ROCKVIU

Fotos i cròniques del món del rock, per Xavier Mercadé (Totes les imatges són © Xavier Mercadé / rockviu@yahoo.es)

Reivindiquem: Volem les Llufes!!!!

Publicat el 29 d'abril de 2007 per rockviu

Els Pets-Festival CAS, Sala Annexa Palau Sant Jordi (Barcelona), 27 d’abril de 2007

Ja està bé, ja en tenim prou! Són ja molts anys i moltes gires sense poder gaudir de les Llufes. En Gavaldà cada dia te menys pél, en Reig fa el possible per dissimular-ho i tan ell com en Falin haurien de pensar en anar a "Cambio radical". I, a sobre, ara van vestits d’oficinistes de sucursal bancària.  Necessitem a les Llufes, una mica de bellesa a sobre dels escenaris d’Els Pets!

Pd. Una abraçada companys, i enhorabona pel nou disc.

Article publicat a El Punt el dia 29 d’abril de 2007

Música/Festival CAS 07

La bona confitura

Xavier Mercadé
Tot
i que la sala annexa no llueix tant com l’escenari principal del Palau
Sant Jordi, la segona edició del festival CAS va decidir no caure en el
parany dels excessos de confiança i pretensions i va guardar en el pot
petit la millor de les confitures. Tres conceptes de música diferents
però complementaris i units pel compromís. Tres dels grups amb l’agenda
més plena per aquest estiu.

El festival, organitzat per Fundació
Cultura i el projecte Sobirania i Progrés, va aplegar unes 4.000
persones, segons va anunciar Joel Joan, que va fer el paper de
presentador exaltat. Un públic eminentment adolescent i una també
notable presència de pares que acompanyaven els fills, en un clar
recanvi generacional compartit. No deixava de sobtar veure un pare
comprant una samarreta al seu fill amb l’anagrama de Terra Lliure
després d’haver recollit tots els flyers dels festivals d’estiu
que donaven a la porta o els que repartien uns senyors malcarats i
vestits de guàrdies civils que feien publicitat de l’obra Èric i l’Exèrcit del Fènix.

Amb
una bona afluència, ja des de primera hora de la tarda, el CAS es va
obrir amb La Troba Kung-Fú la proposta revitalitzadament festiva de
l’acordionista Joan Garriga. El van seguir Els Pets. Faig saber va servir per obrir el concert i el pot de les essències, seguida del ritme glam d’Hola i adéu,
cançons que des que s’escolten per primera vegada ja tenen el
beneplàcit del públic. Unes cançons noves que s’integren perfectament
en el repertori del grup, com ara l’encisadora Com anar al cel i tornar, que és el títol del disc nou, L’amant que no et toca (ja estrenada en la gira de teatres) i XL,
que, segons Lluís Gavaldà, «és un llegat a favor de la dona
mediterrània i catalana amb aquelles corbes que ens posen catxondos». Del
repertori clàssic, la cançó que ha sofert un canvi més radical ha estat
Pantalons curts i els genolls pelats amb l’escenari convertit en
discoteca i un Lluís Gavaldà transformat en un Tony Manero sense pèl.
Els Pets, un altre any sense Llufes, van saber guanyar-se el respecte
majoritari del públic amb l’autoritat que dóna ser uns clàssics.

Els valencians Obrint Pas també presentaven disc nou, Benvinguts al paradís,
i van sortir a l’escenari amb tot el públic a la butxaca. El grup va
decidir no atacar de ple aquest disc nou, però sí que en van fer un
petit tast intercalant cançons noves dins del repertori popular, com
ara Una història d’amor, dedicada a la memòria de Víctor Jara, i Lluna de plata,
que els acosta a les ensenyances de Manu Chao. Tot i les innovacions
del disc nou, la fórmula d’Obrint Pas va triomfar en la seva mescla
entre l’ska i el rock radical amb els tocs de festa popular.
Fent ballar tothom, però sense oblidar-se de reivindicar els drets dels
Països Catalans i contra el govern valencià (Caça de bruixes) o demanant la llibertat de Núria Pòrtulas a No tingues por, fins a quarts de dues de la matinada, quan Els segadors van cloure la segona edició del CAS

Lloc i dia: Sala annexa del Palau Sant Jordi (Barcelona). 27 d’abril.

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Som la cançó que mai s’acaba…

Publicat el 28 d'abril de 2007 per rockviu

Obrint Pas-Festival CAS, Sala Annexa Palau Sant Jordi (Barcelona), 27 d’abril de 2007

Tinc tots els respectes cap Obrint Pas, el tracte personal amb ells ha estat sempre formidable, agradable i cordial, amb el darrer disc "Benvinguts al paradís" s’han superat i són un referent ineludible de la música del país. Però els seus concerts sempre se’m fan massa llargs i pesats, és d’aquells grup que si no toquen tots els seus himnes de combat no queden satisfets, ni ells ni el públic. Potser es que em faig gran i ja no ballo tant com abans…

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Euskadi, lliure, tropical i del Barça

Publicat el 27 d'abril de 2007 per rockviu

Fermin Muguruza, sala Razzmatazz (Barcelona), 26 d’abril de 2007

Evidenment a la samarreta lluïa el 23 d’Oleguer.

A ETB hi ha un programa que es diu "Vaya semanita" que moltes vegades supera fins i tot al nostrat "Polònia". Dins hi ha una secció anomenada "Los Batasunnis" sobre dos borrokas, Jota i Ke, i la seva particular visió del món. Aquest episodi és senzillament brutal. Atenció a la frase "yo quiero ser Fermin Muguruza!".


Article publicat a El Punt el dia 28 d’abril de 2007

Música / Fermin Muguruza

Euskai tropical

Xavier Mercadé

L’actual
estat de les coses a Euskadi requereix més que mai paciència i
tranquil·litat. Almenys així ho ha reflectit Fermin Muguruza en el seu
darrer disc, Euskal herria jamaika clash, un treball en què recupera l’antiga crida dels Hertzainak del seu primer disc del 1984, on en la cançó Arraultz bat pinu batean cantaven a ritme de reggae per
una Euskadi lliure i tropical on el roure de Guernica seria substituït
per una palmera. Una via que ja havia experimentat l’any 2000 en el
disc FM 99.00 dub manifest, però que ara ha arrodonit amb una
estada als estudis de gravació de Kingston (Jamaica) que potser ha
suavitzat les formes i alentit els ritmes però que en cap moment ha
disminuït la seva capacitat crítica aconseguint fer el xoc cultural que
suposa fusionar les arrels basques amb les jamaicanes.

Tres anys
sense pujar a un escenari ha estat excessiu per a una bèstia escènica
com és el mitjà dels germans Muguruza i per això s’ha desdit de la
retirada dels escenaris que va anunciar l’any 2004 amb el Komunikazioa Tour, engegant aquest Talka Tour 2007,
que va tenir la seva aturada en una repleta sala Razzmatazz el dijous
passat. Un públic ja experimentat en els maratonians concerts del basc
i que amb els anys han anat deixant les banderes i les insígnies a
casa. Muguruza no és un músic acostumat a decebre els seus seguidors,
són 27 anys a sobre l’escenari i ja se les sap totes. Durant les dues
hores i quart de concert va tenir temps per fer un generós repàs no
sols en el seu nou disc, sinó també en tota la seva trajectòria. Tot i
la cadència dels ritmes jamaicans va saber impregnar les cançons de la
força habitual dels seus directes i finalment va acabar imposant-se
l’estil més irreductible i combatiu de Muguruza, amb un tema de Negu Gorriak col·locat estratègicament a les primeres cançons del concert o utilitzant fragments d’El último ska de Manolo Rastamán,
de Kortatu, per atraure les enyorances de joventut. Tot acompanyat per
una completíssima banda de 13 músics, l’Afro-Basque Fire Brigade, amb
el teclista Franklin Bubbler Waul i la corista Stephania Walace vinguts de terres jamaicanes. Un grup en què la txikitixa
de Xabi Solano té tanta importància com les guitarres d’Oskar Benas i
on l’acurada secció de metalls competeix directament amb la
impressionant veu de Sorkun. Les infinites direccions musicals van anar
prenent cos durant la nit marcades per l’ànima negra que va tenir un
record al mestre Bob Marley (Redemption song) i va acabar el concert amb una veritable festa amb dos himnes imprescindibles per comprendre la cultura basca, Gora herria i Sarri Sarri, i Muguruza vestint els colors del Barça amb una samarreta, és clar, amb el 23 d’Oleguer Presas

Lloc i dia: Sala Razzmatazz (Barcelona). 26 d’abril

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Cròniques marcianes

Publicat el 24 d'abril de 2007 per rockviu

Primavera Negra, sala Zeleste (Barcelona), 9 d’octubre de 1984

Tothom te un passat. Aquest és l’almacellenc Xavier Baró quan era jove i cantava en el grup lleidatà Primavera Negra. En aquella època presentaven el seu primer single "Los colonos de marte", editat per Wilde Records i amb una preciosa portada de Max, el flamant guanyador de la darrera edició del Saló del Còmic. Una cançoneta molt de l’estil de la dècada fins i tot amb la obligada quota d’ingenuïtat en la part lírica basada en les "Cròniques marcianes" de Ray Bradbury.

Amb el temps ha passat de cantar als marcians a fer-ho amb poemes d’Arthur Rimbaud, a les flors de joglaria i fer cara seriosa i de circumstàncies.

I per veure unes altres cròniques marcianes, podeu fer una ullada avui a Vilaweb TV. No tenim vergonya.

El cara oculta de la lluna (Roger Waters 1.0)

Publicat el 22 d'abril de 2007 per rockviu

Roger Waters, Palau Sant Jordi (Barcelona), 21 d’abril de 2007

Jo ho faig cada cop que vaig fins a Saragossa amb cotxe i us animo a fer-ho. Passat Fraga i just quan comencen els Monegres, poseu el "Dark Side of The Moon" dels Pink Floyd. Els disc dura extactament el trajecte d’atravessar l’àrida zona dels Monegres i la música s’integra perfectament en el paissatge i cada vegada aporta sensacions diferents.

 
  

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

El pop lluminós de l’atracció monumental

Publicat el 21 d'abril de 2007 per rockviu

Sanpedro, Sidecar (Barcelona), 20 d’abril de 2007

Si en aquest món hi hagués justícia, Sanpedro haurien de tocar a l’escenari gran del FIB.

Article publicat a El Punt el dia 25 d’abril de 2007

Pop lluminós
música
Sanpedro/Xavier Mercadé

Sanpedro, el grup guanyador del concurs Sona 9 el 2002, no va tenir sort quan l’any 2003 va publicar el seu primer disc, La porta estreta,
un treball que no se li va reconèixer els mèrits que necessitava per
arribar a un públic propi. Amb la ressaca dels mals moments ja
superats, el grup barceloní ha encarat el seu segon treball, L’atracció monumental,
amb ànims renovats i creant una obra complexa i adulta, un disc molt
més serè i meditat. Tot i que la presentació d’aquestes noves cançons
es va fer divendres passat a la sala Sidecar, encara s’haurà d’esperar
unes poques setmanes perquè es pugui trobar a les botigues de discs.
Sanpedro és un grup proper a l’escola de pop intimista en què també militen Refree, Madee i Mishima, però també remet al pop recollit de Low i Sparklehorse, i grans referents com ara Radiohead i Coldplay.

No és un grup depressiu de tants que es passegen en horaris de tarda pels festivals indies.
Sanpedro canvien els estats d’ànim abatuts per una lluminositat íntima
tot i la melangia que impregna les cançons. Han canalitzat la
visceralitat i l’han portat a la recerca del preciosisme, tal com passa
a El Caire, enteranyinant les guitarres a Aribau i creant miniatures pop tan efectives com és Camps Elisis. Tot amanit amb lletres d’una certa enyorança per una Barcelona en blanc i negre que va desapareixent.

Dominant
perfectament els mitjos temps, la veu d’Oriol Canals no abusa del
melodramatisme per adquirir un to més realista. Les guitarres de Gonçal
Planas i Pablo Garrido, juntament amb l’acústica d’Oriol, teixeixen
petites simfonies en clau de pop, mentre que el baix de Ricky
Faulkner ?que també milita activament en altres destacats grups com ara
Refree, Standstill i Love of Lesbian? juntament amb la subtil bateria
de Xavi Molero, donen robustesa a les melodies. Per aquest nou disc
Sanpedro han vist augmentada la seva formació amb el teclista Dani
Ferrer, també a la banda de Jofre Bardagí, que ajuda a materialitzar
l’exuberància de les cançons del nou disc, mentre que en temes de
l’anterior disc, com ara La nova imatge i El cafè, el grup hi guanya noves sonoritats. Amb L’atracció monumental, Sanpedro continuen omplit de cançons boniques la nova escena de pop en català que s’està forjant des de Barcelona.




Lloc i dia: Sala Sidecar (Barcelona). 20 d’abril

Publicat dins de Crònica | Deixa un comentari

Hi havia una vegada un circ

Publicat el 20 d'abril de 2007 per rockviu

Mägo de Oz, La Farga (L?Hospitalet de Llobregat), 19 d?abril de 2007

Després de passar-me tota la tarda escoltant el bo i millor de La Trinca, necessitava un show humorístic per reblar el clau. Mägo de Oz eren l?objectiu perfecte.

Un grup que posa com a sintonia abans de començar els concerts el bo i millor del repertori de "Los Payasos de la Tele" (si, Gaby, Fofó, Miliki, Fofito, Milikito i companyia), que en els seu merxandatge hi ha més de quaranta models diferents de samarretes, que el seu baixista amb sobrepés llueixi amb orgull malles cinc talles més petites i amb un públic que porta cartells dient ?Pon un calvo en tu vida? en relació al guitarrista ídem, no pot fallar de cap de les maneres.

Però en aquesta ocasió si que van fallar, no només per que el senyor que canta anava una mica curt de veu, si no per qüestions escèniques. Un grup que a la gira del 2002 van fer una oda al cartró-pedra amb un escenari convertit en un cementiri i que l?any següent el transformaren en un vaixell pirata, no podien sortir amb un escenari tan pelat com el d?aquesta gira.

Per cert, aquí teniu en un arxiu adjunt un article de Kiko Amat publicat fa unes setmanes al suplement ?Cultura/s? de La Vanguardia que resulta com a mínim desconcertant. De moment ja ha posat en peu de guerra a tota la comunitat metàl·lica que dubta entre decapitar-lo amb guillotina o donar-li una mort més lenta i dolorosa.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari

Sospitós tren de vida

Publicat el 19 d'abril de 2007 per rockviu

Los Carradine, Sidecar (Barcelona), 18 d’abril de 2007

Més de quinze anys de carrera per seguir sonant com al principi: frescos i divertits. Això si, esperem que pel proper disc no haguem d’esperar tant de temps.
Jaume Sisa va ser un dels espectadors d’excepció en una saturadíssima sala Sidecar.

Publicat dins de Concerts | Deixa un comentari