ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Somriure de guanyador

Matt & Kim, sala Apolo (Barcelona), 28 de novembre de 2009 

Hi ha vegades en que els teloners signen unes actuacions que difícilment podran superar els aclamats caps de cartell. Aquest va ser el cas de Matt & Kim que van obrir abans que The Sounds el passat dissabte.

Potser la de Matt & Kim sigui una proposta amateur i encara desdibuixada, però la frescor i les ganes de divertir-se i passar-s’ho bé que retransmetien des de l’escenari són de les que creen afició i marquen personalitat. Jo m’ho vaig passar molt millor veient-los a ells amb només una bateria i un teclat que mirant les cuixes de Maja Ivarsson.

A més, fer sonar el “Sween Child O’ Mine” dels Guns’N Roses per llançar-se de cap a la piscina o acabar amb una versió hardocore de “The Final Countdown” d’Europe diu molt, moltíssim d’aquest duet d’electropop casolà de Brooklyn que no perd mai el somriure.

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Conillet de vellut (again)

The Sounds, sala Apolo (Barcelona), 28 de setembre de 2009

En aquests tres anys que aquest bloc porta en actiu, un dels posts més vistos ha estat “Conillet de vellut” dedicat al concert de The Sounds de fa dos anys i mig a la mateixa sala Apolo on van triomfar ahir.

És de suposar que aquests milers de persones  han entrat en aquell post va ser degut a l’afany aleatori del senyor  Google al mesclar en un mateix escrit paraules com “frares Maristes”, “senyores que fumen”, “barroeres”, “paraulotes”, “sueques”, “Debbie Harry”,  “Maja Ivarsson” i “escopir” tot unit a una fotografia de la senyora Ivarsson mesurant la distància entre pit i pit amb les mans.

S’ha de dir que en aquest dos anys i mig la senyora Maja Ivarsson és mostra menys barroera, ja no escup a tort i a dret (la presència dels seus pares al pis de dalt de l’Apolo la debien obligar a ser una miqueta més bona minyona) però encara calça uns talons de vertígen i segueix recordant-nos constantment a Blondie i a la mítica Debbie Harry.

El set list de The Sounds

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Tot és mentida

Juliette Lewis, sala Apolo (Barcelona), 27 de novembre de 2009

Ja pot posar-se sota les ordres d’Omar Rodríguez-López (The Mars Volta) i fer un disc, “Terra incognita”, que puja una miqueta (tampoc gaire, no ens passem) un llistó no gaire exigent, però Juliette Lewis segueix militant en la sèrie b i el seu directe segueix sent només discret. Si s’aguanta sencer és gràcies a la mitomania de la noia que li va llepar el dit polze a Robert de Niro a “Cape fear”.

Aquest paper encara li va gran tot i que es vesteixi amb plomes i lluentons, fent de les genolleres la seva màxima aportació al món del rock. Ni ella és  Ziggy Stardust ni la seva banda (The New Romantics, visca l’originalitat!) són The Spiders form Mars, ni molt menys!

El set-list de Juliette Lewis

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Io voglio mangiare una pizza con te (3 anys de Rockviu)

Dagoll Dagom, sala d’assaig del Teatre Poliorama (Barcelona), 26 de novembre de 2009

És una experiència única poder menjar coca de Sant Joan a finals del mes de novembre. Una sensació estranya, un sabor que creiem oblidat la resta de l’any i que ha tornat a ressorgir per sorpresa. La van oferir ahir els de la companyia Dagoll Dagom per presentar l’actualització de l’espectacle “La Nit de Sant Joan”, el clàssic de teatre musical català que s’estrenarà el proper 23 de febrer a per estrenar l’anomenat Artèria (per fer-ho més clar, recordar quest Artèria és on  feia anys havia estat l’Studio 54 i que fa no gaire havia de convertir-se en un immens puticlub fins que finalment se l’ha quedat l’SGAE per gestionar una sala d’espectacles).

Doncs de la mateixa manera que la coca m’havia despertat sabors que creia oblidats durant la resta de l’any, l’assaig per la premsa d’un parell de peces de “La nit de Sant joan” també m’ha despertat sensacions ocultes, moments amagats a la memòria amb històries de marcianitus, el gran Jordiet i les primeres revetlles amb mistus garibaldi. N’hi ha a qui això li diu nostàlgia.

M’ès impossible recordar si fa 30 anys vaig anar a veure la obra original, però si que recordo que el meu germà Josep n’era un gran fan i que la k7 amb les cançons del Sisa sempre estava al seu cotxe, en certa manera es va convertir en una banda sonora de fa tres dècades i una part dels meus records.


Tot el cast de la obra


En Jaume Sisa, autor de les cançons

(i la coca?)

I amb aquest tall de coca celebrem el tercer aniversari d’aquest bloc!

Walking on Sunshine

Katrina & The Waves, Sot del Migdia (Barcelona), 23 de setembre de 1989

Oi que aquest estiu heu acabat fins el monyo del “Summercat” del Billie The Vision & The Dancers? Doncs fa vint anys tots també vam acabar ben farts d’escoltar a tota hora i a tot arreu el “Walking on sunshine”, un dels one-hit-wonders per excel·lència.

Un cosa curiosa: aquests canadens van triomfar aquí quan ja tenien cinc discos a les espatlles i la cançoneta dels cullons feia ja quatre anys que s’havia editat.
 

 

El signe dels temps

Muse, Palau Sant Jordi (Barcelona), 24 de novembre de 2009

Sembla increïble, però tots aquests puntets blancs que hi ha entre el públic éren càmeres compactes i telèfons mòbils que van tenir oportunitat de fer millors fotos que els que suposadament som (o intentem ser) professionals.

En els darrers anys els concerts de rock en grans recintes s’estan convertint en espectacles temàtics atordidors, veritables bufetades de llum i so i on el músic és un simple figurant envoltat de pantalles de leds (cada cop més rebuscades), estructures giratòries, raigs làser, torres mòbils i efectes visuals de tot mena (eps, nanos de Muse: us vareu oblidar de llençar globus i confetti!!). Volen fer pagar a la gent per sensacions suposadement extremes on la música és només la excusa. És per això que potser ja no els interessa que podem captar la gota de suor regalimant pel front del cantant, l’expressió de la nota encertada, el somriure de complicitat, el moment del toc de bateria precís o com es transforma la cara de músic quan afronta l’acord amb que encendrà a tot el públic i cremarà el local amb la seva música.

El que ara interessa és mostrar l’espectacle de masses, el pur circ, mentre el músic està en el seu pedestal inamovible i cada cop més estàtic… i per això ens envien a la quinta forca per fotografiar-ho.
Si, el senyor Matt Bellamy ja no fa les carreres que es pegava abans alternant veus, teclats i guitarres. Ara es passa la major part del concert davant del seu micro, sense el nervi d’altres gires, mentre l’espectacle es desplega al seu voltant i tothom treu la seva càmera per enregistrar un vídeo pixelat i mogut de “Plug in baby” per penjar-ho al dia següent al Youtube i poder dir als seus amics del Facebook “jo vaig estar al concert de Muse”.

És el signe dels temps.

Em costa molt enfrontar-me al concert amb optimisme sense la descàrrega d’adrenalina que suposen les tresprimeressenseflash de cada concert!!!

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Els porc espí

Porcupine Tree, sala Sant Jordi Club (Barcelona), 23 de novembre de 2009

Poca llum i poc temps per treballar: només dotze minuts que van quedar en molt menys ja que per una banda ens en van esgarrapar uns quants sense motiu i, per altre, una gran part d’aquests minuts van ser amb els llums apagats.
 

 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Someone Somewhere in Summertime

Simple Minds, sala Razzmatazz (Barcelona), 17 de novembre de 2009

Els Simple Minds han quedat com una mostra clara de com perdre pel camí tot el guanyat en el passat. Amb el tractament ampul·lós i pompós a que van sotmetre ahir el seu repertori, el grup de Jim Kerr no fa més que restar en comptes de sumar. I si ara ja els hi costa mig omplir la platea del Razzmatazz (hi manaven de manera clara les testes calbes), d’aquí a poc ja els podrem veure a Bikini o amenitzant les vetllades del Sutton… si, cada cop és més nombrós el número de calbs que anem a veure’ls…

Una pena per un grup que va lluitar colze a colze amb els U2 per ser una banda d’estadis i que es van quedar només vivint les mels d’un grapat de cançons amb data de caducitat. I que consti que jo n’era un fan i que encara guardo amb carinyu la meva còpia del “Live in the City of Light”, el seu fastuós doble en directe.

El set-list dels Simple Minds a vull llegir la resta de l’article

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Hormones alterades

Rise Against, sala Razzmatazz (Barcelona), 13 de novembre de 2009


Thuesday, sala Razzmatazz (Barcelona), 13 de novembre de 2009

Senyors encarregats de la llum del Razz: els focus serveixen per il·luminar no per tenir-los apagats durant els teloners i a mitja potència amb el grup cap de cartell. I siusplau la gent també paga per “veure” al grup. I a sobre no cal omplir-ho tot de fum ja que aleshores no es veu res de res…. i encara menys fotografiar-ho.

El concert? tant a nivell musical com d’actitut, el concepte de hardcore que jo tenia està molt lluny del que tenen les noves generacions amb les hormones alterades per la emoció. Com a mínim va ser una miqueta més madur que el que ens van oferir els Green Day fa unes setmanes, però tampoc n’hi ha per llençar-hi coets.

 
 

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Piromania

Rammstein, Pavelló Olímpic (Badalona), 12 de novembre de 2009

La crònica del concert a vull llegir la resta de l’article
Crònica publicada a El Punt el dia 14 de novembre de 2009

Piromania

Rammstein / Xavier Mercadé

Per a Rammstein més és més, no hi ha volta de fulla. Encara que tinguéssin tota la pirotècnia valenciana al seu abast, es quedarien curts pels seus espectacles. A força de gires mundials els alemanys han aconseguit anar afegint elements fins a teixir un espectacle que deixa bocabadat a tothom en cada cançó.

Pot semblar efectista i gratuït haver de convèncer a cop de piules, trons i mascletades (amb Green Day ho va ser), però Rammstein possiblement és el grup més autoritzat a fer-ne ús i abús, ja que des dels inicis aquest ha estat un dels trets més característics dels seus directes. El que dijous es va viure a l’Olímpic de Badalona, ple com una olla de pressió, va ser un espectacle que sens dubte va enlluernar aquells que s’acostaven per primera vegada a l’experiència que suposa veure’ls en directe però que tampoc va defraudar aquells que ja ho van viure en el llunyà concert que van oferir l’any 1997 a l’enyorada sala Gartage Club.

Poc importa que el seu darrer disc, Liebe ist für alle da, sigui un dels treballs més fluixos i envoltats de polèmica de la seva trajectòria si en l’obertura del concert es presenten amb dues destrals i una serra radial trencant literalment l’escenari. El grup encara té força i empenta per no defraudar ningú amb tots els mitjans al seu abast, que van mostrar en una posada en escena molt més aparatosa del que és habitual en aquest recintei i que havien arribat en quinze trailers col·locats com un tetris a la part posterior del Pavelló.

Inquietants i pertorbadors, no van malgastar mai un somriure més del compte. Amb un so extremadament potent, qualsevol subtilesa era eliminada a cop de watt, van demostrar durant tot el concert el seu potencial per augmentar l’escalfament global del planeta amb flamarades i explosions de tota mena. Un concert farcit de moments memorables: a la cançó Benzin el cantant Till Lindemann va aparèixer, és clar, amb un sortidor de benzina que va fer servir de llançaflames per de passada flamejar un suposat espontani que s’havia colat a l’escenari; a la polèmica Pussy, va aparèixer un canó gegant simulant un penis que llançava escuma a les primeres fileres, i fins i tot els dos sagnants talls de so que hi va haver a Fühling in Paris va semblar que formaven part del xou.

A qui se li ha de donar sopar a part és al teclista Christin Flake Lorenz; a més de ser el protagonista dels gags més cruels (encara que en aquesta gira no ha acabat sodomitzat pels seus companys de grup, si que va sortir socarrimat d’una banyera mentre sonava Ich tu dir weh i li va tocar pasejar-se en una zodiac per sobre dels caps del públic a Sone), el millor era veure’l caminar sense descans durant tot el concert per sobre de la cinta lliscant que hi havia entre els seus sintetitzadors.


Lloc i dia: Pavelló Olímpic de Badalona, 12 de novembre del 2009
Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Foc, foc, fot-li foc

Rammstein, Pavelló Olímpic (Badalona), 12 de novembre de 2009

Pot semblar efectista i gratuït (amb Green Day ho va ser) haver de convèncer a cop de piules, trons o mascletàs però Rammstein possiblement siguin el grup més autoritzar a fer-ne us i abús, des del principi aquest ha estat un dels trets més característics dels seus directes.

El d’ahir va ser un espectacle que sens dubte va enlluernar a aquells que s’acostaven per primera vegada a l’experiència que suposa veure la banda alemanya en directe però que tampoc sens dubte va defraudar a aquells que ja van viure esboços de la experiència en el llunyà concert que van oferir l’any 1987 a l’enyorada sala Garatge Club.

Demà la crònica completa.

I el set-list a vull llegir la resta de l’article

Aquest set-list correspon al de l’actuació a Lisboa el passat 8 de novembre, però  em consta que no hi ha hagut cap variació.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari