ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Eufòria: 400.000 visites

Mazoni, sala Jazzroom (Barcelona), 30 de març de 2010

Doncs així ho diuen els comptadors del bloc: Rockviu ha arribat a les 400.000 visites! És a dir, 400 milers de vegades algú ha fet click i ha entrat en algun dels posts d’aquest bloc. Iupi!

I ho celebrem amb Mazoni, que ja està a les acaballes de la seva gira de 31 dies durant tot el mes de març. El d’ahir va ser el seu penúltim concert d’aquesta particular marató en que no ha defallit ni un sol dia.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Tupés en creixement

Kitty, Daisy & Lewis, sala Apolo (Barcelona), 29 de març de 2010

Kitty, Daisy & Lewirs tenen la partida de l’estètica  guanyada, són joves i reivindiquen una imatge propera als anys cinquanta on no hi faltem americanes amb hombreres i vestits quecos. Però falla el contingut i sobretot van fallar estrepitosament en la seva presentació en directe, després del bon regust que van deixar al passat Primavera Sound quan es van convertir en la raresa gairebé exòtica del festival.

I es pot assimilar l’amateurisme d’una banda sempre i quan demostre espontaneïtat a sobre l’escenari, ganes de passar-s’ho bé i encomanar-ho al públic. Existeixen unes lleis no escrites de la música en directe, i alguna cosa greu falla quan la balança de les forçes del concert estava totalment desequilibrada a favor d’un públic disposat a la festa i en contra d’un grup que semblaven alumnes del Taller de Músics concentrats en que la següent nota sonés una mica millor que la primera i aturant-se quan cometien un error.

No sorprenia ni el camí de la nostàlgia, i molt menys quan queien de
cap a la patxanga amb un trompetista que faria tots els honors a
qualsevol banda que comencés pel prefixe Ska-, o quan van anar a
empantanegar-se en les aigües del rock steady. Benvinguts a uns dels hype de l’any.

Ben diferent va ser el paper dels The Nu-Niles com a teloners, però d’aquesta és una altre història, ja en parlarem un altre dia.
  

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Les paraules justes

La Brigada, bar Heliogàbal (Barcelona), 25 de març de 2010

I entre Raimon i la Trapera, la xixa de l’entrepà de la nit de dijous la
van posar els vilanovins La Brigada que presentànen les cançons del seu
segon disc “Les paraules justes” en aquell famós bar anomenat
Heliogàbal… Aquell espai de Gràcia que a la que hi ha 20 persones es
torna angoixant.

El set list de La Brigada

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Oh desig de cançons

Raimon, L’Auditori (Barcelona), 25 de març de 2010

Sens dubte la nit del passat divendres es recordarà històricament per la cremà que van fer La Banda Trapera del Río a la part baixa de La Rambla. Però abans d’això hi va haver temps en tota la nit per poder viure altres experiències musicals, potser no tant extremes i radicals, però igualment enriquidores.

Com la de poder veure durant una sola cançó (la que ens van deixar fotografiar i que dona títol al post) del concert de Raimon a l’Auditori. Però la Poc-Moderna si que la van deixar quedar-se i aquí ens explica una miqueta com va anar el bolo del de Xàtiva.

I després vaig aprofitar el temps per portar de passeig la meva càmera per la ciutat i ensenyar-li com s’ho feien de bé La Brigada a L’Heliogàbal i fer un mos de l’espectacle “Rebels amb Causa” de la carpa Rambleros. Però tot això ja ho explicaré més endavant. Hi ha nits que Barcelona deixa de ser avorrida per una estona.

El set list de Raimon

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Més grans que la vida

La Banda Trapera del Rio, La Rambla (Barcelona), 25 de març de 2010

Crònica publicada a El Punt el dia 27 de març de 2010

Més grans que la vida

Quan La Banda
Trapera del Río va reaparèixer el juny passat a la festa major de
Cornellà, concert seguit d’una petita gira arreu de l’Estat, hi havia la
impressió que es tractava d’un nou retorn del grup pioner del punk-rock
català, encara que s’emmascarés com un fet puntual per l’enregistrament
d’un documental. Però aquella minigira se’n va anar en orris quan se li
va diagnosticar un càncer al bateria Juan Raf Pulido. Els
components de la banda, però, no ho volien deixat tot deslligat i van
aprofitar l’aventura de Rambleros per fer un acomiadament amb
totes les de la llei.

Dijous Dimarts el grup va fer una actuació sorpresa
d’assaig a Granollers i ja van començar a veure que Pulido no aguantaria
la pressió del concert barceloní. Malauradament, l’estat de salut va
decaure: el càncer i la quimioteràpia no perdonen. Portes endins i abans
de l’actuació els ànims eren tensos, però Morfi Grey i companyia ho
tenien clar: «Ell ha volgut que tirem endavant el concert, i així ho
farem.»

Així, Fosy (guitarra de Cancerberos i també dels darrers
concerts traperos) va passar a la bateria (instrument que toca
també a Las Furias) i a la segona guitarra s’hi va afegir Juano (Los
Finos i ex-Cancerberos). La resta de l’alineació va ser la mateixa que
en el concert de Cornellà, amb el fill de Juan Pulido, Raúl Pulido, a la
guitarra, l’històric Jordi Pujadas, El Subidas, al baix i el
gran Morfi Grey a les veus, arengues i declaracions de guerra. Més grans
que la vida. Sembla mentira com amb els ànims tant decaiguts poguessin
fer un concert tan incendiari, com van treure forces i energies per
deixar d’estar pendents del telèfon i llançar-se a devorar l’escenari.
Va ser començar a sonar Ciutat podrida –desafinada, perduda,
desconcertada, on les mirades entre els músics valien un imperi– quan
tothom es va adonar que estaven davant d’un moment irrepetible.

En
aquesta ocasió, La Banda Trapera del Río va voler cremar les naus d’una
vegada per totes, de dir «adéu-siau» amb el cap ben alt. Ells han estat
els pioners del rock suburbial. Ells seran els mestres de totes les
generacions descontentes amb el que els envolta.

I entre el públic
que va fer petit i xafogós l’envelat de la Rambla hi havia un
microcosmos curiós: des de senyors amb una edat més que respectable que
van treure la xupa de cuiro de l’armari per mesclar-se entre xavalets
amfetamínics; històrics de la resistència rockera i quisso-flautes
amuntegats a la pista; el president José Montilla (company de
barricades amb Morfi Grey als anys setanta a Cornellà) mirant-ho des
d’una llotja; una noia fent de prostituta per cantar Venid a las
cloacas
; més d’una llàgrima furtiva i molts litres de cervesa
llançats a l’aire; Flowers presentant el concert i fins i tot Dan
Stuart, el cantant de Green on Red, borratxo perdut, apuntant-se a la
festa per cantar Nacido del polvo de un borracho y del coño de una
puta
. Un impactant punt final a 35 anys d’història rabiosa.


Lloc i dia: La Rambla (Barcelona), 25 de març

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Puta locura

La Banda Trapera del Rio, Les Rambles (Barcelona), 25 de març de 2010

Ja ho deia ahir, que el concert de La Trapera seria un d’aquells moments que emmagatzemaríem a la memòria. I ho va ser però superant totes les expectatives.

Va ser començar a sonar “Ciutat podrida” —desafinada, perduda, desconcertada, on les mirades entre els músics valien un imperi— i em va començar a recòrrer l’emoció per tota l’espinada sabent que estava davant d’un moment únic,
irrepetible.

Una nit emotiva quan només entrar ja em vaig trobar a en Fosy (guitarra de Cancerberos i també dels darrers concerts traperos) i em va explicar que Juan ‘Raf’ Pulido estava molt més que xungo a un llit de l’hospital. Morfi als camerinos va ser bastant més esplícit. El càncer i la químio no perdonen. Però sembla mentira com amb els ànims tant decaiguts poguessin fer un concert tan incendiari, com va treure forces i energies per deixar d’estar pendents del telèfon i llençar-se a devorar l’escenari. “Ell ha volgut que tirèssim el concert endavant i així ho farem”. Grans, molt grans.

Així que en Fosy va passar a la bateria (instrument que toca també a Las Furias) i a la segona guitarra s’hi va afegir en Juano (Cancerberos). La resta de l’alineació va ser la mateixa que en el concert de Cornellà amb el fill de Juan Pulido, Raul Pulido a la guitarra, l’històric Jordi Pujadas ‘El Subidas’ al baix i el gran Morfi Grey a les veus, arengues i declaracions de guerra. Més grans que la vida.

Senyors grans i amb una edat més que respectable que van treure la xupa de cuiro de l’armari mesclant-se entre xavalets anfetamínics; històrics de la resistència i quisso-flautes amuntegats a la pista; fotògrafs de la vella escola aguantant les embranzides d’una massa famolenca d’emocions; una noia fent de prostituta per cantar “Salid de las cloacas”; punks tatuats fins les celles enregistrant-ho tot amb una càmera de vídeo; el Flowers presentant el concert i fins i tot Dan Stuart, el cantant de Green on Red, borratxo perdut apuntant-se a la festa per cantar “Nacido del polvo de un borracho y del coño de una puta”.

Si al concert de Cornellà hi havia l’impressió que era un nou retorn, a la carpa Rambleros situada a la part baixa de les Rambles, La Trapera va donar l’impressió de voler cremar les naus d’una puta vegada, de dir adeusiau amb la cara ben alta i amb el que millor han sabut fer durant dècades d’anades i vingudes pujats sempre a un espai que mai ningú els hi podrà treure ni a hòsties. Ells han estat els pioners de tot plegat, els van ser els primers en cagar-se en la puta societat des de la ciutat podrida. Ells seran els mestres de totes les generacions.

Segur que a algú li pot sorprendre que el president Josep Montilla s’atancés a saludar a Morfi Grey abans de l’actuació i que seguís el principi del concert des d’una de les llotges. Però s’ha de tenir en compte que als setanta Morfi i ell van compartir des de Cornellà la mateixa banda de la barricada, encara que un llencés obusos i l’altre ho fes amb pistoles de ganxets. I de totes maneres, m’agrada que el president del meu país tingui els sants collons de plantar-se a un concert de La Trapera, i més en una nit que podia haver triat el camí més fàcil i anar a veure Raimon a l’Auditori.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Ciutat podrida ens portes la nit i la por, ara que ets adormida els carrers són plens de foc

Oficial Matute, sala KGB (Barcelona), 28 de setembre de 1990

Avui serà una nit per recordar, ens ho passarem bé, riurem molt i la part baixa de les Rambles cremarà quan soni “Ciutat Podrida”.  Una d’aquestes nits que guararem en la memòria. En Morfi diu que aquest serà el darrer concert de La Banda Trapera del Rio, que aquesta vegada ja és definitiu…
Però passi el que passi i sigui com sigui, aquesta nit tots trobarem a faltar al Tio Modes i la seva guitarra.
Va per tu, mestre!

Shake Your Money Maker

The Black Crowes, sala Zeleste (Barcelona), 6 de desembre de 1992

El post d’avui està dedicat a Enric Rivero Armengol, autor del comentari número 1.000 de Rockviu. Aquí tens una foto del primer cop que van venir a tocar a Barcelona per presentar el segon disc “The Southern Harmony And Musical Companion”.

El que més greu en sap d’aquest concert no és que el revelatge del rodet sigui de jutjat de guàrdia (vist, es clar amb la distància de 18 anys) i que de 96 fotos que vaig tirar només es puguin aprofitar  tres o quarte. No, el que em sap més greu és no haver estat a l’aguait amb la càmera quan el grup en acabada l’actuació els germans Robinson van decidir fer un darrer bis pujats a la furgoneta de la gira. I jo encara estava dins la sala apurant la darrera cervesa.

Orígens i identitat

Refugi, Teatre Zorrilla (Badalona), 19 de març de 2010

Quico pi de la Serra

Isidor Marí

Jordi Batiste

Pau Riba


Crònica publicada a El Punt el dia 22 de març de 2010

Orígens i identitat

En una temporada en que Lluís Gavaldà s’ha descobert com a cantant en
solitari, el seu company de grup també ha acabat d’aprofundir en el seu
projecte Refugi, encara que en aquest cas ja té tres anys de
rodatge per escenaris, mercats i instituts. Sí, instituts de secundària
ja que Refugi és també un projecte «didàctic, educatiu i
litúrgic», com el va definir divendres al Zorrilla de Badalona.

Un
homenatge a la cançó que ha coincidit amb seu cinquantè aniversari,
celebrat l’any passat i coincidint amb un parell d’espectacles similars
en el concepte però perfectament complementaris. Si Carles Belda i
Sílvia Ricard incideixen en el caràcter popular i Marc Parrot ho fa en
els moments clau, Joan Reig, en canvi, prefereix buscar les tornades
perdudes, aquelles cares B d’antics singles de vinil ja desgastats. Com
canta Raimon a Jo vinc d’un silenci: «Qui perd els orígens perd
l’identitat.» Per això ha agafat aquest repertori, l’ha despullat i li
ha posat Vestits nous, tal com es diu el primer disc de Refugi.
I ho ha fet amb uns arranjaments jazzístics i acompanyat per Albert
Vila (Dijous Paella) amb el contrabaix, el veterà Pep Solà amb la
bateria i Joan-Pau Chaves (Els Pets) amb el piano. Per a la posada de
llarg d’aquests Vestits nous, Refugi va disposar de la
col·laboració d’alguns dels creadors d’aquestes cançons gravades a la
memòria. Amb Isidor Marí van recordar Flors de baladre, d’UC;
Joan Isaac va rememorar Però prefereixo els teus ulls; per a
l’himne pop primerenc d’El noi dels cabells llargs (Els Tres
Tambors) va tenir la col·laboració de Jordi Batiste; a Com hauria
estat bell
, de Coses, van sonar la guitarra i la veu de Jordi
Fàbregas, i finalment Pau Riba va reivindicar l’autoria d’Es fa llarg
esperar
. Lluny de ser un acte reivindicatiu, tot el concert va ser
un espectacle amb el més pur respecte a les creacions, i durant les dues
hores llargues de concert van sonar també composicions de Serrat (Quasi
una dona
), Guillem d’Efak (Dissabte), Toti Soler (Em dius
que el nostre amor
), el sempre reivindicable Ovidi Montllor (M’aclame
a tu
), Sisa (A sota l’alzina), Lluís Llach (Si arribeu)
o Raimon per partida doble per obrir i tancat el concert (Jo vinc
d’un silenci
i Al vent), tot ben explicat amb un esperit
didàctic i còmplice per un Joan Reig que deixa les baquetes per
mostrar-se com un cantant versàtil de gola profunda. «La memòria és
aquell calaix on guardem el que més ens ha agradat, siguin els vells
Madelman, les cançons i les melodies», i amb Refugi va aconseguir
destapar aquest pot ple d’essències.


Lloc i dia: Teatre Zorrilla (Badalona), 19 de març

Nota: Degut a un oblit imperdonable no cito la col·laboració al concert de Quico Pi de la Serra amb qui va fe “A poc a poc” i “Si els fills de puta volessin”. Espero que em sapigueu perdonar.

El set list de Refugi a Vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

L’infern

Nine Inch Nails, sala Razzmatazz (Barcelona), 29 de juny de 2005
 

Ningú que hi vagi ser oblidarà mai aquell concert. L’infern es va
instal·lar a la sala Razzmatazz una nit en que van conjugar-se l’ovebooking, la fallada de l’aire condicionat i el rock en el seu estat més extrem.

Una temperatura que va superar tots els màxims imaginables i amb una humitat relativa del 150%. Però ningú es va moure de lloc a no ser que fos per treure’s totes les peces de roba possibles o anar a la barra o al ban per llençar-se qualsevol líquic al cap (l’aigua es va convertir en un bé de primera necessitat): Trent Reznor estava signant l’actuació més memorable que ha fer a Barcelona.

Paraules amb sabor

Brighton 64, sala Studio 54 (Barcelona), 27 de febrer de 1987

Aquest dies estic absolutament enganxat en la lectura de “Pista Lliure” (Pagés Editors), la primera novel·la d’Albert Gil. Mods, concerts, drogues, música escrit de manera coral. Molt recomanable. I ja que hi som recordem als Brighton 64 al moment clau de la seva trajectòria, quan eren al banda de “La casa de la bomba”…
  

Sota una estrella

Big Star,  Parc del Fòrum-Primavera Sound (Barcelona), 6 de juny de 2006

Un altre dels grans que ens deixa, el power pop no seria el mateix sense les cançons d’Alex Chilton (28 de desembre de 1950 — 17 de març de 2010).

Un d’aquest grans il·lustres desconeguts (per una gran majoria) del qual a partir d’ara es qualificarà la seva aportació al món del rock com a imprescindible. Al menys que serveixi per que la gent l’escolti i el descobreixi.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Els homes que treballen fent de gos als Premis Enderrock

Premis Enderrock 2010, sala Bikini (Barcelona), 16 de març de 2010

THE PEPPER POTS

ANNA ROIG + CESK FREIXAS

MAZONI + HELENA MIQUEL

MAZONI + BIKIMEL

GERARD QUINTANA

ELS AMICS DE LES ARTS

ELS AMICS DE MANEL (o ELS MANELS DE LES ARTS)

LA PEGATINA

FOTO DE FAMÍLIA

I aquell que vulgui veure l’home que treballa fent de gos, el trobarà a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Amb el rock a la sang

Pell de Serp, sala Apolo (Barcelona), 13 de març de 2010

Els exPellofes Radioactives, fent de teloners de Brams, i deixant-se literalment la pell i el globuls vermells en tota una demostració de rockanroll destral·ler de la vella escola.

I no us oblideu que tonight is the night, la nit dels PREMIS ENDERROCK 2010. Està tot completament SOLD-OUT! No hi ha ni llista de convidats ni altres martingales: tothom amb la seva invitació o entrada nominal.

Però si  no teniu entrada no patiu… podeu segur tota la gala en streaming amb les càmeres que tenen instal·lades ICat FM (tal i com  ho vaig haver de fer jo l’any passat quan estava a l’hospital…).

I el set-list de Pell de Serp

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari