ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

L’ingenu és lliure

Ix!, La Farinera del Clot (Barcelona), 29 de gener de 2010

La nit de divendres, després de veure el cul de Santi Balmes i les calcetes d’Helena Miquel, un cop passada la mitjanit i a la Farinera del Clot, els Ix! van reblar el clau a un strip-tease potser més emocional, potser més ingenu: el seu cantant David Mullor va sortir sense el seu característic barret!

I ja posats no podem menys que recomenar de tot cor el segon disc dels Ix! de Cadaquès, “L’ingenu és lliure”. Si voleu el podeu pillar directament a ells aquí.

El set list d’Ix! el podeu trobar aquí

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Nits irreversibles

Love of Lesbian, Palau de la Música (Barcelona), 29 de gener de 2010

Després de reunir a El Último de la Fila i el ressó que ha tingut (aquí i aquí m’han fet pujar l’ego a un límit estratosfèric) ens hem posat el llistó molt alt en aquest bloc, però no insuperable..

Voleu veure a Santi Balmes ensenyant el cul? aquí el teniu.

No n’hi ha prou? Voleu la boda entre Carlos Cros i Joanra Planell (baixista de LOL)?

Voleu veure’l amb ulleres-de-pasta (sense vidre) com a “homenatge a una generació”?

El líneas generals: la il·luminació semblava que la portés el pitjor dels seus enemics, un so millorable i ells… fantàstics!


Élena, Palau de la Música (Barcelona), 29 de gener de 2010

Ja ho se, marranots! vosaltres heu vist molt “Doctor Slump” i el que voleu veure són les calcetes de la senyoreta Yamabuki… perdò, volia dir d’Helena Miquel!

Doncs aquí les teniu!

Encara voleu més? doncs aquí teniu el set list de Love of Lebian

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Geni i figura

Recordant Marc Grau, sala Bikini (Barcelona), 26 de gener de 2010

Més enllà de les anècdotes que podien passar en els camerinos, l’homenantge a Marc Grau va tenir els seus protagonistes a sobre l’escenari oferint un concert memorable i emotiu.

LOS ROTOS

QUIMI PORTET

GERARD QUINTANA

JORDI BATISTE

COLOR DANSA

PEDRO JAVIER GONZÁLEZ

MANOLO GARCÍA

JOAN MASDEU

LAX’N’BUSTO

ELS PETS

ELS PETS + MARC GRAU jr.

FOTO DE FAMÍLIA

L’escaleta del concert i la crònica a vull llegir la resta de l’article
Crònica publicada a El Punt el dia 28 de gener de 2010

Geni i figura

«Recordant marc grau» / Xavier Mercadé

Segons el diccionari, geni és l’«aptitud superior de què és dotat un esperit creador». Aplicar aquesta definició a Marc Grau no resulta gens difícil ja que la seva obra i la seva bonhomia han superat ja una dècada en la memòria, i els amics encara l’estimen, tal com es va demostrar amb un Bikini ple de gom a gom. No era el primer homenatge que els seus companys li feien, , ja l’any 2000, un any després de la seva mort, la mateixa sala va ser testimoni d’un concert amb un cartell molt similar. Però el temps marca les diferències i la figura de Grau s’ha engrandit. «Si es fes la prova de l’ADN als discos d’una època, descobriríem que Marc Grau és el pare del rock català», va reconèixer Santi Millán, presentador de l’acte.

Los Rotos, banda en què milita el fill de l’homenatjat i també organitzador del tribut, van obrir l’acte. Un grup en què les guitarres manen, digne hereu de les ensenyances del seu progenitor, encara que, com reconeixia Joan Reig, d’Els Pets, als camerinos, «el seu pare netejaria una mica el so a l’estudi». De portes endins, tot era un retrobament de velles amistats, com la que al seu moment van compartir Manolo García i Quimi Portet quan eren El Último de la Fila. Allà van compartir conversa i abraçades i van fotografiar-se junts, però finalment no van coincidir a l’escenari. Les emocions es van traslladar a l’escenari amb un Jordi Batiste que abandonava la seva faceta de cantautor per presentar temes nous amb un caràcter més elèctric elèctric seguint el lema de “keep on rockin’” que compartia amb Marc Grau, o un Joan Masdéu fent el camí contrari i sortint sol amb una guitarra acústica després de dir adéu als Whiskyn’s. Per demostrar que la tasca de Marc Grau anava molt més enllà de la seva petjada com a compositor, productor i músic, hi va actuar també la companyia Color Dansa, dirigida per la seva germana Mudit Grau, que va representar coreografies que havia musicat. Lax’n’Busto va interpretar Eva, d’Instrumental, l’únic disc que Grau va editar amb el seu nom. Gerard Quintana també va recordar-lo amb Camins, la darrera cançó que va compondre Sopa de Cabra, tot reconeixent que «ell ens va ajudar a trobar un so que no vam aconseguir en el nostre primer disc». ”. El guitarrista Pedro Javier González el va recordar “com gairebé un germà” mentre que Els Pets, banda en la qual va estar de guitarrista els darrers set anys de la seva vida, van mostrar-se «contents i emocionats de celebrar el record d’una persona inimitable». Al final, Marc Grau fill es va afegir a Els Pets per encendre el solo de guitarra de S’ha acabat. Uns instants que van posar la pell de gallina a tots els assistents que van acomiadar la nit amb una tancada ovació.

Lloc i dia: Sala Bikini (Barcelona), 26 de gener.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Els darrers de la filera

Homenatge a Marc Grau, sala Bikini (Barcelona), 26 de gener de 2010

El que no ha pogut unir en dècades les més suculentes ofertes per retornar als estudis de gravació o als escenaris, ho va aconseguir ahir una cosa tan simple com l’ajuda de l’amistat per recordar Marc Grau (1954-1999). Casualment la darrera fotografia que vaig poder fer d’El Último de la Fila junts va ser fa deu anys, el 3 de maig de 2000, en el primer homenatge que es va fer a Marc Grau.

Sense rancúnies ni enveges, però sense anar més lluny que una encaixada de mans i una conversa distesa als camerinos de Bikini, no van compartir escenari. I ja que hi erem i la cosa pintava bé vaig aconseguir posar dins de la meva càmera fins a cinc components que han passar per les files d’EUDLF  (de dreta a esquerra: Juan Carlos García, Antonio Fidel, Pedro Javier Hermosilla González, Manolo García i Quimi Portet) units en record del company absent.

“Ves per ón, que podràs vendre aquesta foto per milers d’eurus!”, em deia rient-se en Quimi, potser conscient que la meva vanitat em portaria penjar-la en aquest bloc abans de treure-la a subhasta per les agències.

Segons va confessar Quimi en la seva actuació: “El Último de la Fila va ser l’únic grup format per guapos”. Podeu jutjar:

Demà penjaré la resta de fotos del concert d’homenatge a Marc Grau i la crònica corresponent.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Barely legal

NoWayOut, sala Sant Jordi Club (Barcelona), 24 de gener de 2010

Billy Talent, sala Sant Jordi Club (Barcelona), 24 de gener de 2010

Sight& Sounds, sala Sant Jordi Club (Barcelona), 24 de gener de 2010

La idea de l’“Under 18” és més que acceptable: concerts enfocats al sector de públic adolescent i menor d’edat, sense venda d’alcohol (això a dins, a fora hi havia els llauners de cada concert) ni tabac (això tampoc és gaire problema ja que en els locals municipals n’està prohibit), un cartell atractiu i, el que és millor, horaris accessibles. Però a canvi el públic es veia sotmés a un allau publicitari aclaparador i gens subliminal amb pancartes de telefonia mòbil per tot arreu, anuncis de refrecs de cola zero projectats a la paret i espònsors fent-se notar visiblement regalant penjolls amb les seves ofertes. No se que és millor…

I un petit avis als de seguretat: nosaltres sabem cuidar el nostre equip, no cal que vostès en tinguin tanta cura. Sabem quan l’hem d’utilitzar i quan l’hem de mantenir amagat a la bossa. I si se’ns ocorre trencar les normes, nosaltres en som plenament conscients de fer-ho i d’acatar les conseqüències. No cal que es trenquin el cap per fer-nos deixar els equips en espais sense cap mena de seguretat o en consignes on tenen un cartell ben gran i clar on es treure de sobre qualsevol responsabilitat sobre els  objectes dipositats. Ja som grandets. I, a més, com ja he demostrar en aquest bloc amb la Lumix LX3, avui en dia hi ha càmeres compactes (que les porten el 90% del públic)  que —ben usades— poden donar tant bons resultat com un equip professional.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

La mirada perfecta

Samitier, bar Alfa (Barcelona), 21 de gener de 2010

Espart, bar Alfa (Barcelona), 21 de gener de 2010

Dues bandes que es van foguejar en les semifinals del Sona 9 i que ara volen en solitari amb els seus discos sota el braç. Dos grups que el seu hàbitat natural és el format elèctric i que van haver de refer les seves cançons per presentar-les en els dijous acústics del gracienc bar Alfa.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Sense criteri ni complexes: El Barrio

El Barrio, Palau Sant Jordi (Barcelona), 22 de gener de 2010

Quan vaig passar amb la moto per Plaça Espanya la situació no era normal ja que no hi havia el clàssic formiguer que es forma abans d’un concert multitudinari al Sant Jordi. La pujada pel carrer Lleida la vaig fer gairebé en solitari. Tot el problema de trànsit estava a la part del darrera del Sant Jordi: el  públic d’El Barrio no és de Barcelona, tots venien de les Rondes provinents de Badalona, Santako, Korneyà, L’H  i altres poblacions de l’extraradi de la ciutat. Allà una veritable munió de públic pujava amb el seu barret ja posat disposat a viure una experiència gairebé religiosa.

La rampa habitual per on entrem els fotògrafs estava tancada amb cadena i forrellat, a les taquilles no n’hi havia cap específica per premsa. Finalment trobo l’entrada corresponent i allà m’espera un de l’equip d’El Barrio amb un únic photopass a les mans. Mai hagués imaginat que per un músic capaç de congregar més de 30.000 concerts esgotant les localitats de dos Palau Sant Jordi, només un sol fotògraf s’interessi en reflectir-ho per la posteritat!

Encara més, si vaig tenir tot el foso per a mi solet, també va ser al·lucinant ser l’únic inquilí (si, estava jo sol solet!) de la zona de premsa!!! Conclusió? A El Barrio la premsa l’importa tant com a la premsa l’importa El Barrio. El món continua rodant sense que s’hagin ni d’interactuar ni de necessitar-se l’un a l’altre. El Barrio te prou públic (repeteixo: 30.000 persones esgotant dos dies per un artista amb nou discos al carrer) com per fer i desfer el que li surti dels pebrots. (A mode d’excepció em consta que també era per allà en Lluís Troquel d’El Periódico)

Tants caps, tants barrets
El públic es va prendre el concert com una festa, tota una celebració. Allò superava la definició de fenomen, amb més de la meitat del públic amb el barret posat, un talismà que els identifica amb el que passa a l’escenari i que es converteix en una senyal d’adoració a una figura gairebé mística.

Molt poques vegades he vist (i parlo des de l’experiència: al Sant Jordi he vist des de Rocío Jurado o AC/DC fins els Power Rangers passant pels Backstreet Boys o Julio Iglesias) l’esclat d’alegria i el soroll que es va muntar quan va sortir a l’escenari. Des del minut 0 tothom estava de peu cantant i ballant cada una de les cançons d’aquell senyor amb barret. “Tu si que vales!” era el crit amb que ovacionaven cada cançó. La puta locura.

I com és ell?
La seva sortida a l’escenari va ser molt similar a la de Marilyn Manson a la gira de 2003: sortint del terra de l’escenari, envoltat de fum i assegut en una cadira de fusta. Les semblances gòtiques també anaven en el seu abillament: levita de cuiro fins els peus tapant un cos grassonet, guants negres sense dits, botes militars, ulls pintats amb brotxa i ungles també de negre.

Musicalment la cosa tira cap a Medina Azahara quan es posa rockero o tomba cap a Manolo García en els moments més afortunats, d’altres s’acosta a un simple flamenquillo de banda sonora d’autos de xoc. I les lletres són mes aviat dubtoses, carregades d’una poesia simple (“Tanta hambre, tanta guerra y tanto melodrama, / a mi el cambio de clima me afecta / cada vez que salgo de mi cama / a mi me afecta porque no me pongo pijama” diu a “Moda”),  i en ocasions un pèl discutibles (“el presidente no ve la muerte de un inocente” va improvisar en una buleria).

A mode de conclusió precipitada
Als Estats Units tenen a Michael Bolton, els britànics a Tom Jones, els catalans en tenim més que de sobres amb Miquel del Roig, i els espanyols tenen a El Barrio.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Soul a la sang

Jesse Dee, Harlem Jazz Club (Barcelona), 20 de gener de 2010

Sovint les comparacions són odioses però en aquest cas resulten inevitables. Quan fa pocs dies que Eli Paperboy Red ens va deixar amb el cos tremolant després de la seva actuació a la sala Apolo, resulta fàcil veure a Jesse Dee com un deixeble avantatjat del noi dels diaris o de James Hunter.

L’escena neo-soul segueix creixent amb pasos de gegant amb aquesta gola privilegiada hereva de Sam Cooke i Otis Redding que va oferir una actuació memorable en el recollit escenari del l’entranyable Harlem Jazz Club. Després d’aquest suculent tast esperem veure’l d’aquí a poc amb tota la seva banda completa.

El set list de Jesse Dee

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Històries de blues, bourbon, amor i rock’n’roll (350.000 visites)

The Rolling Stones, Estadi Olímpic (Barcelona), 16 de juny de 1990

The Rolling Stones, Estadi Olímpic (Barcelona), 20 de juliol de 1998

The Rolling Stones, Monte do Gozo (Santiago de Compostela), 15 de juny de 1999

The Rolling Stones, Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 29 de juny de 2003

The Rolling Stones, Estadi Olímpic Lluís Companys (Barcelona), 20 de juny de 2007

Un dia rebo una trucada i ja només en veure qui és el remitent ja me n’alegro. Mariano Muniesa es una d’aquestes persones que han dedicat tota la seva dia al rock. Què vol tot el que tingui dels Stones per un llibre? Cap problema i sense cap compromís! En Mariano és d’aquelles persones en paga la pena confiar a cegues, sigui el que sigui ho farà amb la millor de les voluntats lluitant contra tota mena d’elements fent prevaler el seu amor de fan.

Mostra de la seva tenacitat és aquesta joia anomenada “Los Rolling Stones en España (Historias de blues, bourbon, amor y rock’n’roll)” editat amb tota mena de luxes per Quarentena Edicions. Un recull de totes les anècdotes i històries que hi ha hagut al darrera de cada actuació dels Rolling Stones a l’Estat espanyol, escrit en primera persona com a seguidor de la banda que és, amb testimonis d’excepció i un bon munt de fotografies entre les qual n’hi ha un bon grapat de meves (només falten les de 1990 —la primera del post en b/n— ja que no les tenia encara escanejades quan em va demanar el material). Una joia per llegir a fons, amb la mateixa passió que hi ha posat l’autor en escriure’l.

 

Només una cosa important: t’estim com un loco i m’aguant

Joan Miquel Oliver, Palau de la Música (Barcelona), 15 de gener de 2010

Mirada trista, kimono negre i curt en paraules, Joan Miquel Oliver és l’autèntic bombó mallorquí. I més quan surt envoltat d’un polo de llimona i un polo de menta en forma de ballarines vestides de color groc i verd. Amb l’amargor de la bona xocolata però també refrescant com el gelat, dolç en els bons moments que ens fa passar mentre es desfà al paladar.

Perseguit per les seves ombres, amb cançons concretes que esclaten bombolles de sabó el guitarrista d’Antònia Font és creador de petites miniatures que s’expandeixen en universos particulars. Només per la grandesa guitarrera de “Lego”, on va demostrar ser un deixeble avantatjat de Kevin Ayers, aquest concert hauria de passar també a la petita història de la música del país.

  

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

I què bonic, què bonic, què bonic m?he dit

Manel, Palau de la Música (Barcelona), 15 de gener de 2010

Dels Manel en som molt fans, del Manel n’he parlat força en aquest bloc. Passem llista:

—Tot i que no en vaig deixar cap prova gràfica (l’escenari del Sona 9 és d’en Carles Rodríguez i a Vic hi ha molts escenaris per repartir) si que recordo perfectament veure’ls per primer cop al MMVV de 2007 a les semifinals de concurs de maquetes Sona 9.

—Això si, els vam veure estrenar la seva versió de “La Tortura” (“El bròquil”) de Shakira a l’espectacle Per-Versions a l’Altaveu de Sant Boi.

—Ens vam adonar que allà podria alguna cosa gran quan ens vam acostar a veure’ls als Jardinets de Gràcia a la Mercè de 2008 dins de la Mostra de Revistes en Català i davant de poc menys d’un centenar d’espectadors.

—Els ulleres-de-pasta i el públic més cool va donar el seu beneplàcit al Primavera Club a l’Auditori del Fòrum (tot i que els organitzadors, que tant es vanaglòrien d’haver-los descobert, els van fer tocar a les cinc de la tarda).

—Des d’un llit de l’Hospital Clínic vaig decidir que “Els millors professors europeus” era per a mi el millor disc de l’any.

—Els petits concerts de impossibles de Sobretaula van unir a Guillem Gistert (Manel) i Pere Agramunt (La Brigada) a la sala Apolo per començar l’any. Allà “Lily Marleen” va viure una nova reencanació.

—Malauradament la meva salut no em va permetre veure’ls als Premis Enderrock 2009 a la sala Bikini.

—A la Sala Salamandra de l’Hospitalet de Llobregat ens vam adonar que el fenòmen Manel estava esclatant i que la bola de neu creixia imparable.

—Però encara quedava lloc per concerts entranyables com el que van oferir a l’antiga colònia industrial de l’Ametlla de Merola. Allà vam compartir l’hospitalitat del poble, un dinar popular amb arròs  i graellada,  i el grup  van aprofitar els decorats dels seus Pastorets i els cascs de soldat romà per interpretar “A Roma”. Potser el millor concert que els he vist.

El concert de l’Apolo va ser la mostra inapel·lable de l’èxit que esta assolint el grup convertint-se en tot un fenòment a gran escala. Ells van respondre amb un concert a l’alçada, amb cors, seccions de vent i col·laboracions especials.

—El que possiblement sigui el millor festival del país, el PopArb, no podien quedar-se sense la ració d’un grup que semblava fet expresssament per tocar en aquest festival.

—Al Festigàbal celebrat a la plaça Rovira i Trias en plenes festes de Gràcia, la riuada humana que allà es va aplegar em van impedir veure el concert més enllà de les dues cançons que vaig fotografiar.

—Però per veritable bany de masses el que es van donar al carrer Rosselló, davant de la  fàbrica Damm, en un dels concert més multitudinaris de les festes de la Mercè 2009.

I després de ser testimoni directe del fenòmen Manel nomes em quedava veure’ls al Palau de la Música (pròxima estació Liceu?) i després de tants concerts em veig autoritzat a pregar-lis que, siusplau, es tanquin en una habitació, es posin a composar noves cançons, canvïin el repetori i —el  més important— les presentacions de les cançons.


Josep Guardiola Barça
El set-list de Manel al Palau de la música

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari