ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Malabarismes sobre sis cordes

Living Colour, sala La Mirona (Salt), 28 de març de 2009

Crònica
Crònica publicada a El Punt el dia 30 de març de 2009

música

Malabarismes sobre sis cordes

La vuitena edició del Black Music Festival es va cloure dissabte amb
el concert que s’adeia més bé amb el nom del festival, els Living
Colour, amb el virtuós guitarrista Vernon Reid al capdavant. La banda
de Nova York va tenir un pes fonamental a finals dels vuitanta i
principis dels noranta, quan van mesclar l’herència de grups de hardcore com ara Bad Brains amb la base funk de James Brown i Sly & The Family Stone, una mica de hard rock, una part de l’herència jazzística i tot amanit amb algunes gotes de hip hop primigeni de la vella escola.

El grup va arribar a Salt des de Bilbao sense gairebé tenir ni temps per descansar. Però el que a priori
es podia preveure com un concert de pur tràmit va acabar sent una
demostració de força de gairebé dues hores i mitja en què el grup va
quedar com a clar vencedor. Un concert a l’alçada del record que es té
de la seva actuació, l’any 1993, a la barcelonina sala Zeleste.

Veure
actuar Vernon Reid sobre l’escenari és tota una joia en brut. Sense ser
escènicament espectacular, va demostrar amb els seus malabarismes sobre
el mànec de la guitarra que encara li queda corda creativa per estona.
Amagat sota un barret esportiu va deixar anar una energia musical que
va renovant-se amb els anys; un fet que va quedar clar en totes i
cadascuna de les cançons. I si el gruix musical el portava Reid,
l’espectacle i la comunicació van sortir de la gola del vocalista Corey
Glover, que en tot moment va estar buscant la comunicació amb el
públic. Els altres dos companys del grup tampoc van quedar
desmerescuts, amb un Will Calhoun convertint-se en una màquina del
ritme darrere la seva bateria i un Muzz Skillings Doug Wimbish que amb el baix va
aconseguir el moment de comunió amb el públic quan va baixar de
l’escenari per fer un solo al mig de la platea.

En gairebé 150 minuts de música hi va haver moments per a tot, i no van faltar els grans èxits de la banda (Pride, Glamour boys, un Type amb un final amb adrenalina o el gran clàssic del seu repertori, Cult of personality)
tot i que també s’hi van afegir moments innecessaris, com ara un
llarguíssim solo de bateria, o instants inoblidables com quan el
cantant i el baixista van haver d’improvisar el Talking ‘bout a revolution,
de Tracy Chapman, mentre el bateria canviava un pedaç trencat del seu
instrument. A nivell de versions, entre improvisacions i lectures del
guió, també van sonar Baby please don’t go, de Big Joe Williams, Papa was a rollin’ stone, dels The Temptations, i un Should I stay o should I go,
de The Clash, que va cloure la nit amb el cantant enfilat a les barres
de La Mirona i amb tot el públic que omplia la sala derrotat als seus
peus.

El grup del guitarrista David Muñoz, els Gnaposs, van ser
els encarregats d’encetar la nit, presentant les cançons del seu tercer
disc, Outsider, així com una versió ben amarada de funk del clàssic Day Tripper dels Beatles.


Lloc i dia: Black Music Festival. La Mirona (Salt), 28 de març

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Si hagués nascut a Roma fa més de 2000 anys…

Manel, Teatre Esplai (L’Ametlla de Merola), 29 de març de 2009

Això és el que passa quan es va a tocar a un poble on es representen uns Pastorets centenaris (poca broma! Creu de Sant Jordi 2007). Impressionants els decorats de fons (per a mi va ser com un retorn a l’infantesa i al record d’aquells Pastorets del Centre Catòlic de Sants).

Sort que no actuaven en alguna població famosa per la seva Passió!

I a “vull llegir la resta de l’article“, els músics de l’orquestra proveint-se d’una ració d’exquisid arròs (moltes gràcies als organitzadors per convidar-nos a nosaltres també!).

“Mira”, li diu una senyora a l’altre, “un d’aquest quatre és el Manel aquell que actúa aquesta tarda al teatre”.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Energia renovable

Living Colour, sala La Mirona (Salt), 28 de març de 2009

Veure actuar a Vernon Reid sobre l’escenari és tota una joia en brut. Sense ser escènicament espectacular, va demostrar amb els seus malabarismes sobre el mastil de la guitarra que encara li queda corda creativa per estona. Amagat sota un barret esportiu va deixar anar una energia musical que va renovant-se amb els anys, fet que va quedar clar en totes i cadascuna de les cançons.

…/…
El que a priori podia preveure’s com un concert de pur tràmit va acabar en una demostració de força de gairebé dues hores i mitja on el grup va quedar com a clar vençedor. Un concert a l’alçada del record que queda de la seva actuació l’any 1993 a la barcelonesa sala Zeleste.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Negres desitjos

Noir Désir, sala Zeleste II (Barcelona), 4 de juny de 1993

Quan vaig fer aquesta foto encara faltava una dècada per que la vida de l’actiu Marie Trintignan desapareixés després d’una cruel i salvatge pallissa i cinc dies en coma per part Bretrand Cantat, cantant i guitarrista del grup occità Noir Désir.

(Un aclariment: el de la foto no és el filldeputa de Cantat, es tracta del seu guitarrista Serge Teyssot-Gay).

… / …

Cantat està ja en llibertat condicional des de 2007 després de complir
només quatre dels vint anys que va estar condemnat, i segons s’explica,
ja torna a assajar amb la seva banda. Això si, segons la sentència no
podrà dedicar cap cançó a Marie Trintignan.

Tant de bó s’hagués podrit
els vint anys sencers al talego.

Publicat dins de Jump | Deixa un comentari

Day & age

The Killers, Pavelló Olímpic (Badalona), 21 de març de 2009

A Catalunya va ser una senyera, a Madrid en canvi van posar una gran
estanquera. Ara bé, d’aquí a que Luís Maria Ansón li dediqui una columna a El Mundo… calia?

La meva crònica

Música/The Killers
Lloc i dia: Pavelló Olímpic (Badalona), 21 de març de 2009

Humans o ballarins?

Xavier Mercadé
“Som The Killers, és dissabte per la nit i estem aquí per servir-vos” va dir Brandon Flowers només començar el concert. I com que els dissabtes per la nit es van crear per ballar, The Killers van llençar la benzina necessària per començar a incendiar la nit tocant tot seguit Human, This is your life i Somebody told me i si algú encara no havia desgastat la sola de les sabates van atacar als ritmes funk hereus del Bowie vuitanté que amaguen a Joy ride i els aires caribenys de I can’t stay. Tota una demostració de força per començar un concert que va néixer victoriós abans que s’aixequés el teló: concert canviat d’ubicació per la forta demanda d’entrades (del Razzmatazz a l’Olímpic de Badalona) i, tot i això, les entrades es van esgotar ja fa mesos, provocant un col·lapse total als passadissos i entrades del pavelló i començant a bullir l’olla de la pista abans de començar el concert.
Davant de la dicotomia antigramatical de la tornada de Human “are we human or are we dancer” (“som humans o som ballarins?”) en directe The Killers es decanten per la segona opció posant tota la pista potes amunt des del primer minut fins el darrer acord. Amb un escenari decorat al més pur estil de la capital del joc amb un jardí envoltat per tota mena de llums de neó, un teló de llum de fons (que va lluir una senyera immensa al final del concert) i una gran K al davant de tot tapant el teclat de Brandon Flowers. Brandon, mormó practicant, es va convertir en el centre d’atenció de tot l’escenari mentre que els seus companys de grup i els músics de suport quedaven en un segon pla. Cada cop més a gust amb el paper de lider que li ha tocat, tot i que encara li queda molt camí per recórrer si pretén convertir-se en  el Bruce,  Bono o Chris quan es puja a sobre dels altaveus per fer moure les masses mentre sona All these things that I’ve done, que fa estremir als primers acords de Mr. Brightside, que esclata a Starman i que fins i tot arriba a emocionar a When you were young.
Ja es veia venir des de que van actuar al Razz el 2006 que The Killers no era una banda que es conformés amb la modèstia dels petits escenaris. Un grup nascut a Las Vegas només pot pensar a l’engròs i en convertir-se en una sensació d’estadis capaç de moure multituds anònimes amb només un moviment de maluc. A més, el seu tercer disc, Day and age, convida a l’hedonisme i a l’exhibicionisme de la pista de ball, el moment per gaudir de l’èxit i deixar créixer el fenomen com l’escuma. Ja arribarà més endavant el moment de fer discos introspectius i redimir-se dels seus pecats de supèrbia (com per exemple no deixar treballar als fotògrafs professionals en els seus concerts).

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Pau, amor i death metal

Eagles of Death Metal, sala Bikini (Barcelona), 24 de març de 2009

Sembla que les feromones de Jesse Hughes s’han tranquil·litzat una miqueta. Si quan ens va visitar ara fa dos anys a la sala Apolo es va dedicar a tirar els trastos qualsevol persona del sexe femení que corrés a la sala, ahir a la Bikini va tirar més pel dret dedicant-se a fer sorgir de la seva guitarra el rock and roll més greixós i esmolat. És a dir, menys circ però la mateixa quantitat de rock.

La culpa de tot? com sempre la te la Yoko Ono de torn. Jesse va venir ben acompanyat per la seva nòvia (un bombonet) a qui fins i tot va convidar a pujar a l’escenari a fer cors i clavar-li una morrejada davant de tothom. Segur que els seus companys de banda deuen pensar que par sortir de gira i fotre l’animal cal deixar-se les yokos a casa.

No va venir Josh Homme però en canvi si que estava a l’escenari el picapedrer que porten de bateria, el senyor Joey Castillo. Una bèstia amb baquetes a les mans que va fer tremolar l’escenari tal i com ho va fer a darrera gira dels Queens of the Stone Age:

El set list dels Eagles of Death Metal

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Els primers de la filera

FNAC L’Illa (Barcelona), 24 de març de 2009

Aquests que surten a la foto són els primers de la cua que s’està formant aquesta nit davant de l’FNAC per comprar una entrada pel concert d’U2 al Camp Nou el proper 30 de juny. La primera de la cua és la noia que hi ha més a la dreta, porta des de les dotze del migdia esperant al mig de la Diagonal. Llàstima per la noia que no tenia cap familiar o amic amb carnet del Barça ja que els socis del club han tingut prioritat per comprar-les.


Però….

Que voleu que us digui, s’estàva molt millor a sis metros sota el terra d’on estaven esperant, es a dir, a la sala Bikini. Allà no calien escenaris de 360º ni fer cues quilomètriques de dies per gaudir d’un bon concert de rock and roll greixós, hormonal i amarat en generoses dosi de sexe, alcohol i altres substàncies més o menys il·legals. Sí, estem parlant dels Eagles of Death Metal… però aquesta és una història que us explicarem demà…

Quina és la diferència?

Albert Pla, Teatre Joventut (L’Hospitalet de Llobregat), 20 de març de 2009

Quina és la diferència entre ser discret o donar la nota? No, no em refereixo a l’Albert Pla que es mereix tots els meus respectes i te el dret i el deure de fer alló que li doni la gana ja que sempre em sorprendrà.

Per a mi no hi ha res que m’afalagui més després d’un concert en un teatre o auditori que algú em vingui i em digui “hi eres? doncs no t’he vist!”. Aquesta és la discreció que cal per fotografiar un espectacle en un espai tancat: no s’ha de donar la nota per que et vegin, canviar contínuament de lloc i, sobretot saber respectar els silencis, és a dir, no fer soroll. I amb l’Albert Pla, per exemple, els silencis són tant importants com la paraula. I si hi ha algú que es mereixi més respecte que el músic, és el públic.

Ja en vaig parlar (i aquí també) fa uns mesos i veig que per certs fotògrafs això no serveix de gaire. Com tampoc serveix de res tirar amb ràfagues sorolloses (què en deuen ver amb aquests arxius innecessaris?) i moure’s contínuament molestant a tothom. Em va sorprendre en especial el cas d’un company, un professional de l’alçada d’un campanar, un fotògraf acostumat a treballar en analògic amb tota la meva admiració professional, però que no només tenia posada la metralladora de disparar sinó també les alarmes sonores i lumíniques de la càmara convertint-se gairebé en una atracció de fira. (Les alarmes sonores són un molest “priiit” que sona quan la llum és insuficient, tan fàcil de detectar com de desactivar).

Discreció, companys, discreció.

Conclusió?

S’ha de saber escoltar, s’ha de saber mirar, intuir, buscar i trobar, enfocar i enquadrar, mesurar les llums i l’instant, la mirada, el gest, quadrar els elements escènics i aleshores, només aleshores, val la pena prèmer el disparador.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Humans o ballarins?

The Killers, Pavelló Olímpic (Badalona), 21 de març de 2009

Si, se’m feia molt estrany, una sensació que feia anys que no vivia: veure l’inici d’un gran concert des de la grada mesclat entre el públic, sense estar en el foso, a primera filera amb la càmera a sobre vivint el moment més màgic del concert. Resulta que els senyors The Killers, a més d’ambiciosos i cobejosos musicalment, també són una mica pedants i presumits. Els agrada controlar-ho tot i per tant prefereixen dónar a la premsa el seu propi punt de vista del que ha de ser la seva imatge. Ells posen un fotògraf propi als concerts i els mitjans de comunicació (espero que pocs ho facin) les poden agafar posteriorment d’un ftp.

Realment aquests senyors no conèixen el llenguatge que depèn del punt de vista del fotògraf. Sense anar gaire lluny, dijous van venir els Judas Priest. Doncs bé, de tots els fotologs, metroflogs, flickrs, blogs, facebooks i pàgines web de companys de professió que vaig revisant a diari hi vaig trobar propostes ben diferents, punts de vista particulars, subjectius i personals d’un mateix espectacle.

Per sort la crònica que avui he d’escriure pel diari d’ells no me la van donar feta… O potser també ha arribat el pensament únic en els camps del rock and roll?


El set list de The Killers ahir?

Per cert, a l’estar en la condició d’espectador em vaig veure amb el permís de portar la càmera tal i com fa el 99% del públic amb diferents dispositius per captar imatges.

Aquest és un set list que he trobat a last.fm. Si hi ha algun error o cap variació, siusplau, feu-m’ho saber!

Human
This Is Your Life
Somebody Told Me
For Reasons Unknown
Joy Ride
I Can’t Stay
Bling (Confession of a King)
Shadowplay
Spaceman
A Dustland Fairytale
This River Is Wild
Smile Like You Mean It
Sam’s Town(Acustica)
Read My Mind
Mr. Brightside
All These Things That I’ve Done

Bisos

Bones
The World We Live In
Jenny Was a Friend of Mine
When You Were Young

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Les lleis del heavy metal

Judas Priest, Pavelló Olímpic (Badalona), 19 de març de 2009

“De camino al coche dije: que ostias! fuimos al puesto del merchandising oficial y ví: muñequeras de Judas, 10 euros. Cogí una, y me la puse en la izquierda, más cerca del corazón, donde debe estar.” Juro que això és cert i així ho reprodueixo.

Si voleu llegir la crònica completa d’aquest fan dels Judas podeu clickar aquí, si en canvi voleu llegir la meva (no tan apassionada) que ha sortit avui publicada avui a El Punt podeu fer-ho aquí.
Crònica publicada a El Punt el dia 21 de març de 2009

Les lleis del heavy metal

És sabut que per triomfar i mantenir-se en el món del heavy metal
cal ser el més fort, contundent, convincent, autèntic i lleial al
públic. Però per guanyar-se la lleialtat del públic també cal oferir
bon material. Després de més de trenta anys de trajectòria amb alts i
baixos, Judas Priest n’han après prou per saber que portant sota el
braç un disc discutit i discutible com és el doble CD conceptual Nostradamus
hi hauria una davallada de públic. La millor sortida? Cridar a un
parell de teloners de luxe i vendre-ho com un festival: el Priest
Feast, que va aterrar divendres a l’Olímpic de Badalona. Malgrat això,
els Judas no van tenir la mateixa capacitat de convocatòria que en les
seves dues anteriors visites a Badalona, els anys 2004 i 2005.

L’esquer van ser Testament i Megadeth, dos pesos pesants de la generació trash
que, ironies de la vida, fa vint anys volien prendre el lloc a clàssics
com ara Judas Priest. Dos teloners de luxe, però teloners al capdavall:
un rellotge al lateral de l’escenari els marcava inexorablement el
temps autoritzat. Testament va aprofitar els seus 45 minuts per deixar
anar els seus temes més celebrats sense donar ni un segon de treva,
mentre que l’hora de Megadeth va ser empleada per treure el mal sabor
de la seva actuació al Razzmatazz de l’any passat. Amb un so i un volum
sense gaires concessions a la subtilesa, pels Judas Priest ja poden
passar els anys que l’únic que canvia en els seus concerts són petits
retocs en el repertori, alguns detalls en l’escenografia i l’inevitable
pes de l’edat –l’època amb Tim «Ripper» Owens queda relegada a l’oblit
més absolut–. La resta segueix sent una cerimònia inalterable amb els
anys: les guitarres creuades de Glenn Tipton i K.K. Downing, Scott
Travis llançant les baquetes i agafant-les al vol, la sempre
cerimoniosa presència de Rob Halford i, evidentment, la moto platejada
a Hell bent for leather. I tot seguit amb devoció per un públic que competia en un anàrquic concurs d’air guitar sense vencedors ni vençuts; un grapat d’especialistes en l’art del headbanging,
milers d’espectadors amb el puny aixecat i les banyes erectes, cada cop
més pares amb els seus fills i fins i tot un monjo tibetà que semblava
un esquimal perdut en un desert de caçadores de cuiro negre. Tots units
i fent força davant himnes com Breaking the law, Metal Gods i Painkiller. I què tal el nou disc, Nostradamus? totalment oblidat, només el primer tema (Prophecy) i Death enmig
del concert, moment que va ser aprofitat pel públic per omplir i buidar
els dipòsits. Una petita treva que no tindran el 2010 quan Judas Priest
tornin a la carretera per celebrar les tres dècades de British Steel, el disc que va escriure les lleis del heavy metal.

Lloc i dia: Palau Olímpic (Badalona). 19 de març.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Punys enlaire i fent banyes: els reis de les xinxetes

Judas Priest, Pavelló Olímpic (Badalona), 19 de març de 2009

El primer cop que  vaig veure als Judas va ser l’any 1986, i ja poden passar els anys que l’únic que canvia en els seus concerts són petits retocs en el repertori, alguns detalls en la escenografia i l’inevitable pes de l’edat —la època amb Tim “Ripper” Owens queda relegada a l’oblit més absolut—. La resta segueix sent una cerimònia inalterable amb els anys: guitarres creuades i enlairades de Glenn Tiptoni K.K. Downing, Scott Travis llençant les baquetes i agafant-es al vol  (des de 1989, és el vuité bataca que ha passat pels Judas, this is Spinal Tap!), la sempre cerimoniosa presència de Rob Halford i, evidentment, la moto platejada a “Hell bent for leather”.

Tota una col·lecció de postures icòniques davant d’un públic també inalterable competint en un anàrquic concurs d’air guitar sense vencedors ni vençuts. Un grapat d’especialistes en l’art del headbanging, milers d’espectadors amb el puny aixecat i les banyes erectes, cada cop més pares amb els seus fills (o a l’inrevés, fills portant els pares al concert) i fins i tot un monjo tibetà que semblava un esquimal perdut en el desert.

Si, és una col·lecció de tòpics, ja ho se. Però fins i tot és maco i entranyable.

Els set lists de Judas Priest, Megadeth i Testament
JUDAS PRIEST
Dawn of Creation (intro)
Prophecy
Metal Gods
Eat Me Alive
Between The Hammer And The
Devil’s Child
Breaking The Law
Hell Patrol
Message of Death 
Dissident Aggressor 
Angel 
The Hellion / Electric Eye
Rock Hard, Ride Free
Sinner
Painkiller
 
Hell Bent for Leather 
The Green Manalishi
You’ve Got Another Thing Coming 

MEGADETH
Sleepwalker
Take No Prisoners
Wake Up Dead
Skin O’ My Teeth
Washington Is Next
In My Darkest Hour
Hangar 18
Tornado of Souls
Symphony of Destruction
Peace Sells – Ext.
Holy Wars.

TESTAMENT
1.Over the wall
2. The new order
3. Souls of Black
4. Sins of omission
5. More than meets the eye
6. 3 days in darkness
7. Practice what you preach
8. The formation of damnation

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Els curriquis de barri tornen a la ciutat podrida!

La Banda Trapera del Rio, sala Màgic (Barcelona), 23 de febrer de 1994

Apunten-vos-ho a les vostres agendes: el proper 13 de juny la Trapera surt de les clavegueres per cagar-se una vegada més en la societat, per demostrar perquè van neixer el polvu d’un borratxo i del cony d’una meuca, per cridar a viva veu que són els curriquis de barri i que volen patejar els culs als eunucs mentals. I tot a la ciutat podrida per excel·lència, i gratix, si, per la puta cara. Que tremoli Korneyà.

La formació per aquest concert únic serà la següent:

Morfi Grei: veu
Jordi Subidas: baix
Raf Pulido: baretia
Raul Pulido: guitarra solista
Fosy: guitarra rítmica

I el cartell del bolo és una passada. Si els Sex Pistols ho fan ver, per què no la Trapera? (cliqueu a vull llegir la resta de l’article)