ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Luxe i estil

Michael Bublé, Palau Sant Jordi (Barcelona), 30 d’octubre de 2010

Una producció de luxe, un escenari immens on lluïr-se, una simpatia que acabava fent-se embafadora, megalomania llampant, un públic adulador i udolant mudats per la ocasió, i un repertori tallat a mida pel millor sastre.

Sí, tot molt bé, però un no deixava de tenir la impressió d’estar davant d’un espectacle tremendament conservador fet al gust d’un espectador no gaire exigent i d’un músic que sap què oferir-los per que en surtin satisfets sense haver-se de despentinar gaire. Però tampoc ens enganyem: això és el que passa en el 99% dels concerts.

El set list de Michael Bublé a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Tensant la corda

Sting Featuring The Royal Philharmonic Concert Orchestra, Palau Sant Jordi (Barcelona), 29 d’octubre de 2010

Que voleu que us digui, ja sigui Peter Gabriel o Love of Lesbian, aquestes joint ventures de grups de rock amb orquestres simfòniques sempre m’han semblat pretencioses. I amb Sting es va repetir de nou la jugada al costat de la rimbombant Royal Philharmonic Concert Orchestra. El repertori va sonar d’una manera diferent, va treure a la llum algunes peces oblidades del seu repertori i la gent va sortir molt contenta i molt satisfeta. Així que m’estalviaré comentaris que poden ser malinterpretats.

Sí, només un comentari: molt de sexe tàntric… però Sir Gordon Matthew Thomas Sumner necessita ja un telepromter per recordar la lletra de Roxanne?

El set list d’Sting a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

L’arbre amb fruits

Narcís Perich i la Caravana de la Bona Sort, La [2] (Barcelona), 26 d’octubre de 2010

Si ja puc sentir les rialles que a més d’un se li escaparan. Però no puc deixar de dir-ho: si Narcís Perich tingués un altre nom, no fos d’Alella sinó de més enllà de l’Atlàntic, i no publiqués els seus discos per la nostrada Picap sinó per un segell ianqui, tot canviaria molt. O també: si fossin de Ciudad Real però cantessin en anglès amb accent manxego… Segur que més d’una revista s’animaria fins i tot a treure el precinte de disc, l’escoltaria amb admiració i parlaria d’un músic veterà de llarga trajectòria (sis discos), fidel a les seves arrels però que ha parit un disc d’americana que cal escoltar amb atenció. Fins i tot hi hauria qui faria comparacions amb Wilco, qui parlaria de la influència del Neil Young més melòdic, del country de Nahsville, de deserts polsosos, o que en directe es decanta més cap els camins dylanians.

Però esclar, Perich es d’Alella, canta en català i de moment, si les coses no canvien, seguirà sent una gran delicatessen assaborida per una selecta minoria que tindrem “L’Arbre amb fruits” com un dels discos de l’any. O no?

El set list de Narcís Perich a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

La fera ferotge

Sharon Jones & The Dap Kings, sala Apolo (Barcelona), 26 d’octubre de 2010

Senyors de l’Apolo: saben aquell botonet que no toquen mai i que està a la taula de llums? donsc no significa l’autodestrucció de l’escenari i de tot el que l’envolta per una bomba de neutrons. No senyors, aquell botonet és el que dona més llum a l’escenari, una llum acurada i preciosa. Una font d’energia que no només seveix per que nosatres fem bonics retratus amb una millor textura i profunditat als senyors i senyores que canten, sino que també es força útil per seguir el concert i a tots el músics que hi ha a l’escenari sense haver d’anar el matí següent a l’oculista quan algú et descobreix que allò qui hi havia al fons de l’escenari era els cors, una secció de cordes i una alre de vents.

Al concert d’ahir de Sharon Jones un esbojarrat es va atrevir a prèmer
aquell botó i es va fer la llum. Suposo que el pobre home que ho va fer
avui ja deu ser a l’atur…

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Passejant el dinosaure

Jonathan Richman, sala Apolo (Barcelona), 25 d’octubre d 2010

Jo Jo segueix sent el mateix ingenu Peter Pan de sempre. Negant-se a crèixer, continua demanat aigua (de l’aixeta!) i uns quants alls com a únic element de càtering, prefereix una pensió ravalera que no pas un hotel de poques estrelles i, com Charly García, viatja en tren i no en avió. Però amb els anys el seu repertori ha canviat. Ara es defensa en castellà, angles, francès i italià però ja no treu a passejar al dinosaure, no li canta a senyor dels gelats, no dona cap nova oportunitat a París, no ens descobreix la màgia de Pablo Picasso i, sobretot, ja no recorda aquell sentiment estiuenc. Suposo que hi ha coses que a un senyor de 59 anys ja no li ve de gust fer.

Per sort, ja posats a oblidar velles cançons, també ha desterrat aquella “Vampiresa”, tot i que als seus concerts encara es pot veure a gent que hi va com si estigués davant d’un dels actor del “Club de la comedia” rient-se fins i tot d’ell quan demanava molt educadament que la gent no fumés per que tenia les cordes vocals cascades.


Jonathan Richman, sala Zeleste (Barcelona), 23 de febrer de 1988

Aquesta foto (o alguna altre força similar) de fa 22 anys va ser una de les primeres que vaig publicar a la revista Ruta 66. Ara torna a sortir publicada en un exemplar de luxe en honor als seus 25 anys de permanència als quioscs. Una d’aquellles joies que cal conservar a l’estanteria. De veritat, no us el perdeu!
 
 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

A l’altura del mite

Guns N’Roses, Pavelló Olímpic (Badalona), 23 d’octubre de 2010

Crònica publicada a El Punt / Avui el dia 25 d’octubre de 2010

A l’altura del mite

No deixa de ser curiós que la notícia més important d’un concert de
Guns N’Roses sigui l’absència d’incidents i de retards importants ni
tampoc els llançaments d’ampolles i que la crònica del segon concert del
grup d’Axl Rose a Catalunya s’hagi de construir només a partir de
paràmetres artístics i musicals. I com si volguessin cremar les naus Axl
i la seva banda van sortir a donar-ho tot, amb les piles ben carregades
i a demostrar que sí, que són una banda amb passat, però amb un present
molt tangible. Llàstima que les virtuts de començar un concert a l’hora
(poc més d’una hora després de la meritòria actuació del teloner
Sebastian Bach) el senyor Rose no les hagi descobert fins el darrer
concert de la gira europea de presentació del fallit Chinese Democracy.
Com un vell tahur, Axl va saber donar-li la volta a la truita i
convèncer fins i tot els més escèptics amb un concert dissenyat amb
cervell i executat amb musculatura, nervi i precisió, demostrant que la
maquinària de Guns N’Roses pot viure tranquil·lament de rendes gràcies a
un patrimoni recuperable, reivindicable i disfrutable. Amb tot, no va
ser un concert rodó: van sobrar moltes aturades instrumentals i un excés
de solos de tota mena mentre Axl desapareixia d’escena. Els tres
guitarristes que formen part de l’actual formació de la banda van
demostrar sobradament la seva excel·lència durant tota la nit però: a
qui li interessa com toca el guitarrista Ron Bumblefoot el tema de Pink
Panter? Calia que Richard Fortus mostrés la seva digitació amb la música
de les pel·lícules de James Bond? Les cançons del nou disc van servir
per als lluïments vocals d’Axl, però gran part del públic no estava per a
aquestes subtileses i ho aprofitaven per anar al lavabo o per
acostar-se a la barra a omplir el dipòsit.

Però quan la banda
engegava la directa allò no hi havia qui ho parés. Amb un Axl Rose
encantat d’haver-se conegut, canviant constantment de jaqueta i barret i
que afortunadament ha desterrat els pantalons curts de ciclista (encara
conserva una mica de sentit del ridícul). En una sola nit es va
reconciliar amb un públic català que ha tingut la paciència d’aguantar
les anades i vingudes, cancel·lacions i discos per l’oblit dels darrers
quinze anys. Oferir en els primers vint minuts de concert un paquet
format per Welcome to the jungle, It’s so easy i Mr. Brownstone
desarma qualsevol, però si a sobre ho fa motivat i en forma ja és tot
un banquet que calia devorar fins l’últim minut. Axl va mostrar a
l’escenari tot el catàleg de tòpics que ell va forjar: carreres per
l’immens escenari, girs agafant el pal del micro, crits aguts i
pirotècnia indiscriminada al servei d’unes cançons per a les quals no
passa el temps: November Rain, Don’t Cry, You could be mine, Sweet Child O’Mine, Nightrain o una apoteòsica Paradise City que va tancar dues hores i mitja de mite i llegenda.

Potser aquest Axl Rose Septet sigui la millor cover band
que puguin tenir un diplodocus com Guns N’Roses, però a Badalona van
donar molt més del que hom podia esperar d’ells a aquestes altures de la
pel·lícula.

Guns N’Roses
Pavelló Olímpic de Badalona, 23 d’octubre


El set list de Guns N’Roses a vull llegir la resta de l’article

  1. Chinese Democracy 
  2. Welcome To The Jungle 
  3. It’s So Easy 
  4. Mr. Brownstone 
  5. Sorry 
  6. Shackler’s Revenge 
  7. Richard Fortus Guitar Solo 
    (James Bond Theme)
  8. Live And Let Die 
    (Paul McCartney cover)
  9. This I Love 
  10. Instrumental Jam 
  11. Better 
  12. Rocket Queen 
  13. Dizzy Reed Piano Solo 
  14. Street Of Dreams 
  15. You Could Be Mine 
  16. DJ Ashba Guitar Solo 
    (Ballad Of Death)
  17. Sweet Child O’ Mine 
  18. Instrumental Jam 
    (Another Brick In The Wall Part 2)
  19. Axl Rose Piano Solo 
    (Goodbye Yellow Brickroad/… moreSomeone Saved My Life Tonight)
  20. November Rain 
  21. Bumblefoot Guitar Solo 
    (Pink Panther Theme)
  22. I.R.S. 
  23. Knockin’ On Heaven’s Door 
    (Bob Dylan cover)
  24. Nightrain
  25. Encore:
  26. Don’t Cry 
  27. Madagascar 
  28. Whole Lotta Rosie 
    (AC/DC cover)
  29. Instrumental Jam 
  30. Paradise City
Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

En terra hostil

Cancer Bats, sala Razzmatazz II (Barcelona), 22 d’octubre de 2010

Un grup com The Dillinger Escape Plan havia de tenir un teloner a l’alçada de la seva bestiesa. Segons em comentaven The Ocean (els primers teloners) van estar a l’alçada però no vaig arribar a temps a la sala per rebre la seva descàrrega. Si que hi vaig estar per Cancer Bats, una colla de rednecks furibunds, que també transiten per aquella terra de ningú on s’escapen les etiquetes i on l’únic que val és la velocitat, la claredat de plantejaments i contundència física per presentar-los.

El llefiscós set list de Cancer Bats a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Malbaratant adrenalina

The Dillinger Escape Plan, sala Razzmatazz II (Barcelona), 22 d’octubre de 2010

Intentar definit el directe de The Dillinger Scape Plan és gairebé impossible. A sobre l’escenari més que veure’ls, se’ls ha de viure. Una d’aquestes bandes en que conviu l’espectacle dins de l’espectacle. Allà on miris l’activitat és sempre frenètica, sense descans, sense para ni un sol moment ni per beure un glop d’aigua en una anarquia perfectament controlada. Per una banda pot estar el guitarrista balancejant-se a les llefiscoses bigues del sostre i al mateix temps que el cantant pot estar caminant per sobre dels caps del públic mentre un baixista amb pintes de hippy retirat marca enfollit el ritme de la cançó.

Musculatura, força i tensió, desenvolupaments propers al jazz però amb la velocitat malaltissa de hardcore old school i un cert (i celebrat) afany investigador. Adrenalina en ebullició fins i tot en els moments més tranquils (que n’hi va haver) trencats per una tensió nerviosa constant. Una bonica sensació de perill.

A aquestes alçades de la història ja és tot un mèrit que una banda em pugui sorprendre. I ahir The Dillinger Escape Plan ho van aconseguir. Però tot al seu lloc: tampoc arriben a l’alçada de The Jesus Lizard.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Malsons i ratpenats

Avenged Sevenfold, Sant Jordi Club (Barcelona), 20 d’octubre de 2010

Una estètica de grup escandinau; calaveres, ratpenats i imatges necrofíliques recurrents pròpies de The Misfits però també monstres i telons de fons de grups heavy d’estadi. Una cresta punk, acceleracions hardcoretes i també guitarres doblades i pujades èpiques. Molt públic femení a primera filera, ovacions exagerades, samarretes del grup venudes a cabassos. En què quedem?

Han escollit el millor de diversos mons i aquests californians ho han sabut vendre a un públic molt jove. Han passat de ser un nom impronunciable i difícilment recordable extret del llibre del Gènesi (capítol 4, versicle 15), a vendre tot l’aforament del Razz i passar el concert a un Sant Jordi Club ben apanyat amb unes 4.000 ànimes. Felicitats, sou uns fenòmens! Ara només us queda que no sigueu tant garrepes i estireu una mica més el minutatge de les actacions. Una hora de concert i deu minutets de bisos sembla poca cosa per la llegenda que s’està forjant.

El set list d’Avenged Sevenfold a vull llegir la resta de l’article

NIGHTMARE

CRITICAL ACCLAIM

WELCOME TO THE
FAMILY

BEAST & THE
HARLOT

BURRIED ALIVE

AFTERLIFE

SO FAR AWAY

GOD HATES US ALL

BAT COUNTRY

ALMOST EASY

UNHOLY CONFESSIONS

——————————————————

SEIZE THE DAY BAT COUNTRY

UNHOLY CONFESSIONS

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Al marge d’un camí

Sanjosex, Petit Palau (Barcelona), 15 d’octubre de 2010

Amb l’actuació de Sanjosex ahir es va inaugurar el cartell de “BandAutors al Palau”, un cicle de concerts que abraça el pop i la cançó d’autor en català. Un retrat de l’actual escena musical catalana que
viu un context de gran efervescència artística.

Agafeu l’agenda i apunteu en vermell les següents dates del cicle:

16 de novembre: Els Pets + Ivette Nadal
21 de gener: Miguel Gil + Pep Gimeno ‘Botifarra’
7 de febrer: Els Amics de les Arts
6 de març: Mishima
15 d’abril: Roger Mas i La Cobla Sant Jordi

Després no em digueu que no us havien avisat!

El set-list de Sanjosex a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari