (Tunnels)
  1. Keep the Car Running 
  2. Wake Up 
Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Temps d’èxtasi

Primal Scream, sala Razzmatazz (Barcelona), 20 de novembre de 2010

Primal Scream, sala KGB (Barcelona), 7 de febrer de 1990

Crònica publicada a El Punt / Avui el dia 22 de novembre de 2010

Temps d’èxtasi

El febrer de 1990, la sala KGB va acollir la primera actuació a
Barcelona de Primal Scream. L’estat tòxic de la banda va ser notori:
l’èxtasi estava de moda i no van estalviar-se abraçades i morrejades
entre ells. El fruit d’aquells excessos amb les drogues i les visites
iniciàtiques a l’ambient que es fregia per Manchester i la mítica
discoteca Hacienda, va portar a la banda a donar un tomb a la seva
carrera i plasmar aquestes experiències un any després amb Screamadelica. Un disc que ha suportat el pas del temps i que dissabte van interpretar en la seva totalitat.

El grup va posar a bullir l’olla amb una primera mitja hora de grans èxits: Country girl,
Swastika eyes i Rocks van sonar convincents, però sense acabar de calar foc. A partir de Movin’on up, però, els
escocesos van destapar el pot de les essències portant a bon port la cerimònia d’unir bases stonianes amb
psicodèlia i l’acidesa dels ritmes mancunians. El problema de
comprometre’s a fer un disc sencer és que també s’hi han de posar els
temes de farcit: I’m comin’ down o Shine like stars van
ser totxanes de difícil digestió dinou anys després d’haver estat
creades. És per això que la banda, reforçada per una corista i un
saxofonista, va decidir trencar l’ordre del disc per donar més
coherència al directe. Deixar pel final Loaded i Come together, parets mestres de tot l’edifici, va ser un encert que va sepultar els moments més tediosos de la nit.

Primal Scream
Razzmatazz. 20 de novembre

El set list de l'”Screamadelica” a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Guerres dolcíssimes

Ivette Nadal, Palau de la Música (Barcelona), 16 de novembre de 2010

El primer cop que la vaig conèixer era una noieta molt jove que estava com a públic a primera filera  dels concerts de l’enyorat Senglar Rock o ja a sobre l’escenari amb la banda del Campus del festival. Ara emociona veure-la pujar al majestuós escenari del Palau de la Música per defensar les seves cançons. Qui vulgui saber més de l’Ivette pot anar a la seva pàgina web.

Campus Senglar, Senglar Rock—Montblanc, 1 de juliol de 2004

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Sang d’orxata

Vampire Weekend, sala Razzmatazz (Barcelona), 13 de novembre de 2010

Els Vampire Weekend van fer un concert molt escurçat, diuen que Ezra Koening tenia la gola feta un tomàquet, però pocs ho van notar ja que les veus estaven tractades amb un modulador de veu altrament dit vocoder. Total que es van saltar del set list (el podeu trobar a vull la resta de l’article) “Horchata”, “Giving up the gun” i “Mansard Roof”. El públic va xiular una miqueta i va cantar allò de “manos arriba: esto es un atraco” mentre alçaven els gots de cubata en plan indignats però xaxipirulis. Però…

Com han canviat els temps!… L’any 1993 a la mateixa sala però quan es deia Zeleste, els Motörhead van fer també un concert d’una horeta pelada i deixant-se “Orgasmatron” al tinter. El públic va ser més directe: no s’ho van pensar dues vegades a l’hora d’assaltar les barres i no deixar ni l’aigua dels geranis. I per rematar la jugada molts es van posar d’acord en buidar el dipòsit pixant-se en la furgo del grup de Lemmy.

Crònica publicada a El Punt / Avui el dia 16 de novembre de 2010

Xuclant la sang

De tocar a la matinada en un Primavera Sound l’any 2008 a ser caps de
cartell del Festival Internacional de Benicàssim d’enguany, la carrera
de Vampire Weekend ha transcorregut a un ritme vertiginós. Són un grup
que, després d’escoltar-se el Graceland (1986) de Paul Simon i un grapat de discos de Fela Kuti, van pensar que seria una bona idea inserir elements africans a base d’indie pop.
I la van encertar de ple, tot i que la mescla anava desproveïda dels
elements de compromís i de denúncia dels artistes citats i només
mantenia l’element lúdic.

Els de Brooklyn arribaven a Barcelona
amb el cartell d’entrades esgotades a la porta de la sala Razzmatazz i
aixecant veritables passions adolescents. Però aquests vampirs de cap de
setmana van deixar un sabor agredolç quan van decidir acabar el concert
quan no feia ni una hora que havia començat. Després que Ezra Koening
prometés tornar a la ciutat quan tinguessin un nou disc, van tocar una
accelerada Walcott i, sense dir ni tan sols adéu, van abandonar l’escenari mentre els tècnics començaven ràpidament a desmuntar-ho tot.

Del repertori que tenien previst no van tocar el seu èxit Horchata,
ni tampoc Mansard Roof o Giving up the gun. Va ser aleshores quan les bones vibracions que Vampire Weekend havien planejat durant l’actuació amb temes com ara Cousins, M79 o A-Punk
es van transformar en incredulitat al principi i en indignació pocs
minuts després, amb tota la gent amb les mans enlaire i cridant que allò
havia estat un atracament.
Un mal final per a un concert que
havia de confirmar Vampire Weekend com una de les sensacions de la
temporada però que va acabar sent un gran desengany.

Vampire Weekend
Sala Razzmatazz (Barcelona)
13 de novembre


El set list que havien d’haver tocat els Vampire Weekend a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Indiestream

Interpol, Sant Jordi Club (Barcelona), 14 de novembre de 2010

M’agrada l’etiqueta d’indiestream, un invent de paraula de Simbenia sorgit en acalorades discussions twitaires. Què passa quan  un grup que ha nascut dins de l’indie creix exponencialment en vendes i en públic? Se l’ha d’expulsar del paradís i posar-los al costat de noms que pertanyen al mainstream: els La Oreja de Van Gogh, els El Canto del Loco, els Los Planetas…? On comença i on acaba tot plegat?

Aquest cap de setmana hem pogut veure un parell d’exemples molt clars amb els bolos de Vampire Weekend i Interpol. Ambdós han tingut una bona rebuda del públic, hem vist histèria i devoció i les dues bandes han fet concerts amb un minutatge força garrepa. Això si, entrades entre 27 i 40 euros.

El set list d’Interpol a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Domesticats

!!!, Sant Jordi Club (Barcelona), 12 de novembre de 2010

Quan l’any 2004 a les tantes de la matinada d’un vuit d’octubre vaig veure per primera vegada als !!! —Txk, txk, txk— em vaig trobar una banda bruta, perillosa, carregada d’èxtasi (a la seva actuació prèvia al Primavera Sound el cantant Nick Offer va acabar vomitant a sobre l’escenari) que va deixar la sala Apolo com si fos un camp de batalla. Mentre que la seva actuació el 2007 al Summercase em va servir fins i tot per fer una portada d’un llibre mitològic.

Però amb el temps els neoyorquins s’han domesticat. Ahir !!! no em van
semblar en cap moment perillosos. Esclar que l’espai no acompanyava, el
Sant Jordi Club els hi va quedar massa gran (i massa buit) i la
distància entre músics i públic era gairebé insalvable tot i que des de
la primera cançó ja estava Offer cabussant-se entre el públic després de
moure’s de dreta a esquerra de l’escenari amb la mateixa gràcia que Bez
dels Happy Mondays. El mite es desinfla.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari